۵۹۲۶۲۷
۱ نظر
۵۰۱۲
۱ نظر
۵۰۱۲
پ

شرایط بهتر برای اجرای کاهش سود

طبق اعلام بانك مركزی، نرخ سود ۱۵‌درصدی از ۱۱ شهریور ۹۶ در بانك‌ها اجرا می‌شود. براین اساس تقلای بانك‌ها برای جذب سپرده‌گذار به پایان رسیده است. در این راستا از ۱۱شهریور ۹۶ ارائه هر گونه طرح و محصول جدید برای جذب سپرده توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری، مشروط به محاسبه و اعلام نرخ موثر سود آن به بانک مرکزی و اخذ تاییدیه از این بانک است.

روزنامه آرمان: طبق اعلام بانك مركزی، نرخ سود ۱۵‌درصدی از ۱۱ شهریور ۹۶ در بانك‌ها اجرا می‌شود. براین اساس تقلای بانك‌ها برای جذب سپرده‌گذار به پایان رسیده است. در این راستا از ۱۱شهریور ۹۶ ارائه هر گونه طرح و محصول جدید برای جذب سپرده توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری، مشروط به محاسبه و اعلام نرخ موثر سود آن به بانک مرکزی و اخذ تاییدیه از این بانک است.
نحوه پرداخت سود به سپرده‌های مدت‌دار باید به گونه‌ای باشد كه نرخ سود پرداختی در چارچوب مقررات بانكداری بدون ربا مطابق با بخشنامه شماره ۳۱۴۹۳۱ مورخ ۳۰/۱۰/۱۳۹۴ در مورد نحوه تعیین نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار و این بخشنامه صورت پذیرد.
كوروش پرویزیان، كارشناس بانكی در گفت‌وگو با «آرمان» می گوید: « اولین گام در سلسله اقداماتی كه بانك مركزی برای اصلاح نظام بانكی انجام می‌دهد بحث اصلاحات مربوط به نرخ سود بانكی بوده است.
بانك مركزی طی سال‌های گذشته تلاش كرد تا از دستوری‌شدن نرخ سود بانكی جلوگیری كند و این مساله را در شرایطی اجرا ‌كند كه بانك‌ها به تعدیل و تعادل نرخ بانكی كمك كنند. دستورالعملی كه بانك مركزی در راستای ایجاد تعادل در نرخ سود بانكی بین بانك‌ها و موسسات اعتباری دارای مجوز صادر كرده است قطعا در سال۹۶ بهتر از قبل برقرار می‌شود.»

بخشنامه بانك مركزی در راستای یكسان‌سازی نرخ سود بانك‌ها را چطور ارزیابی می‌كنید؟

با صادر‌شدن بخشنامه بانك مركزی در راستای یكسان‌سازی نرخ سود سپرده‌های بانكی، مفاد این بخشنامه برای تمام بانک‌ها و موسسات اعتباری مجاز الزامی خواهد شد. اولین گام در سلسله اقداماتی كه بانك مركزی برای اصلاح نظام بانكی انجام می‌دهد بحث اصلاحات مربوط به نرخ سود بانكی بوده است.
بانك مركزی طی سال‌های گذشته تلاش كرد تا از دستوری‌شدن نرخ سود بانكی جلوگیری و این مساله را در شرایطی اجرا ‌كند كه بانك‌ها به تعدیل و تعادل نرخ بانكی كمك كنند. دستورالعملی كه بانك مركزی در راستای ایجاد تعادل در نرخ سود بانكی بین بانك‌ها و موسسات اعتباری دارای مجوز صادر كرده است قطعا در سال96 بهتر از قبل اجرا می‌شود.
در این راستا بانك مركزی مصوبه شورای پول و اعتبار را برای این موضوع گرفته است و با تمام دست‌اندركاران مرتبط با موضوع مانند وزارت امور اقتصاد ودارایی، سازمان مدیریت و بورس هماهنگی لازم را انجام داده است. نرخ سود بانكی موضوع مهمی بین سازمان‌های مختلف دولتی و بازار بانكی است.

كاهش سود بانكی و تاثیرات آن را چگونه می‌بینید؟

كاهش سود بانكی یك مساله اولیه برای ایجاد تعادل در بازار است. در این راستا حركت درسال۹۶ حركت مناسب و بجایی بوده است. برای كمك به بهبود شرایط بازار بانكی كشور، در آینده‌ای نه چندان دور شاهد كاهش هزینه بانك‌ها، كاهش نرخ‌های تنزیلات و سایر موضوعات مربوطه خواهیم بود.
برقراری تعادل در نظام بانكی همكاری تمام سازمان‌های مربوطه را می‌طلبد. لازم به ذكراست كه با یكسان‌سازی سود بانكی مردم سپرده‌های خود را نزد بانك‌ها خواهند سپرد تا با خیالی آسوده نرخ سود خود را دریافت كنند.

آیا كاهش نرخ سود بانكی ریزش سپرده‌ها را درپی دارد؟

بانك‌ها وموسسات اعتباری موظف هستند برای استفاده از هرگونه روشی كه منجر به افزایش نرخ سود سپرده‌ها شود، خودداری كنند. در حال‌حاضر بر اساس بخشنامه بانك مركزی صندوق سرمایه‌گذاری بانك‌ها موظف هستند بر اساس ضوابط خاص خود عمل كنند و دیگر زمینه‌‌ای برای سوددهی وجود ندارد.
این مساله ریزش سپرده‌ها را در پی خواهد داشت و به‌طور یقین سپرده‌گذاران نسبت به كاهش نرخ سود اشتیاقی ندارند. نكته‌ای كه در این بین وجود دارد بیان این موضوع است كه با توجه به همسان‌سازی نرخ سود بانكی در بانك‌ها و موسسات مجاز، مردم ترجیح می‌دهند سپرده‌های خود را از موسسات اعتباری خارج كرده و به بانك‌ها بسپارند تا امنیت بالاتری برای سپرده‌هایشان ایجاد كنند.

آیا بانك‌ها به بخشنامه یكسان‌سازی نرخ سود بانكی كه توسط بانك مركزی اعلام شد پایبند خواهند بود؟

باید یادآوری‌كرد موضوع یكسان‌سازی نرخ سود بانكی تنها مربوط به بانك‌ها نیست و به سازمان‌ها و دست اندركاران و بازیگران مربوطه دخیل در موضوع نیز ارتباط پیدا می‌كند. برای مثال اگر نرخ اوراق در بازار بدهی به بالای ۲۳یا۲۴درصد برسد نمی‌توان بانك‌ها را ملزم كرد كه نرخ اوراق را برای مثال به زیر۱۵درصد ببرند. این مساله امكانپذیر و منطقی نیست. در حال حاضر همه سازمان‌ها عزم خود را برای یکسان سازی و متعادل‌کردن نرخ سود بانکی جزم کرده اند.
این موضوع به‌صورت خودكار كمك می‌كند شرایط در سال ۹۶بهتر پیش برود و مشكلات كمتری در سیستم بانكی ایجاد شود. بانک‌ها و موسسات اعتباری مکلفند از اعمال هرگونه روشی که منجر به افزایش نرخ موثر سود سپرده‌ها شود به‌طور جد، اجتناب کنند. بدیهی است عوامل موثر در این زمینه اعم از مدیران و کارکنان بانک‌ها و موسسات اعتباری و شرکت‌های نرم‌افزاری طرف قرارداد آنها ـ حسب مورد ـ تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.
ضمن آنکه در صورت احراز مشارکت و یا همکاری شرکت‌های نرم‌افزاری طرف قرارداد با بانک‌ها و موسسات اعتباری در ارتکاب تخلف، شبکه بانکی از ادامه همکاری با شرکت‌های مذکور منع خواهد شد. امید است دولت دوازدهم با برنامه‌هایی كه در راستای سیستم بانكداری در پیش دارد، سیاست كاهش نرخ سود بانكی و یكسان‌سازی نرخ سود بانكی را با قدرت تمام در بانك‌ها و موسسات اعتباری دارای مجوز اجرا ‌كند.
در این راستا بانك مركزی باید نظارت كافی داشته باشد. بانك مركزی نباید اجازه دهد عده‌ای تصوركنند می‌توانند در بازار پول دست به هر اقدامی بزنند. باید زمان بگذرد تا مشخص شود بانک‌ها تا چه اندازه پایبند ضوابطی هستند که بانک مرکزی به منظور یکسان‌سازی نرخ سود و تثبیت آن ابلاغ کرده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اخرش ببینم شما به کجا میرسید..

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج