جاباما
۵۷۵۸۸۰
۵ نظر
۵۰۰۶
۵ نظر
۵۰۰۶
پ

فرانسوی ها برای نجات برجام، سینه سپر می کنند؟

پایگاه خبری انتخاب به نقل از لوبلاگ نوشت: در ۲۶ جولای، وزارت خارجه فرانسه بیانیه ای را منتشر کرد که بسته جدید تحریم ها علیه ایران و روسیه در کنگره آمریکا را نشانه رفته بود.

پایگاه خبری انتخاب به نقل از لوبلاگ نوشت: در ۲۶ جولای، وزارت خارجه فرانسه بیانیه ای را منتشر کرد که بسته جدید تحریم ها علیه ایران و روسیه در کنگره آمریکا را نشانه رفته بود.

بر اساس براورد وزارت خارجه فرانسه، دامنه قلمره تحریم ها طبق قوانین بین المللی غیر قانونی است. این بیانیه همچنین از اروپایی ها خواست که مکانیزم های ملی ای را برای این منظور اتخاذ کنند و مکانیزم هایشان را نیز به روز کنند تا بتوانند از خود در برابر قوانین آمریکا دفاع کنند. وزیر خارجه فرانسه نیز خواستار همکاری اروپایی ها با هم برای رسیدگی به این مشکل آمریکایی شد.

آلمان نیز به تحریم های جدید علیه روسیه حمله کرد چرا که همکاری این کشور با توزیع کنندگان انرژی همکاری باسابقه ای است. این احتمال وجود دارد که فرانسوی ها در اقدامی برجسته از برجام حمایت ویژه ای کنند.

در مصاحبه اخیر ترامپ با وال استریت، او گفته بود اگر به من بود، ۱۸۰ روز پیش عدم تعهد ایران به برجام را تایید کرده بودم.

این نشان دهنده تلاش دولت امریکا برای خروج از برجام است . ترکیب اظهارات ترامپ و اقداماتی که گفته می شود در کاخ سفید در جریان است برجام را به خطر انداخته است.

از نظر فرانسه زمان بندی تحریم های جدید و اطهارات ترامپ در باره برجام مشکل زاست. کمپانی های فرانسوی چند هفته پیش سنگ بنای روابطشان را با ایران بنا کردند و این سنگ بنا با تردیدهای سیاسی به خطر خواهد افتاد.

سوم جولای شرکت انرژی توتال قرادادی ۵ میلیارد دلاری با ایران امضا کرد. بیست روز بعد شرکت حمل و نقل فرانسوی آستوم نیز توافقی را برای ساخت واگن قطار در ایران امضا کرد. شرکت رنو نیز قرار است قرارداد بلند مدتی را نهایی کند.

همزمان شرکت های کوچک تر فرانسوی نیز فعالیت های خود را در گوشه وکنار اقتصاد ایران آغاز کرده اند. سوشی شاپ که یک رستوران زنجیره ای فرانسوی است اولین شعبه خود را در تهران باز کرده است. ایرباس نیز پیش تر فروش هوپیما به ایران را آغاز کرده بود . شرکت مخابراتی اورنج و آکور نیز به دنبال برقراری روابط با ایرانند. برای فرانسه ایران بازار مهمی است. کشوری که کمپانی های فرانسوی میتوانند در بخش های استراتژیک آن وارد شوند.

موفقیت شرکت های فرانسوی در ایران بخش مهمی از برنامه فرانسه برای تقویت موقعیت خود در رقابت های جهانی است. وزیر خارجه فرانسه از کسری ۴۸ میلیارد دلاری این کشور در سال ۲۰۱۶ خبر داده بود و گفته بود فرانسه از فقدان کمپانی های صادر کننده رنج می برد. تنها ۱۲۵ هزار کمپانی با این ویژگی وجود دارد ونیمی از آنها هم فقط با یک کشور کار میکنند.

او بی شک به قابلیت های صادراتی آلمان اشاره دارد. این توانایی همچنین موقعیت متمایز آلمان و فرانسه را نسبت به ایران توضیح می دهد. با اینکه آلمان بزرگترین شریک تجاری ایران قبل از اعمال تحریم ها بود اما این کشور ایران را به عنوان یک شرکت تجاری در بین شرکای بزرگتر از جمله آمریکا می بیند.

ارزش صادرات آلمان به آمریکا ۱۱۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ بوده در حالی که ضادرات فرانسه ۴۷ میلیارد دلار بوده است. آمارهای سال ۲۰۱۶ برای ایران رقم ۲.۹ میلیارد یورو را برای آلمان و ۱.۷ میلیاراد دلار را برای فرانسه نشان میدهد.

بنابرین ادامه رابطه تجاری با ایران برای فرانسه مهم تر است تا آلمان.

این به ویژه درباره سرمایه گذاری های خارجی حایز اهمیت است. کمپانی های فرانسوی در حال ساخت واحد های کسب و کار خودشان در ایرانند. این واحد های تجاری زمانی که به بار بنشیند ارزش سهام قابل توجهی را برای آنها به ارمغان خواهد آورد. بهترین مثال موجود میتواند شرکت پژو باشد .

پژو در آمریکا فروش ندارد. اگرچه پژو ممکن است یک نمونه اغراق شده از وابستگی به بازار ایران باشد اما نشان میدهد تا چه حد بازار ایران برای سرمایه گذاران فرانسوی پرسود است.

از نظر امانوئل ماکرون که با وظایف عظیمی در خصوص احیای کسب و کار فرانسوی مواجه است رضایت اقتصادی ناشی از توافق هسته ای انگیره قوی ای برای حمایت و حفظ آن است.

اگر چه اقدامات هماهنگ از سوی کشورهای اروپایی برای متقاعد کردن ترامپ ضروری استاما فرانسه احتمالا بهترین کشوری است میتواند این وضعیت را اداره کند.

یکی از دلایل آن این است که ماکرون زمان زیادی را با ترامپ چه در فرانسه و چه در واشنگتن صرف کرده و روابط شخصی ای با او ایجاد کرده است. این روابط باید به ماکرون شانس بیشتری را برای ارتباط مستقیم با ترامپ در این زمینه بدهد و و این رابطه الزاما بر اساس روابط از طریق مشاورانی نخواهد بود که ترامپ گرچه برای آنها احترام زیادی قائل است اما به حرف هایشان گوش نمیکند.

دومین دلیل موقعیت خوب فرانسه زمان بندی است. ماکرون از پیروزی اخیر خود بسیار خوشحال است و انرژی بیشتری دارد. ماکرون به واسطه محبوبیت و نفوذ در دستگاه دیپلماسی فرانسه از جایگاه خوبی برخوردار است.

علاوه بر این آنگلا مرکل و دولتش به زودی وارد رقابت های انتخاباتی در آلمان میشوند و همین مساله توجه همه انها را به خود معطوف کرده اما موضوع تحریم ایران و روسیه وضعیت پیچیده ای را برای برای هر دو کشور ایجاد کرده است. در نهایت اینکه، فرانسه میتواند ثابت کند که مدافع قابل اعتمادی برای توافق هسته ای ایران در اروپاست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فرانسه با امریکا هست و خواهد بود

      و تون همه باجی که به فرانسه دادیم از پژو گرفته تا توتال تا اب های معدنی هیچ فایده ای نخواهد داشت و این یعنی ضعف دیپلماسی دولت ما

    • بدون نام

      like

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اخه منوتوچه می دانم

      • اورمیه

        هر چقدر قراردادهای خارجی بیشتر باشد دولتها بخاطر منعافشان از ایران حمایت بیشتر خواهندکردانموقع راحت میشه پوزه ترامپ رابه خاک مالیدوسرمایه وتکنولوژی هم وارد کشورخواهدشدد.......

    • بدون نام

      اصلاح طلبا و دولت فعلی نمیتونن کاری بکنن میندازن رو فرانسه که دشمن ماست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج