۵۷۹۹۰۸
۹ نظر
۵۰۰۴
۹ نظر
۵۰۰۴
پ

آشنایی با «محمدعلی نجفی» شهردار منتخب تهران

منتخبین پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران امروز - پنجشنبه - با رای گیری «محمدعلی نجفی» را به عنوان سیزدهمین شهردار تهران پس از انقلاب اسلامی، انتخاب کردند.

خبرگزاری ایرنا: منتخبین پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران امروز - پنجشنبه - با رای گیری «محمدعلی نجفی» را به عنوان سیزدهمین شهردار تهران پس از انقلاب اسلامی، انتخاب کردند.

فعالیت رسمی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران از ۱۲ شهریورماه آغاز می شود و شهردار منتخب پس از شروع بکار شورا و رای گیری مجدد ۱۵ شهریورماه رسمیت پیدا کرده و فعالیت خود را آغاز می کند.

منتخبین شورا چندی پیش 7 نفر را به عنوان گزینه های تصدی شهرداری تهران انتخاب و از آنها برنامه عملیاتی برای مدیریت شهر خواستند.
۲ نفر از این تعداد به دلیل حضور در دولت دوازدهم انصراف خود از تصدی پست شهرداری تهران را اعلام کردند و در نهایت محمدعلی نجفی، الهه کولایی، محسن مهرعلیزاده، سیدحسن مرعشی و محمدعلی افشانی برنامه خود برای مدیریت شهر تهران را به منتخبین شورا ارائه کردند.

منتخبین شورای شهر تهران امروز پس از ارائه برنامه های گزینه های پیشنهادی، محمدعلی نجفی را از طریق رای گیری به عنوان شهردار تهران انتخاب کردند.

* آشنایی بیشتر با شهردار منتخب تهران

محمدعلی نجفی ۲۳ دی۱۳۳۰ در محله رودکی(سلسبیل) تهران متولد شد، پدر وی مرحوم احمدعلی فرزند یک روحانی بود که سال ۱۳۱۲ از روستایی واقع در کلات خراسان به تهران آمده و در ارتش استخدام شد و مادرش نیز اصالتا تهرانی است.

محمدعلی نجفی سال 1337 در دبستان دولتی خواجو ثبت‌نام کرد و سال1343 گواهینامه ششم دبستان را در نظام قدیم با رتبه شاگرد اولی تهران کسب کرد.

وی برای ادامه تحصیل به دبیرستان اسدآبادی واقع در میدان رشدیه رفت و تا سال پنجم متوسطه را در همانجا تحصیل کرد و سال ششم متوسطه را در دبیرستان مروی تحصیل کرد و در امتحانات نهایی با معدل ۱۹.۴۵ در رشته ریاضی فارغ‌‌التحصیل شد .

محمدعلی نجفی در امتحانات پایان دوره متوسطه موفق به کسب رتبه اول شهر تهران و دوم امتحانات نهایی کشور شد.

محمدعلی به همین دلیل(کسب رتبه برتر امتحانات نهایی)در سال ۱۳۴۹ می توانست بدون کنکور وارد دانشگاه صنعتی شریف (آریامهر سابق) شود اما با توجه به اینکه شهریه دانشگاه ۲ هزار تومان بود به دلیل مشکلات مالی از تحصیل در این رشته انصراف داد.

محمدعلی بار دیگر از طریق شرکت در کنکور، در رشته مهندسی متالورژی دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شد(پذیرفته شدگان رتبه اول رشته ها از پرداخت شهریه معاف می شدند) اما پایان سال دوم تحصیل به دلیل علاقه به رشته ریاضی تغییر رشته داد.

وی تیرماه ۱۳۵۳ به عنوان شاگرد اول رشته ریاضی و دارنده بالاترین معدل در میان تمام فارغ‌التحصیلان آن سال دانشگاه، تحصیلات خود را به پایان رساند.

دولت وقت در آن زمان، درصدد برنامه‌ریزی برای احداث دانشگاه صنعتی در اصفهان بود و برای تامین هیات علمی آن دانشگاه به افرادی از بهترین فارغ‌التحصیلان دانشگاه برای تحصیل در دانشگاه های طراز اول امریکا و انگلستان بورس تحصیلی اهدا می‌شد که نجفی هم با استفاده از همین بورس و با گرفتن پذیرش از دانشگاه «ام. آی. تی» عازم امریکا شد و در پایان سال دوم تحصیل در امتحان ورودی دوره دکتری قبول شد و از شهریور همان سال 1355 کار تحقیق روی تز دکترای خویش را آغاز کرد.

نجفی در سال ۵۷(ایام انقلاب) و با وجودی که نزدیک به پایان کار برای اخذ مدرک دکتری بود به ایران آمد و چون بطور مستقیم وارد دوره دکترای ریاضی شده بود به اصرار استادش، از کارهای ناتمام رساله دکترای خود به عنوان پایان‌نامه کارشناسی ارشد دفاع کرد و در هشتم فروردین ۱۳۵۸ بدون گرفتن مدرک دکتری به ایران آمد.

وی در سال تحصیلی 1357-1356 قسمت عمده‌ای از وقت خود را صرف فعالیت‌های مربوط به پشتیبانی از حرکت انقلاب اسلامی در ایران و افشاگری درخصوص جنایات رژیم شاه و تحریک افکار عمومی مردم امریکا علیه آن رژیم گشت و در نتیجه کار روی تز دوره دکتری پایان نیافت.

* مسئولیت های اجرایی محمدعلی نجفی

- مشاور معاون نخست وزیر(شهید چمران) در امور انقلاب - ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۸
- عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان 1358 تا 1359
- ریاست دانشگاه صنعتی اصفهان ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۰
- وزیر فرهنگ و آموزش عالی 1360 تا 1363
- عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۷
- معاون آموزشی و فرهنگی صدا و سیما 1365 تا 1367
- وزیر آموزش و پرورش ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۶
- رییس سازمان برنامه و بودجه 1376 تا 1379
- عضو سومین دوره شورای اسلامی شهر تهران - ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۲(دوره ۶ ساله براساس مصوبه مجلس)
- محمدعلی نجفی مرداد 1392 به عنوان گزینه پیشنهادی دولت یازدهم برای وزارت آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی شد که موفق به اخذ رای اعتماد نمایندگان نشد.
- نجفی در ۲۶ مرداد سال ۱۳۹۲ به سمت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منصوب شد که در بهمن همان سال به دلیل مشکلات جسمی، از این مسئولیت کناره گیری کرد.
- سرپرستی وزارت علوم برای مدت 3 ماه(شهریور تا آبان 93)
- محمدعلی نجفی درحال حاضر مشاور رئیس جمهوری و دبیر ستاد هماهنگی امور اقتصادی دولت است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • صادقی

      خدا کند این یکی مثل اون یکی نباشد .شایسته سالاری را پیشه کند .
      از متخصصین امور شهری استفاده کند
      امور شهری را سیاسی نکند
      کلان نگری را بر سطحی نگری ترجیح دهد
      به شهرها و پایتختهای دنیا نگاه اموزنده داشته باشد
      نگاه جمعی محور داشته باشد
      ارزوی موفقیت برای ایشان دارم .

    • بدون نام

      خداییش. در کارنامه ایشون از امور مربوط به شهرسازی و معماری و مدیریت شهری چیز ی دیدید؟
      اونقدر دایره حذف رو وسیع کردیم که میدان فقط برای معدودی باز است.
      یاد کرباسچی و قالیباف را گرامی بداریم.

    • بدون نام

      محمد علی نجفی آشنایی نمیخواهد یکی از صا قترین و کاربلدان امور اجراییه که به دلیل خیانت جریان اصولگرا و کوته فکریه آنان نگذاشتند که در آموزش کشور سهیم باشه و گرنه حالا هم هیچکس از وی کاربلدتر در حوزه آموزش و پرورش نیست

    • بدون نام

      عجب به خاطر دو هزار تومان نمی تواند در دانشگاه شریف درس بخواند ولی در امریکا می تواند

    • علی رفیعی

      با تشکر از حسن انتخاب آقای دکتر نجفی و سوابق درخشان ایشان امیدوارم در خصوص فسادهای سازمان یافته ایی که در شهرداری به ارکان این سازمان تبدیل یافته است مبازه و برخورد جدی شود قطعا مبازه با این امر میتواند به خدمت بیشتر به شهروندان و شهر سالم و پویا بیانجامد

    • بدون نام

      ببخشید فک کنم ایشون همونی بودن که از پست قبلیشون برکنار شدند و ریس جمهور عذرشونو خواسته بود این عزیزان فقط جاهاشون عوض میشود.ان شاءالله خدا این بزرگواران را تا ابد برای ما نگه دارد که حقیقتا هم نگه میدارد و تا ابد بر جایگاهشان هستند خدایا شکرت و سپاس فراوان

    • بدون نام

      اهالی تهران ، سوپر من وارد میشود ، چه تاج سری بشه تهران ،

    • نیلوفر

      شما در اموزش وپرورش نیامدی.....شهرداری که پول هست رفتی.....اونجا اگر موفق شدید هنری نیست....

    • بدون نام

      بده که شهرسازی. معماری نخونده اما حداقل نظامی نیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج