جاباما
۵۹۴۲۴۳
۱ نظر
۵۰۳۰
۱ نظر
۵۰۳۰
پ

دوربینی که داخل بدن را می‌بیند

این دوربین به پزشکان کمک خواهد کرد حین بررسی اعضای داخلی بدن، ابزارهای پزشکی مثل آندوسکوپ را از بیرون ببینند و آنها را ردیابی کنند.

ایسنا: دانشمندان دوربین جدیدی ساخته‌اند که با آن می‌توان داخل بدن را دید. به نقل از بی.بی.سی، این دوربین به پزشکان کمک خواهد کرد حین بررسی اعضای داخلی بدن، ابزارهای پزشکی مثل آندوسکوپ را از بیرون ببینند و آنها را ردیابی کنند.
دوربینی که داخل بدن را می‌بیند

این دوربین، منبع نور در داخل بدن را تشخیص می‌دهد، مثل نور چراغی که در انتهای لوله منعطف آندوسکوپ قرار دارد.

تا به حال پزشکان مجبور بودند از روش‌های تصویربرداری مثل رادیوگرافی (اشعه ایکس) برای ردیابی این ابزارها در داخل بدن استفاده کنند.

پروفسور "کو دالیوال" استاد دانشگاه "ادینبرو" می‌گوید این وسیله قابلیت‌های بسیار وسیعی را در اختیار پزشکان می‌گذارد.

وی می‌گوید: امکان دیدن جای ابزارهای پزشکی در داخل بدن برای بسیاری از کاربردهای درمانی حیاتی است، چون می‌توانیم با حداقل تهاجم به بدن، بیماری را درمان کنیم.

آزمایش نمونه اولیه این دوربین نشان داده که دوربین می‌تواند در شرایط عادی منبع نور را از ۲۰ سانتی‌متری بافت بدن ردیابی کند.

نور آندوسکوپ می‌تواند از بدن بگذرد اما معمولا این پرتوها پراکنده شده یا پس از برخورد به بافت‌های بدن برمی‌گردد و مستقیما از داخل به بیرون بدن حرکت نمی‌کند.

از این رو دنبال کردن این نور پراکنده برای فهمیدن اینکه وسیله طبی دقیقا در کجای بدن وجود دارد مفید نیست، چون تصویر واضحی در اختیار قرار نمی‌دهد.

این دوربین جدید فوتون‌ها(واحد کوانتومی نور) را ردیابی می‌کند و به قدری حساس است که کوچکترین اثر نور را که از بافت‌های بدن عبور کرده ردیابی می‌کند.

این دوربین همچنین می‌تواند مدتی را که طول کشیده پرتو نور از بافت‌های بدن بگذرد، اندازه بگیرد و به این ترتیب جای دقیق ابزار پزشکی را در داخل بدن مشخص کند.

تولید این دوربین مشترکا توسط دانشگاه "ادینبرو" و دانشگاه "هریوت-وات" صورت گرفته که متخصصان علوم دیگر از جمله فیزیک با همکاری پزشکان، این مشکل طبی را بررسی کرده و فناوری‌های پیشرفته موجود را برای غلبه بر آن طراحی و تولید کردند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شیدا

      چ باحال

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج