۴۷۷۱۱۷
۱ نظر
۵۰۲۴
۱ نظر
۵۰۲۴
پ

ساعت آفتابی که توپ شلیک می‌کند!

در گذشته‌ای نه چندان دور، قبل از اختراع دستگاه‌های زمان گیر مدرن، هنگام ظهر (لحظه‌ای که خورشید در بالاترین نقطه خود در آسمان است) اهمیت ویژه‌ای داشت.در گذشته‌ای نه چندان دور، قبل از اختراع دستگاه‌های زمان‌سنج مدرن، هنگام ظهر (لحظه‌ای که خورشید در بالاترین نقطه خود در آسمان است) اهمیت ویژه‌ای داشت.

برترین‌ها : در گذشته‌ای نه چندان دور، قبل از اختراع دستگاه‌های زمان‌سنج مدرن، هنگام ظهر (لحظه‌ای که خورشید در بالاترین نقطه خود در آسمان است) اهمیت ویژه‌ای داشت. برخلاف نشانه‌های دیگر مثل طلوع و غروب خورشید، یا ماه، یا ستارگان، که در روزهای سال تغییر می‌کند، زمان سپری شده از یک ظهر تا ظهر، صرف نظر از اینکه چه زمانی از سال باشد، دقیقا ۲۴ ساعت است. درواقع، تنها چند ثانیه تا نیم دقیقه ممکن است تفاوت داشته باشد، اما برای بیشتر اهداف به اندازه کافی دقیق است.
ساعت آفتابی که توپ شلیک می‌کند!

اغلب بنادر ظهر را با انداختن توپ یا شلیک اسلحه اعلام می‌کردند بنابراین کشتی‌ها می‌توانستند ساعت هایشان را قبل از اینکه از دریا دور شوند تنظیم کنند. هم چنین ظهر توسط رصدخانه‌ها برای استفاده منجمان و عموم مردم اعلام می‌شد. برخی رصدخانه‌ها هنوز هم این کار را می‌کنند.

در اوایل سال‌های ۱۶۰۰ در اروپا، یک وسیله جدید برای اعلام زمان روی کار آمد. این وسیله یک ساعت آفتابی جدید مجهز به توپ بود. یک ذره بین بالای توپ قرار داشت و در ظهر، ذره بین پرتوی نور را روی شارژ باروت متمرکز می‌کرد و باعث احتراق آن می‌شد و صدای انفجار تولید می‌کرد. این دستگاه با نام‌های مختلفی مانند توپ ساعت آفتابی، توپ خورشیدی، اسلحه ساعت آفتابی، توپ ظهر و توپ نصف النهار شناخته می‌شد.
ساعت آفتابی که توپ شلیک می‌کند!
توپ ساعت آفتابی در پارک‌ها برای اعلام کردن ظهر استفاده می‌شد. انواع کوچکتر در بسیاری از املاک بزرگ برای نشان دادن زمان ناهار استفاده می‌شدند. برخی از آن‌ها ابعادی به اندازه یک توپ واقعی داشتند و صدای انفجار آن‌ها از کیلومتر‌ها دورتر شنیده می‌شد.
ساعت آفتابی که توپ شلیک می‌کند!

امروزه تنها توپ ساعت افتابی که هنوز کار می‌کند در شهر آتویدابرگ در شرق سوئد قرار دارد. این توپ آفتابی داخل یک برج آجری قرمز قرار دارد. این توپ ۶ پوندی هرروز ساعت ۱ بعدازظهر از ماه مه تا سپتامبر شلیک می‌شود. این توپ در سال ۱۸۵۳ نصب شده و بخشی از باغ انگلیسی Adelsnäs Manor بوده است. مانند همه ساعت‌های آفتابی توپی در اروپا این ساعت هم منسوخ شد تا سال ۱۹۸۶ که دوباره بازسازی و شروع به کار کرد.
ساعت آفتابی که توپ شلیک می‌کند!
ساعت آفتابی که توپ شلیک می‌کند!
ساعت آفتابی که توپ شلیک می‌کند!
ساعت آفتابی که توپ شلیک می‌کند!
ساعت آفتابی که توپ شلیک می‌کند!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ما ساعتامون سوت بلبلی میزنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج