جاباما
۴۷۸۱۰۷
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

فیلترهای نانویی برای جذب گرد و غبار تولید شد

محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به طراحی فیلترهای جذب گرد و غبار از نانو مواد شدند که میزان جذب آن ۹۹ درصد است. از این فیلترها می توان در تولید انبوه ماسک های مورد نیاز بهره برد.

خبرگزاری مهر - میترا سعیدی کیا: محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به طراحی فیلترهای جذب گرد و غبار از نانو مواد شدند که میزان جذب آن ۹۹ درصد است. از این فیلترها می توان در تولید انبوه ماسک های مورد نیاز بهره برد.
فیلترهای نانویی برای جذب گرد و غبار تولید شد

دکتر محمدمهدی شیرمحمدی، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ما در این شرکت موفق شدیم با فناوری نانو و استفاده از کربن اکتیو و نانو نقره، فیلترهای جذب آلاینده هوا از محیط را به تولید انبوه برسانیم.

وی با اشاره به کاربرد این فیلترها خاطر نشان کرد: از این محصول تولیدی، می توان در فیلتر کابین خودرو، کولرهای خانگی در صنعت و ماسک های تنفسی استفاده کرد.

شیرمحمدی با تاکید بر اینکه امروزه یکی از مشکلات و معضلات شهرهای بزرگ آلودگی هوا است، عنوان کرد: همچنین استفاده از این فیلتر ها می تواند در صنایع سیمان، فولاد و پتروشیمی استفاده کرد.

به گفته این محقق، امروزه ماسک هایی که در ایران موجود است با قیمت بالایی توزیع می شوند و از سوی دیگر تقلبی هستند و راندمان خیلی خیلی پایینی دارند.

وی با اشاره به ماسک تولیدی در این شرکت دانش بنیان گفت: ما ۶ لایه ماسک را با هم استفاده کردیم که ترکیبی از کربن اکتیو، لایه جذب غبار و نانومواد است؛ اینها کمک می کند که ریزگردها را با راندمان بالای ۹۹ درصدی جذب کند.

شیرمحمدی با بیان اینکه این ماسک نانویی می تواند ۹۹ درصد گازهای شیمیایی مختلف از جمله Co و Co۲ را جذب کند، عنوان کرد: در حال حاضر ما در این شرکت، روزانه ۷ هزار قطعه فیلتر جذب آلاینده را تولید می کنیم.

وی افزود: بنا داریم تولید خود را به روزانه ۱۰ هزار قطعه و در برنامه های آینده ۲۰ هزار و سالیانه ۷ میلیون قطعه برسانیم و آن را با قیمت پایین در سراسر کشور عرضه کنیم.

این محقق اظهار داشت: همچنین تاکنون موفق شدیم از این فیلترها به کشورهای حاشیه خلیج فارس و عراق صادر کنیم.

به گفته این مدیرعامل شرکت دانش بنیان، قیمت این فیلترهای نانویی، یک سوم و در برخی نمونه ها یک چهارم نمونه های اروپایی و خارجی است و اکنون در داروخانه های تهران توزیع می شود.

وی با اشاره به تفاوت این ماسک نانویی با سایر ماسک های نانویی خاطر نشان کرد: نانوفناوری دو شکل است که در یکی استفاده از نانو الیاف و در دیگری استفاده از نانو مواد است؛ وقتی در تولید ماسک و انواع فیلتر ها از نانو الیاف استفاده می شود خواه ناخواه با توجه به اینکه ماسک بسته می شود، فشار بالا می رود و در این صورت تنفس تا حدودی سخت تر خواهد شد.

شیر محمدی ادامه داد: اما در تولید این ماسک ها از نانو مواد استفاده کرده ایم که مشکلی در تنفس فرد به وجود نمی آید و در عین حال راندمان کار نیز بالا ست.

به گفته وی، نانو مواد روی بستر ماسک فیکس شده و آن را روی پارچه آورده اند تا افراد در تنفس، دچار مشکل نشوند.

این محقق گفت: در تولید این فیلترها از نانو ذرات نقره بیشتر استفاده شده، کربن اکیتو هم نانو متخلخل دارد و کربن اکیتو موجود در این فیلتر منجر به جذب گاز شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج