۵۸۰۸۳۷
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

انتقاد «پاموک» از وضعیت رسانه‌ها در ترکیه

«اورهان پاموک» نویسنده ترکیه‌ای برنده نوبل ادبیات که به عنوان برنده جایزه «لامپه‌دوزا» راهی ایتالیا شده، در سخنرانی خود به " فضای خفقان‌آور رسانه‌ای" در ترکیه اشاره کرد.

خبرگزاری ایسنا: «اورهان پاموک» نویسنده ترکیه‌ای برنده نوبل ادبیات که به عنوان برنده جایزه «لامپه‌دوزا» راهی ایتالیا شده، در سخنرانی خود به " فضای خفقان‌آور رسانه‌ای" در ترکیه اشاره کرد.

«لایو سیسیلیا» نوشت: جایزه «تومازی دی لامپه‌دوزا» یکی از جوایز ادبی ایتالیاست که به یاد «جوزپه تومازی دی لامپه‌دوزا» ـ نویسنده رمان مشهور «یوزپلنگ» ـ برگزار می‌شود. امسال این جایزه به «اورهان پاموک» رمان‌نویس برجسته ترکیه‌ای تعلق گرفته است.

«پاموک» برای دریافت این جایزه به سانتا مارگریتا دی بلیچه در ایتالیا سفر کرد و در مراسمی با حضور شهردار پالرمو و سانتا مارگریتا جایزه‌اش را دریافت کرد.

او طی سخنرانی خود، از وضعیت آزادی رسانه‌ها در وطنش انتقاد کرد و گفت: ترکیه از کمبود آزادی بیان رنج می‌برد و این به شدت بر فضای رسانه‌ای اثر می‌گذارد.

نویسنده «نام من سرخ» در نشست خبری بعد از دریافت جایزه، اظهار کرد: سانسور بر تازه‌کارها تاثیر نمی‌گذارد، اما بر روزنامه‌نگارها و مسائل حساسی مثل کردها، چرا.

«پاموک» طی مراسمی که در کاخ «تومازی دی لامپه‌دوزا» ترتیب داده شده بود، این جایزه را برای نگارش «زن موقرمز» به دست آورد و از سوی شهردار سانتا مارگریتا عنوان شهروند افتخاری را دریافت کرد.
انتقاد «پاموک» از وضعیت رسانه‌ها در ترکیه
پاموک در مراسم دریافت جایزه «لامپه‌دوزا»

امسال چهاردهمین دوره جایزه ۱۰ هزار یورویی «جوزپه تومازی دی لامپه‌دوزا» که به یاد این نویسنده برجسته ایتالیایی راه‌اندازی شده، برگزار شد. در این مراسم دو هنرمند مطرح ایتالیایی «پپه سرویلو» موسیقی‌دان و «لاندو بوزانکا» بازیگر هم حضور داشتند. این جایزه ادبی پیش‌تر به نویسندگان سرشناس دیگری همچون «کلودیو ماگریس»، «کازوئو ایشی‌گورو»، «آموس اوز» و «طاهر بن جلون» اعطا شده است.

«جوزپه تومازی دی لامپه‌دوزا» (۱۹۵۷ - ۱۸۹۶) نویسنده‌ای اهل سیسیل و آخرین شاهزاده لامپه‌دوزا بود که مشهورترین اثرش «یوزپلنگ» نام داشت. این تنها رمان «لامپه‌دوزا» بود که سال ۱۹۵۸ پس از مرگ او به چاپ رسید.

«اورهان پاموک» به عنوان یکی از مطرح‌ترین رمان‌نویسان ترکیه، خالق آثاری چون «زندگی نو»، «موزه معصومیت»، «برف»، «کتاب سیاه»، «نام من سرخ» و اثر زندگی‌نامه‌ای «استانبول» است. «پاموک» اولین رمانش «جودت بیک و پسرانش» را در سال ۱۹۸۲ به چاپ رساند و یک سال پس از آن «خانه خاموش» را منتشر کرد. او نوبل ادبیات را در سال ۲۰۰۶ به خود اختصاص داد. «پاموک» در سال ۲۰۰۳ جایزه «ایمپک دوبلین» را برای «نام من سرخ» دریافت کرد. آثار این نویسنده تاکنون به بیش از ۴۰ زبان ترجمه شده و بیش از ۱۱ میلیون جلد در سرتاسر جهان فروش داشته‌ است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج