۴۸۰۶۵۱
۲ نظر
۵۰۳۷
۲ نظر
۵۰۳۷
پ

ابتکار عمل روحانی برای پایان اختلافات منطقه‌ای

رئیس جمهوری ایران امروز در سفر به عمان و کویت، دعوت رسمی مقامات عالی این کشورها را پاسخ می‌دهد.

روزنامه ایران: رئیس جمهوری ایران امروز در سفر به عمان و کویت، دعوت رسمی مقامات عالی این کشورها را پاسخ می‌دهد. سفر رئیس جمهوری در رأس هیأتی بلندپایه از سفرا و معاونان، اگر چه در درجه نخست در راستای تعمیق روابط دوجانبه جمهوری اسلامی ایران با پادشاهی عمان و امیرنشین کویت انجام می‌شود، اما در کنه خود نشانه‌ای از احتمال آغاز تغییری مثبت در مناسبات منطقه‌ای است.
روز گذشته حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری نیز در تحلیل دستاوردهای سفر امروز روحانی به مسقط و کویت، این سفر را از منظر تأکید بر ضرورت پایان تنش‌های روزافزون منطقه‌ای ارزیابی کرد و نوشت: «ابتکار منطقه‌ای روحانی و پذیرش دعوت سران عمان وکویت، می تواند نشانه‌ای باشد بر ضرورت دوستی، اخوت اسلامی و بازگشت به روابط صمیمانه منطقه‌ای، هشداری باشد بر لزوم پایان اختلافات مذهبی، درگیری‌های فرقه‌ای، خشونت‌های تروریستی،کشتار بیگناهان، آوارگی بی‌پناهان و تنش‌های روزافزون منطقه‌ای و آغازی باشد بر حتمیت خاتمه ویرانی بلاداسلامی، تخریب اقتصاد منطقه‌ای، از بین رفتن سرمایه‌ها و نابودی رفاه کشورهای منطقه.»
آنچه گمانه‌زنی درباره ابعاد فرامتنی سفر امروز رئیس جمهوری ایران به دو کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس را تقویت می‌کند، یادآوری اخبار و حواشی است که در رسانه‌های عربی پیرامون سفر وزیر خارجه کویت به ایران و انتقال پیام امیر این کشور به روحانی منتشر شد. سه هفته پیش «شیخ صباح الخالد الصباح» در حالی به تهران سفر کرد که گفته می‌شد او حامل پیامی مبتنی بر دعوت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از ایران برای آغاز رایزنی‌های استراتژیک است. اما این گمانه به طور رسمی مورد رد یا تأیید مسئولان دستگاه دیپلماسی ایران قرار نگرفت. چنان که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در مصاحبه سه روز پیش خود با شبکه خبری العالم درباره این سفر و محتوای پیام امیر کویت به گفتن اینکه «این سفر بیشتر در چارچوب مسائل و روابط میان ایران و کویت بود و درباره مسائل مهم منطقه مانند سوریه و لبنان و عراق و مسائل کشورهای حاشیه خلیج فارس تبادل نظر کردیم» بسنده کرد. قاسمی البته متذکر شد که «ما آمادگی داریم همان طور که با کویت صحبت کردیم، با همه همسایگان‌مان به عنوان یک سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران، روابط خوب و حسنه داشته باشیم و اگر مشکلات و اختلاف سلیقه نسبت به بعضی از مسائل وجود داشته باشد، آنها را پشت میز مذاکره حل کنیم و اشتراکات خود را بیشتر کنیم.»
وی با قائل شدن نقش مخرب برای تأثیر بدخواهی‌های کشورهای دوردست و رژیم صهیونیستی در روابط کشورهای منطقه متذکر شد که «ما زمانی می‌توانیم با عربستان صحبت و کار کنیم که احساس کنیم عربستان هم به این روابط نیاز دارد و هم می‌خواهد که این روابط حسنه وجود داشته باشد و برخی از اشتباهات و خطاهای خود درگذشته را جبران کند.»

فارغ از صحت و سقم گمانه‌زنی‌هایی که سفر امروز رئیس جمهوری ایران به عمان و بویژه کویت را از منظر پاسخ شفاهی به پیام مکتوب ارسال شده ارزیابی می‌کنند، واضح است که روابط دوجانبه تهران با مسقط و کویت همچنان اهمیت ویژه خود را داراست.
نیم نگاه

وزیر خارجه عمان: عربستان و ایران نباید همیشه دچار اختلاف نظر باشند

روز گذشته «یوسف بن علوی» وزیر امور خارجه عمان که تاکنون سفرهای متعددی به ایران داشته است، در مصاحبه‌ با شبکه خبری بی.بی.سی عربی در عین انتقاد از عربستان سعودی به دلیل تمایل به راهکار نظامی به جای دیپلماسی، روابط کشورش با ایران را روابطی دوستانه توصیف کرد و گفت که عربستان و ایران نباید ضرورتاً همیشه دچار اختلاف نظر باشند.
بن علوی که این گفت‌وگو را در آستانه سفر رئیس جمهوری ایران به کشورش انجام می‌داد، درباره مذاکرات هسته‌ای ایران که به گفته «بی.بی.سی» در عمان به صورت «محرمانه» برگزار شد، گفت: «مذاکرات محرمانه نبود اما غیراعلامی بود. چون دو طرف سال‌ها بود که دیداری نکرده بودند و طی سالیان مشکلاتی داشتند.»

وزیر خارجه عمان در پاسخ به این سؤال که شما را به کمک به قاچاق سلاح از ایران برای حوثی‌ها در یمن متهم می‌کنند، گفت: «این اتهام از اساس درست نیست. در نشست‌های کشورهای عربی خلیج فارس نیز چنین اتهامی به ما زده نشده است. این مسأله درست نیست اما برخی از طرح این اتهام سود می‌برند.» وی در واکنش به این سؤال خبرنگار که «برخی گفتند که پیوستن عمان به ائتلاف اسلامی سیلی به صورت ایران بود»، گفت: «این حرف‌ها را برای خودشان می‌زنند. هیچ ربطی به روابط عمان با دیگر کشورها نداشته و ندارد. روابط ما با ایران خیلی خوب است. روابط ما دوستانه و برادرانه است هرچند که ما اختلاف‌نظرهایی داریم. عربستان لزوماً نباید همیشه با ایران اختلاف [نظر] داشته باشد و همین طور ایران. اختلاف‌نظر همیشه بوده و هست. ایران و عربستان روابط خوبی داشته‌اند. الان هم مرحله‌ای از مراحل منطقه است که اختلاف‌نظرهایی پیش آمده است.»

پس از اوج‌گیری تنش میان ایران و عربستان و با قطع روابط دیپلماتیک ریاض با تهران به بهانه حمله معترضان ایرانی به اماکن دیپلماتیک عربستان؛ این قطر، کویت و عمان بودند که به عنوان اعضای شورای همکاری خلیج فارس از پیروی تصمیمات تحمیلی ریاض اجتناب کرده و تغییری در سطح مناسبات دیپلماتیک خود با ایران ایجاد نکردند.
پیشینه روابط این دو کشور عربی با ایران در طول زمان رابطه‌ای مبتنی بر حسن همجواری بوده است. صرف نظر از برخی فراز و فرودهایی که در روابط و همکاری‌های ایران و کویت در طی جنگ تحمیلی ایران و عراق پدید آمد، پادشاهی عمان در زمره کشورهایی بوده است که پس از انقلاب اسلامی نه تنها روابطش با ایران خدشه‌دار نشد بلکه مسقط همواره به عنوان یکی از کشورهای مورد اعتماد ایران در بزنگاه‌های مهم سیاسی بخوبی نقش میانجی را در گشودن گره‌های افتاده در روابط ایران و برخی کشورهای غربی ایفا کرده است. این روابط بویژه با روی کار آمدن دولت یازدهم اوج گرفت. سفر سلطان قابوس پادشاه عمان در سوم شهریورماه 1392 به عنوان اولین میهمان خارجی رئیس دولت یازدهم به تهران و سفر امیر کویت در خردادماه 1393 به تهران از جمله نمادهای این تغییر مثبت در روابط بود. رئیس جمهوری ایران نیز اسفندماه 1392 در نخستین سفر خود به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، به عمان سفر کرد.
پس از حوادث دی ماه سال گذشته و قطع روابط دیپلماتیک عربستان با ایران که به قطع رابطه یا کاهش سطح روابط برخی دیگر از کشورهای عضو شورای همکاری تسری یافت، اگر چه روابط ایران و عمان بر مدار همیشگی خود گردید اما روابط دیپلماتیک با کویت بی تأثیر و تأثر باقی نماند. رکود حاکم شده بر این روابط اما با سفر وزیر خارجه و معاون نخست وزیری کویت به تهران شکست. الصباح در آن سفر در حالی که پیام امیر کویت را به رئیس جمهوری ایران رسانده بود، خواستار برطرف شدن اختلاف نظرها و سوء تفاهم‌های کشورهای منطقه با گفت‌وگوی صریح آنها در فضای آرام شد. خواسته‌ای که محمدجواد ظریف در پاسخ به آن بر اولویت بودن همسایگان در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد و گفت: «نقش امیر کویت در تقویت حسن همجواری کشورهای منطقه قابل ستایش است» اشاره‌ای که می‌توانست یادآور پیشنهادهای مکرر کویت برای میانجیگری میان تهران و ریاض باشد. موضوعی که سبب شده است ناظران سیاسی رفت و آمد‌های میان ایران، عمان و کویت را از منظر آغاز میانجیگری‌ها و مذاکرات احتمالی برای تغییر در روابط ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس و به صورت ویژه روابط تهران - ریاض ارزیابی کنند.
پیش از این نشانه‌های مثبتی از سوی عربستان به ایران ارسال شده است. تعامل مثبت وزیر نفت عربستان با همتای ایرانی‌اش در آخرین اجلاس اوپک برای بازگشت ایران به سطح تولید پیش از تحریم‌ها در حالی که دیگر اعضا مقید به کاهش تولید خود تا سقف یک میلیون بشکه شدند و نیز دعوت از ایران برای حضور در مراسم حج سال قمری جاری از جمله این نشانگان مثبت بوده است. استقبال رسمی سلطان قابوس از رئیس جمهوری کشورمان، ملاقات خصوصی و مذاکرات هیأت‌های عالیرتبه دو کشور از مهم‌ترین برنامه‌های سفر رسمی و کوتاه روحانی به عمان است.

رئیس جمهوری در ادامه این سفر و به دعوت رسمی امیر کویت، عصر امروز مسقط را به مقصد کویت ترک خواهد کرد. مذاکره خصوصی با امیر کویت مذاکرات هیأت‌های دو کشور و نیز دیدار با نخست وزیر نیز از جمله برنامه‌های روحانی در کویت اعلام شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      روحانی ففط ادعا ی کلید اوردی گفتی کلید تدبیر وامید حالا تو خلیج فارس چه دسته گلی اب دادین که اینقدر به صرافت افتادی

    • جوان مسلمان

      انشاا.. ب یاری خدا اتحاد بزرگ اسلامی ایجاد بشه..با داشتن روابط خوب با کشورهای اسلامی منطقه بزرگترین قدرت دنیا ایجاد میشه اونم با اتحاد اسلامی....اونوقت بزار ببینیم کدوم انسان عاقلی نگاه چپ و یا کوچکترین حرفی ب اسلام و اتحاد اسلامی میزنه... خدایا ب امید تو...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج