adexo3
۴۹۱۶۰۶
۱ نظر
۵۰۰۱
۱ نظر
۵۰۰۱
پ

رئیس نظام‌ پزشکی: نسخه نجومی نداریم

«ما نسخه نجومی نداریم، اگر چنین بود، چرا بیمه‌ها تاکنون حتی یک مورد گزارش به ما اعلام نکردند؟ چرا بیمه‌ها منتظر ماندند تا نسخه به ٦‌ میلیارد و ٣٧‌میلیارد تومان برسد بعد اطلاع‌رسانی کنند؟ نسخه پزشکان عمومی به ٥٠‌هزار تومان می‌رسد، بیمه‌ها ممیزی می‌کنند و کمیته بررسی نسخ، فعال می‌شود.» این پاسخ رئیس سازمان نظام پزشکی به سوال «شهروند» درباره ماجرای نسخه‌های نجومی است.

شهروند نوشت: علیرضا زالی دیروز در آخرین نشست خبری‌ سال ٩٥، از مطرح‌شدن نسخه‌های موسوم به نجومی از سوی معاون اجتماعی وزیر رفاه و عضو هیأت‌مدیره سازمان تأمین اجتماعی گلایه کرد.نخستین‌بار دوشنبه هفته گذشته بود که عضو هیأت‌مدیره سازمان تأمین اجتماعی درباره نسخه‌های نجومی حرف زد، محسن سرخو گفت: «یک پزشکی عمومی تنها در ٦ ماه، حدود ٦‌ میلیارد تومان نسخه تجویز کرده است.»
یک روز از اعلام این موضوع نمی‌گذشت که این بار معاون اجتماعی وزیر رفاه، خبر از فعالیت پزشکی داد که در یک سال، ٣٧‌میلیارد تومان نسخه نوشته و براساس آنچه احمد میدری گفت: «برای وزارت رفاه هزینه‌تراشی کرده است.»حالا رئیس سازمان نظام پزشکی، منتقد این نوع اطلاع‌رسانی قبل از بررسی موضوع است و در عین حال به محدودیت‌هایی اشاره کرد که پزشکان عمومی برای نسخه‌نویسی با آن مواجه هستند: «در حال حاضر بیمه‌ها آن‌قدر برای پزشکان عمومی محدودیت نوشتن نسخه ایجاد کرده‌اند که عملا آنها هیچ کاری نمی‌توانند بکنند، بیشتر داروها و آزمایش‌ها را باید پزشک متخصص تجویز کند و بیمه این موارد را در نسخه پزشک عمومی قبول نمی‌کند.
حتی برای تمدید دارو هم پزشک عمومی نمی‌تواند نسخه بنویسد، همین کار باعث می‌شود تا بیماران برای درمان از همان اول به پزشک متخصص مراجعه کنند و این مسأله نظام ارجاع را با مشکل مواجه می‌کند. اینها واردکردن هزینه بیشتر به نظام سلامت است نه کم‌کردن هزینه‌ها.» به گفته رئیس سازمان نظام پزشکی، بیمه‌ها محدودیت بیش از حدی برای پزشکان عمومی ایجاد کرده‌اند، کدام پزشک عمومی می‌تواند ٦‌ میلیارد تومان نسخه بنویسد؟ «اگر پزشک عمومی چنین نسخه‌هایی می‌نوشت، چرا بیمه‌ها گذاشتند به ٦‌ میلیارد تومان برسد تا آن را اعلام کنند، چرا تا حالا ساکت بودند؟ تا به حال حتی یک مورد نسخه نجومی به ما ارجاع نشده، چرا اینکار را نکرده‌اند؟ از آن طرف می‌گویند یک پزشک در یک‌ سال ٣٧‌میلیارد تومان هزینه ایجاد کرده است.
خب چرا کمیته بررسی نسخ فعال نشدند؟ چرا نیامدند ببینند شاید آن پزشک، داروهای شیمی‌درمانی تجویز می‌کرده است. آنها باید قبل از اینکه این موضوع را اعلام کنند، بررسی می‌کردند. حداقل به سازمان نظام پزشکی نامه می‌نوشتند، ما پیگیری می‌کردیم.» زالی در ادامه به ارجاع دو پرونده از سوی سازمان غذا و دارو به سازمان نظام پزشکی اشاره کرد: «پیش از این، سازمان غذا و دارو دو پرونده به ما ارجاع داد که طی آن اعلام کرد این دو پزشک نسخه‌های غیرمتعارف داشتند، ما هم در حال بررسی موضوع هستیم.» هفته گذشته که پای نسخه‌های ٦‌ میلیارد و ٣٧‌میلیارد تومانی به رسانه‌ها کشیده شد، علی نوبخت حقیقی، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با «شهروند» از لیستی گفت که سازمان تأمین اجتماعی به دست او رسانده: «این لیست را سازمان تأمین اجتماعی به من داده که نشان می‌دهد تعدادی از پزشکان، نسخه‌هایی تجویز کرده‌اند که عدد آن بیش از حد بوده، ما این لیست را برای بررسی بیشتر به سازمان نظام پزشکی می‌فرستیم تا آنجا در محاکم انتظامی به آن رسیدگی شود.» او این را هم اضافه کرد: «رئیس کمیسیون بهداشت مجلس معتقد است که برخی از پزشکان در رشته‌های آنکولوژی فعالیت می‌کنند و به‌طور طبیعی داروهایش هم گران است. این نسخه‌ها نیاز به مطالعه و کارشناسی دارد، نمی‌شود همه این پزشکان را زیر سوال برد.» نوبخت نسخه‌های ٣٧‌میلیارد تومانی برای یک‌ سال را غیرعادی دانست: «قطعا این موارد خاص و غیرعادی است، باید احراز و با آن به صورت قانونی برخورد شود.»
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس لیست پزشکان را برای ما بفرستد، بررسی می‌کنیم
حالا رئیس سازمان نظام پزشکی تأکید کرد که: «اگر رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس این لیست را برای ما بفرستد ما به موضوع نسخه‌ها ورود پیدا می‌کنیم.» او به مورد مشابهی از نسخه‌های نجومی اشاره کرد که پس از بررسی مشخص شد، نسخه‌ها به‌درستی تجویز شده: «قبلا یکی از مسئولان گفته بود که پزشکی در ‌سال ٢‌میلیارد تومان نسخه نوشته، وقتی ما بررسی کردیم متوجه شدیم که این پزشک آنکولوژیست بوده که در حوزه گوارش فعالیت می‌کرد، نسخه‌های شیمی‌درمانی گران‌ترین نسخه‌های کشور است.»
او در ادامه با اشاره به مشکلاتی که پزشکان عمومی برای نسخه‌نویسی دارند، به ضرورت بازنگری پروتکل اختیارات نسخه‌نویسی برای این پزشکان اشاره کرد: «ما آمادگی این را داریم تا با همکاری انجمن پزشکان عمومی و وزارت بهداشت این پروتکل را بازنگری کنیم، تا خیلی از مشکلات حل شود.» در ادامه این بحث هم، خلیلی، قائم‌مقام معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی هم توضیح‌هایی داد: «ما با معاون وزیر رفاه و عضو هیأت‌مدیره سازمان تأمین اجتماعی مکاتباتی کردیم و از آنها خواستیم تا براساس قوانین موجود، مستندات خودشان را به ما ارایه بدهند و ما موضوع را بررسی کنیم، نتیجه را هم به اطلاع رسانه‌ها می‌رسانیم.»
اشتغال همزمان پزشکان در بخش دولتی و خصوصی مشروط شد
خبر دیگر رئیس سازمان نظام پزشکی مشروط‌شدن اشتغال همزمان پزشکان، دندانپزشکان و داروسازان در بخش دولتی و خصوصی بود؛ ماجرایی که در قانون توسعه ششم به تصویب رسیده بود و حالا شورای نگهبان به آن ایراد گرفته است: «بند «ب» ماده ٨٩ به صورت غیرمشروط به شورای نگهبان فرستاده شد. ما نیز با افراد صاحب‌نظر در این شورا رایزنی کردیم که تا حد قابل توجهی پاسخ داد و شورای نگهبان نیز به این بند، ابهامات قانونی گرفت و درخواست ابهام‌زدایی کرد. عمده این ابهام به بحث جبران موضوع حقوق و مزایا برای پزشکانی که نمی‌توانستند در بخش خصوصی فعالیت کنند، بود.»
بیمه‌ها ١٢‌هزار‌میلیارد تومان به دانشگاه‌های علوم پزشکی بدهکارند
زالی در ادامه به بدهی سازمان‌های بیمه‌گر و نظام سلامت به دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد؛ عدد اعلام‌شده از سوی او برای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، حدود ١٢‌هزار‌میلیارد تومان بود: «دانشگاه‌های علوم پزشکی در کشور حدود ١٢‌هزار‌میلیارد تومان از بیمه‌ها طلب دارند. فقط در تهران این عدد بیش از ١٧٠٠‌میلیارد تومان است که عمده بدهکاری‌ها نیز به شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی است. ٩٥٠‌میلیارد تومان از این بدهی نیز فقط مربوط به سازمان تأمین اجتماعی است.» او این را هم اضافه کرد: «حتی در صورتی که بیمه‌ها هم پول را سر وقت بدهند، سهم کارکنان حوزه سلامت از تمام این پول‌ها، تنها ١٧‌درصد است. ما پزشکانی داریم که یک‌ سال است مطالبه‌های‌شان را نگرفته‌اند.»
دانشگاه‌های علوم پزشکی
با سیلی صورت‌شان را سرخ می‌کنند
چالش‌های نظام سلامت موضوع دیگری بود که رئیس سازمان نظام پزشکی به آن اشاره کرد: «برخی از بیمارستان‌ها در اضطرار اقتصادی به سر می‌برند؛ دانشگاه‌های علوم پزشکی صورت‌شان را با سیلی سرخ می‌کنند، بیمارستان‌ها بدهکار شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی هستند، به دلیل بالا بودن بدهی‌ها، برخی شرکت‌های تجهیزات پزشکی تهدید کردند اقلام مورد نیاز را در اختیار بیمارستان‌ها قرار نمی‌دهند. ‌سال دیگر هم قطعا چالش جدی در زمینه اعتبارات وجود دارد. با اینکه دولت نگاه ویژه‌ای به حوزه سلامت داشته، اما حوزه تأمین منابع در کشور مشکل جدی دارد.»
کاهش ٥ تا ٧‌درصدی خطاهای پزشکی
خطاهای پزشکی ‌سال ٩٥ موضوع دیگری بود که از سوی خبرنگاران پرسیده شد. زالی در این‌باره گفت: «بررسی‌ها نشان می‌دهد، در‌ سال ٩٥ با کاهش شکایت‌ها به نظام پزشکی روبه‌رو بوده‌ایم، به طوری که این عدد ٥ تا ٧‌درصد نسبت به ‌سال ٩٤ کاهش را نشان می‌دهد. همچنین تعداد پرونده‌هایی که در دادسراهای پزشکی باز شده‌اند، نسبت به ‌سال گذشته ١٩‌درصد کاهش یافته است. در‌ سال جاری تعداد پرونده‌هایی که در هیأت‌های بدوی نظام پزشکی کشور بررسی شده است با کاهش ١٧,٤‌درصدی روبه‌رو شد. این کاهش آمار می‌تواند به‌دلیل کاهش میزان ورودی پرونده‌ها به دادسراها یا پذیرش رأی از سوی بیماران در مراحل اولیه باشد.»
به گفته زالی، کمترین میزان شکایت مربوط به استان یزد بوده است. همچنین مجموع پرونده‌های تشکیل‌شده در نظام پزشکی کل کشور در‌ سال ٩٥ نسبت به ٩٣ منفی ١١٨‌درصد کاهش داشته است.در ادامه قائم‌مقام معاون انتظامی سازمان پزشکی هم توضیح‌هایی درباره آمار خطای پزشکی داد: «در ‌سال ٩٣ با توجه به راه‌اندازی سامانه‌های شکایت در این سازمان شاهد افزایش ٦٧‌درصدی شکایت‌های مردم در دادسراهای نظام پزشکی بودیم. در ‌سال ٩٤ نیز رشد عجیبی در این زمینه داشتیم اما در‌سال ٩٥ این شکایات کاهش یافت. به‌طورکلی در‌ سال‌جاری ٨٧‌درصد از شکایات در دادسراها، ٢١‌درصد در هیأت‌های بدوی نظام پزشکی و ١٣٥‌درصد در دادگاه عالی نظام پزشکی از میزان شکایات کاهش یافته است.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کلا" غیراز وزیر پزشکان این یکی هم (رییس نظام پزشکی) تمام و کمال . ششدنگ . فول فول . در خدمت پزشکان و جیباشونه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج