جاباما
۵۸۰۸۴۸
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

خضری: انتظار داریم رئیس جمهور تابو شکنی کند

پس از گذشت ۷۲ ساعت از مراسم تحلیف، رئیس جمهوری قانونی دولت دوازدهم با ارائه نامه ای به مجلس شورای اسلامی، فهرست ۱۷ وزیر پیشنهادی خود را برای گرفتن رای اعتماد از مجلس توسط حسینعلی امیری، معاون پارلمان خود تقدیم هیات رئیسه کرد. در لیست مورد نظر اسمی از وزیر علوم برده نشده بود و با گذشت چند روز از این موضوع ظاهرا حسن روحانی هنوز نتوانسته درباره این گزینه به جمع بندی برسد.

روزنامه ابتکار: پس از گذشت ۷۲ ساعت از مراسم تحلیف، رئیس جمهوری قانونی دولت دوازدهم با ارائه نامه ای به مجلس شورای اسلامی، فهرست ۱۷ وزیر پیشنهادی خود را برای گرفتن رای اعتماد از مجلس توسط حسینعلی امیری، معاون پارلمان خود تقدیم هیات رئیسه کرد. در لیست مورد نظر اسمی از وزیر علوم برده نشده بود و با گذشت چند روز از این موضوع ظاهرا حسن روحانی هنوز نتوانسته درباره این گزینه به جمع بندی برسد.
در لیست ۱۷ نفره پیشنهادی ۹ وزیر از دولت قبل برای کابینه جدید معرفی شده اند و روحانی ترجیح داده است با ۵۰ درصد کابینه قبلی خود دولت جدید را ادامه دهد و ۸ وزیر با احتساب گزینه وزارت علوم هم از گزینه های جدیدی هستند که نمایندگان باید در فرصت باقیمانده تا روز سه شنبه به ارزیابی و بررسی برنامه ها و کارنامه قبلی آنها بپردازند.
نکته قابل توجه اینکه برخی نمایندگان از جمله رسول خضری، نماینده پیرانشهر و عضو فراکسیون مستقلان ولایی مجلس نسبت به عدم حضور حتی یک وزیر زن در کابینه دوازدهم از سوی رئیس جمهوری انتقاد دارند. خضری معتقد است آخرین فرصت باقیمانده برای روحانی درباره معرفی وزیر زن، گزینه وزارت علوم است چون زنان متخصص و توانمند و پرفسورهای زیادی داریم که در این حیطه می توانند به درستی ایفای نقش کنند.
خضری به ارزیابی کابینه جدید پرداخته و از عدم توجه روحانی به اقلیت های مذهبی در کابینه جدید انتقاد کرده و در عین حال تاکید دارد که مثل دولت قبل از همه کابینه حمایت خواهد کرد. آنچه در زیر می خوانید؛ حاصل این گفت وگو است.
رئیس جمهوری نامه معرفی وزرای پیشنهادی را به مجلس فرستاد و با وجود تاکید بسیاری از مردم و نمایندگان، کابینه دوازدهم از حضور وزیر زن خالی است. نظر شما درباره این موضوع چیست؟
از آنجایی که رئیس جمهوری هنوز وزیر علوم را به مجلس معرفی نکرده است در فرصت باقیمانده جا دارد که برای این وزارتخانه از میان زنان نخبه و توانمند زیادی که وجود دارد یکی را برای این وزارت خانه معرفی کند. استفاده نکردن از ظرفیت علمی، نخبه و تجربی‌های ارزنده بانوان، ضعف بسیار بزرگی برای دولت روحانی است.
ما زنان پرفسور و اساتید بزرگی در حوزه‌های گوناگون خصوصا در حوزه علمی داریم که بهتر است رئیس جمهوری از فرصت استفاده کرده و از این زنان متخصص برای وزارت علوم و تحقیقات استفاده کند. به نظر بنده سه وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و علوم و تحقیقات جزو حوزه های تخصصی حوزه خانم هاست و اگر رئیس جمهوری برای این سه وزارتخانه از وزرای زن استفاده می کرد وجهه آن هم در جامعه هم مجلس و هم عملکرد و خروجی رای اعتماد بهتر می شد.
هر چند که در دو وزارتخانه دیگر گزینه های دیگری را مدنظر قرار داده ولی برای وزارت علوم که هنوز گزینه ای را معرفی نکرده، بهتر است یک وزیر زن پیشنهاد دهد.
نظرتان درباره سایر گزینه های پیشنهادی برای کابینه دوازدهم چیست؟
معتقدم آقای روحانی باید از همه ظرفیت‌ها، اقوام و مذاهب در کابینه خود استفاده کند. 6 میلیون رای اهل سنت به دکتر روحانی رای قابل توجه و معنا‌داری است ولی از سوی ایشان چه در دوره اول ریاست جمهوری، چه در دوره دوم مورد غفلت وبی مهری قرار گرفته است. مثلا برای وزارت ورزش و جوانان بارها دکتر ذوالفقارنسب را به عنوان یک گزینه مناسب پیشنهاد داده ایم ولی چه در دور اول که با وجود وعده هایی، خلف وعده کردند و چه در این دوره، از ایشان توقع داشتیم به وعده اش عمل کند ولی باز هم این کار را انجام ندادند و شخص دیگری را برای این سمت معرفی کردند.
دکتر ذوالفقار نسب اولین دکترای فوتبال و ورزش کشورمان هستند و یک شخصیت شناخته شده در جهان فوتبال برای مباحث بین المللی است و از اول انقلاب تا کنون هیچ وزیری را برای وزارت ورزش به اندازه ایشان مناسب این سمت نمی دانم. ولی با کمال تعجب نسبت به ایشان با بی
مهری هایی مواجه می شویم. معتقدم آقای روحانی باید درباره استفاده از وزرای اهل تسنن و اقلیت مذهبی تابو را بشکند.
ما در ایران چه بخواهیم چه نخواهیم رنگین کمان اقوام و مذاهب هستیم و باید به این نکته توجه کنیم. به عنوان مثال: عربستان سعودی با آن میزان دشمنی و مخالفتی که با اهل تشیع دارد، ولی سفیرش را در تهران یک فرد اهل تشیع انتخاب می کند. کویت هم وزیرش را از اهل تشیع انتخاب می کند و عراق رئیس جمهورش را کرد اهل تسنن انتخاب می کند در حالی که 75 درصد این کشور شیعه هستند.
این حرکت بزرگی است و باید ما هم در این زمینه مثل آنها عمل کنیم. چرا نباید در افق 1404 از نظر علمی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و سلامت رتبه اول باشیم؟ بنابراین با توجه به این نکات می توانیم پیشتاز شویم. ولی روی هم رفته من به این کابینه را زیاد قوی نمی دانم و به آن نمره 14 می دهم، در حالی که می توانست این کابینه پیشنهادی نمره 16-18 یا حتی 20 بگیرد.
با وجود کاستی‌ها، ضعف‌ها و انتقاداتی که وجود دارد همانطور که در مجلس نهم از کل کابینه یازدهم دفاع کردم، در این مجلس هم به دلیل همراهی با خواست و مطالبه 24 میلیونی مردم به کل کابینه پیشنهادی دوازدهم رای اعتماد می‌دهم. البته ممکن است که رئیس جمهوری در انتخاب وزرای پیشنهادی محدودیت‌ها و معذوریت‌هایی داشته باشد، ولی این محدودیت‌ها تا حدی نیست که نتواند کابینه قوی تری معرفی کند.
البته وزیر پیشنهادی اقتصاد را گزینه مناسب و توانمندی می‌دانم. آقای کرباسیان یک مدیر تکنوکرات در ساختار جمهوری اسلامی است و سال‌های زیادی در حوزه‌های مختلف مدیریت کرده است. او معاون وزیر صنعت، معاون وزیر نفت، معاون وزیر بازرگانی و معاون وزیر اقتصاد بوده است. همچنین آخرین سمت ایشان معاونت علی طیب‌نیا و ریاست گمرک کل کشور بود که تحولی مهم در گمرک را به وجود آورده است.
کرباسیان در حوزه گمرک و تجارت خارجی یک فرد کارکشته و با تدبیر است و با شناختی که از بازار جهانی دارد و بحث صادرات و ارز آوری و جذب سرمایه گذار خارجی که محور اصلی اقتصاد مقاومتی است، او را بسیار قوی تر از وزرای پیشین اقتصاد می دانم. ولی با این وجود او به تنهایی نمی تواند کار زیادی انجام دهد و همه چیز بستگی به تیم اقتصادی دولت دارد.
در حوزه بهداشت و درمان هم دکتر قاضی زاده هاشمی، نمره بسیاری خوبی از دولت یازدهم می گیرد و ادامه طرح تحول سلامت در بین مردم به محبوبیت دولت کمک خواهد کرد. درباره وزیر پیشنهادی کشور هم معتقدم آقای رحمانی فضلی در بحث انتخابات هم با توجه به شرایطی که وجود داشت، نسبت به دوره قبل نمره بسیار بالاتری می گیرد.
البته به ایشان انتقاداتی وارد است، ولی در وزارتخانه ای با این گستردگی و عریض و طویلی و میزان اهمیت و حساسیتی که نسبت به ان وجود دارد عملکرد قابل دفاعی داشته است. در انتخابات گذشته خوشبختانه مشکلات امنیتی نداشتیم و از نظر من او نمره قابل قبولی می گیرد.
همچنین درباره وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی شاید برخی نسبت به عملکرد دکتر ربیعی انتقاداتی داشته باشند، ولی من با توجه به اینکه این حوزه و کمیسیون تخصصی ما است، او را وزیر قوی و توانمندی در این حوزه می دانم. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک دولت کوچک
است. ما پتروشیمی‌ها و صنایع عظیمی در شستا داریم. وزارت کار یک وزارت‌خانه است و تعاون هم یک وزارت خانه دیگر است.
سه وزارت خانه عریض و طویل و مهم را در یک وزارتخانه ادغام کرده اند. بنابراین چه آقای ربیعی یا هر کسی دیگر که جای ایشان باشد، باید در برخی موارد به ویژه در بحث شستا و مدیرعامل‌ها و مجموعه‌های اقتصادی مهمی که در دست این وزارتخانه است تجدید نظر کند. همچنین درباره ظرفیت تعاون که از ۵ درصد اقتصادی باید به ۲۵ درصد برسد، باید گام‌های بلندی بردارد.
بنابراین با توجه به اینکه آقای ربیعی ۴ سال در این سمت بوده و مجلس و دولت و مجمع از ایشان شناختی دارند، در حوزه اشتغال و اقتصاد می تواند موثر باشد. البته اگر تیم اقتصادی با او همراه باشد. در حوزه ارتباطات هم آقای جهرمی معاون آقای واعظی بودند و جوانترین وزیر کابینه هستند و این امر می تواند نقطه قوت کابینه باشد.
ولی حرف و حواشی درباره وزیر پیشنهادی ارتباطات زیاد است و برخی او را مسئول شنود تلفن‌ها در سال ۸۸ می‌دانند. این امر باعث نارضایتی مردم است. نظرشما در این باره چیست؟
حرف و حدیث درباره افراد زیاد است ولی چون آقای جهرمی معاون آقای واعظی بوده است و ایشان وزیر قدرتمند و توانمندی در دولت یازدهم بوده اند بعید است مشکلی وجود داشته باشند هرچند که درباره مباحث و حواشی مطرح شده مجلس باید تصمیم بگیرد. ولی به شخصه به همه کابینه پیشنهادی رای اعتماد خواهم داد.
درباره وزارت علوم پیشنهادتان به رئیس جمهوری چیست؟
دراین باره توقع داریم که آقای روحانی حداقل این وزارتخانه را به زنان اختصاص دهد و این خواست و مطالبه زیادی نیست. البته درست است که دو معاونت وزیری و یک دستیاری خود در امور شهروندی را به زنان اختصاص داده است، ولی ۱۰ معاون وزیر به اندازه یک وزیر زن کارایی ندارد و توقع داریم آقای روحانی تابو شکنی کند و حداقل وزارتخانه علوم را از بین زنان انتخاب کند.
این در حالی است که آقای احمدی نژاد با وجود همه انتقاداتی که بود، یک وزیر زن را در کابینه خود معرفی کرد و خانم دستجردی در کابینه احمدی نژاد جزو وزرای موفق بود. در شرایطی که احمدی نژاد ۳ هزار میلیارد تومان از بودجه سلامت را به مسکن مهر اختصاص داده بود، خانم دستجردی توانست با آن بی پولی تا حدی شرایط را مدیریت کند. یعنی آقای روحانی به اندازه احمدی نژاد نمی تواند عمل کند و یک وزیر زن را برای کابینه خودش انتخاب کند؟ این واقعا جای سوال دارد!
به نظر شما واقعا منعی برای انتخاب وزیر زن در کابینه روحانی وجود دارد که این کار را با وجود وعده های انتخاباتی انجام نداده است؟
بعید می دانم. چرا که برای اولین بار نیست صحت از وزیر زن در کابینه می شود. در دولت احمدی نژاد وزیر زن داشته ایم و هیچ مشکلی هم نبوده است. این بستگی به تصمیم رئیس جمهوری دارد که بخواهد به وعده‌های انتخاباتی اش درباره وزیر زن عمل کند یا خیر. ایشان هیچ محدودیتی در این باره ندارد.
بیشتر از ۱۰۰ نفر زنان پرفسور داریم . هیات علمی‌های قدرتمند ما زنان هستند. به عنوان مثال در حوزه پزشکی، صنایع و آی تی و در حوزه های مختلف زنان توانمند زیادی داریم که می توانند گزینه مناسبی برای وزارت باشند. چه ایرادی دارد که برای حوزه تخصصی علوم یک وزیر زن داشته باشیم؟ اگر کسی یکی از علوم پایه مثل فیزیک، شیمی، زیست یا ریاضی را تخصص داشته باشد کفایت می کند.
به نظر شما چند درصد این کابینه پیشنهادی موفق به اخذ رای اعتماد از مجلس می‌شوند؟
در مجلس ششم که مجلس و دولت یکدست بودند ۳ الی ۴ وزیر رای اعتماد نگرفتند و به عبارتی افتادند، پس قابل پیش بینی است که برخی وزرا از مجلس رای اعتماد نگیرند و رئیس جمهوری مجبور به ترمیم کابینه و معرفی گزینه های دیگر شود. به نظرم تعامل و همدلی مجلس با دولت زیاد است و با وجود بی مهری هایی که از سوی دولت نسبت به مجلس شد و از نمایندگان درباره کابینه جدید مشورتی نگرفت، ولی باز هم مجلس با دولت تعامل دارد و بعید می دانم بیش از یک یا دو وزیر رای نیاورند.
بنابراین معتقدم تا زمانی که دولتمان پارلمانی نشود، همین آش و همین کاسه است. دولت ما پارلمانی باشد، نخست وزیر آن را اداره کند شرایط بهتر می‌شود و پیش نیاز دولت پارلمانی احزاب قوی است. چون ما حزب قوی نداریم احزاب فصلی زمان انتخابات به وجود می‌آیند و بعد از انتخابات نه برای تشویق و نه تنبیه دیگر وجود ندارند.
دلیل اینکه حزب قوی در کشور ما شکل نمی گیرد چیست؟
صد و یازده سال از تاریخ مشروطه ما می گذرد ولی شاید در بحث حزب یکی دو قدم بیشتر برنداشته ایم و در این امر بسیار ضعیف و عقب هستیم. مثلا در اول انقلاب شهید بهشتی حزب جمهوری اسلامی را پایه ریزی کرد و شاخه کارگری را یکی از برادران ربیعی و آقای محجوب نماینده تهران تشکیل دادند. ولی اینکه چقدر توانست موفق باشد جای بحث دارد.
حزب، فرهنگ خودش را دارد و باید در جامعه فرهنگ سازی شود. نگرش مردم به احزاب خوشبینانه نبوده است و این به دلیل عملکرد ضعیف احزاب در کشورمان بوده است. بنابراین امیدواریم آقای روحانی با معرفی کابینه ای قوی، هم زمینه رضایت مردم از کابینه را فراهم کند و هم با رای بالای مجلس به گزینه های پیشنهادی، پشتوانه محکمی برای ادامه راه 4 ساله در دولت جدید را ایجاد کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج