۴۸۷۰۸۰
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

انوشیروانی: برخی فقط شعار دلسوزی می‌دهند

وزنه‌برداری که موفق‌ترین تیم ورزشی ایران با کسب ٢ مدال طلا در المپیک ٢٠١٦ نام گرفت، روزهای نسبتا آرامی را سپری می‌کند و ملی‌پوشان زیر نظر سرمربی جوان خود را برای حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا و بازی‌های کشورهای اسلامی آماده می‌کنند.

شهروند: وزنه‌برداری که موفق‌ترین تیم ورزشی ایران با کسب ٢ مدال طلا در المپیک ٢٠١٦ نام گرفت، روزهای نسبتا آرامی را سپری می‌کند و ملی‌پوشان زیر نظر سرمربی جوان خود را برای حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا و بازی‌های کشورهای اسلامی آماده می‌کنند. البته غیبت کیانوش رستمی در اردوی تیم‌ملی تنها علامت سوال این روزهای وزنه‌برداری محسوب می‌شود که هیچ‌کس نمی‌تواند پاسخ روشنی به آن بدهد. با این حال، سجاد انوشیروانی، سرمربی تیم‌ملی وزنه‌برداری در گفت‌وگو با «شهروند» به‌طور شفاف درباره تمام مسائل به صحبت پرداخته است که حاصل آن در ادامه می‌آید:

لیگ برتر وزنه‌برداری به پایان رسید. دور جدید اردوهای تیم‌ملی از چه زمانی آغاز می‌شود؟

ما ازچند ماه قبل کارمان را آغاز کردیم. دور جدید تمرینات نیز بعد از بازگشت ملی‌پوشان از مسابقات لیگ از روز یکشنبه آغاز می‌شود. البته از کادرفنی، ربیعی در اهواز حضور داشت و عملکرد تمامی وزنه‌برداران را زیر نظر گرفت. قطعا او درگزارشی به ما شرایط ملی‌پوشان و سایر نفرات را انتقال می‌دهد.

لیگ فعلی با حضور ٦ تیم برای تیم‌ملی وزنه‌برداری تا چه حدی مفید است؟

از زمانی که من یادم می‌آید، لیگ وزنه‌برداری با همین شکل برگزار شده است. بحث تعداد تیم‌های شرکت‌کننده مربوط به فدراسیون می‌شود اما از نظر من با همین شکل هم لیگ می‌تواند حداقل از نظر مالی مشکلات وزنه‌برداران را تا حدودی حل کند.

٢ رویداد قهرمانی آسیا و بازی‌های کشورهای اسلامی را درپیش دارید، برنامه شما تشکیل ٢ تیم متفاوت است؟

اولین رویداد پیش‌رو مسابقات قهرمانی آسیاست که اوایل ‌سال آینده برگزار می‌شود و ٢٠روز بعد هم بازی‌های کشورهای اسلامی را درپیش داریم. سعی‌مان براین است که ٢ تیم متفاوت را متشکل از ١٦نفر به این ٢ رویداد اعزام کنیم، به شرطی که اتفاق خاصی مثل آسیب‌دیدگی وزنه‌برداران رخ ندهد. ما نفراتی را درنظر گرفته‌ایم که به آنها میدان بدهیم و از برآیند این ٢ تیم، برای انتخاب نفرات جهت حضور درمسابقات جهانی و حتی بازی‌های آسیایی ٢٠١٨ به نتیجه برسیم.

قطعا هدف ایران قهرمانی در رقابت‌های قهرمانی آسیا است؟

بله، همین‌طور است. ایران باید نشان دهد که قدرت برتر آسیا است و این می‌تواند فرصت خوبی باشد تا حضور قدرتمند در المپیک را این‌بار در آسیا تکرار کنیم.

یکی از ضعف‌های همیشگی وزنه‌برداری ایران نبود نفرات قدرتمند در سبک وزن است. برای حل این مشکل چه برنامه‌ای دارید؟

قدرت هرکشوری در اوزان مختلف در درجه اول به نژاد مردم آن کشور برمی‌گردد. ایران نیز با توجه به شرایط آب و هوایی و تغذیه مردم در ٤ وزن بالا قدرتمندتر است. با این حال، با سرمایه‌گذاری خوب در استان‌ها و تیم‌های پایه می‌توانیم به‌ زودی به نتایج خوبی در سبک وزن برسیم.

انتقادی هم که از تیم فعلی می‌شود، نداشتن نفرات جایگزین مطمئن است؟

من هم شنیدم که دوستان درمصاحبه‌هایشان می‌گویند، نفر جایگزین نداریم اما باید بدانیم پیداکردن نفرات جایگزین ٢روزه انجام نمی‌شود. حتی طی چند ماه نیز، نمی‌توان جایگزینی برای قهرمانان المپیک پیدا کرد. پشتوانه‌سازی در وزنه‌برداری در سال‌های گذشته با مشکل مواجه بوده و تمرکز روی یک تیم و نفرات خاص بوده است. من دلایلش را نمی‌دانم اما الان تیم‌های پایه‌ای فعال شدند و ١٦، ١٥ جوان را به اردوی تیم‌ملی آورده‌ایم، اگرچه با نفرات اصلی ما برای حضور درمسابقات جهانی فاصله دارند. با این حال، تلاش می‌کنیم آنها را تا مسابقات جهانی به شرایط ایده‌آل برسانیم.

پس می‌توانیم امیدوار به داشتن جایگزین برای قهرمانانی مثل کیانوش رستمی، سهراب مرادی و بهداد سلیمی باشیم؟

دربرخی اوزان برای رساندن نفرات جایگزین واقعا مشکل داریم. با این حال، همین حالا در ٨٥کیلوگرم چند جوان ٢٠، ١٩ ساله را آورده‌ایم که مدعی هستند و باید رشد کنند. بهتر است از لفظ جایگزین استفاده نکنیم، چون این نفرات قهرمانان بزرگی هستند.

بعد از غیبت رستمی در تمرینات، از حضور او در تیم‌ملی قطع امید کردید؟

من از هیچ‌کس قطع امید نمی‌کنم. وقتی او را دعوت می‌کنیم و نمی‌آید، یعنی مایل به حضور در تیم‌ملی نیست. ما هم مجبوریم شیوه خود را تغییر دهیم اما مشکلی با شخص رستمی نداریم.

تابه‌حال از کیانوش رستمی به شما دلیل غیبتش در اردوی تیم‌ملی را گفته است؟

کسی به من دلیلش را نگفته و من هم نمی‌دانم. من فقط او را دعوت کردم که به اردو نیامد.

‌او درمصاحبه‌هایش به بحث‌های تمرینی اشاره می‌کند. مگر سطح تمرینات شما پایین است؟

خدا را شکر از زمانی که من تیم را تحویل گرفتم، تیم‌ملی روند رو به رشد داشته است. در این ٣ماه بعد از المپیک که کارمان را دوباره شروع کردیم، یک مورد هم آسیب‌دیدگی نداشتیم. من حرفم این است که فقط شعار ندهیم که دلسوز وزنه‌برداری هستیم، چون برخی فقط به شعاردادن عادت کرده‌اند. از ورزشکار بگیر تا پیشکسوتان اگر دلسوز هستند، به جای شعاردادن به کمک تیم‌ملی بیایند تا به قله‌ای که مدنظرمان هست، برسیم.

پس شما هیچ‌وقت مشکلی با رستمی نداشته‌اید؟

من اصلا با کیانوش رستمی مشکلی ندارم. من با شناختی که از کیانوش دارم، فکر می‌کنم او می‌خواهد خودش تمرین کند، حالا چه من سرمربی تیم‌ملی «ب» باشم، چه ایوانف باشد، چه هر فرد دیگری. او می‌گوید من از همه بهتر خودم را می‌شناسم. نمی‌دانم که مربی شخصی دارد یا خیر اما حرفم این است که باید نظم رعایت شود. ما نظام اسلامی داریم که نامش از نظم آمده است. در ورزش و به‌ویژه رشته‌ای مثل وزنه‌برداری از نظر علمی و فنی کسی می‌تواند نتیجه بگیرد که ماه‌ها تمرینات مستمر داشته باشد. اینطور نیست که یک وزنه‌بردار ٣ماه تمرین را رها کند و ٢روز بعد از بازگشتش همان رکوردها را بزند.

برخی هم معتقدند درتمام دنیا وزنه‌برداران در هر وزن مربی جداگانه دارند؟

آن کسی که این حرف‌ها را می‌زند، آن سمت دنیا نشسته و هیچ سابقه‌ای هم در ورزش ندارد. می‌گویند، در آمریکا این‌طور تمرین می‌کنند اما وزنه‌برداری آمریکا کجا و ما کجا؟ این دوستان چرا نمی‌روند شرایط روسیه را ببینند؟ آلبگوف که قهرمان جهان است، هر روز به کمپ تیم‌ملی می‌رود.

جمعه‌شب در فینال لیگ وزنه‌برداری نیز اخباری مبنی بر مصدومیت دوباره بهداد سلیمی شنیدیم که نگران‌کننده بود؟

زانوی بهداد درد داشت اما به خاطر این‌که ذوب‌آهن در فوق سنگین وزنه‌بردار دیگری نداشت و هر ٢نفر دیگر با مشکل مواجه بودند، سلیمی مجبور بود که برای به خطر نیفتادن قهرمانی تیمش روی تخته برود. مشکل مصدومیت بهداد جدی نیست و او می‌تواند تا چند ماه آینده خودش را درشرایط مسابقه قرار دهد.

در آخر درباره احتمال بازگشت سعیدعلی‌حسینی به تیم‌ملی بعد از پایان محرومیتش هم توضیح دهید؟

چند روز قبل در دانشگاه اردبیل او را دیدم و می‌دانم که تمریناتش را خیلی خوب دنبال می‌کند. از نظر قانونی علی حسینی ٦ماه قبل از پایان محرومیتش که تقریبا اوایل تیرماه‌ سال آینده می‌شود، می‌تواند به اردوی تیم‌ملی بیاید. آن مقطع اگر شرایطش خوب باشد، حتما از او استفاده می‌کنیم.

درد کهنه سلیمی عود کرد

بهداد سلیمی چند ماه قبل از المپیک با مصدومیت شدیدی از ناحیه زانو روبه‌رو شد. او هر طور که بود خودش را به المپیک رساند اما درد در زانو و ناداوری‌ها تلخ‌ترین اتفاق ریو را برای ایرانی‌ها رقم زد. سلیمی به دلیل مشکلاتی که با باشگاه فصل گذشته خود داشت، نتوانست در هفته‌های ابتدایی لیگ برتر وزنه‌برداری شرکت کند تا این‌که بالاخره با باشگاه ذوب‌آهن به توافق رسید. درحالی‌که ذوبی‌ها حساب ویژه‌ای روی بهداد برای قهرمانی باز کرده بودند، مصدومیت کهنه سلیمی مانع درخشش او در لیگ برتر شد. البته ذوب‌آهن موفق شد با درخشش ستاره‌های ملی‌پوش خود به مقام قهرمانی دست پیدا کند، اما در بین تمام نتایج فوق‌العاده وزنه‌برداران این تیم، در شب پایانی نتیجه‌ای باورنکردنی اتفاق افتاد؛ جایی که بهداد سلیمی در رده آخر سنگین‌وزن قرار گرفت. سلیمی بعد از پایان مسابقات مدعی شد که به دلیل درد شدید زانو نتوانسته وزنه سنگین بلند کند و حتی پزشکان هم به او تأکید کرده بودند که نباید وزنه بزند. سلیمی تأکید کرده ابتدا باید روند درمانی‌اش را آغاز کند و بعد از آن درباره ادامه حضورش در وزنه‌برداری تصمیم بگیرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج