۵۴۶۷۶۳
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

آنالیز آماری رای روحانی و رقیب در ۵ استان

زینب موسوی در روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: وزارت کشور روز گذشته نتایج تفصیلی انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۹ اردیبهشت‌ماه امسال را منتشر کرد. در گزارش پیش‌رو، با استناد به آنچه در گزارش وزارت کشور آمده، به بررسی جزئیات نتایج انتخابات پرداخته‌ایم. این گزارش حاوی اعدادی است که مقایسه آنها، نکات جالبی درباره انتخاباتی که هنوز یک ماه از برگزاری آن نگذشته، نمایان می‌کند.

زینب موسوی در روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: وزارت کشور روز گذشته نتایج تفصیلی انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۹ اردیبهشت‌ماه امسال را منتشر کرد. در گزارش پیش‌رو، با استناد به آنچه در گزارش وزارت کشور آمده، به بررسی جزئیات نتایج انتخابات پرداخته‌ایم. این گزارش حاوی اعدادی است که مقایسه آنها، نکات جالبی درباره انتخاباتی که هنوز یک ماه از برگزاری آن نگذشته، نمایان می‌کند.

کاهش رای اصولگرایان در استان تهران

در گام نخست مقایسه آرای نامزدها در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ با آرایی که در سال ۹۶ به صندوق‌ها ریخته شد، نشان می‌دهد مجموع رای نامزدهای اصولگرا در انتخابات ۴ سال گذشته در استان تهران، ۲ میلیون و ۴۷۰ هزار و ۶۵ رای بود حال آنکه در انتخابات امسال، ابراهیم رئیسی به‌عنوان نامزد مورد اجماع اصولگرایان، در این استان یک میلیون و ۹۱۸ هزار و ۳۹۰ رای به‌دست آورد. این اعداد حاکی از آن است که با وجود اجماع اصولگرایان بر سر یک نامزد، نامزد مورد وثوق آنها با افت رای نسبت به مجموع آرای نامزدهای متعدد انتخابات سال ۹۲ روبه‌رو شد. از سوی دیگر با احتساب افزایش میزان مشارکت در استان تهران در انتخابات امسال نسبت به سال ۹۲، این افزایش به نفع اصولگرایان نشد و بر آرای حسن روحانی افزود. میزان آرای صحیح در استان تهران در انتخابات ۴سال پیش، ۴ میلیون و ۹۱۷ هزار و ۸۴۸ رای بود که در انتخابات امسال با افزایشی بیش از یک میلیون و ۱۵۰ هزار رای، به ۶ میلیون و ۷۶ هزارو ۲۳۲ رای رسید. این افزایش بیش از یک میلیون نفر در استان تهران، به نفع حسن روحانی تمام شد. او در انتخابات امسال توانست با جذب آرای یک میلیون و ۶۵۹ هزار و ۴۶۷ نفر از رای‌دهندگان استان تهران، آرای خود که در سال ۹۲، ۲ میلیون و ۳۸۵ هزار و ۸۹۰ رای بود را به ۴میلیون و ۴۵ هزار و ۳۵۷ رای افزایش دهد. این یعنی روحانی در دور دوم از ریاست‌جمهوری‌اش، با حمایت بیشتری از مردم پایتخت در پاستور به کار ادامه خواهد داد.

رای ۱۳ شهرستان استان تهران به روحانی

از سوی دیگر، به‌طور کلی اعداد منتشر شده در گزارش وزارت کشور نشان می‌دهد ابراهیم رئیسی در استان تهران، ۲ میلیون و ۱۲۶ هزار و۹۶۷ رای کمتر از حسن روحانی به‌دست آورده است. با وجود این فاصله میان آرای این دو رقیب اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم، جزئیات بیشتر از آرای رای‌دهندگان این استان، نشان می‌دهد ابراهیم رئیسی از مجموع ۱۶ شهرستان استان تهران تنها در ۳ شهرستان، از روحانی پیشی گرفت. پاکدشت، ورامین و پیشوا به ترتیب شهرستان‌هایی هستند که در استان تهران بیشترین رای را به سبد ابراهیم رئیسی ریختند. در پاکدشت ۷۲ هزار و ۳۴۵ نفر به رئیسی رای دادند و در مقابل روحانی توانست ۶۱ هزار و ۳۱ رای به‌دست آورد؛ این یعنی پاکدشتی‌ها ۳/ ۸ درصد بیشتر به ابراهیم رئیسی رای دادند. در ورامین هم ابراهیم رئیسی با ۶۰ هزار و ۷۴۴ رای، یعنی ۴/ ۶ درصد بیشتر از آرای حسن روحانی (۵۳ هزار و ۲۶۲ رای)، پیروز شد. در پیشوا اما این تفاضل بیشتر بود؛ هرچند در دو شهرستان یاد شده میزان تفاضل آرای رئیسی و روحانی به ۱۰ درصد هم نرسید، اما در پیشوا این رقم به ۹/ ۱۲ درصد رسید. ۲۰ هزار و ۹۸۳ نفر از پیشوایی‌ها به رئیسی رای دادند و این در حالی است که حسن روحانی در این شهرستان ۱۶ هزار و ۸۰ رای به‌دست آورد. با این حال روحانی در ۱۳ شهرستان دیگر استان تهران پیروز میدان شد. هرچند تفاضل آرای این دو رقیب انتخابات ۹۶، در سه شهر استان تهران که رئیسی بیشترین آرا را کسب کرد به ۱۳درصد هم نرسید اما فاصله آرا در شهرهایی که روحانی حائز بیشترین رای شد، معنادار است.
روحانی در شهرستان تهران ۴/ ۷۱ درصد آرا را به خود اختصاص داد این در حالی است که ابراهیم رئیسی تنها توانست ۷/ ۲۶ درصد آرای شهر تهران را به‌دست آورد. مقایسه این دو رقم، فاصله ۷/ ۴۴ درصدی آرای روحانی نسبت به رئیسی را آشکار می‌کند. روحانی در شهریار هم ۱/ ۲۶ درصد بیشتر از رئیسی رای آورده است. میزان آرای روحانی در این شهرستان معادل ۱/ ۶۲ درصد آرا است حال آنکه رئیسی، تنها ۳۶ درصد آرای مردم اسلامشهر را به‌دست آورده است. نکته آنجا است که با وجود مانور پیش از انتخابات اصولگرایان، مبنی‌بر اینکه رئیسی در شهرهای دیگر استان تهران به غیر از تهران و شمیرانات، روحانی را شکست خواهد داد، اما این ارقام هم نشان می‌دهد که اصولگرایان در این زمینه نیز دچار اشتباه محاسباتی بوده و نامزد مورد وثوقشان، رای مردم شهرهای حاشیه تهران را به دست نیاورد.

شکست روحانی در زادگاه

با این همه هرچند حسن روحانی در این دوره از انتخابات توانست با کسب ۵۷ درصد آرا رقبایش را شکست دهد و آرای او نسبت به دوره قبل در کل کشور ۴/ ۶ درصد رشد داشت اما جالب است بدانیم که او در استان خود یعنی سمنان از رقیبش ابراهیم رئیسی شکست خورده است. بررسی ارقام منتشر شده از سوی وزارت کشور نشان می‌دهد، حسن روحانی در استان سمنان ۶/ ۴۶ درصد آرا را به‌دست آورده این در حالی است که رقیب اصولگرای او توانست ۳/ ۵۱ درصد آرا را کسب کند. بر این اساس روحانی در استان محل تولد خود ۷/ ۴ درصد کمتر از رقیبش رای آورده است. البته این نسبت در شهرهای این استان اندکی متفاوت است. آنچه رای استان سمنان را به نفع رئیسی و به ضرر روحانی تمام کرده است، آرای سه شهرستان شاهرود، دامغان و میامی است.
بیشترین تفاضل آرای روحانی و رئیسی در استان سمنان، در شهرستان میامی به ثبت رسیده است؛ آنجا که ۴/ ۷۵ درصد مردم این شهرستان به رئیسی رای دادند و تنها ۶/ ۲۳ درصد مردم میامی نام حسن روحانی را بر برگه رای نوشتند. این ارقام نشان می‌دهد روحانی ۵۱ درصد کمتر از رئیسی در میامی رای آورده؛ تفاضلی که بسیار معنادار است. روحانی البته در ۵ شهر دیگر استان سمنان رای بیشتری نسبت به رئیسی به‌دست آورده اما آرای رئیسی در شاهرود، دامغان و میامی، رای روحانی در کل استان سمنان را شکسته است.

اجماع خراسان

همچنین ارقام منتشر شده از آرای انتخابات ریاست‌جمهوری نشان می‌دهد روحانی علاوه‌بر سمنان در سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی نیز آرایی کمتر از رقیب به‌دست آورده است. روحانی در استان خراسان رضوی با کسب ۳/ ۴۲ درصد آرا از رئیسی که ۵۶ درصد آرا را به‌دست آورد، عقب ماند. با این حال تفاضل آرای این دو، در استان خراسان رضوی نیز که رئیسی در آن پایگاه اجتماعی بالاتری داشته، به ۱۵ درصد هم نرسید و روی ۷/ ۱۳ درصد متوقف شد. همچنین این آمار نشان می‌دهد، مردم تربت جام، خواف، تایباد، بینالود و سبزوار در استان خراسان رضوی بیشترین رای خود را به سبد روحانی ریختند.
در خراسان شمالی هم اگرچه رئیسی پیروز صندوق‌های رای شد اما آرای او ۱/ ۸ درصد بیشتر از حسن روحانی بوده است. روحانی در این استان ۱/ ۴۵ درصد آرا را در مقابل رای ۲/ ۵۳ درصدی رئیسی به‌دست آورد. با این حال نکته جالب آن است که روحانی در هیچ یک از شهرستان‌های هشتگانه این استان، نتوانست حائز بیشترین آرا شود. از سوی دیگر نتایج جزئی آرا در خراسان جنوبی هم نشان می‌دهد، رئیسی با تفاوتی ۶/ ۳۰درصدی، از حسن روحانی پیشی گرفت. در میان شهرهای ۱۱گانه این استان تنها مردم شهرستان «درمیان» بیشترین آرا را به سبد حسن روحانی ریختند. روحانی در این شهرستان با کسب ۶/ ۵۸ درصد آرا حائز بیشترین آرا شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج