۵۴۸۵۳۹
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

نگاهی به کدنزا؛ لوکس ترین و بزرگ ترین سدان کیاموتورز در بازار ایران

کدنزا؛ ژنرال با ابهت کیا

پس از آزادسازی مجدد واردات خودرو به کشورمان در اواسط دهه ۸۰ شمسی، هیوندای آزرا با اتکا به ظاهر ساده اما گیرا و با ابهت، طیف قابل توجهی از تجهیزات و امکانات رفاهی، فضای کابین و صندوق بار جادار، خدمات پس از فروش مطلوب، بازار دست دوم پررونق، ارزش مناسب در مقابل رقم پرداختی و البته به لطف غیبت رقبای نامدار ژاپنی و آمریکایی به پیشتاز بازار سدان های سایز بزرگ نیمه لوکس تبدیل شد.

هفته نامه خودرو امروز - علی کریمی: پس از آزادسازی مجدد واردات خودرو به کشورمان در اواسط دهه ۸۰ شمسی، هیوندای آزرا با اتکا به ظاهر ساده اما گیرا و با ابهت، طیف قابل توجهی از تجهیزات و امکانات رفاهی، فضای کابین و صندوق بار جادار، خدمات پس از فروش مطلوب، بازار دست دوم پررونق، ارزش مناسب در مقابل رقم پرداختی و البته به لطف غیبت رقبای نامدار ژاپنی و آمریکایی به پیشتاز بازار سدان های سایز بزرگ نیمه لوکس تبدیل شد.
کدنزا؛ ژنرال با ابهت کیا

در این بین بزرگ ترین و لوکس ترین سدان کیا (در آن زمان) با نام اپیروس، که در بازار ایالات متحده با نام آمانتی شناخته می شد، در بازه زمانی نسبتا کوتاه و در مدل های 2008 و 2009 شانس حضور در بازار ایران را پیدا کرد و به گزینه ای جدید و متفاوت پیش روی خریداران این سگمنت بدل شد که البته نتوانست تهدیدی جدی برای پادشاهی آزرا باشد. اما همگام با نسل جدید آزرا که با نام گرنجور به بازار ایران راه یافت؛ پای سدان بزرگ نیمه لوکس جدید کیا با نام کدنزا که جانشین اپیروس به شمار می رود و از پلت فرمی مشترک با هیوندای آزرا/ گرنجور نیز بهره می برد، به بازار ایران باز شد تا با حضور این سدان شایسته و خوش چهره کیا، تنور رقابت در این سگمنت بیش از پیش داغ شود. اما تصویب قانون منع ورود خودروهای با حجم بالای 2500 سی سی تبدیل به مانعی جدی برای واردات و ادامه حضور این دو برادر کره ای در بازار ایران شد. در ادامه نگاهی به مشخصات و ویژگی های کیا کدنزا خواهیم داشت و جایگاه آن را در بازار دست دوم ها بررسی خواهیم کرد.

طراحی ظاهری، کابین و تجهیزات رفاهی

کافی است که آپیروس در کنار کدنزا (به عنوان خودرویی که جانشین اپیروس شده) قرار بگیرد تا هنر طراحان کیاموتورز و حجم پردازی کم نقص بدنه کدنزا را مورد ستایش و تحسین قرار دهید. اپیروس خودرویی بود که بیش از همه به خاطر شباهت نمای جلوی آن و علی الخصوص چراغ های دایره ای شکل دوتایی جلو به محصولات مرسدس بنز (مشخصا E-Class W211) شهرت یافته بود و گرچه خودرویی زشت و ناموزون به حساب نمی آمد اما هویت و شخصیتی غیرمستقل و تا حدودی کنگ داشت.
کدنزا؛ ژنرال با ابهت کیا

کدنزا اما از چهره ای باوقار، شکیل، با متانت و در عین حال جذاب سود می برد که از زبان طراحی معروف و موفق کیا پیروی می کند. برخلاف هیوندای آزرا که در طراحی ظاهری و داخلی آن خطوط و احجام اغراق آمیز و اغواگرانه به چشم می خورد، کدنزا استایلی اتوکشیده و اروپایی داشته و به اندازه برادر هیوندای نشانش غرق در حجم پردازی های پر اغراق شرقی نشده است. در نمای داخلی نیز با طراحی دلنشین و فضایی ارگونومیک طرف هستیم و کیفیت مواد و متریال به کار گرفته شده در کابین در سطح نسبتا خوبی قرار دارد؛ گرچه از خودرویی در این کلاس و این رده قیمتی انتظار بیشتری در این بخش می رود. کابین کدنزا جادار و راحت احساس می شود و فضای پا و سر مطلوبی در اختیار سرنشینان عقب قرار دارد.

در بخش تجهیزات و امکانات رفاهی و ایمنی، کدنزا همانند بسیاری از خودروهای کره ای دیگر دست پر ظاهر شده و طیف وسیعی از تجهیزات رفاهی و ایمنی را به سرنشینان عرضه می کند. تجهیزاتی نظیر سامانه ورود بدون کلید و استارتر، کروز کنترل، سامانه حافظه یکپارچه تنظیمات (MS)، سامانه رهیاب (نویگیشن)، پوشش چرمی صندلی ها و غربیلک فرمان و دسته دنده، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سانروف پانورامیک، تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب، کنسول سرنشینان ردیف عقب با قابلیت تنظیم و کنترل سیستم صوتی، شیشه های عقب دودی، تنظیم برقی و گرمکن صندلی های جلو، ماساژور صندلی راننده، چراغ خوشامدگویی، سنسور دنده عقب همراه با دوربین دنده عقب، سیستم صوتی حرفه ای infinity با ۱۲ بلندگو و ظرفیت ۶ دیسک، کنترلگرهای سیستم صوتی روی فرمان، آینه وسط الکتروکرومیک، سنسور باران و بخارزدای اتوماتیک شیشه ها، اتولایت، امکان تنظیم خودکار ارتفاع نور چراغ های جلو، چراغ شور جلو، ترمز کمکی (BAS) و سامانه های ایمنی کنترل پایداری الکترونیک (ESP)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، کنترل لغزش (TCS) و کنترل ایستایی در سربالایی (HAC) و ۸ ایربگ (جلو، جانبی و پرده ای).

فرا رسیدن فصل تغییر

کیاموتورز اواخر سال ۲۰۱۳ نسخه فیس لیفت و به روزرسانی شده کدنزا را به عنوان مدل ۲۰۱۴ روانه بازارهای جهانی کرد. کدنزا فیس لیفت در بخش هایی نظیر طراحی ظاهری و داخلی دگرگونی هایی را تجربه کرد (شامل مواردی نظیر شکل جدید سپر و چراغ های جلو و عقب، ورودی هوا روی گلگیرهای جلو و طراحی جدید جلوپنجره) که به سبب آن چهره کدنزا، به خصوص در نمای جلو تا حدود زیادی به سدان لوکس و پرچمدار کیا یعنی کیوریس (K۹) شباهت یافت و همچنین برخی عقیده داشتند که چراغ های عقب کدنزا در نسخه فیس لیفت، بی شباهت به مزراتی گیبلی نیست!
کدنزا؛ ژنرال با ابهت کیا

در نمای داخلی هم تریم و جینش ادوات مختلف در جلو داشبورد مورد بازبینی قرار گرفت و در نتیجه فضای کابین کدنزا تبدیل به محیطی گرم تر و دلبازتر شد. در مجموع کدنزا که حالا در نسخه فیس لیفت باید به بازار پررقابت ایالات متحده قدم می گذاشت، تازه تر و به روزتر احساس می شد و در مقابل رقبای قدرش حرف های بیشتری برای گفتن داشت. نسخه فیس لیفت کدنزا در تعداد نه چندان زیاد و در بازه زمانی محدودی به کشورمان راه یافت و مورد توجه خریداران قرار گرفت.

مشخصات فنی و سواری

در بخش فنی، این خودرو از یک پیشرانه 6 سیلندر V شکل 3.5 لیتری با قدرت 290 اسب بخار و گشتاور 345 نیوتن متر (در دور 5000) بهره مند است که با یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک جفت و جور می شود و کدنزا با اتکا به این قوای فنی قادر است صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت را در 7.2 ثانیه بپیماید و تا سقف 230 کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد. کشش و شتابگیری این پیشرانه بسیار خوب و کاملا رضایت بخش بوده و گیربکس نیز هماهنگی قابل قبولی با پیشرانه دارد.
کدنزا؛ ژنرال با ابهت کیا

در مقایسه با هیوندای گرنجور، کدنزا سواری نرم و راحت تری را ارائه می کند. در بحث فرمان پذیری و چسبندگی، کدنزا بهتر از انتظارات و ذهنیت اولیه شما ظاهر می شود و عملکرد مطلوبی را به نمایش می گذارد. طبق ادعای سازنده، مصرف سوخت خودرو در سیکل ترکیبی ۹.۲ لیتر در ۱۰۰۰ کیلومتر است اما در عمل، به خصوص در شهر، با ارقام بالاتری از اعداد درج شده در کاتالوگ رسمی خودرو روبرو می شویم که البته مواردی مانند شرایط جوی و کیفیت بنزین نیز تا اندازه ای در آن تاثیرگذار است.

سخن پایانی

به عقیده بسیاری از کارشناسان، کیاموتورز با کدنزا (که در بازار بورس کره جنوبی با نام K۷ شناخته می شود) به همه ثابت کرد که علاوه بر خودروهای جمع و جور و شهری، می تواند سدانی سایز بزرگ با کیفیت فنی و عملکردی جالب توجه و قابل دفاع بسازد و کدنزا در نهایت توانست نماینده شایسته ای برای سازنده اش باشد. همچنین کیا با معرفی نسل کاملا جدید و تکامل یافته کدنزا نشان داد با جدیت به دنبال ارتقای جایگاه نماینده اش در کلاس سدان های سایز بزرگ نیمه لوکس است. با مبلغی که برای یک کدنزا دست دوم پرداخت می کنید، انتخاب های بسیار دیگری (در سگمنت های مختلف) در بازار صفر کیلومترها و دست دوم ها پیش رو دارید اما کدنزا با اتکا به ویژگی های مثبتی که به آن اشاره شد می تواند به عنوان یک سدان خانوادگی جادار، راحت، با پرستیژ و قدرتمند انتخابی مطلوب و ایده آل به شمار برود.

کیا کدنزا بسته به سلامت و میزان کارکرد خودرو در مدل ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳، بین ۱۶۰ تا نهایتا ۱۹۵ میلیون تومان قیمت می خورد و در مدل فیس لیفت ۲۰۱۴ که البته فراوانی کمی دارد، شاهد قیمت هایی فراتر از ۲۲۰ میلیون تومان هستیم.
کدنزا؛ ژنرال با ابهت کیا
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج