به اندازه غذا خوردن را به كودكان بیاموزیم
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
ایرانیان - F داخلی موبایل111
کلینیک زیبایی پارسیس_f موبایل
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
پارسیس - f تبلت
کتاب لند_1
اپیلاسیون نانا 1
لایکو_1
اپیلاسیون نانا 3
کتاب لند_3
لایکو_3
کتاب لند_4
اپیلاسیون نانا 4
لایکو_4
کتاب لند_2
لایکو_2
اپیلاسیون نانا 2
ایرانیان - F داخلی1111
کلینیک زیبایی پارسیس_f
۴۶۹۶۳۹
۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۰
۵۰۸۷۰
گاهی اوقات اصرار بیش از حد والدین به کودکان برای تمام کردن غذایشان به سلامتی کودکان صدمه می‌زند. یکی از نکاتی که باید از همان کودکی به بچه‌ها یاد داد، به اندازه غذا خوردن است.
وب‌سایت زندگی آنلاین - اعظم اسلامی مجد: گاهی اوقات اصرار بیش از حد والدین به کودکان برای تمام کردن غذایشان به سلامتی کودکان صدمه می‌زند. یکی از نکاتی که باید از همان کودکی به بچه‌ها یاد داد، به اندازه غذا خوردن است.

همه ما از زمانی كه كودك بودیم، همواره در زندگی با قوانین و مقرراتی مواجه می‌شدیم كه گاهی اوقات عمل كردن به آنها به نظرمان دشوار می‌رسید.

مثلا بزرگترها سر میز غذا به ما می‌گفتند تا زمانیكه همه غذایت را نخورده باشی و بشقابت از غذا تمیز نشده باشد نمی‌توانی میز غذا را ترك كنی اغلب ما با همین قانون تمیز تحویل دادن بشقاب غذا بزرگ شده‌ایم.

اما این قوانین گاهی اوقات بسیار بی‌منطق و حتی بی‌رحمانه هستند وقتی كه خودمان بزرگتر شدیم و با تغذیه درست و مناسب آشنا شدیم،‌ دانستیم كه باید از كودك خود بخواهیم سالم غذا بخورد، نه زیاد.

این روزها غذا دادن به كودكان دغدغه‌ اصلی والدین شده است.
 
به اندازه غذا خوردن را به كودكان بیاموزیم 

پای صحبت هر یك از والدین كه می‌نشینی از كم‌خوری و حتی بی‌اشتهایی كودكش شكایت دارد هر بار كه همگی دور میز غذا جمع می‌شویم چیزهای زیادی به فرزند خود یاد می‌دهیم اینك چقدر بخورد، چگونه بخورد، كجا غذا بخورد و اصلا چرا باید غذا بخورد؟

دو لقمه‌ای دیگر، دو تا قاشق مونده، یه گاز دیگه، همین یه كم و...

این جملات غذایی در اغلب خانواده‌ها شنیده می‌شوند. گاهی اوقات غافل از این حقیقت می‌شویم كه با اصرار زیاد برای تمام كردن غذا چقدر به سلامت كودك خود آسیب می‌رسانیم.

ما باید به كودكان خد بیاموزیم تا به صدای بدن خود برای غذا خوردن توجه كنند: تقریبا اغلب ما عادت داریم به جای غذا خوردن طبق نیاز بدن‌مان، غذا خوردن از طریق چشم‌هایمان را تجربه كنیم.

ما چیزهایی را كه دوست داریم می‌بینیم و میل زیاد به خوردنشان پیدا می‌كنیم، اما بهتر است كه از همین حالا شروع كنیم هم خودمان به این موضوع توجه كنیم و هم به كودكانمان یاد بدهیم كه بر طبق نیاز بدن‌شان غذا بخورند یعنی زمانی كه هنوز كاملا گرسنه نشده‌اند، نیازی به خوردن نیست. اگر بتوانیم این نكته مهم را به آنها یاد بدهیم.

در آینده مشكل چاقی و اضافی وزن نخواهند داشت. كودكان خردسال خیلی سریع این مسئله را یاد می‌گیرند كه باید زمانی كه بدنشان احتیاج دارد غذا بخورند نه اینكه از ترس اینكه مبادا به اندازه كافی نخورده‌اند و یا اینكه اگر همه غذایشان را نخورند، مریض می‌شوند غذا بخورند.

فشارهای والدین برای خوردن غذا به صورت اجباری، بسیار كم شود

بدون شك غذا خوردن كودكان همیشه یك روال و روند را ندارد و معمولا دچار نوسان می‌شود یعنی چند روز با اشتها غذا می‌خورند و چند روز دچار كاهش اشتها می‌شوند والدین باید به خاطر داشته باشند كه در زمان كاهش اشتها، كودك چه مواد ضروری و اصلی را از دست می‌دهد و سعی كنند آنها را در زمان‌های دیگر جایگزین كنند و به جای دادن غذاهایی كه ارزش غذایی خاصی ندارند، از غذاهای مفیدتر و سالم‌تر به آنها بدهند.

از وعده‌های غذایی بیشتر با حجم كمتر استفاده شود

شما می‌توانید حجم غذای كودكتان را كاهش بدهید و به او یاد بدهید كه در اندازه كمتر ولی تعداد دفعات بیشتر غذا بخورد. وعده غذایی بعدی را زمانی به او بدهید كه احساس گرسنگی كند و به شما بگوید كه گرسنه است.

برای دادن اسنك و غذاهای میان وعده برنامه‌ریزی داشته باشید

غذاهای میان وعده كودك نباید بیشتر از 200-100 كالری داشته باشند و از همه مهمتر باید با مواد سالم و مغذی تهیه شوند مثل سیب، پنیر، گردو و... بنابراین چیپس، پفك، انواع شیرینی‌ها، آب‌میوه‌ها و... را از برنامه غذایی میان وعده‌ای‌اش حذف نمایید.

اجازه دهید كه كودكتان نیز در آشپزخانه كنار شما حضور داشته باشد

كودك خود را در تهیه و پخت غذایی كه می‌خواهید میل كنید، شریك كنید. به این ترتیب محیط و فضای دلچسبی را برای خوردن فراهم می‌كنید. او در این فضا با مواد غذایی، خواص آنها، نگهداری درست‌شان، طعم و مزه آنها و نحوه مصرف‌شان آشنا می‌شود و بسیاری از آموزش‌هایی كه می‌خواهید به او بدهید را بهتر و سریع‌تر یاد می‌گیرد.

والدین بیشتر تأثیر را روی كودكان خود دارند. هر آنچه كه ما امروز به عنوان عادات غذا از خود بروز می‌دهیم، حتی میزان فعالیت‌های فیزیكی روزمره ما اینك چقدر از وقت خود را صرف تماشای تلویزیون می‌كنیم، اینك چقدر به خوردن غذاهای سالم اهمیت می‌دهیم، ‌اینك چقدر جنب و جوش و فعالیت داریم و اینك چقدر به روش‌های درست و سالم تغذیه بها می‌دهیم، برای كودكانمان الگو تلقی می‌شود حتی نوزادان نیز با تماشا كردن یاد می‌گیرند. والدینی كه مراقب سلامت خود هستند، این را نیز به فرزندان خود از همان نخستین روزهای زندگی یاد می‌دهند.

پس برخی از رفتارها و عملكردهای خود را تغییر می‌دهیم تا بتوانیم الگوی مناسبی برای آنها باشیم.

مثلا

- هرگز از غذا و خوراكی‌های به عنوان تشویق و تنبیه استفاده نمی‌كنیم.

- قرار نیست كه كودك ما هر شب دسر بخورد. دسر خوردن را محدود به زمان‌های خاص می‌كنیم.

- با درست كردن برخی سس‌های سالم و مفید، خوردن برخی سبزیجات و میوه‌ها را برای فرزندانمان راحت‌تر می‌كنیم مثلا بروكلی، هویج و كاهو با سس خوشمزه‌تر می‌شوند.

- اجازه نمی‌دهیم كودكمان فقط از یك یا چند نوع غذای خاص استفاده كند. او را با طعم‌ها، ‌بافت‌ها و شكل‌های مختلف غذاها آشنا می‌كنیم.

- هرگز آنها را مجبور به خوردن نمی‌كنیم،‌ «خواهش می‌كنم، فقط یك لقمه دیگر» از گفتن چنین جمله‌هایی اكیداً خودداری می‌كنیم اجازه دهید آنها این مهارت را كسب كنند تا به صدار بدن و شكم خود گوش بدهند و به هنگام نیاز بخورند، به این ترتیب از پرخوری پرهیز می‌كنند به خاطر داشته باشید كه بدن ما ترجیح می‌دهد، غذاها را با حجم كمتر ولی تعداد دفعات بیشتر دریافت كند نه وعده‌های غذایی سنگین، حجیم و كم
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
شیرآلات زمانی_1
استخدام_1
بهمن پور_داخلی1
تدریس خصوصی امیرکبیر_1
بهمن پور_داخلی3
تدریس خصوصی امیرکبیر_3
استخدام_3
شیرآلات زمانی_3
شیرآلات زمانی_4
بهمن پور_داخلی4
استخدام_4
تدریس خصوصی امیرکبیر_4
شیرآلات زمانی_2
استخدام_2
بهمن پور_داخلی2
تدریس خصوصی امیرکبیر_2
ایرانیان- فوتر موبایل222
پارسیس_فوتر موبایل ساختمان
رستوران باغ بهشت_فوتر موبایل
شفا_فوترموبایل
تدبیرکالا_فوتر موبایل
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل کاشت ابرو
رستوران پارسیان_فوتر موبایل
فنی آتل_فوتر موبایل
کیان برنا_فوتر موبایل
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
دکتر عارفی - موبایل فوتر
آیلین_فوتر موبایل بلفارو
قالیشویی بانو_فوترموبایل2
دکتر عارفی - فوتر
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
قالیشویی ادیب_فوتر
قالیشویی نوین_فوتر
قالیشویی بانو_فوتر2
تدبیرکالا_فوتر
رستوران باغ بهشت _فوتر
فنی آتل_فوتر
ایرانیان-فوتراصلی222
رستوران پارسیان_فوتر
آیلین_فوتر کاشت ابرو
موسسه خیریه زهرا_فوتر
آیلین_فوتر بلفارو
شفا_فوتر
کیان برنا_فوتر
پارسیس_فوتر ساختمان