۴۹۴۸۲۵
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

ستارگان ساختارشکن مرسدس بنز

مرسدس بنز برندی است که برای همگان مترادف با کیفیت، عملکرد فنی خوب و اطمینان است؛ برندی که در طول حیات طولانی خود، اصالت و ساختاری کلی محصولاتش را حفظ کرده و بر پایه برخی اصول تغییر ناپذیر حرکت کرده است.

هفته نامه خودرو امروز: مرسدس بنز برندی است که برای همگان مترادف با کیفیت، عملکرد فنی خوب و اطمینان است؛ برندی که در طول حیات طولانی خود، اصالت و ساختاری کلی محصولاتش را حفظ کرده و بر پایه برخی اصول تغییر ناپذیر حرکت کرده است. با این حال برخی از محصولات مرسدس بنز در طول تاریخ سنت شکنی هایی کرده اند که بسیار هوشمندانه بوده، مسیر مرسدس بنز را تغییر داده اند.

برخی از این محصولات حتی به قدری تاثیرگذار ظاهر شده اند که در نهایت حتی صنعت خودرو را دگرگون کرده اند. در این مطلب به سراغ برخی از این محصولات تاریخی رفته، علت اثرگذاری و اهمیت تاریخی آنها را بررسی می کنیم.

190E
ستارگان ساختارشکن مرسدس بنز

مرسدس بنز همواره محصولاتی را ارائه می کرد که خرید آنها برای بسیاری از اقشار جامعه امکان پذیر نبود و جوانان هم معمولا به سراغ آنها نمی رفتند. با این حال در سال 1982 بود که این روند برای همیشه تغییر کرد. در این سال کلاس W201 با نام 190E راهی بازار شد که یک سدان کوچک جوان پسند بود. قیمت این محصول بسیار پایین تر از دیگر مرسدس ها بوده، تریم های متفاوتی برای آن ارائه شده بود که تنوع رده قیمت خودرو را نیز در پی داشت. همه این موارد سبب شد تا توده مردم در بسیاری از کشورها توانایی خرید یک مرسدس بنز را به دست آورده، 190E به محصولی موفق و پرفروش بدل شود و بیش از یک میلیون و 800 هزار دستگاه از آن تا سال 1993 از خط تولید خارج شود. همین خودرو بود که پایه و اساس نسل اول کلاس C با کد W202 شد.

A Class
ستارگان ساختارشکن مرسدس بنز

مرسدس بنز تا اواسط دهه 90 میلادی هیچ محصولی در رده خودروهای شهری و کوچک نداشت و همین امر سبب شده بود تا از ابتدای این دهه، مدیران مرسدس به فکر ارائه محصولی کوچک و اقتصادی مناسب برای محیط شهری بیفتند. در نهایت این محصول انقلابی با نام کلاس A در سال 1997 معرفی شد. از ابتدای عرضه، این خودرو با موجی از انتقادات مواجه شد که بیشتر ناشی از عدم پایداری مناسب و کیفیت ساخت متوسط آن بود که مرسدس سعی کرد تا به سرعت موارد مذکر را حل کند. با وجود بدنام شدن کلاس A در ابتدای امر، به سرعت این خودرو چهره حقیقی خود را به جهانیان ارائه کرد و به خودرویی محبوب و موفق بدل شد و جایگاه مرسدس در کلاس خودروهای شهری را تثبیت کرد.

300SL
ستارگان ساختارشکن مرسدس بنز

شاید یکی از تاریخی ترین محصولات مرسدس بنز در تمامی اعصار، 300SL مشهور به گالوینگ باشد. این خودرو از جهات متعددی یکی از ساختارشکن ترین خودرهای جهان است که جایگاه مرسدس بنز را در میان سازندگان خودروهای ساپرت بالا برد. گالوینگ یکی از اولین خودروهای خیابانی بود که از یک اسکلت فلزی خرپایی در زیر بدنه خود بهره می جست، سیستم سوخت رسانی آن انژکتوری بود و در نهایت اینکه درهای آن رو به بالا باز می شدند.

شاید این موارد امروزه برای بسیاری از علاقه مندان عادی و حتی پیش پاافتاده به نظر برسند، ولی قطعا در میانه ۵۰ میلادی تک تک این موارد استثنایی بودند. امروزه بازشدن درها به سمت بالا برای سوپراسپرت ها امری حیاتی بوده، سیستم سوخت رسانی انژکتوری به لازمه هر خودرویی بدل شده است.

E Class W۱۲۴
ستارگان ساختارشکن مرسدس بنز

یکی از برترین مصحولات تاریخ مرسدس بنز نسل w۱۲۴ از کلاس E است. موارد متعددی در جاودانه شدن این خودرو در اذهان موثر بودند، اما دراین میان شاید بتواند ارائه سیستم ۴Matic برای اولین بار در این محصول را یکی از دلایل اصلی این امر دانست. تا پیش از آن تنها محصول دو دیفرانسیل مرسدس بنز، کلاس G بود که یک خودرو بیابانگرد خشن محسوب می شد که برای استفاده شهری رام شده بود. با این حال برای بهبود عملکرد کلاس E در مسیرهای لغزنده، مرسدس بنز نیز همانند بسیاری از خودروسازان دیگر یک سیستم دودیفرانسیل جمع و جور را برای سدان شهری خود ارائه کرد که Matic۴ نام گرفت.

با آنکه امروزه هنوز هم بیشتر مرسدس بنزهایی که خط تولید کارخانه را ترک می گویند فاقد این سیستم هستند، اما عرضه یک مرسدس بنز دودیفرانسیل آن هم در کسوت یک سدان نیمه لوکس، امری انقلابی بود که تا به امروز نیز ادامه یافت.

SLK Class
ستارگان ساختارشکن مرسدس بنز

بازار خودروهای اسپرت کوچک در دهه 90 میلادی تشنه محصولاتی جدید و زیبا بود. مرسدس بنز نیز همانند رقبایش برای این دوره محصولی با طراحی هوشمندانه ارائه کرد که نیم نگاهی به محصولات قدیمی این برند داشت. با این حال باید اصلی ترین عامل موفقیت و ساختارشکن بودن SLK را در سقف فلزی آن دانست که در زماین کوتاه به سرعت و بدون تولید صدا و لرزش در داخل صندوق عقب آن جمع می شد تا یک خودرو کوپه را به یک رودستر جذاب بدل کند.

ایده این سقف قبلا توسط خودروسازان متعددی مطرح شده بود، اما مرسدس بنز با کلاس SLK آن را در قالبی مدرن و جوان پسند ارائه کرد که سب بشد تا امروزه بیشتر خودروسازان از سقف فلزی تاشو برای خودروهای اسپرت کوچک و حتی متوسط خود استفاده کنند.

SLR McLaren
ستارگان ساختارشکن مرسدس بنز

مرسدس بنز و مک لارن در اواخر دهه ۹۰ میلادی همکاری خود در پیست مسابقات فرمول ۱ را آغاز کردند.این همکاری موفقیت آمیز، یک محصول متفاوت نیز داشت که آن سوپرگرندتورری به نام SLR بود. این خودرو سرآغازی برای بازگشت دوباره مرسدس بنز به کلاسی بود که با گالوینگ آن را پس از جنگ جهانی دوم احیا کرده بود. اما در این میان یک مورد خاص بسیار ساختارشکن بود و آن هم سپردن مراحل طراحی و تولید آن به یک کمپانی کوچک انگلیسی بود که ید طولایی در ساخت خوردهای فرمول ۱ فاتح مسابقات داشت. تا پیش از آن بارها خودروسازان متفاوتی ساخت و طراحی محصولات خود را به دست خودروسازانی کوچک تر سپرده بودند، اما در این میان مک لارن شریک مسابقه ای مرسدس بود. پس از موفقیت SLR، بسیاری دیگر از خودروسازان به سمت طراحی و توسعه خودروهای اسپرت با همکاری کمپانی های حاضر در مسابقات فرمول ۱ افتادند.

CLS Class
ستارگان ساختارشکن مرسدس بنز

ترکیب کلاس های متفاوت و حتی متضاد خودرویی کاری بسیار پیچیده و مخاطره انگیز است. با این حال مرسدس بنز در ابتدای قرن بیست و یکم میلادی نشان داد که چنین کاری می تواند یک موفقیت بزرگ را رقم بزند.

عرضه مرسدس بنز W219 نسل اول کلاس CLS تغییری اساسی در بازار خودرو جهان ایجاد کرد. این خودرو که ترکیبی از یک سدان لوکس و کوپه شهری بود، به محصولی محبوب بدل شده، سبب شد تا بسیاری از خودروسازان دیگر جرات طراحی و ساخت محصولاتی را بیابند که ترکیبی از کلاس های مختلف خودرویی هستند. بدین ترتیب خودروهایی همانند ب او م X6، فولکس واگن پاسات CC و آئودی A7 متولد شدند. حتی خود مرسدس بنز نیز سعی کرد تا با عرضه محصولاتی جدید، این ایده موفق خود را گسترش دهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حدس میزدم پراید هم ساخت مرسدس باشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج