جاباما
۵۵۷۰۸۴
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

تولید درخشان ترین نور جهان روی زمین

محققان به تازگی نتیجه آزمایشی جدید را برای خلق درخشان‌ترین نوری که تاکنون در زمین تولید شده‌است،‌ درخششی که میلیاردها برابر شدید‌تر از درخشش خورشید است،‌منتشر ساخته‌اند.

همشهری آنلاین: محققان به تازگی نتیجه آزمایشی جدید را برای خلق درخشان‌ترین نوری که تاکنون در زمین تولید شده‌است،‌ درخششی که میلیاردها برابر شدید‌تر از درخشش خورشید است،‌منتشر ساخته‌اند.

به نقل از ساینس،جدا از جذابيت ذاتي اين آزمايش،‌نتيجه آن مي‌تواند به توليد نسل جديدي از پرتوهاي ايكس منجر شده و برخي از اصول بنيادين الكتروديناميك را به تاييد برساند.

محققان دانشگاه نبراسكا لينكولن در اين آزمايش از يكي از قدرتمند‌ترين ليزر‌هاي آمريكا به نام DIOCLES استفاده كردند، تا نوري فوق درخشان ايجاد كنند. محققان اين ليزر را روي الكترون‌هاي معلق هليوم تاباندند تا شاهد آن باشند كه چطور فوتون‌ها با هربرخورد از يك تك الكترون پراكنده مي‌شود.

در وضعيت عادي نوري،‌پراكندگي فوتون‌ها ديدن را ممكن مي‌سازند اما الكترون‌ها معمولا هربار يك فوتون را آزاد مي‌كنند. برخي از آزمايش‌هاي ليزري كه در گذشته انجام شده‌اند توانسته‌اند هربار چند فوتون را از يك الكترون آزاد كنند اما در اين آزمايش جديد تعداد فوتون‌هاي آزاد شده در هربار به ۱۰۰۰ رسيده‌است. از اين رو شدت اين درخشش به حدي زياد بوده كه باعث تغيير ظاهر اجسامي شده كه نور بر آنها تابيده شده‌است.

به گفته محققان زماني كه درخشش نور تا اين حد زياد باشد،‌ فرايند پراكنده شدگي فوتون‌ها كه عمل ديدن را ممكن مي‌سازد،‌ در طبيعت تغيير ايجاد مي‌كند. از اين رو به جاي اينكه فوتون‌ها پيش و پس از برخورد از يك زاويه و با يك سطح انرژي پخش شوند،‌ كه اين منبع نوري عادي ايجاد مي‌كند، انرژي و زاويه دچار تغيير شده و نوري به شدت درخشان ايجاد شده‌است.

محققان اميدوارند بتوانند از اين فوتون‌هاي پرتو ايكس در آينده براي شكار تومورهاي سرطاني كه پرتو ايكس معمولي توانايي رديابي آنها را ندارد،‌ در قالب دوربيني فوق سريع يا دمدلسازي سه‌بعدي استفاده كنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج