اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۵۴۳۰۳۹
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

علت ۶۴ رأی سفید به لاریجانی چه بود؟

هفته گذشته، پس از همه کش‌وقوس‌هایی که وجود داشت، سرانجام انتخابات هیات‌رئیسه مجلس برگزار شد که رئیس و نواب آن تغییری نکردند. این نتیجه در شرایطی به دست آمد که هفته گذشته خبرهای فراوانی درباره لا‌بی وسیع پایداری‌ها برای حذف نمایندگان فراکسیون امید شنیده می‌شد.

روزنامه آرمان:‌ هفته گذشته، پس از همه کش‌وقوس‌هایی که وجود داشت، سرانجام انتخابات هیات‌رئیسه مجلس برگزار شد که رئیس و نواب آن تغییری نکردند. این نتیجه در شرایطی به دست آمد که هفته گذشته خبرهای فراوانی درباره لا‌بی وسیع پایداری‌ها برای حذف نمایندگان فراکسیون امید شنیده می‌شد.
سخنگوی فراکسیون امید عهدشکنی برخی نمایندگان را با اجازه عارف دانست و کاظم جلالی، از نمایندگان نزدیک به علی لاریجانی، روز پنجشنبه با اشاره به برگزاری انتخابات هیات‌رئیسه مجلس برای سال دوم گفت: امروز زمان آن است که ضمن آرزوی موفقیت برای کسانی که انتخاب شدند، به اولویت‌‌های مجلس و مردم و کشور رسیدگی کنیم. رئیس فراکسیون مستقلین مجلس افزود: در روزهای اخیر در فرایندی پیچیده و زمانبر، هر سه فراکسیون مجلس بر روی یک لیست واحد به تفاهم رسیدند و ضرورت داشت خلاف تعهدات بین سه فراکسیون عمل نمی‌شد.
جلالی در این خصوص تصریح کرد: البته هر نماینده‌ای حق کاندیداتوری دارد و این صحبت مبنی بر لزوم پایبندی به تفاهم بین سه فراکسیون نافی حق نمایندگی نیست، اما ضرورت اقتضا می‌کرد با توجه به شرایط فعلی کشور که نیازمند تفاهم و اجماع برای حل‌و‌فصل مشکلات مردم هستیم، اعتماد بیشتری به هم داشته باشیم و دوستان به لیست و تفاهم مشترک بین سه فراکسیون پایبند می‌ماندند.
وی ادامه داد: لیست مشترک بین سه فراکسیون ساعت‌ها وقت گرفت و بعد از مذاکرات هر فراکسیون با فراکسیون دیگر، نهایتا جلسه‌ای بین روسای سه فراکسیون برگزار شد و تفاهم کردیم تا در مورد رئیس مجلس اجماع کنیم. جلالی با اشاره به تفاهم صورت گرفته بین روسای سه فراکسیون تشریح کرد: بعد از اتمام حجت در مورد رئیس مجلس مقررشد بر روی سه کارپرداز و شش دبیر هم لیست واحد بدهیم و برای نواب رئیس هم دو نفر از فراکسیون امید، یک نفر از مستقلین ولایی و یک نفر از فراکسیون نمایندگان ولایی کاندیدا شوند.
عهدشکنی!
پس از اینکه شنیده شد فراکسیون‌ها به توافقاتی برای حفظ وضع موجود دست‌ یافته‌اند، در جریان انتخابات اتفاقاتی رخ داد و برخی فراکسیون‌ها به وعده‌های خود عمل نکردند، گزینه اضافه بر لیست ارائه دادند و همچنین به ائتلاف رأی ندادند. علی لاریجانی نیز در آرای خود نسبت به انتخابات قبلی کاهش رأی داشت که کاظم جلالی، رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس در این خصوص تاکید کرد: این تفاهمی بود که انجام شد و انتظار می‌رفت افراد در داخل صحن مجلس به این لیست پایبند باشند، در حالی که از همان آغاز لحظه رأی‌گیری برای رئیس مجلس بخشی از نمایندگان عدم پایبندی خود را نشان دادند و ۶۴ نفر، رأی سفید به گزینه مورد اجماع برای ریاست مجلس دادند، در حالی که در مورد رئیس مجلس قرار دیگری گذاشته شده بود.
وی افزود: علاوه بر این، بر سر دبیران و ناظر هیات‌رئیسه در لیست تفاهم وجود داشت، اما متاسفانه در این خصوص برخلاف تفاهم‌های حاصله حرکت صورت گرفت و این در کل به نفع روند اعتمادسازی فراکسیون‌ها نبود. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از فضاسازی‌های خبری و حواشی پیش آمده در روزهای اخیر گفت: شایعات و حرف‌های دور از اخلاق مختلفی زده شد و جسارت‌هایی به ریاست مجلس صورت گرفت. علاوه بر این خلاف‌هایی به بنده و برخی دوستان دیگر نیز نسبت داده شد، در حالی که مبنای کار ما ایجاد تفاهم بود.
جلالی با اشاره به روند دستیابی به تفاهم پیش از برگزاری انتخابات هیات‌رئیسه گفت: ما پیشنهاداتی بر اساس شناخت و تجربه از ساختار مجلس، در ابتدای کار داشتیم که اگر دوستان به این پیشنهادات گوش می‌دادند، شرایط امروز می‌توانست متفاوت باشد، اما در آن زمان به این پیشنهادات توجه کامل و لازم نشد و بعد از یک روند اختلافی به تفاهمی محتاطانه دست یافتیم و امروز نیز گله‌مندی‌هایی در بین سه فراکسیون وجود دارد. رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس همچنین تاکید کرد: متاسفانه برخی در روزهای منتهی به برگزاری انتخابات هیات‌رئیسه تلاش کردند تا نزاعی تصنعی را القا کنند که صحیح نبود و دیدیم هیچ‌کسی به دنبال حذف دیگری نبود و خلاف گویی آنها اثبات شد.
عهدشکنی با مجوز!
از سوی دیگر سخنگوی فراکسیون امید هم با اشاره به نتیجه حاصل شده در انتخابات هیات‌رئیسه مجلس دهم گفت: فراکسیون امید از همان ابتدا به توافقاتی که با دیگر فراکسیون‌ها انجام داده بود، پایبند و متعهد بود، اما متاسفانه در صحن علنی از سمت گروه‌های دیگر بدعهدی و عدم پایبندی به تفاهم و توافق را شاهد بودیم. حتی در صبح روز رأی‌گیری از ما خواستند که از جریان ۳-۳ بگذریم، اما ما به دلیل توافقاتی که از پیش صورت گرفته بود و به حرمت مصوبه مجمع‌ عمومی بر عهد خود پایبند بودیم و به همان استراتژی ۳-۳ برای کرسی‌های هیات‌رئیسه عمل کردیم.
بهرام پارسایی با اشاره به حواشی ایجاد شده بر سر نام‌نویسی یوسف‌نژاد برای کرسی ناظر گفت: از ابتدا اصلا تصمیمی برای نام‌نویسی و کاندیداتوری وی نبود و خود او نیز اعلام کرد که برای هیات‌رئیسه کاندیدا نمی‌شود، اما پس از اینکه برخی از نمایندگان خارج از لیست تعهد نام‌نویسی کردند، آقای یوسف‌نژاد هم برای مشورت نزد دکتر عارف آمد؛ آقای عارف هم اعلام کردند اکنون که دیگران عهد شکنی کرده‌اند؛ شما نیز مجاز به نام‌نویسی هستید. پارسایی با بیان اینکه فراکسیون امید نشان داد که برای حقوق همه افراد احترام خاصی قائل است، خاطرنشان کرد: برای این انتخابات یک نماینده خانم و یک نماینده از اهل سنت را به صحن معرفی کردیم. ما به تعهدات و وعده‌هایمان پایبند بودیم، اما سایر نمایندگان برخلاف شعارهای انتخاباتی‌شان که برای زنان و غیره ارزش و احترام قائلند، به تعهدات خود پایبند نبودند؛ به همین دلیل نه خانم اولاد قباد توانست رأی لازم را کسب کند و نه نماینده اهل سنت. بسیاری از گروه‌ها در رأی‌گیری نشان دادند که صحبت‌هایشان فقط در حد شعار انتخاباتی است!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      علت رأی اکثریت به لاریجانی چه بود؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج