۴۷۵۸۸۵
۶ نظر
۵۰۰۴
۶ نظر
۵۰۰۴
پ

تفاوت بمب اتمی و بمب هیدروژنی در چیست؟

بمب هیدروژنی با یک بمب اتمی معمول، مانند بمب هایی که آمریکا در اواخر جنگ جهانی دوم در ژاپن به کار گرفت، تفاوت دارد. دو بمب اتمی که آمریکا بر روی هیروشیما و ناگازاکی انداخت در مجموع ۲۰۰ هزار کشته به جای گذاشت.

وب سایت تک شات: بمب هیدروژنی با یک بمب اتمی معمول، مانند بمب هایی که آمریکا در اواخر جنگ جهانی دوم در ژاپن به کار گرفت، تفاوت دارد. دو بمب اتمی که آمریکا بر روی هیروشیما و ناگازاکی انداخت در مجموع ۲۰۰ هزار کشته به جای گذاشت.

اما بمب هیدروژنی از ویژگی هایی کاملا متفاوت برخوردار است. به گفته متخصصان علوم هسته ای، این بمب می تواند ۱۰۰۰ بار قدرتمندتر از یک بمب اتمی باشد.
تفاوت بمب اتمی و بمب هیدروژنی در چیست؟

کره شمالی در سال های ۲۰۰۶، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ بمب های اتمی را مورد آزمایش قرار داد. این بمب ها با استفاده از شکافت هسته ای (تقسیم اتم به اتم های کوچکتر) منفجر شدند. اشکال سنگین و رادیواکتیو عناصری مانند پلوتونیوم و اورانیوم بخصوص برای این روند مناسب هستند.

هر شکافت یا تقسیم اتم مقادیر زیادی انرژی آزاد می کند. این دقیقا همان اتفاقی است که در نیروگاه های اتمی برای تولید انرژی مورد نیاز منازل رخ می هد.

اما، اگر اتم ها با سرعت زیاد به هم فشرده شوند، واکنشی رخ می دهد که می تواند به سرعت تعداد زیادی از اتم ها را در یک زمان تجزیه کند - روندی که مقادیر فاجعه باری از انرژی را آزاد خواهد کرد.

تصویر زیر، دو مدل مختلف از بمب های اتمی را نشان می دهد. در هر دو این دو بمب ها روش انفجاری معمول استفاده شده که شامل فشرده سازی یک ماده شکست پذیر مانند پلوتونیوم ۲۳۹ یا اورانیوم ۲۳۵ به شکل توده ای است که موجب شکست اتم ها می شود.

تفاوت بمب اتمی و بمب هیدروژنی در چیست؟

در سمت چپ یک بمب انفجاری از نوع شکافت، مانند بمب Fat Man که بر روی ناگازاکی انداخته شد دیده می شود. در این بمب همه چیز به سمت داخل فشرده می شود.

بمب سمت راست یک سلاح هسته ای شکافتی مانند Little Boy است که بر روی هیروشیما انداخته شد. این بمب با شلیک بخشی از هسته به مرکز آن موجب انفجار می شود.

بمب های هیدروژنی عملکردی به مراتب وسیعتر دارند.

اساس کار بمب های هیدروژنی بر ترکیب دو یا چند اتم با یکدیگر در فرایندی موسوم به همجوشی هسته ای قرار دارد. همجوشی همان فرایندی است که انرژی ستارگان، همچون خورشید، را تامین می کند و آنها را اینچنین گرم و درخشان می کند. بنابراین می توانید قدرت بمب های همجوشی را حدس بزنید.

در تصویر زیر دو نوع بمب هیدروژنی را مشاهده می کنید که در هر دو آنها شکل خاصی از هیدروژن سنگین یا دوتریوم ماده اصلی مورد نیاز در این سلاح است. این ماده تعداد اتم های بیشتری را برای شکست فراهم می آورد که در نتیجه باعث آزاد شدن انرژی بیشتری در یک لحظه می شود.

تفاوت بمب اتمی و بمب هیدروژنی در چیست؟

اما برای آغاز روند همجوشی، نیاز به انرژی بسیار زیادی است که به همین دلیل هم این بمب ها اول باید منفجر شوند. بنابراین بمب های هیدروژنی در اصل از دو بمب ساخته شده اند: یک بمب شکافتی و یک بمب همجوشی.

یک بمب شکافتی در داخل یک بمب هیدروژنی مقادیر زیادی از تشعشعات اشعه ایکس را آزاد می کند که بر روی بمب همجوشی تمرکز داده شده است. این اتفاق دقیقا پیش از آنکه لرزش انفجار بتواند بمب هیدروژنی را متلاشی کند رخ می دهد.

این انفجار اشعه ایکس، سپس بمب همجوشی را فعال می کند که انفجار آن آنقدر قدرتمند است که می تواند چندین اتم را با هم ترکیب کند و مقداری از ماده را به انرژی خالص تبدیل کند و انفجاری را ناشی شود که از هر بمب اتمی قدرتمندتر است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مورد استفاده هردو، كشتن آدميزاد هست!

    • بدون نام

      لازمست مانور دفاع شهروندان دربرابر سلاحهای اتمی .شیمیایی .بیولوژیک و..وپدافند غیرعامل در مدارس ومساجد وادارات از طرف سازمانهای ذیربط از هم کنون برگزار شود .پیش گویان وطنی وغیروطنی هشدارداده اند سال آتی احتمال زلزله وتعرض را . که دعا میکنیم بلاگردان بگرداند بلا را.

    • خوزستانی

      این بمبها واقعا هم استفادشون و هم داشتنشون بسیار کار خطرناک و ابلهانه ای و ظالمانه ای است بدلیل اینکه این بمب ها به هیچ وجه برای کشتن نظامی ها نیست و اینها بمب های کشتار جمعیست که صدها هزار آدم های عادی را بیگناه میکشد همانطور که در فاجعه ناکازاکی و هیروشیما رخ داد و صدها هزار نفر از مردم عادی را کشت و یک فاجعه انسانی و کشتار جمعی را برای آمریکا رقم زد و اوج ناکامی و نامردی آمریکا را به دنیا ثابت کرد زیرا آنجایی که بمب را انداختند تنها مردم عادی بودند و هیچ پادگان یا سربازانی نبود شما فقط تصور کنید زمان انفجار بمب کودکانی درحال بازی خانه بودند و یا مشغول تماشای تلویزیون بودند و مادرانی که درحال شیر دادن به کودکانش بودند و یا مردهایی که کودکان خود را به مدرسه میبردند همه آنها ذوب شدند و کشته شدند حتی تصورش آدم را دیوانه میکند چه برسه به دیدنش

    • ابادانی

      خوزستانی.واقعا زیبا نوشتی اون قسمت شیر دادن نوزادان توسط مادرانو ک خوندم حالم خیلی گرفت

    • شیر

      شیر دادن به بچه هاشون که گفتی از خنده مردم. ساده گانه

    • بدون نام

      خود تو مسغره کن این چه خبریه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج