جاباما
۵۸۱۱۶۴
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

تغییر ساعت دزدی‌های منازل در تهران!

رئیس پلیس آگاهی، گفت: استفاده از دستگاه گنج یاب در سرقت از منازل را تکذیب می کنم هر چند شهروندان منزل خودشان را با شعب بانک اشتباه گرفته اند و اقدام به نگهداری پول نقد و طلا در خانه می کنند.

خبرگزاری مهر: رئیس پلیس آگاهی، گفت: استفاده از دستگاه گنج یاب در سرقت از منازل را تکذیب می کنم هر چند شهروندان منزل خودشان را با شعب بانک اشتباه گرفته اند و اقدام به نگهداری پول نقد و طلا در خانه می کنند.

سردار محمدرضا مقیمی اظهارداشت: همه تلاش های قرارگاه سرقت از زمان راه اندازی تاکنون کاهش میزان سرقت و برخورد ریشه ای با این پدیده است.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر استفاده برخی از سارقان منازل از گنج یاب برای یافتن طلا و اشیای قیمتی، گفت: ریسک استفاده از دستگاه فلزیاب بالاست تاکنون پرونده ای در این خصوص نداشته ایم که سارقان برای سرقت از گنج یاب استفاده کنند و این شایعه ای بیش نیست.که شبکه های اجتماعی به آن دامن می زنند.

صندوق امانات بانک ها را جدی بگیرید

به گفته سردار مقیمی، برخی از خانواده ها، اشیای با ارزش و قیمتی را در محل های خاصی از منزل از جمله اتاق خواب و داخل کشوی کمد نگهداری می کنند و سارقانی که تجربه سرقت دارند، بلافاصله محل های فوق را شناسایی می کنند.

وی ادامه داد :سارق های خانه افرادی از کرات و سرزمین های ناشناخته که نیستند . آنها در بین ما و در همسایگی ما زندگی می کنند منتهی کمی زرنگ تر هستند هنگامی که شهروندی با صدای بلند با تلفن همراه صحبت می کند و درباره اموال و داری هایش حرف می زند ممکن است کسی در حال شنود حرف هایش و برنامه ریزی برای سرقت باشد. یا وقتی خانم یا آقایی جلوی پنجره باز درباره زیورآلات و مقدار پول نقدی که در خانه وجود دارد بحث می کنند. قطعا یک زاغ زن این حرف ها را می شنود و خانه در نوبت سرقت قرار می گیرد.

رئیس پلیس آگاهی ناجا خطاب به مردم گفت: نباید منازلمان را با شعب بانک اشتباه بگیریم، بنابراین هموطنان باید اشیای قیمتی و نقدینگی خود را به صندوق امانات بانک ها بسپارند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات انجام شده در مجموعه پلیس آگاهی بحث استفاده از safebox یا همان صندوق امانات بود، گفت: لازم است سازمان‌ها و نهادهای دیگر نیز برای توسعه صندوق‌های امانات پای کار بیایند و پیشنهاد ما این است که مردم در ایام عید،و تعطیلات طولانی مدت نقدینگی خود را در بانک‌ها بگذارند چراکه این کار علاوه بر اینکه باعث توسعه استفاده از صندوق امانات می‌شود، ریسک سرقت را نیز کم کرده و فضای سرقت نیز برای سارقان ناامن می شود.

سردار مقیمی گفت: با راه اندازی قرار گاه سرقت در پلیس آگاهی خوشبختانه توانستیم به صورت کاملا ریشه ای با روند رو به رشد سرقت مقابله کنیم و حالا با گذشت سه سال از آغاز به کار این قرارگاه جهادی شاهد روند نزولی و کاهش سرقت به ویژه سرقت از خانه هستیم.

رئیس پلیس آگاهی ناجا ادامه داد باید بپذیریم که سرقت یک پدیده است و از موضوعات مختلفی تأثیر می‌پذیرد. در برخی از ایام سال مانند ماه مبارک رمضان که مردم بیشتر در منزل هستند، آمار سرقت‌ها نیز کاهش می‌یابد، زیرا فرصت از سارقان گرفته می‌شود.

وی درباره روند سرقت منازل در کشور افزود: شگرد این نوع سرقت در چند سال گذشته، تغییر کرده است. در گذشته اقلام گران‌قیمت، کمتر در منازل نگهداری می‌شد، اما به تازگی منازل ما به صندوق امانات و بانک، تبدیل شده و سارقان بر طبق اعترافات و آمارهایی که ارایه داده اند در هر بار سرقت از خانه ها در کلان شهرها متوسط بین یک تا سه میلیون وجه نقد اعم از ریال و دلار و ۳ تا ۵ میلیون تومان هم طلا به سرقت می برند.

تغییر ساعت سرقت ها از آخر شب و بامداد به سر شب

سردار مقیمی با اعلام اینکه سارقان زمان سرقت را از ساعات پایانی و بامداد به سر شب های شلوغ تغییر داده اند گفت :در پایش های تخصصی از نحوه سرقت متهمان سابقه دار و باندهایی که به صورت سریالی اقدام به سرقت می کنند متوجه شدیم که سارقان برای اجرای نقشه سرقت های خود ساعت ۱۹ تا ۲۱ را انتخاب می کنند. چون مالکان در این زمان به خاطر بیدار بودن دیگر همسایه ها و وجود تردد در کوچه و خیابان در صورت خروج از خانه نکات ایمنی را به کار نمی برند و به خیال اینکه زود بر می گردند بعضا مشاهده شده است که پنجره ها را باز می گذارند یا فقط به بستن درخانه اکتفا می کنند همین بی احتیاطی ها باعث سوء استفاده سارق و اجرای نقشه سرقت میشود.

شماره سریال وسایل برقی را یادداشت کنید

رئیس پلیس آگاهی ناجا، با اشاره به اینکه اجناسی که دارای شماره سریال هستند، از سوی پلیس قابل کشف و پیگیری است،هر چند که دوره سرقت لوازم برقی از خانه ها تمام شده لست و کمتر سارقی به سراغ لوازم داخل خانه می رود . اما اگر شماره سریال اشیای برقی را یادداشت کنید و همراه داشته باشید . پلیس اگاهی در صورت سرقت این اشیا می تواند لوازم سرقتی را پیگیری و بازگرداند.

رئیس پلیس اگاهی ناجا گفت :سارقان به دنبال پول، طلا، سکه و ارز به دلیل سبکی هستند و بسیاری از آنان از محل نگهداری اموال در منازل باخبرند مثلاً می‌دانند که مردم این اشیا را در اتاق کودکان مخفی نمی‌کنند بنابراین در مکان‌های به‌خصوصی به دنبال اموال گرانقیمت هستند و پس از سرقت نیز، در کوتاه‌ترین زمان، آن اموال را به پول تبدیل می‌کنند.

وی اعلام کرد: قرار دادن طلاها و سکه های طلا و نقره داخل کیسه برنج . داخل یخچال و در کشوی دراور میز توالت و یا حتی گاوصندوق های خانگی ضد سرقت و حریق هیچ کدام جلوی سرقت را نمی گیرد چون همه این محل ها مورد توجه سارقان است و در برخی پرونده ها مورد داشته ایم که کل گاو صندوق را برای سرقت محتویات در آن به سرقت برده اند.

توصیه‌های پلیس برای پیشگیری از سرقت منزل

با رعایت چند نکته ساده می‌توان از بروز بسیاری از جرائم جلوگیری کرد. اداره‌کل مبارزه با سرقت معاونت آگاهی ناجا، چند هشدار انتظامی را برای پیشگیری از سرقت منازل اعلام کرده و از شهروندان خواست به هشدارهای پلیس توجه کنند.

از خالی گذاشتن منزل حتی‌الامکان خودداری شود.

مقابل کلیه پنجره‌ها، نورگیر، پاسیو و روی دیوارهای کوتاه حفاظ مقاوم و مطمئن نصب کنید.

در راهرو و پشت‌بام را با حفاظ نرده‌ای ایمن کنید.

نسبت به تعویض قفل‌هایی که کلید یدکی آنها گم شده یا برای مدتی در اختیار دیگران بوده سریعاً اقدام کنید.

در صورت خروج از منزل، تنها به بستن در خروجی منزل اکتفا نکرده و تمام درهای داخل منزل را قفل کرده تا فرصت جست وجو و راه نفوذ از سارقان سلب شود.

در صورت تغییر مکان، حتماً قفل‌های در اصلی منزل جدید را تعویض کنید.

کلید منزل خود را در دسترس افراد غیرمطمئن قرار ندهید.

از ورود افراد ناشناس با عنوان فالگیر، رمال و متکدی به داخل منزل جلوگیری کنید.

در صورتی که بیرون منزل شما روشنایی ندارد، با نصب لامپ در سر در منزل روشنایی محل را تأمین کنند.

به هیچ عنوان برای شناسایی افراد اقدام به باز کردن در منزل نکرده و این را به فرزندان خردسال خودآموزش دهید.

اگر خانه‌های اطراف شما خالی از سکنه است یا در مجاورت آنها مشغول ساختمان‌سازی هستند، لازم است که از منزل خود مراقبت بیشتری به عمل‌آورید.

از قرار دادن کلید در محل‌هایی مانند زیر جاکفشی و سایر محل‌های قابل دسترسی خودداری کنید.

در مواقع خالی بودن منزل از روشن گذاشتن چراغ یک اتاق به مدت طولانی و مستمر دوری کنید و حتی‌المقدور از همسایگان و آشنایان مورد اطمینان بخواهید که روشنایی داخل خانه را در هنگام شب تغییر دهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج