۴۷۹۳۶۵
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

نت فلیکس و آمازون عزیزان بازار فیلم شده‌اند

جایگاه دو شبکه پخش آنلاین فیلم در بازار تا همین چندی پیش به سوالی برای دست اندرکارن این صنعت بدل شده‌بود و از آنها به عنوان از مختل کننده های صنعت یاد می‌شد، اما اکنون به نظر می رسد غول‌‌هایی مثل نت فلیکس و آمازون جایگاه و وظیفه خود را بهتر درک کرده‌اند.

روزنامه بانی فیلم: جایگاه دو شبکه پخش آنلاین فیلم در بازار تا همین چندی پیش به سوالی برای دست اندرکارن این صنعت بدل شده‌بود و از آنها به عنوان از مختل کننده های صنعت یاد می‌شد، اما اکنون به نظر می رسد غول‌‌هایی مثل نت فلیکس و آمازون جایگاه و وظیفه خود را بهتر درک کرده‌اند.

به نقل از هالیوود ریپورتر، یک سال پیش، سوالی که در ذهن همه بود این بود که آیا کمپانی های استریمینگ با جیب های پرپول یعنی آمازون و نت فلیکس می خواهند در برلین هم مثل ساندنس تهاجمی عمل کنند یا خیر. و با وجود اینکه هر دو تلاش کردند فیلم های داغ را بخرند (از جمله «لاوینگ» و «جنوب شهر با تو» که به ترتیب به کمپانی های فوکوس و تیم میرامکس و رودساید رسید)، آن ها نتوانستند چیزی بخرند.
نت فلیکس و آمازون عزیزان بازار فیلم شده‌اند

در ساندنس امسال، نت فلیکس ۱۰ فیلم خرید - از جمله قرارداد هشت رقمی حیرت انگیزی که این کمپانی برای فیلم «Mudbound» ساخته دی ریس پرداخت - و آمازون هم پنج فیلم گرفت. با گذشت دو روز از آغاز بازار فیلم برلین، نت فلیکس از همین حالا نخستین قراردادش را بسته و حقوق بین المللی فیلم زامبی «محموله» با نقش آفرینی مارتین فریمن بازیگر «شرلوک» را بعد از تماشای یک پیش نمایش سه دقیقه ای خریداری کرده است. این فیلم که محصول تهیه کنندگان «The Babadook» است، نخستین پروژه استرالیایی است که تحت بنر «نت فلیکس اوریجینالز» منتشر می شود.

اما بعید می رسد که این شرکت های استریمینگ به همان اندازه ای که در پارک سیتی سرشان شلوغ بود، در برلین هم مشغول باشند. هر دوی آمازون و نت فلیکس روی انتخاب کردن فیلم های به پایان رسیده تمرکز کرده اند (یا همانطور که هر دو از پارسال شروع به انجام این کار کردند، روی این تمرکز کردند که آن ها را داخل کمپانی خودشان بسازند)، و برلین هنوز هم بازاری است که به شدت روی فیلم هایی که در مرحله بسته بندی قرار دارند تمرکز می کند.

سوال دومی که پارسال در ذهن همه بود این بود که استریمرها چقدر آسیب به صنعت سنتی فیلم وارد خواهند کرد. یک سال بعد، هر دو کمپانی مدل کاری خودشان را تغییر داده اند. با وجود اینکه آن ها هنوز هم نیروهایی مختل کننده هستند، فاصله بین قدیمی و جدید دارد کم می شود. مخصوصا آمازون با بقیه خوب تا کرده، در فیلم فصل جوایزی مثل «منچستر کنار دریا» با توزیع کنندگان سینمایی محلی همکار شده و در فیلم های خوش نقد دیگر از جمله «عشق و دوستی» هم این روابط را به وجود آورده است.

نت فلیکس تا اینجا ترجیح داده تنها کار کند، اما قرارداد سنگین «Mudbound» نشان از این دارد که شرکت هم ممکن است به فکر بازگشت به تجارت سینمایی باشد. احتمال می رود این فیلم درام با نقش آفرینی گرت هدلوند و کری مولیگان در فصل جوایز هم حضور داشته باشد، که به این معنی است که فیلم حداقل یک اکران سینمایی محدود خواهد داشت. هنوز مشخص نیست که نت فلیسک با یک توزیع کننده برای نمایشی کوچک قرارداد خواهد بست، مثل قراردادش با بلیکر استریت برای نمایش فیلم «هیولاهای بی وطن»، یا اینکه حرکتی جاه طلبانه تر می کند و فیلم را به سبک آمازون روی پرده می برد.

خیلی ها انتظار دارند در حالیکه رقابت برای پروژه ها و استعدادها تنگاتنگ شده، نت فلیکس بخواهد از مدلی نزدیک تر به مدل سینمایی آمازون استفاده کند. راسل لوین از کمپانی راوت وان انترتینمنت که فیلم «خط خانگی» جنی اسلیت را تهیه کرده، فیلمی که آمازون آن را در ساندنس امسال به قیمت ۳ میلیون دلار خرید، می گوید «نت فلیکس می خواهد بتواند با تمام استعدادها قابلیت همکاری داشته باشد و تمام استعدادهابه این راضی نمی شوند که پروژه شان فقط به صورت آنلاین پخش شود. باید یک مدل جایگزین هم داشته باشند، مثل مدل آمازون. در نهایت، نت فلیکس هم همین کار را خواهد کرد.» لوین مسئولیت تهیه فیلم «Tallulah» را هم بر عهده داشته که نت فلیکس آن را خرید.

زمین خریداران بالقوه آنلاین قرار است به زودی بسیار شلوغ تر بشود. چند کمپانی تکنولوژیکی از جمله هولو، گوگل، اپل و ویمئو هم در پروسه مزایده ساندنس حضوری به شدت پررنگ و تهاجمی داشتند. تا سال آینده، هر یک از آن ها می تواند درست به اندازه نت فلیکس و آمازون فعالیت داشته باشد.

کریستین د سوزا از کمپانی دبلیو ام ای می گوید: «آن ها از همین حالا دسترسی خیلی خوبی از نظر مخاطبان فعلی دارند، بنابراین وقتش است که ببینند کدام شریک ها بهترین انتخاب برای گسترده کردن پلتوفرم آن ها برای توزیع هستند. آن ها دارند با دید استراتژیک به این مسئله نگاه می کنند که چه ارزش اضافه ای می توانند برای کمپانی های سنتی تر داشته باشند.»

موفقیت آمازون و نت فلیکس دارد بعضی ها از جمله لوین را راضی می کند که در حالیکه بازار خارجی رو به زوال است، بازار SVOD بیشتر و بیشتر از اهمیت برخوردار می شود.

او می گوید: «پویایی و ارقامی که آن ها پرداخت می کنند به این معنی است که فیلم های بیشتری می توانند ساخته شوند، البته اگر بودجه تان را با دقت مدیریت کنید و دیگر روی انجام دادن حجمی بالا از فروشخارجی تکیه نکنید. سیستم قدیمی تر فروش های خارجی واقعا دارد از بین می رود. خیلی ها دارند از اهداف مدت دارشان عقب می مانند چون خیلی از بازیگران دیگر ارزش گذشته را ندارند و آن هایی هم که ارزش دارند، مشغول انجام فیلم های استودیویی هستند.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج