۵۲۱۹۶۴
۸ نظر
۵۰۰۰
۸ نظر
۵۰۰۰
پ

اصولگرایان مثل شله قلمکار نچسب اند

رشد نیروهای سیاسی در یک کشور خوشایند همگان است؛ وضعیت کنونی اصلاح‌طلبی و اصولگرایی اما چنگی به دل نمی‌زند.

آمنه شیر افکن در شرق نوشت: رشد نیروهای سیاسی در یک کشور خوشایند همگان است؛ وضعیت کنونی اصلاح‌طلبی و اصولگرایی اما چنگی به دل نمی‌زند. در این مسیر اصلاح‌طلبان بیش از اصولگرایان از خطاهای فصلی و موسمی خود درس عبرت گرفته‌اند. تقوای سیاسی و اخلاقی پیشه کرده و اعتماد عمومی و اجتماعی بیشتری را میان عامه مردم کسب کرده‌اند. این را می‌شود از نگاه مثبت و اقبال عمومی جامعه در برخی بزنگاه‌ها فهمید؛ جایی که اصلاح‌طلبان با موجی از ردصلاحیت‌شده‌ها، بی‌رسانه و حتی ممنوع‌التصویر، گوی سبقت را از اصولگرایان می‌برند. گویی مردم خودشان را به خاستگاه فکری این طیف سیاسی نزدیک‌تر می‌بینند.

مناظره‌های انتخاباتی نیز فضای مشخصی است برای رویارویی دو جناح سیاسی راست و چپ در ایران؛ البته به همان معنایی که در ایران فهم می‌شود و نه مفهوم متداول آن. مناظره روز نخست نشان داد جریان اصولگرا مشتت‌تر از همیشه و دست‌خالی‌تر به میدان آمده؛ از حمله‌ها گرفته تا ضدحمله‌ها، همگی دست‌چندم است و ضعیف. از این منظر آدم‌هایی که روز گذشته در مناظره اصولگرایان را نمایندگی کردند، از جهاتی قابل تحلیل‌اند؛ به ویژه رئیسی و قالیباف. تحلیل گفته‌های این دو بزرگوار نشان می‌دهد جناح اصولگرا با گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، هنوز در گفتمان‌های پیشین و امتحان‌پس‌داده ناكام درجا زده است. عدالت اجتماعی، مسکن مهر، زنان سرپرست خانوار، حاشیه‌ها، شعارهای نجومی اشتغال‌زایی و جملات و عبارات کلی و پیچیده، چکیده سخنان کاندیداهای منتسب به جریان راست در ایران است.

سخنان کاندیداهای منتسب به جناح اصلاح‌طلب اما یکدست‌تر، گفتمانی‌تر و متمرکز می‌نماید و تحلیل سخنان نمایندگان جناح اصولگرا نشان از تشتت و ناهمگونی‌ دارد. در شرایطی که اصلاح‌طلبان با عبرت از اشتباهات تاریخی خود، مسیر هم‌گرایی پیشه کرده‌اند و به ریش‌سفیدی زعمای قوم خود در بزنگاه‌های سیاسی اعتماد دارند، پراکندگی و نبود تمرکز‌ در اصولگرایان، بیش از هر زمان دیگری به چشم می‌خورد.

رسیدن به خرد سیاسی - آن‌طور که در طیف اصلاح‌طلب محقق شده؛ البته نه به اندازه و کافی و وافی- کشور را در مسیر مؤثرتری قرار خواهد داد و بدون تردید، پراکندگی و هم‌گرایی‌نداشتن اصولگرایان در آینده، می‌تواند ثلمه‌ای برای رشد و توسعه کشور باشد؛ آن‌طور که اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته با ریش‌سفیدی از میان عارف و روحانی بر سر حسن روحانی ائتلاف کردند تا کشور از پیچ دشوار تحریم‌ها و اقتصاد به‌زمین‌نشسته خارج شود.

اصولگرایان به‌جای پذیرش خطا، مدام جای خالی می‌دهند؛ پرونده احمدی‌نژاد را که با ردصلاحیت در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم تقریبا بسته شده، در آرشیو قرار داده و نه‌تنها به روی خودشان نمی‌آورند که حالا، از هر جهت به سوی احمدی‌نژاد حمله‌ور می‌شوند؛ انگار نه انگار که روزی این مرد معجزه هزاره سوم‌شان بود و دولتش، دولت برگزیده‌شان. با وجود اين، محتوای مناظره‌ها نشان می‌دهد با وجود نقد همه‌جانبه به رفتارهای احمدی‌نژادی، رقبای حزبی و جناحی او - رئیسی و قالیباف - یک‌جورهایی دارند از روی جزوه‌های او تقلب می‌کنند.

سکوت نابخشودنی جناح اصولگرا در هشت سال ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد بر اقتصاد، سیاست، فرهنگ و اخلاق کشور داغ بزرگی گذاشت. این روزها جریان اصولگرایی بی‌سروسامان‌تر از همیشه است و پراکنده. شاید این ماجرا در نگاه کوتاه‌مدت به نفع اصلاح‌طلبان باشد؛ اما لابی و مذاکره و رقابت با اصولگرایی معقول- از جنس علی لاریجانی‌ها- به مراتب به نفع اصلاح‌طلبی خواهد بود. اصولگرایان با قد و قامتی که این روزها پیدا کرده‌اند، نه برای رقابت چنگی به دل می‌زنند و نه برای چانه‌زنی. اینها چنان دچار پراکندگی در مفاهیم کلی خود شده‌اند که خروجی‌شان شبیه آش شله‌قلمکاری است که به هیچ گفتمان مستقلی نمی‌ماند
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ایرانی

      ممنون از نقد منصفانه شما من هم موافق هستم.

    • بدون نام

      بسیار عالی منطقی و بجا نوشته شده
      عالی عالی

    • ما هم هستیم

      شما راهی ندارید جز اراجیف گفتن به همین راه خودتون ادامه بدین

    • خخخخخخخ

      ماهم هستیم درست حرف بزن چرا هیچ وقت نمی خوایم انتقادپذیرباشین همش بازور وغرچماق بازی میخواین پیش برین ۰بسه دیگه چقدرخوارمیشید و بازم از رونمیرین

    • بدون نام

      حرفاتون فقط به درد طرفداران روحانی میخورد چون عادت دارن به شنیدن دروغ درود بر قالیباف

    • بدون نام

      واقعا نچسبن

    • حسین

      پس شما مشهدی نیستید .شله قلمکار خیلی هم میچسبه

    • بدون نام

      من شله قلمکار خیلی دوس دارم . کشک روش هم عالیه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج