۴۵۹۴۷۳
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

بازی «destiny»؛ جنگ و نبرد به سبک اربابان آهن

بسته الحاقی Rise of Iron آخرین تلاش تیم بانجی برای افزودن محتوای جدید به دستنی است؛ تلاشی که برای پر کردن صدها ساعت از زمان فراغت هواداران کافی به نظر می رسد.

ماهنامه بازی نما: بسته الحاقی Rise of Iron آخرین تلاش تیم بانجی برای افزودن محتوای جدید به دستنی است؛ تلاشی که برای پر کردن صدها ساعت از زمان فراغت هواداران کافی به نظر می رسد.

* سازنده: Burgie؛ ناشر: Activision
* سبک: شوتر اول شخص؛ پلتفرم: XOne، PS4
* تاریخ عرضه: شهریور ۹۵، درجه سنی: بالای ۱۸ سال

بازی «destiny»؛ جنگ و نبرد به سبک اربابان آهن
دستنی را می توان یکی از مهم ترین عناوین منتشر شده در صنعت بازی دانست؛ عنوانی که در ابتدای عرضه نتوانست آن طور که باید انتظارها را برآورده کند و تا حدودی نظرات منفی دریافت کرد. در آن زمان تصور عمومی این بود که بانجی همانند عناوین هیلو موفق به شوکه کردن بازار نشده است و بازی به مرور با ریزش مخاطب مواجه می شود.

اگر الان سری به نقدهایی که آن زمان به دستنی می شد بزنید؛ خواهید دید بسیاری از تکراری شدن بازی و کمبود محتوا گلایه دارند. با گذشت چند ماه از عرضه بازی به مرور برنامه های بانجی برای این عنوان مشخص شدند. در آن زمان ظاهر قضیه گویای این بود که بانجی قصد پشتیبانی دراز مدت و اساسی از این عنوان را دارد اما برای مشخص شدن صحت قضیه باید منتظر می ماندیم تا ببینیم این ادعاها تا چه حد به واقعیت نزدیک است. اکنون که حدود و سال از ریلیز بازی گذشته است اگر نگاهی به برنامه هایی که بانجی برای دستنی اجرا کرده بیاندازید به شناخت عمیق این استودیو از مخاطب خود ایمان خواهید آورد.

نتیجه حمایت ها و برنامه های دو ساله بانجی از این عنوان نه تنها ریزش مخاطب را در پی نداشت بلکه دسته جدیدی از گیمرها را به بازی جذب کرد. سرورهای بازی روز به روز شلوغ تر شدند و در واقع بازی هر چه از زمان عرضه خود فاصله می گرفت به نوعی تازه تر می شد.

نجوای پادشاهان آهن

با عرضه بسته الحاقی Rise of Iron در مجموع چهار بسته الحاقی برای این عنوان عرضه شد. بازی اصلی شامل یکسری ماموریت های داستانی به همراه برخی مراحل جانبی بود. با عرضه هر یک از این چهار بسته، محتویات بازی به طرز قابل توجهی افزایش می یافت. از افزایش مراحل جانبی گرفته تا اضافه شدن سلاح ها و لباس های جدید از این بین اما دو بسته الحاقی Rise of Iron و The Taken King از وسعت بیشتری برخوردار هستند.

این بسته ها علاوه بر محتویات اشاره شده شامل مراحل داستانی جدیدی هستند که هر یک بازگو کننده ماجراهایی جدید از دنیای دستنی و اتفاقات داخل آن هستند. Rise of Iron آخرین بسته الحاقی بازی است. تا پیش از عرضه Rise of Iron، بسته The Taken King با توجه به وجود بخش داستانی، وسیع ترین و پرمحتواترین بسته ای بود که برای بازی تا آن زمان عرضه شده بود.
بازی «destiny»؛ جنگ و نبرد به سبک اربابان آهن

با توجه به قیمت ۳۰ دلاری Rise of Iron و ادعای سازندگان در وسعت این بسته، انتظاری حداقل در حد و اندازه های The Taken King از این بسته داشتیم اما با عرضه این محتوای اضافه و تجربه آن نظرمان درباره آن تغییر کرد. واضح و شفاف می گویم اگر انتظار چیزی همانند The Taken King را از این بسته الحاقی دارید بازی کاملا ناامیدتان می کند.

Rise of Iron از هر جنبه ای که فکر کنید چند گام عقب تر از محتوای ارائه شده پیشین است. شاید بخش داستانی با توجه به تبلیغات و بازاریابی های پیش از عرضه جذاب به نظر برسد که البته ایده داستان واقعا هم جذابیت های خاص خود را دارد اما تجربه ما پس از پایان بخش داستانی به نوعی تجربه ناقص و ناامید کننده بود.

شروع بازی بهترین قسمت آن نیز است. پس از چند مرحله، بازی از ریتم خود باز می ماند. البته مهم ترین نقطه ضعف داستان جدید بیش از حد کوتاه بودن بازی است. شاید پس از اتمام بخش داستانی و مقایسه مدت زمان آن با بسته قبلی باورتان نشود برای همچنین تجربه کوتاه و ناقصی ماه ها مشتاق و منتظر بودید.

روایتی که قربانی شد

بدون هیچ شکی ایده اولیه داستان جذاب ترین و متفاوت ترین چیزی است که در دنیای دستنی می بینید اما از طرفی دیگر پرداخت به این ایده نیز ضعیف ترین چیزی است که در دنیای دستنی دیده اید. پتانسیل زیادی در داستان بازی وجود داشت اما سازندگان بسیار سرسری از ایده ها و رخدادها گذشتند و نتیجه آن تجربه ای ناقص و کم رمق از این داستان جدید است.

اما همه چیز منحصر به بخش داستانی نیست. افرادی که دستنی را تجربه کرده اند می دانند جادوی این بازی در توجه به جزییات گیم پلی است. به نوعی دستنی گیم پلی کاملا مهندسی شده دارد. گیم پلی که کاملا در حال تغییر و به روزرسانی خود است و میزان این تغییرات نیز بسته به تلاش و کاوشگری گیمر در محیط بازی است.
بازی «destiny»؛ جنگ و نبرد به سبک اربابان آهن

یکی از نقاط قوت بازی نیز همین نکته است که بهبود گیم پلی با جستجو در محیط و هر چه بیشتر بازی کردن گره خورده است. به نوعی دستنی شامل یک سیستم پاداش دهنده در داخل خود است که همین سیستم، موتور محرک بازی است. شما با گشت و گذار در محیط های گوناگون، انجام چندین باره مراحل مختلف در شرایط مختلف و انجام دادن برخی کارها در بازی، توسط خود بازی پاداش داده می شوید. پاداشی که عمدتا سلاح ها و لباس های جدید هستند. ابزاری که با در اختیار گرفتن آنها تا حدودی گیم پلی بازی نیز برای تان تغییر می کند. دستنی دقیقا با همین شیوه توانسته است چندین و چند ماه بازیکنان را سرگرم دنیای خود کند اما بسته الحاقی Rise of Iron در این بخش نیز ایراداتی دارد.

به طور کلی این بسته شامل مراحل داستانی جدید، مرحله Strike جدید، مرحله Raid جدید، سلاح های جدید و ... است. از بخش داستانی که بگذریم به بخش های Raid و Strike می رسیم. هر دوی این مراحل در سطح خوبی قرار دارند و به نوعی نسبت به قبل پیشرفت داشته اند. اگر مراحل Raid دستنی را تجربه کرده باشید می دانید که این مراحل مجموعه ای از مهارت های فردی و کار تیمی را می طلبند. حالا در Rise of Iron این مرحله بهتر از همیشه است.

بدون هماهنگی و کار تیمی و به کار بستن مهارت های تان در بازی محال است بتوانید Raid این بسته الحاقی را به اتمام برسانید. Strike نیز کملا چالش برانگیز است و مطمئنا تا مدت ها درگیر این دو بخش از بازی خواهید بود. یکی از بخش های مهم دستنی سلاح ها و آرمورهای بازی است. در واقع از همان ابتدای عرضه هدف گیمر ارتقا دادن ابزار جنگ خود بوده است.

در تمامی بسته هایی که پیش از این عرضه شدند، شاهد اضافه شدن سلاح ها و لباس های جدیدی بودیم که علاوه بر طراحی زیبا و منحصر به فرد، از نظر عملکرد نیز ویژگی های خاص خود را داشتند و به نوعی گیم پلی و شوتینگ بازی را دچار تغییر می کردند. در Rise of Iron اما شرایط فرق می کند. اکثر سالح ها تغییرات چندانی نداشتند و تفاوت تنها در بخش های ظاهری آنها به چشم می خورد. در دستنی همیشه سلاح هایی که در دسته اگزوتیک یا لجندری قرار می گرفتند جزو برترین سلاح های بازی بودند و به موازات این دستیابی به این سلاح ها نیز بسیار سخت تر از سلاح های عادی بود.

در واقع این نوع از ابزار چه در بخش اسلحه چه در بخش لباس ها بسیار کمیاب بوده و دستیابی به آنها حوصله فراوان و انگیزه زیادی می خواهد. گویا بانجی در این بخش خواسته تخفیفی به بازیکنان کم حوصله تر بدهد و دستیابی به این ابزار ارزشمند را راحت تر از گذشته کرده است.
بازی «destiny»؛ جنگ و نبرد به سبک اربابان آهن

از دیگر بخش های اضافه شده به بازی، حالا جدید مولتی پلیر است. مهم ترین تغییر در این بخش مکان ساخت بازی های خصوصی است تا بدین طریق بتوانید با دوستان و افراد مورد نظر خودتان بازی کنید. افرادی که دستنی را به اندازه کافی بازی کرده باشند می دانند دستنی عنوانی است که محتویات مخفی فراوانی دارد. شاید برخی از این نکات مرموز و اسرار بازی هنوز هم کشف نشده باشند. در آینده ببینیم چه چیزهای دیگری را بانجی برایمان تدارک دیده بود.

پیش از عرضه این بسته در بسیاری از تبلیغات محیط های برفی را می دیدیم. به نوعی این فضای برفی نماد این بسته بود. طراحی محیط های کوهستانی و برفی به زیبایی انجام گرفته است. ریزش دانه های برف در ارتفاعات کوهستان صحنه های زیبایی برای تان رقم می زند اما به این شکل نیست که بیشتر مراحل بازی در محیط های برفی باشد.

در واقع بخش کوچکی از بازی در این مناطق دنبال می شود. موسیقی جدید اضافه شده به بازی که در همان منوی اولیه با آن مواجه می شوید نیز بسیار دل نشین بوده و کاملا همخوان با حس و حال بازی است. ظاهرا این بسته، آخرین بسته الحاقی بود که بانجی برای این بازی عرضه کرد.

در مجموع وقتی عرضه دستنی و پشتیبانی بعد از آن را می بینیم، عملکرد خوبی از گروه سازنده مشاهده می کنیم. شاید اگر نیمی از محتویاتی که پس از عرضه بازی برای آن فراهم شد در همان زمان لانچ به همراه بازی بود، موفقیت بیشتری نصیب این عنوان می شد اما به هر حال سیاست گذاری های مالی شرکت ها شرایط خاص خود را دارد و همه چیز بر وفق مراد مخاطب نیست.

با توجه به قیمت ۳۰ دلاری Rise of Iron می توان این بسته را ضعیف ترین بسته عرضه شده برای دستنی دانست. در حال حاضر نیز احتمالا باید منتظر خبرهایی از نسخه دوم دستنی باشیم و ببینیم بانجی تا چه حد به ضعف های بازی و خواسته های طرفداران اشراف دارد.
بازی «destiny»؛ جنگ و نبرد به سبک اربابان آهن

ارزش گذاری Verdict

+ مثبت

گرافیک فنی و هنری بهبود یافته، طراحی جذاب برخی مراحل

- منفی

پخش داستانی کوتاه، محتویات اضافه شده کمتر از حد انتظار هستند. باس پایانی به هیچ وجه چالش برانگیز نیست.

گیم پلی

اکثر ابزار اضافه شده به بازی تغییری در گیم پلی ایجاد نمی کند و با همان گیم پلی سابق طرف هستیم که البته همچنان جذابیت دارد.

داستان

روایتی از سرنوشت اربابان آهن در گذشته و آینده آنها؛ اما خیال تان راحت، زیرا روایتی که در واقع به شما ارائه می شود بسیار سطح پایین تر از چیزی است که تبلیغ می شد.

موسیقی

قطعه موسیقی جدیدی که اضافه شده است به خوبی حس و حال شرایط بازی را القا می کند.

گرافیک

وجود مناطق کوهستانی و برفی باعث شده تجربه متفاوت تری از لحاظ بصری داشته باشیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج