۵۹۰۰۹۶
۵ نظر
۵۰۱۰
۵ نظر
۵۰۱۰
پ

بیکاری در اصفهان بیشتر از کشور است

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: نرخ بیکاری استان از سال گذشته ۱۴.۶ درصد بوده است و نرخ متوسط کشور ۱۲.۴ بوده است، این یعنی بیکاری در استان ۲.۲ درصد بیشتر از کشور است و شاخص نرخ مشارکت برای زنان حدود ۱۳ درصد و برای مردان ۶۰ درصد است و این یکی از عوامل بالا بودن نرخ بیکاری است.

خبرگزاری ایسنا: مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: نرخ بیکاری استان از سال گذشته ۱۴.۶ درصد بوده است و نرخ متوسط کشور ۱۲.۴ بوده است، این یعنی بیکاری در استان ۲.۲ درصد بیشتر از کشور است و شاخص نرخ مشارکت برای زنان حدود ۱۳ درصد و برای مردان ۶۰ درصد است و این یکی از عوامل بالا بودن نرخ بیکاری است.

محسن نیرومند امروز (دوشنبه) در نشست خبری به مناسبت هفته دولت در جمع خبرنگاران با گرامی‌داشت یاد شش هزار و ۴۰۰ شهید کارگر استان اظهار کرد: یک میلیون و ۵۱۹ هزار و ۵۶۹ نفر شاغل در تمام حوزه‌ها داریم و تعداد بیکاران استان تا پایان سال گذشته ۲۵۹ هزار و ۷۹۷ نفر بود. بیشترین نرخ بیکاری در شهرستان‌های لنجان، شاهین شهر و خوانسار است و آران و بیدگل با ۵.۹ درصد، نطنز با ۶.۵ درصد و برخوار با ۷.۱ درصد کمترین نرخ بیکاری را دارند.

وی در خصوص اهمیت حوزه روابط کار افزود: استان اصفهان یک استان صنعتی است و یک میلیون و ۱۰۰ هزار کارگر بیمه شده دارد و سه میلیون و ۲۰۰ نفر از جمعیت پنج میلیون نفری آن تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: از هشت ماه پایان سال ۱۳۹۴ تا کنون، ۳۱ هزار و ۸۳۰ شکایت اخذ کرده‌ایم و این نشان دهنده این است که اداره‌ای شبه قضایی هستیم که باید به شکایات رسیدگی و رای صادر کنیم و این آرا مانند یک حوزه قضایی چهارچوب خاص خود را دارد.

نیرومند اظهار کرد: این آرا قابل اعتراض است و ۹ هزار و ۲۹۳ رای صادر شده است که به تعدادی از آنها اعتراض وارد شده است و مجموعا ۵۸ شعبه رسیدگی، ۳۷ هیئت تشخیص و ۱۸ هیئت حل اختلاف به شکایات رسیدگی می‌کنند.

وی تصریح کرد: از سال گذشته تا امروز شش هزار و ۵۰۰ شکایت و در هیئت تجدید نظر یک هزار و ۲۱۵ شکایت رسیدگی شده است و در سال گذشته با انجام فعالیت‌ها و طرح‌هایی، زمان‌ رسیدگی را کاهش داده‌ایم و مدت زمان رسیدگی از ۳۸ روز به ۲۸ روز کاهش یافته است و در هیئت‌های تجدید نظر نیز ۶۳ روز به ۵۲ روز کاهش یافته است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه در حوزه روابط کار بخش بازرسی کار روش‌های نوین جایگزین شده است، گفت: با ۶۳ بازرس نمی‌توان تمام واحدها را بازدید کرد، اما صلاحیت ایمنی واحدها مورد بررسی قرار گرفته و بیش از هفت هزار پیمانکار با تایید صلاحیت می‌توانند فعالیت کنند.

نیرومند خاطر نشان کرد: در یک سال گذشته ۳۴۲ پرونده مورد بررسی قرار گرفته که ۲۰۵ پرونده تایید صلاحیت و بقیه پرونده‌ها مورد تایید قرار نگرفته‌اند. تمام کارگران پیمانکار و کارفرمایان باید آموزش دیده و صلاحیت آنان تایید شود که این موضوع باعث کاهش ۲۱ درصدی حوادث می‌شود.

وی افزود: در هر واحد از بین خود کارکنان فردی به عنوان پلیس ایمنی آموزش‌هایی را فرار می‌گیرد و حکم افسر ایمنی را گرفته و هر روز با کنترل چک لیست‌ها در صورت مشاهده نقصی آن را اعلام کرده و در این صورت بازرس به آن مراکز مراجعه می‌کند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان در خصوص بررسی مشاغل سخت و زیان آور گفت: طبق قوانین برای مشاغل سخت و زیان آور به جای ۳۰ سال کار، پس۲۰ سال کار برای شاغلان آن بازنشستگی در نظر گرفته شده است و کمیته بررسی کننده این شغل‌ها در این اداره مستقر است.

نیرومند اضافه کرد: در سال گذشته ۷۱ جلسه کمیته بدوی و ۳۰ جلسه کمیته تجدید نظر در این خصوص داشته‌ایم که ۶۰۰۰ تقاضای فردی و هفت هزار تقاضای گروهی بررسی شده است و شغل‌های سخت و زیان آور تشخیص داده شده و سازمان تامین اجتماعی به جای هر یک سال کار، یک و نیم سال کار محاسبه می‌کند.

وی افزود: در حوزه بازرسی کار ۳۰۰ هزار و ۵۲۸ مورد بازرسی انجام شده است که هزار و ۶۹۳ مورد برای بررسی حوادث و بقیه موارد مربوط به بازرسی‌های موردی بوده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: بیمه بیکاری قانونی برای حمایت از کارگران بیکار شده است و در یک سال گذشته منتهی به امروز بیمه ۳۵ هزار و ۲۴۲ متقاضی مورد بررسی قرار گرفته و بیمه بیکاری آنان پرداخت شده است که ۲۴ هزار و ۷۹۷ نفر مقرری بگیر با سالی ۳۰ درصد رشد داشته ایم که یکی از دلایل آن رکود وارد شده به صنعت کشور است.

نیرومند اظهار کرد: هر فرد از یک سال تا ۵۰ ماه می‌تواند بیمه بیکاری بگیرد، اما برای این افراد دوره‌های آموزش‌ی ارتقای توانمندی برگزار می‌شود تا سریع‌تر بتوانند برای خود شغل به دست آورند و اگر شغلی پیدا شود آنها را معرفی می‌کنیم.

وی گفت: بیمه بیکاری ۱۵ هزار و ۶۳۹ نفر به دلایل مختلف از جمله عدم تایید حضور، عدم پذیرش شغل پیشنهادی و یا پذیرش شغل قطع شده است و افراد با حداقل سابقه بیمه شش ماه می‌توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند.

قراردادهای سفید امضا حذف می‌شود

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان برای مبارزه با قراردادهای سفید امضاء گفت: قرارداد سفید امضا بیماری بود که وجود داشت و در حال اجرای سامانه‌ای هستیم تا با اجباری شدن آن سامانه قراردادهای سفید امضاء حذف شود، زیرا این قراردادها بدون ثبت اعتبار ندارند و اگر قراردادها ثبت نشود فرد به عنوان بدون قرارداد شمرده می‌شود.

نیرومند با بیان اینکه حدود ۲۰۰ هزار کارگر ساختمانی در استان اصفهان وجود دارد، خاطر نشان کرد: بیمه کارگران ساختمانی که به عنوان ضعیف‌ترین و در خطرترین کارگران شمرده می‌شوند تا پایان امسال تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت.

وی تصریح کرد: کارگران فصلی در زمانی که کار می‌کنند مشمول بیمه هستند، ولی در زمان بیکاری تحت پوشش بیمه بیکاری قرار نمی‌گیرند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: در سال گذشته ۲۱۰ شورای سازش مراکز بدون تکلف داشته‌ایم و اختلاف‌های به وجود آمده را به آن شورا ارجاع داده‌ایم، اما شورا در سال ۱۳۹۳ ابطال شده است و برای احیای مجدد آن تلاش می‌کنیم، زیرا این شورا ارتقا روابط کار را به دنبال دارد.

نیرومند گفت: در حوزه تعاون سه هزار و ۱۶۰ تعاونی از هشت هزار تعاونی فعال هستند و بالغ بر سه میلیون نفر عضو آن تعاونی‌ها هستند و تعاونی سهام عدالت از مهم‌ترین تعاونی‌های آن است.

وی افزود: اصفهان از نظر تعداد تعاونی‌های بهره‌برداری شده در سال رتبه اول کشوری را دارد و هفته تعاون به عنوان ترویج فرهنگ تعاون نامگذاری شده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان اضافه کرد: تعاونی توسعه عمران شهرستان از ایده‌های بسیار خوبی است که در شهرستان‌ها فعالیت می‌کند و نیم درصد افراد شهرستان‌ی عضو آن شده تا توزیع عدالت در توزیع درآمد سرانه و کل رعایت شود.

نیرومند اضافه کرد: هفت تعاونی فراگیر و توسعه عمران در شهرستان‌های نجف آباد، خوانسار، گلپایگان، نائین، چادگان، تیران و آران و بیدگل تشکیل شده و تاکنون ۲۲۷ فرصت شغلی در این تعاونی‌ها ایجاد شده است.

وی افزود: طرح روستا تعاون، طرحی است که در یک هزار روستا در سال جاری هزار تعاونی تشکیل شود که سهم ما ۸۰ تعاونی در ۸۰ روستایی است که قابلیت تشکیل تعاونی را داشته باشد و تسهیلاتی برای آن در نظر گرفته شده که از مهاجرت روستائیان به شهر جلوگیری می‌کند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان اظهار کرد: در هفته تعاون دوازدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر سال ۹۶ با تغییری جدید در شهرستان کاشان برگزار می‌شود و ۶۸ طرح به عنوان افتتاحیه در این جشنواره رونمایی و از تعاونی‌های برتر در این نمایشگاه تقدیر می‌شود، هم‌چنین بهترین فرماندار در حوزه حمایت از بحث تعاون نیر در این جشنواره معرفی می‌شود.

وی در خصوص برنامه‌های دولت برای اشتغال افزود: تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که تنها پرداخت تسهیلات نمی‌تواند موثر باشد و مهم‌ترین کاری که برای ایجاد اشتغال می‌توان انجام داد شکوفایی تولید است، زیرا اشتغال را به همراه خواهد داشت. دولت در سال‌های اخیر به دنبال تکمیل زنجیره اشتغال است و برای این کار، طرح دینامیک یا پویایی اشتغال در هر استان را اجرا می‌کند.

نیرومند افزود: پنج بسته در ستاد اقتصاد مقاومتی برای شکوفایی اقتصاد ایجاد شده است که یکی از آنها اشتغال و توانمندسازی بیمه کار است و امیدواریم ۹۷۰ هزار شغل در کشور در سال جاری ایجاد شود، اما هنوز سهم استان ابلاغ نشده و اعتبار ۲۰۰ هزار میلیاردی برای آن پیش بینی شده است.

وی گفت: بزرگترین رکود کشور را تجربه کرده‌ایم و در استان ۱۰۸ واحد با بیش از دو ماه حقوق معوقه نیز داشته‌ایم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بیکار افسرده ی 35 ساله

      فکر نکنم هیچ استانی به اندازه ی استان کرمانشاه بیکار داشته باشه....به خدا قسم از بیکاری دارم به جنون میرسم... توکلم به خداست .... اما هیچوقت چنین سرنوشتی را تصور نمیکردم

    • محمد سلطان

      کار میخواهید چیکار؟ بشینیدجلوی33پلوآواز بخونید حالشو ببرید مهم اینهکه فرزندان مقامات از قاسم سلیمانی بگیر الی آخر همگی دارای پستهای بالای اداری هستند آنهم با حداقل سن وحداقل تجربه!

    • بدون نام

      مسولین استان کلاهشون را بذارن بالاتر

    • بدون نام

      یکی ازمهمترین عوامل بیکاری هجوم مردم ازاستان چهارمحال وبختیاری به سوی اصفهان .درصورتیکه قائمیه وشهرابریشم وفلاورجان پرشده ازقوم لر وبختیاری .شرکتی رامیشناسیم که کل کارگرانش درشهرک صنعتی اشترجان بختیاری هستندوخودمن که اصفهانی هستم رفتم گفت مااصفهانی استخدام نمیکنیم.چرا؟ ....

    • بدون نام

      در روز چند هزار نفر افقانی غیر قانونی وارد کشور می‌شود کار کجا هست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج