۵۸۶۸۸۲
۱۷ نظر
۵۰۰۱
۱۷ نظر
۵۰۰۱
پ

نگرانی مردم از کاهش نرخ سود سپرده بانکی

اگرچه قرار است طبق بخشنامه بانک مرکزی، نرخ سود سپرده بانکی کاهش یابد، اما روی دیگر سکه نرخ سود تسهیلات است که به گفته مردم، بعید به نظر می‌رسد از سمت بانکها، چندان مورد استقبال قرار گیرد.

خبرگزاری مهر: اگرچه قرار است طبق بخشنامه بانک مرکزی، نرخ سود سپرده بانکی کاهش یابد، اما روی دیگر سکه نرخ سود تسهیلات است که به گفته مردم، بعید به نظر می‌رسد از سمت بانکها، چندان مورد استقبال قرار گیرد.

بانک مرکزی روز گذشته موضوع تثبت نرخ سود بانکی را بالاخره طی بخشنامه‌ای به بانکها اعلام کرد؛ البته قرار نیست به این زودی نرخ‌ها کاهش یابد بلکه از روز گذشته که این مصوبه ابلاغ شده است، بانکها ۱۲ روز فرصت دارند تا ابلاغیه را به شعب خود ارسال کرده و زمینه‌سازی‌های لازم را برای آن صورت دهند. به همین دلیل بود که اجرای آن برای این مدت زمان به تعویق افتاد تا همه زیرساختهای لازم فراهم شود.

البته این مهلت دوازده روزه در شرایطی تعیین شده است که یک بار دیگر، کاهش نرخ سود بانکی طی ماههای اخیر در بازار بانکی کشور تجربه شده و البته بعد از گذشت مدتی، عملا به بن‌بست رسید و بانکها رویه خود را در پیش گرفتند؛ به خصوص اینکه به گفته مراجع نظارتی ، بسیاری از بانکها با مشکلات جدی مواجه هستند و اگر قرار بر این باشد که سپرده گذاران متاثر از کاهش نرخ سود بانکی، سپرده های خود را جابجا کرده یا احیانا به رقبای قیمت‌شکن بانکهای سالم بسپارند، باز هم این پروژه به شکست می‌انجامد.

در این میان بانک مرکزی البته با لحن قاطعانه‌ای می‌گوید که این بار مثل همیشه نیست و قرار است به شدت با بانکهای متخلف برخورد شود؛ اما تجربه نشان داده که بالاخره، اگر بانکی بخواهد از شرایط و ضوابط تعیین شده از سوی سیاستگذار پولی و بانکی عدول کند، شاید مشمول جرایم نقدی شود یا شاید هم وضعیت بدتری برایش از سوی بانک مرکزی رقم بخورد، اما به هرحال موضوع آن قدر سختگیرانه نیست یا حداقل نبوده است که بانکهای متخلف را تهدید کند و آنها را به شرایطی سوق دهد که دست از نرخ شکنی بردارند.

اما روی دیگر سکه فارغ از نظم و انضباط‌هایی که بانک مرکزی برای ساماندهی نرخ سود بانکی دنبال می کند، رفتار سپرده‌گذاران است که باید آن را به دقت رصد کرد؛ چراکه در نهایت، آنها هستند که تصمیم می‌گیرند که پول خود را به کدام بانک بسپارند و در تداوم آن، رفتار بانکها با نرخ سود بانکی را نیز معین می کنند؛ به این معنا که اگر مردم با نرخ ۱۵ درصدی سپرده‌های یکساله بانکها که بانک مرکزی مصوب کرده است، کنار بیایند، گام موثری در توفیق این حرکت برای کاهش نرخ سود برداشته می شود؛ اما اگر آنها بخواهند رفتاری از خود بروز دهند که منجر به کاهش منابع بانکها و شعب آنها شود، به طور قطع باید تا حد زیادی منتظر بود که کاهش نرخ سود بانکی شکست بخورد.

پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، در خصوص رفتار احتمالی بانکها برای دور زدن نرخ سود بخشنامه شده از سوی بانک مرکزی، می گوید: بانک مرکزی با هر گونه دور زدن بخشنامه جدید نرخ سود بانکی، افتتاح حساب جداگانه برای واریز سود بیشتر و یا پرداخت سود موثر بالاتر از نرخ مصوب برخورد خواهد کرد، گفت: حسن اجرای این مصوبه را به شدت زیر نظر داریم.

وی ادامه می‌دهد: هیچ یک از بانکها حق ندارند نرخی بالاتر از مصوبه شورای پول و اعتبار و بخشنامه جدید بانک مرکزی را در سپرده ها اعمال نمایند و در غیر این صورت با برخورد جدی مواجه خواهند شد.

تمام اینها در شرایطی است که سپرده گذاران هم برای خود نظراتی دارند؛ آنها البته کمی از تصمیم بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود سپرده هایشان نگران هستند و معتقدند که بانک مرکزی روندی را در پیش گرفته که نرخ سود را از همین ۱۵ درصد هم بیشتر کاهش دهد و این امر شرایط را برای آنها سخت می کند.

یکی از سپرده گذاران نظام بانکی در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: با توجه به شرایط بد اقتصادی، واقعا اگر نرخ سود سپرده کاهش یابد و بانکها بخواهند بصورت مصمم این ابلاغیه را اجرایی کنند؛ به نظر می رسد که شرایط برای معیشت مردم سخت تر شود؛ چراکه برخی تنها راه درآمدشان همین سپرده های بانکی است؛ به همین دلیل دولت باید همه شرایط را در این رابطه در نظر بگیرد؛ یعنی شرایطی را فراهم نماید که به موازات کاهش نرخ سود سپرده، شرایط اقتصادی بهتر شود.

وی می افزاید: مردم اگر شرایط اقتصادی را مساعد ببینند، به طور قطع دلشان نمی خواهد که سود بالا بگیرند، ولی باید شرایط را به گونه ای پیش برد که مردم از این تصمیم دولت ضرر نکنند و تنها عده ای منفعت آن را ببرند.

در عین حال یکی دیگر از سپرده گذاران نیز بر این باور است که بانکها فقط نرخ سود سپرده را کاهش می دهند و از سوی دیگر، حاضر نیستند که نرخ سود تسهیلات را نیز کاهش دهد، بنابراین مردم این طور ضرر می کنند؛ به همین دلیل از بانک مرکزی درخواست می شود که بر روی نرخ سود تسهیلات نیز نظارت داشته باشد.

وی می افزاید: اگر نرخ سود تسهیلات و وام هایی که بانکها در اختیار مردم قرار می گیرند نیز کاهش یابد و البته شرایط دریافت تسهیلات نیز سهل تر شود، به طور قطع شاید مردم بتوانند با سرمایه اندکی که دارند در کنار دریافت وام از بانک، کسب و کاری راه بیندازند و ارتزاق کنند؛ آنگاه دیگر به بانکها برای دریافت سود بیشتر، فشار وارد نمی آورند.

به هرحال باید منتظر ماند و دید که از یازدهم شهریورماه که موعد بانک مرکزی با نظام بانکی برای کاهش نرخ سود بانکی است، چه اتفاقی در انتظار نظام بانکی و سپرده گذاران است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کشورهای دیگه اگه سود بانکی نزدیک به صفر هست، جاهای دیگه هست برای سرمایه گذاری.
      در ایران شرایط کنونی بانکها میتونند با مول مردم شغل و یا فرصتهای سرمایه گذاری دیگری خلق کنند. اگر سود بانکی پایین بیاید و جایگزینی برای سرمایه نباشد مطمئن باشید که این سرمایه های سرگردان از کشور خارج میشود و مهاجرتی جدید شروع میشود

    • حسین

      بانکها بعنوان موسسات انتفاعی دستشان در سود بردن توسط دولت همیشه باز بوده و کاهش سود سپرده گذاران هم گام دیگری برای افزایش منافع‌ بانکها ست قطعا با اعمال فرمولهای غیر قابل فهم برای دریافت کننده تسهیلات سود تسهیلات کاهش نخواهد یافت بلکه با این بخشنامه قیمت تمام شده پول برای بانکها کمتر خواهد شد وعده ای که با سپرده اندک نزد بانکها ودرادامه سود ناچیز امرار معاش می کنند متضرر خواهند شد

    • بدون نام

      بسیاری هستند که با سود سپرده رندگی میکنند .
      چرا یک جایی درست نمیکنید این سپرده ها در انجا بکار گرفته شود تا همه راضی شوند.
      چشم شما به سرمایه خارجی است. چرا.
      دیگر اینکه کسب و کار انقدر مشکل شده که به ربای بانکی راضی شدیم

    • بدون نام

      تنها راه کشیدن پول برای چند ماه از بانکهاست. درسته چند ماه ضرر میکنیم.ولی در نهایت منجر به اصلاح این قانون عجیب میشه

    • خدا

      دقت کردین که همیشه مردم بازنده تصمیم گیری ها هستند/هیچ وقت برای مردم وبنفع مردم کاری صورت نگرفته/اگر هست نام ببرید!

    • بدون نام

      دقیقا همیشه به ضرر ماست

      پاسخ ها

      • reza

        نظر دوستانی که گفتن این دولت بجای اینکه بفکر قشر ضعیف باشد بفکر اغنیاست برای کاهش سود بانکی ببین چه فشاری به سیستم بانکی میاره ولی برای کاهش سود که باید به تولید کننده اعمال بشه خودشو میزنه به کوچه علی چپ به این میگن دولت خذمت گذار نه خدمت گذار تو جمع خودشون هم میگن ببین چه طرحی دادیم باعث بدبختی بسیاری از بندگان خدا شدیم که از این راه ارتزاق میکردن حاشا به غیرت نداشته شما

    • بدون نام

      بسه دیگه کم بدبختی داریم یکبار هم که شده به نفع مردم کار کنید

    • بدون نام

      برجامی که ازش تعریف میکردید این شد....حالا ببینیم نتایج کاهش سود چی میشه...هنوز هیچی نشده سرمایه امده تو بورس...بعد میره تو دلار و مسکن و بقیه دلال بازی ها...تولید اینجوری راه نخواهد افتاد...همه کسایی که پول گذاشتن تو بانک ی زمانی تولید کننده بودن خوردن زمین

    • ذوالقرنین

      به جای کاهش نرخ تسهیلات سود سپرده مردم رو پایین میارن اول بهتره نگاهی به وضعیت مردم کنید خیلی خانواده ها رو سراغ دارم با فروختن مایحتاج پولی جمع کردن تا بتونن از سود اون اجاره بدن و معیشت اونها بگذره به خاطر بیکاری شدید .اجاره نشینی بزرگترین معضل مردمه.خروج بی سروصدای پوا از بانکها و تبدیل به ارز و خروج ارز از کشور تورم زا خواهد بود از طرفی اجاره نشین ها باید این کاهش سود را جبران کنند .

    • محمد

      لعنت به این سیستم بانک مرکزی که فقط قشر ضعیف و متوسط جامعه رو خرد میکند و به نفع پولدار ها عمل می کنذ.

    • بدون نام

      وقتی پول نفت ملت در ع.. و روسیه و چین خرج میشه همین میشه . دولت میخواهد کسری پولش را از جیب مردم در بیاره.

    • خانم دکتر

      فارغ التحصیل دکترای نخبه اما بیکار جامعه ام که جای منو پارتی دارها گرفتن. با همون سود کم 300 و خرده ای به مادرم کمک میکردم و بخور نمیر داشتم. حالا با قلب مریضم که از بی پولی عمل نکردم دیگه برم بمیرم.

    • بدون نام

      پس چرا هیچ وقت سود وامهای بانکی که به جیب دولت میره کم نمیشه . چرا یه وام ازدواج یا مسکن انقدر سود داره ولی پولهای مردم تو بانک سود نداره

    • آقا مهندس بیکار بدبخت

      سود ناچیز رو هم از مردم دریغ میکنید ؟ چقدر گرسنگی به مردم میدید ؟! والله بالله با همین گرسنگی دادن هم دارید حکومت میکنید ! چرا قیمت خودرو و اقلام دیگر رو پایین نمیارید ؟! چی از جون مردم میخواید ؟! من فوق لیسانس بیکاره هستم که خرج خواهر و مادرم رو میدم ، کاری می کنید که خودکشی کنم . خدا جوابتون رو بده .

    • امیر حسن یزدی

      من از این راه امرار معاش میکنم همسرم سکته کرده و خانه نشین شده یک پسر بیکار و پر خرج دارم واسه اینکه سراغ مواد مخدر که تو کشور ما مثل نقل و نبات تو دسترس همه هست نرود گذاشتمش باشگاه بدنسازی که خرجش بالاست .چرا مسئولین مردمو بیچاره میکنن اینجوری فقط بدبختی جامعه رو زیاد میکنن

    • رافا

      تالب

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج