۵۹۱۶۸۹
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

لزوم استفاده از زنان توانمند در راهبردهای دولت

رئیس جمهور در سخنان خود به طور مکرر به لزوم حضور زنان و جوانان در بدنه مدیریت دولتی اشاره داشته است. این در حالی است که بخشی از ارتقای جایگاه زنان به جایگاه اصلی در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها بر عهده دولت بوده و بخش دیگر آن به ملاحظات دیگر باز می‌گردد.

شهربانو امانی در روزنامه آرمان نوشت: رئیس جمهور در سخنان خود به طور مکرر به لزوم حضور زنان و جوانان در بدنه مدیریت دولتی اشاره داشته است. این در حالی است که بخشی از ارتقای جایگاه زنان به جایگاه اصلی در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها بر عهده دولت بوده و بخش دیگر آن به ملاحظات دیگر باز می‌گردد.
در این راستا امید می‌رود در ۴سال پیش رو با همگرایی و اعتمادسازی حسن روحانی با بخش‌های مختلف نظام زنان بتوانند شانه به شانه با مردان در ارتباط با مدیریت کلان کشور ایفای نقش کنند.
هرچند رئیس جمهور در دولت اول خود نیز نتوانست وزیر زن منصوب کند، اما ۴زن را به عنوان معاون رئیس جمهور برگزید. البته مردان دولت یازدهم نیز بسیار کم حکم رئیس جمهور مبتنی بر استفاده از زنان را اجرا کردند و معدود وزارتخانه‌هایی مثل وزارت نفت بودند که به این مهم همت گماشتند.
این در حالی است که وزارت نفت یکی از تخصصی‌ترین و مردانه‌ترین وزارتخانه‌هاست، اما آقای زنگنه از این سرمایه انسانی و مدیریتی کمک گرفت که ارزیابی آن در جامعه و در بدنه وزارت نفت مثبت بود. آقای روحانی در دولت دوازدهم زمانی که می‌خواست کابینه را معرفی کند، اظهار کرد می‌خواستم ۳ زن را برای پست وزارت معرفی کنم اما نشد.
این موضوع ناشی از همان نگاهی است که اجازه ارتقای جایگاه را به زنان نمی‌دهد. رئیس جمهور برای اینکه بتواند به نیمی از سرمایه‌های انسانی و مدیریت کشور پاسخگو باشد بخشنامه‌ای را به هیأت وزیران فرستاده که حضور زنان در بدنه دولت باید ۳۰ درصد ارتقا پیدا کند. از این رو دولت پیشران تربیت نیروی انسانی و تنظیم کننده الگوی اداره جامعه و مدیریت اجرایی کشور است.
بدین جهت با زیرساختی که در دولت یازدهم توسط معاونت زنان و خانواده رئیس جمهور بنیانگذاری شده و در دولت دوازدهم نیز شخصی مانند خانم دکتر ابتکار در این معاونت فعالیت می‌کند می‌توان امیدوار بود که نقش زنان هرچه بیشتر و بهتر دیده شود. با این بخشنامه معاونت زنان موظف است برای تحقق این امر به هیأت دولت گزارش دهد و حتی برای این امر هدفگذاری کرده و خود را به ۴سال و حضور ۳۰ درصدی محدود نکند.
از سوی دیگربخشی از جامعه و حتی مردان دولت فکر می‌کنند که حمایت از مدیریت عالی زنان در بدنه دولت تشریفاتی است، در صورتی که زن‌های دانش‌آموخته و توانمند بسیارند، اما در شاخص‌های انتخاب قرار نمی‌گیرند. دولتمردان باید در راهبردها و برنامه‌های خود استفاده از زنان توانمند را دستور کار قرار دهند و این مسأله را به عنوان یکی از اهداف و تعهدات خود نسبت به جامعه در نظر گیرند.
در این راستا معاونت زنان باید در ارزیابی عملکرد وزارتخانه‌ها، استفاده آنها از زنان مدیر و مدبر را در دستور کار قرار دهد. اگر شرایط برابر میان زنان و مردان وجود داشته باشد زنان بدون هیچ امتیازی می‌توانند این مسیر را طی کنند. رئیس جمهور می‌تواند برای اجرایی کردن این برنامه در دولت و بستر سازی برای انتخابات مجلس دوازدهم این تمهیدات را در دستور کار معاونت زنان و وزارت کشور قرار دهد.
اکنون خوشبختانه پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا به‌درستی از بستر جامعه صدای مطالبات زنان و کسانی را که دل در گرو سر بلندی ایران دارند و معتقدند حضور زنان در اداره امور کشور می‌‌تواند به سالم سازی و پاسخگویی به مردم کمک کند، شنیده‌‌اند. در این راستا مردم این اعتماد را به زنان و جوانان کردند، دولت نیز باید از این فرصت استفاده کند و زنان را توانمند سازد تا به حقوق خود دست پیدا کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج