جاباما
۵۳۰۲۹۰
۷ نظر
۵۰۱۱
۷ نظر
۵۰۱۱
پ

سوال ششم: توهین قالیباف به روحانی و جهانگیری

محمدباقر قالیباف به آخرین سوال بخش اول مناظره اقتصادی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری پاسخ داد.

خبرگزاری ایسنا: محمدباقر قالیباف به آخرین سوال بخش اول مناظره اقتصادی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری پاسخ داد.

محمدباقر قالیباف در ادامه برنامه مناظره، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مهمترین اولویت‌های شما برای افزایش رشد اقتصادی برای دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ چیست، اظهار کرد: امروز کشور با یک بحران اقتصادی روبروست که رکود، بیکاری و گرانی آن را نشان می‌دهد. طبیعتا در حوزه گرانی آنطور که گفته می‌شود تورم کنترل شده اما مردم می‌دانند که گرانی وجود دارد و آن را در اقلام کالاهای مختلف می‌بینند.
سوال ششم: توهین قالیباف به روحانی و جهانگیری

وی با اشاره به آمار بیکاری در کشور، اظهار کرد: امروز به هر حال ۳.۵ میلیون تا ۶ یا ۷ میلیون آمار بیکاری است و تعطیلی کارگاه‌ها نیز در چنین شرایطی انجام شده و نشان دهنده همان بحران اقتصادی است و دولت باید در چنین شرایطی به صحنه بیاید و برنامه‌ریزی کند و به کمک مردم بشتابد.

قالیباف با بیان اینکه معتقدم دولت روحانی نتوانسته است به کمک مردم بیاید، اظهار کرد: این دولت حتی با افزایش هزینه‌ها دست در جیب و سفره مردم کرده است که از جمله افزایش قبوض آب، برق و گاز که فشار یکنواخت را به قشر محروم وارد کرد از جمله این موارد است.

وی همچنین با اشاره به حوزه درآمدهای حاصل از مالیات، اظهار کرد: چنانچه بخواهیم اقتصاد کشور رشد کند باید تولید را در اولویت قرار دهیم. در این زمینه چرا نباید به تولیدکنندگان کوچک و متوسط معافیت یا تخفیف مالیاتی ارائه ندهیم.

قالیباف با بیان اینکه امروز شاهد فرار مالیاتی ۴۰ درصد از مالیات‌دهندگان هستیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر کمترین سهم دریافت مالیات از مالیات بر ثروت افراد است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با تاکید بر اینکه اشتغال و افزایش آن مهمترین موضوعی است که در دولت مردم مورد توجه قرار بگیرد، گفت: اشتغال مشکل بیکاری را حل و تولید را فعال می‌کند و رونق را به اقتصاد باز می‌گرداند. ما باید به سمتی حرکت کنیم که نیروهای جویای کار را شناسایی و برای آنها اشتغال ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: باید بتوانیم دریافت مالیات را به صورت عادلانه انجام دهیم و از درآمدهای حاصل از آن از اقشار نیازمند حمایت کنیم.

میرسلیم در واکنش به صحبت‌های قالیباف با بیان اینکه رسیدن به چشم انداز،‌ فداکاری می‌خواهد، گفت: ۱۲ سال است که در مسیر رسیدن به چشم انداز کاری نکرده‌ایم. باید به اصل ۴۴ توجه کنیم که بدون آن به هیچ جا نخواهیم رسید. اگر بخواهیم مماشات کنیم هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

وی ادامه داد: ۱۵ سال در مورد شرکتی به آقای جهانگیری می‌گفتیم که تکلیفش را مشخص کنید. یکسال بحث و جدل کردم هیچ چیز هم از آن در نیامد.

میرسلیم همچنین گفت: به چه حقی دولت موتور فروشی می‌کند؟ این کار،‌ کار دولت نیست. اگر اصل ۴۴ درست اجرا شود خودش یک انقلاب است. بدون اصل ۴۴ به جایی نخواهیم رسید. به اسم کارکنان بازنشسته فلان جا شرکتی باز می کنند بعد پشتش را می‌گیریم و می‌بینیم که به خود دولت وصل است.

وی ادامه داد: آقای روحانی بر هسته‌های دانش بنیان تاکید می‌کنند. ما ماشین برقی را با حضور خودشان رونمایی کردیم سوارش هم شده‌اند، اما انگار نه انگار، ولش کردند به حالش خودش. آیا این طرز کار کردن است؟ دولت نفهمید برای دولت اقتصادی چه باید بکند.

میرسلیم همچنین خاطر نشان کرد: فساد اداری بدون شفافیت به جایی نمی‌رسد. این دولت ادعای دولت الکترونیک را دارد اما هیچ شفافیتی را ایجاد نکرده است.

حسن روحانی نیز در ادامه خطاب به قالیباف گفت: من از قالیباف سوال دارم که ایشان راجع به رشد اعلام کردند که درآمد ملی کشور را دو و نیم برابر می‌کنند، یعنی رشد ۲۶ درصدی. ما در هیچ کجای دنیا سابقه چنین رشدی را نداریم. ایشان بگویند که در کدام کشور چنین رشدی بوده است. یکی در چین بود که یکی دو درصد رشد هشت درصدی اقتصادی خوبی داشتند و بعد ایشان می گوید که ما پتروشیمی راه می اندازیم و ۶۰۰ الی ۴۰۰ هزار شغل ایجاد می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما میلیون تن پتروشیمی الان ایجاد می‌کنیم پس کو آن اشتغال؟ حدود ۹ میلیون تن پتروشیمی در این دولت اضافه کردیم. پتروشیمی در اروپا شغل مستقیم و غیر مستقیمش ۱۶ هزار نفر است و در ایران شغل مستقیم و غیرمستقیمش ۲۰ الی ۳۰ هزار نفر می شود. رشد از طریق بهره وری ایجاد می‌شود. ایشان باید بگویند چه مقدار از طریق بهره وری ایجاد می‌کند. چه مقدار از طریق اشتغال ایجاد می‌کند و چه مقدار سرمایه فیزیکی مصرف می‌کند.

وی تاکید کرد: در این دولت برای اولین بار بعد از چشم انداز بالای رشد ۸ درصد رسیدیم یعنی در ۱۰ الی ۲۰ سال گذشته چنین رشدی را شاهد نبودیم. ما می توانیم در دولت بعد آن را ادامه دهیم با رشد خوب و کاهش تورم.

اسحاق جهانگیری در واکنش به سخنان قالیباف درباره رشد اقتصادی کشور اظهار کرد: رشد اقتصادی یکی از اهداف مهم دولت است و ما اگر اقتصاد کشور را گسترش دهیم سهم مردم که در این کشور هستند نیز از اقتصاد کشور بیشتر می‌شود اما این کار نیازمند سیاست‌ها و ملزوماتی است.

وی ادامه داد: یکی از ملزومات این کار داشتن سیاست خارجی است. آیا کاندیداهای محترم در دیپلماسی و گفت وگو و مذاکره تجربه داشته‌اند؟ آیا اطرافیان آنان، طرفدار دیپلماسی هستند یا دنبال تنش‌زایی؟ آیا قادر هستند که سرمایه خارجی را جذب کشور کنند؟

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خطاب به قالیباف اظهار کرد: آیا در اطرافیان شما کسی هست که بتواند ۶۵ هزار میلیارد دلار سرمایه خارجی را جذب این کشور کند که برای توسعه و رشد اقتصادی کشور لازم است؟ شما شهر تهران را گران اداره کردید؟ شما به بخش خصوصی نمی‌گویم که بها ندادید اما کم بها دادید. شما اکثر پروژه‌های تهران را به نهادهای نظامی سپردید.

جهانگیری همچنین خطاب به میرسلیم اظهار کرد: آقای میرسلیم من شما را به انصاف می‌شناختم. نگویید که در این دولت خصوصی‌سازی انجام نشده است. ما کدام شرکت را خصولتی کردیم؟ ما هر شرکتی را که واگذار کردیم به بخش خصوصی واگذار کردیم. درباره آن شرکتی که اشاره کردید چون نام نبردید من هم نام نمی‌برم اما نهاد قدرتمندی پشت آن شرکت قرار داشت که نتوانستیم آن شرکت را برای خصوصی‌سازی از آنها بگیریم.

ابراهیم رئیسی با بیان اینکه ۶ درصد از رشد اقتصادی ۷ درصدی اعلام شده منوط به بخش نفت است،‌ اظهار کرد: رشد ۱ الی ۱.۵ درصدی برای اقتصاد و تولید قابل قبول است و ۷ درصد مورد قبول نیست.

وی گفت: ۱۲۹ شرکت آماده طی کردن مراحل خصوصی سازی در اصل ۴۴ بودند اما تنها ۲۵ الی ۲۶ شرکت این روند را طی کردند. این در حالی است که باید این کار خیلی سریعتر پیگیری می‌شد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با انتقاد از برخی از رقبای خود گفت: برخی از کاندیداها جوری صحبت می‌کنند که گویا فرد دیگری اختیارات را بر عهده دارد. اگر که فرد دیگری این حرف‌ها می‌زد قابل قبول بود اما کاندیداهایی که امروز در دولت سمت دارند نمی‌توانند این مسائل را مطرح کنند.

رئیسی با تاکید بر اینکه رکود در کشور رکورد زده است، خاطر نشان کرد: آقای روحانی چند بار اعلام کرده اند که اقتصاد از رکود عبور کرده است در صورتی که وضعیت کارخانه ها و بیکاری موضوع دیگری را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه معتقدیم همه مسائل حتما با دیپلماسی عزتمندانه قابل حل است تاکید کرد: ما می توانیم با کشورهای همسایه زمینه صادرات و همکاری هایی داشته باشیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: چنانچه بخواهیم در ارتباط با موضوع اشتغال مشکلات را حل کنیم باید پیشرانه‌های اقتصاد و تولید مانند مسکن و کشاورزی را فعال کنیم، مبارزه با قاچاق و فساد سازمان یافته را جدی تر کنیم و همچنین واردات را کنترل نماییم.

مصطفی هاشمی‌طبا نیز در نقد سخنان قالیباف خاطرنشان کرد: واقعیت این است که ما به حرف آدم‌های عاقل و اقتصاددان که راه‌حل علمی نشان می‌دهند گوش نمی‌کنیم. داده‌هایی که به ما می‌رسد را توجه نمی‌کنیم و می‌خواهیم علم را تغییر دهیم.

وی ادامه داد: در زمانی که تحریم بودیم و باید کمربندهایمان را محکم‌تر می‌بستیم با اقدامات اجرایی خواستیم نشان دهیم که هیچ اتفاقی در کشور نیفتاده است. رفتیم و کالاهایی گران‌تر از آنچه که بود را از خود تحریم‌کنندگان خریدیم و رنگ روغن به جامعه زدیم. این رنگ روغن‌ها و سیاه‌نمایی‌ها هر دو از یک جنس است و توسعه ایجاد نمی‌کند.

هاشمی‌طبا سپس گفت: الان هم یک جوری مسائل را نشان می‌دهیم که انگار در کشورمان واویلا است. مردم سرکارشان هستند و زندگی‌شان را می‌کنند بعد اگر یک کارگردانی فیلمی از ایران در خارج از کشور نشان دهد می‌گویید سیاه‌نمایی شده است.

وی همچنین گفت: اگر می‌خواهید کار را درست انجام دهید باید از اقتصاددان‌ها و بازرگانان‌مان استفاده کنیم تا به توسعه برسیم وگرنه در ۱۴۰۴ هم به هیچ‌جا نخواهیم رسید.

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف در جمع‌بندی سخنان خود گفت: سابقه اجرایی من مشخص است. هیچ‌وقت خلف وعده نکرده‌ام. مردم مطمئن باشید ۵ میلیون شغل را با تاکید بر کشاورزی و صنایع کوچک ایجاد خواهم کرد.

وی افزود: آقای روحانی شما در صحبت هایتان به گونه‌ای تعریف کردید که انگار امروز اشکالی در اقتصاد وجود ندارد. واقعا بحران اقتصادی وجود دارد. هر چقدر هم بگویید نمی‌توانید از کارنامه دولت دفاع کنید. کارنامه دولت، کارنامه قابل دفاعی نیست. امروز برنامه ششم تصویب شد. شما چه چیزی به دولت دادید.

وی افزود: امروز ما در دولت مردم معتقدیم که برنامه ششمی را که مجلس تصویب کرد،‌ اجرا کنیم.

قالیباف گفت: ما حتما سند چشم انداز را دنبال می‌کنیم اما شما این کار را نمی‌کنید. حتما افزایش ۲.۵ برابری هم در ارز و هم در ریال امکان پذیر است به شرطی که کشور در مسیر درست حرکت کند و در همین کشور نیز سابقه رشد ۲ رقمی داشته ایم که به وقتش به آن اشاره می‌کنم.

وی ادامه داد: ما باید به بخش خصوصی اعتماد داشته باشیم اما رفتار دولت در این دوره به شکلی شده که زمان قاجار را به یاد می آورد. صنعت مس این کشور دست کیست و سودش به کجا می رود؟ قطعا با این رویکرد نمی شود کار را درست پیش برد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: من در دولت نبوده ام اما قویترین دیپلماسی شهری در تهران بوده است و در همه دوره ها دبیرخانه بین المللی این دیپلماسی در تهران تشکیل شده است.

وی خطاب به جهانگیری و روحانی اظهار کرد: شما دروغ گفتید و درباره آن ۲۲۰۰ میلیارد باید جواب دهید. شما و شخص آقای روحانی از رانت املاک نجومی استفاده کردید و ۸۰۰ متر زمین را متری سه‌هزار تومان گرفته‌اید که باید به آن پاسخ دهید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      درود بر روحانی

    • بدون نام

      ب قالیباف رای نمیدهیم...

    • شهرام

      ایشون میخوان ریاست جمهوری رو هم بعهده بگیرن.

    • بدون نام

      آقای قالیباف خدا به شما هم بیشتر از دوکاندیدمورد انتقاد شما ثروت دهد نباید بخیل بودودمل چرکین حسادت وبخالت رادرجامعه ایجاد کرد خدا کریم است.

    • بیزن نیک فر

      بسمه تعالی
      آقای قالی باف با این توهین ها وتهمت ها ابروی اصول گر ها را برد
      من که یک اصول گرا هستم به روحانی رای می دهم

    • بدون نام

      اقای قالیباف بسته تو ابروی ما اصول گرها رو هم بردی

    • کیمیا

      فقط آقای روحانی.......فقط......

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج