۴۷۸۴
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

ويتاميني كه بدن شما را واكسينه مي‌كند

يـك ليوان ضد ام‌اس و سرطان

هميشه شنيده‌ايم كه حتي يك ليوان شير هم مي‌تواند ويتامين D مورد نياز بدن را تامين كند اما آيا به‌راستي همين يك ليوان شير براي جذب مقدار كافي و نياز كامل بدن به اين ويتامين كافي است؟

يـك ليوان ضد ام‌اس و سرطان



يـك ليوان ضد ام‌اس و سرطان

آيا شرط داشتن استخوان‌هايي سالم، تنها مصرف شير آن هم يك ليوان در طول روز است؟ اصلا نقش ويتامين‌ها به‌ويژه ويتامين D در زندگي روزمره ما چيست؟ كمبود اين ويتامين‌ها چه خطراتي را به‌دنبال دارد؟ براي يافتن پاسخ سوال‌هاي خود، با ما وارد دنياي ويتامين‌ها شويد. ويتامين D جزو آن دسته از موادي است كه براي بدن بسيار مفيد است و طبق تحقيقات دانشكده‌هاي مختلف پزشكي در سراسر جهان، بدن هر فرد در طول روز بايد فرآيند جذب ويتامين D را داشته باشد زيرا اين ويتامين با اثر گذاشتن روي بيش از ۲هزار ژن، باعث مقاوم شدن دستگاه ايمني در برابر بيماري‌هاي مختلف از جمله افسردگي و حتي سرطان مي‌شود. طبق مطالعات انجام شده، زنان نسبت به مردان بيشتر از كمبود ويتامينD و مشكلات ناشي از آن رنج مي‌برند.


ضدسرطان

ويتامين‌D با تنظيم رشدونمو سلول‌ها آن‌ها را هميشه در حالت عادي نگه مي‌دارد و اگر سلولي به‌صورت غيرطبيعي رشد كند، اين ويتامين تلاش مي‌كند تا آن را دوباره به حالت عادي بازگرداند يا در شرايط حادتر با قطع تغذيه سلول باعث مرگ آن مي‌شود، در نتيجه از رشد غيرطبيعي سلول‌ها جلوگيري مي‌كند. بدون ويتامين D بدن سرعت كافي براي متوقف‌كردن فعاليت‌هاي مشكوك از قبيل رشد غيرطبيعي سلول‌ها را ندارد، بنابراين كمبود ويتامين D يعني گشوده شدن دري روي بيماري‌هاي مختلف از جمله سرطان. البته مقاومت بدن در برابر سرطان‌هاي مختلف متفاوت است و سرطان‌هايي مانند سرطان روده بزرگ و سينه حتي با وجود ويتامين D هم طول درمان سختي خواهند داشت اما به‌طور كلي، ميزان مرگ‌ومير در افرادي كه مصرف ويتامين D بيشتري دارند بسيار كمتر از ساير افراد است.


شير بخوريد ام‌اس نگيريد

اين ويتامين نقشي بسيار كليدي در مقاومت دستگاه ايمني و در نتيجه جلوگيري از ابتلا به بيماري‌هايي مانند ‌ام اس و پاركينسون دارد. تحقيقات گسترده در اين زمينه نشان مي‌دهند، نزديك به يك ميليارد نفر در سراسر جهان دچار كمبود ويتامين D هستند و دانشمندان معتقدند، خطر ابتلا به بيماري‌هاي ناشي از كمبود اين ويتامين در زنان بسيار شايع‌تر از مردان است.
كارشناسان معتقدند، بدن براي ‌ابتلا نشدن به بيماري‌هايي مثل ‌ام‌اس به مصرف بين 25 تا 50 ميكروگرم ويتامين D در روز نيازمند است و افرادي كه بيش از ديگران در معرض خطرهستند، بايد با مصرف مكمل‌ها اين كمبود را در خود جبران كنند.


ويتامين D تنها نوع ويتاميني است كه هورمون نيز محسوب مي‌شود. اين ويتامين براي محكم كردن استخوان‌‌ها و دندان‌ها مفيد بوده و همچنين به حفظ قدرت عضلاني و جذب كلسيم بدن كمك مي‌كند. وقتي شما كمبود كلسيم يا ويتامين D داشته باشيد، استخوان‌هاي‌تان ترك خورده يا مي‌شكنند اما كمبود اين ماده ممكن است مشكلات ديگري مانند پوكي استخوان، راشيتيسم و... هم به بار آورد.


كمبود ويتامين D خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي را 2 برابر افزايش مي‌‌دهد. اشخاصي كه ميزان دريافت ويتامين D در آن‌ها ضعيف است بيشتر از ديگران در معرض ابتلا به بيماري ديابت، چاقي، بيماري‌هاي قلبي و عروقي و فشار خون قرار دارند .


هميشه حال‌تان بد است؟

تحقيقاتي كه توسط دانشمندان و كارشناسان به ثبت رسيده، تاييد‌كننده ارتباط بسيار زياد كمبود ويتامين D و ساير اختلالات رواني هستند. علل زمينه‌اي كمبود ويتامين D مانند مواجهه كم با نور خورشيد و كمبود دريافت ويتامينD مي‌توانند به‌طور ثانويه منجربه بروز افسردگي شوند، علاوه‌براين كمبود ويتامينD موجب افزايش ميزان هورمون پاراتيروئيد در خون نيز مي‌شود. محققان معتقدند، علائم افسردگي پس از فعاليت بيش‌ازحد غده پاراتيروئيد، نمايان مي‌شود و پس از درمان اختلالات اين غده هم از بين مي‌رود. جذب اين ويتامين به ميزان كافي باعث تنظيم حالت بدن و عملكرد مغز شده و بنابراين خطر ابتلا به افسردگي در افراد را تا حد زيادي كاهش مي‌دهد. گفتني است، علائم افسردگي در نزديك به ۱۳درصد سالمندان بروز پيدا مي‌كنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج