۵۹۱۱۲۱
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

اقبال جهان به ایران پس از برجام

جمعیت هلال‌احمر ایران در روزهای ٦ و٧ شهریور‌ماه میزبان نشست همگرایی منطقه جنوب‌شرق و غرب آسیا با حضور نمایندگان ١٤ کشور جهان بود. در این نشست دوروزه در کنار کارگاه‌های آموزشی که برگزار شد، نمایندگان شرکت‌کننده از دیگر کشورها در نشست‌هایی صمیمانه با رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران دیدار داشتند.

روزنامه شهروند: جمعیت هلال‌احمر ایران در روزهای ٦ و٧ شهریور‌ماه میزبان نشست همگرایی منطقه جنوب‌شرق و غرب آسیا با حضور نمایندگان ١٤ کشور جهان بود. در این نشست دوروزه در کنار کارگاه‌های آموزشی که برگزار شد، نمایندگان شرکت‌کننده از دیگر کشورها در نشست‌هایی صمیمانه با رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران دیدار داشتند.
در حاشیه این دیدارها بود که با امیرمحسن ضیایی، رئیس جمعیت هلال‌احمر به گفت‌وگو نشستیم و از نتایج مثبتی که برگزاری چنین نشست‌هایی را می‌تواند به دنبال داشته باشد، صحبت کردیم. آنچه در ادامه می‌آید، شرح این گفت‌وگوست.
برگزاری نشست‌هایی مثل «نشست همگرایی منطقه جنوب‌شرق و غرب آسیا» را تا چه حد برای معرفی هلال‌احمر ایران موثر می‌دانید؟
به‌طور معمول در جریان یک نشست بین‌المللی دیدارهای دوجانبه و چند‌جانبه شکل می‌گیرد و فرصت مناسبی است که این تبادل نظرات با جمعیت‌های دیگر و سازمان‌های بین‌المللی انجام شود. طبیعی است که در این دیدارها تحکیم روابط دوجانبه و چند‌جانبه و همین‌طور توانایی‌هایی که هر جمعیت ملی دارد و می‌توانند با هم به اشتراک بگذارند، مطرح می‌شود.
مسائل جهانی مسائل مشترکی است و نیاز است که این همکاری متقابل تحکیم شود تا بتوان در مقابل چالش‌های پیش‌رو بهتر، سریع‌تر و باکیفیت بالاتر اثر گذاشته شود. همین‌طور در چنین نشست‌هایی تمایل جمعیت هلال‌احمر هم برای موضوع کاندیداتوری برای نایب‌رئیسی کنفدراسیون آسیا و اقیانوسیه به اطلاع کشورها می‌رسد.
واکنش‌هایی که می‌بینید، چطور هستند؟
واکنش‌ها بسیار مثبت است، آنها جمعیت هلال‌احمر ایران را بسیار قدرتمند می‌شناسند و معتقدند که نقشش می‌تواند در تحکیم و تقویت حاکمیت فدراسیون جهانی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر مثبت باشد و جمعیت هلال‌احمر ایران می‌تواند پیام‌های مهم و مثبتی را به جامعه جهانی بدهد. درعین ‌حال می‌تواند تجربیات زیاد خودش را عرضه و نقش مهمتر و محکم‌تری را در حاکمیت فدراسیون جهانی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر ایفا کند.
فکر می‌کنم که زمانش است، چراکه جمعیت هلال‌احمر ایران یک تجربه بسیار طولانی دارد، کارهای بزرگ بین‌المللی انجام داده، از نظر داخلی بسیار مستحکم است، پاسخ سریع می‌دهد و مردم به آن اعتماد دارند. اینها ارزش‌هایی است که در کم‌جمعیتی در دنیا وجود دارد که اینچنین مورد اقبال مردم خودش و دنیا باشد. معتقدم؛ زمان طلایی است و شانس این وجود دارد که این نقش مهم را جمعیت هلال‌احمر به عهده بگیرد.
شناخت میهمانان بین‌المللی از ایران و جمعیت هلال‌احمر کشورمان را چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا این دیدارها در این دید تأثیرگذار بوده است؟
از دور شناخت متفاوتی وجود دارد، اما زمانی که به ایران سفر می‌کنند و از امکاناتی که داریم، بازدید می‌کنند، این نگاه کاملا تغییر می‌کند. بسیاری اصلا باور نمی‌کنند که در جمعیت هلال‌احمر ایران چنین ظرفیتی وجود دارد. اولا کشور ایران را اصلا خوب نمی‌شناسند و ایران را با دید رسانه‌های دنیا می‌بینند.
وارد ایران که می‌شوند، یک پوست‌اندازی می‌کند، وارد یک فضای امن و مدرن می‌شوند. با مردمی روبه‌رو می‌شوند که بسیار فهمیده هستند و رفتار مثبتی دارند و وقتی وارد جمعیت هلال‌احمر می‌شوند، یک شوک دیگر بهشان وارد می‌شود. تقریبا همه آنها چنین تجربه‌ای دارند و به این علاقه‌مند می‌شوند که دوباره به ایران سفر کنند و روابطشان را بیشتر کنند.
پس به ‌صورت کلی ارزیابی شما نسبت به این بازدیدها و آشنایی‌ها مثبت است؟
حتما. در تمام دیدارهایی که وجود داشته است، از برخورد این افراد کاملا این را احساس کرده‌ام که دید بسیار مثبتی نسبت به ایران و فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر پیدا کرده‌اند.
فکر می‌کنید این روند در فرصت باقیمانده به چه شکل پیش برود؟
ما برنامه‌ریزی داریم. جمعیت هلال‌احمر یک برنامه دارد تا به نقطه‌ای که در نظر گرفته، برسد. با تمام کشورها در تماس است و تنها به رفت‌وآمد اکتفا نکرده‌ایم. مکاتبه داشته‌ایم و پیام خودمان را رسانده‌ایم. حتی یک اتحادیه جهانی درحال شکل‌گرفتن است که کل تیم با هم مرتبط هستند و به‌عنوان یک تیم که می‌خواهد حاکمیت را برعهده بگیرد، خودشان را عرضه می‌کنند، این شانس ما را بالاتر می‌برد، اما همه چیز در آخرین لحظات در جایی که ١٩٠کشور می‌خواهند نظر بدهند، تعیین می‌شود.
فکر می‌کنید چه مواردی در این تصمیم تأثیرگذار خواهند بود؟
مسائل مختلفی در این تصمیم تأثیرگذار هستند. طبیعی است که دید کشورها نسبت به ما تأثیرگذار است. نکته مهم این است که بعد از برجام اقبال دنیا نسبت به ما بیشتر شده است، راحت‌تر ارتباط برقرار می‌کنیم و این کاملا مشهود است. گمان می‌کنم به جز دوره‌های کوتاهی که به دلیل مسائل و مشکلاتی مانند زلزله بم جمعیت هلال‌احمر ایران خیلی در بعد بین‌المللی مطرح شده بود.
درحال حاضر بهترین موقعیت برای شناخت بین‌المللی از ایران قرار داریم. درحال حاضر شناخت مناسبی دارند و این امر درست در زمانی است که جمعیت هلال‌احمر خیلی قدرتمند است. زمانی بود که ما تنها در سطح خودمان می‌توانستیم کار انجام دهیم اما درحال حاضر فراتر از مرزها توانایی داریم و اکثرا درخواست دارند که جمعیت هلال‌احمر ایران حضور داشته باشد و این موقعیت طلایی برای جمعیت هلال‌احمر ایران است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج