۵۹۷۰۹۰
۸۴ نظر
۵۰۰۱
۸۴ نظر
۵۰۰۱
پ

استادیوم برای زنان، زندان و مهریه برای مردان!

حتی اگر فقط یك زن در سراسر ایران دوست داشته باشد برای تماشای فوتبال راهی ورزشگاه شود، باید حق او را بدهیم و زمینه‌ای فراهم كنیم كه او بتواند به این فعالیت سالم و عاری از زیان بپردازد

آی اسپورت:
یک - «حتی اگر فقط یك زن در سراسر ایران دوست داشته باشد برای تماشای فوتبال راهی ورزشگاه شود، باید حق او را بدهیم و زمینه‌ای فراهم كنیم كه او بتواند به این فعالیت سالم و عاری از زیان بپردازد»‌؛ این مطلب استثنائا از نتیجه‌گیری شروع می‌شود. پس از دیدگاه نویسنده مشكلی با اصل حضور زنان در استادیوم‌ها وجود ندارد اما در جزئیات بحث‌های فراوانی قابل طرح است كه نمی‌توان بی‌تفاوت از كنار آنها عبور كرد.

دو- به نظر می‌رسد بخشی از موج عظیمی كه این روزها در اصرار به حضور زنان در ورزشگاه‌ها ایجاد شده، تلاش برخی شهروندان و به ویژه مردان برای «روشنفكرنمایی» است و نباید چندان به فلسفه سازنده آنها دل خوش كرد. به هر حال این یكی از كم‌هزینه‌ترین راه‌ها برای آن است كه نشان بدهیم آدم‌های مدرن و متمدنی هستیم و دغدغه‌های دگراندیشانه اجتماعی داریم‌؛ ضمن آنكه این روش -نه البته برای همه مدافعان آن- می‌تواند شیوه‌ای مطلوب برای جلب توجه مخاطبان خاص هم قلمداد شود! مشخصاً اینكه روزی صد بار داد بزنیم «زنان را به ورزشگاه راه بدهید» خیلی راحت‌تر از آن است كه واقعاً شهروند سالم و بی‌آزاری باشیم، در خیابان و فضای مجازی چشم‌چرانی نكنیم، از حریم دیگران رد نشویم، آشغال‌مان را كف آسفالت نریزیم، راه و بیراه بقیه مردم را قضاوت نكنیم و سرمان به كار خودمان باشد. آنها را هیچكس نمی‌بیند اما پست‌ها و توییت‌های حمایت از ورود زنان به ورزشگاه‌ها، كاملاً توی «چشم» است و می‌تواند كارایی تبلیغاتی بالایی داشته باشد. در نظرسنجی برنامه نود گزینه ورود زنان به استادیوم به عنوان جدی‌ترین درخواست از وزیر ورزش بیشترین رأی را می‌آورد اما خیلی از همان مردمی كه چنین گزینه‌ای را پیامك كرده‌اند، در اماكن عمومی ركیك‌ترین الفاظ را به زبان می‌آورند و بدترین رفتارهای مدنی را مرتكب می‌شوند. بالاخره ما همین مردمیم‌؛ مشاركت‌كنندگان در نظرسنجی نود كه از كره مریخ نیامده‌اند!

سه- اگر اینقدر كه مردها روی ورود زنان به استادیوم اصرار دارند خود زن‌ها مایل به استیفای چنین حقی بودند، قطعاً تا به حال در این زمینه گشایشی حاصل شده بود. در حال حاضر شاید بیش از دوسوم محتوایی كه در این زمینه تولید می‌شود، توسط مردهاست. چه در عالم ستاره‌ها و چه در دنیای شهروندان عادی، عمدتاً این مردها هستند كه غم پشت در ماندن زنان را می‌خورند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد كه در تاریخ معاصر ایران زنان به وضوح نشان داده‌اند اگر «واقعا» چیزی را بخواهند، آن را به دست می‌آورند. حق طلاق، انتخاب محل سكونت، كار كردن بیرون از خانه، به روزرسانی نرخ مهریه، پاك شدن سابقه طلاق از شناسنامه و حتی مسئله «حجاب» از جمله مهم‌ترین امتیازاتی بوده كه در چند دهه گذشته زنان با اصرار خودشان آن را به صورت قانونی یا عرفی تصاحب كرده‌اند. اگر در دهه شصت تصویری از پوشش امروز زنان ایرانی در پیاده‌روهای تهران و سایر شهرهای بزرگ به مردم نشان می‌دادی و سوگند می‌خوردی كه این ایران ۳۰سال بعد است، احتمالاً تو را به جنون متهم می‌كردند اما نه گشت ارشاد و ون‌هایش، نه صداوسیما و برنامه‌هایش و نه شهرداری و بنرهایش نتوانستند حجاب را به همان شكل و سبك و سیاقی كه دولتمردان دوست دارند بین زنان تثبیت كنند. به همین منوال اگر اشتیاق زنان برای حضور در ورزشگاه‌ها هم جدی بود، حتماً در همه این سال‌ها به آن دست می‌یافتند. در همین ماجرای اخیر بعد از آن همه هیاهو، فقط ۱۰زن ایرانی در بازی با سوریه پشت درهای استادیوم آزادی تجمع كردند و خواهان حضور در ورزشگاه شدند، در حالی كه اگر این تعداد ۱۰هزار یا پنج هزار یا حتی یكهزار نفر بود، قطعاً موضوع همین حالا در نهادهای مهم كشوری مورد بررسی قرار می‌گرفت. البته این مسئله صرفا منحصر به جامعه ایرانی نیست‌؛ چنان‌كه در بسیاری از كشورهای اروپایی با وجود سابقه چندده ساله حضور هر دو جنس در ورزشگاه‌ها هم نرخ استقبال زنان از مسابقات فوتبال قابل مقایسه با مردان نیست.

چهار- طنز ماجرا این است‌؛ بسیاری از مردانی كه در حمایت از حضور زنان در ورزشگاه گریبان پاره می‌كنند، خودشان تجربه چندانی از حضور در این محیط ندارند و بعضا سال‌هاست كه سری به ورزشگاه محل برگزاری یك بازی مهم نزده‌اند. بنابراین نمی‌توان بر این جماعت خرده گرفت كه چرا اینقدر سهل و آسان در مورد ضرورت فوری حضور زنان در ورزشگاه سخن می‌گویند و مثلاً طوری حرف می‌زنند كه انگار اگر همان یك مأمور نیروی انتظامی از جلوی در كنار برود، همه مشكلات حل است. به شهرستان‌ها و بسیاری از ورزشگاه‌های دور از شهر مثل یادگار تبریز و غدیر اهواز و ثامن مشهد و فولادشهر اصفهان كاری نداریم‌؛ شما فكر می‌كنید در همین ورزشگاه آزادی با این مختصات، خروج امن چند هزار زن در ساعات ابتدایی شب و به منزل رسیدن مطمئن تمام آنها پروژه راحتی است؟ تردیدی نیست كه روزی باید به سمت ایمن‌سازی فضا برای حضور زنان حركت كنیم اما امروز شرایط تحقق این مهم به هیچ‌وجه فراهم نیست. یادتان باشد ما داریم در مورد جامعه بیماری حرف می‌زنیم كه در آن «یك دوست» آتنای هفت ساله و معصوم را در چند قدمی پدرش ربود‌؛ جامعه‌ای كه حجم اخبار زشت و تكان‌دهنده‌اش در مورد تجاوز به دختران خردسال هر روز بیشتر و عجیب‌تر می‌شود. كاش اولویت‌ها را درست تشخیص بدهیم و این همه زوری را كه برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها می‌زنیم صرف ایمن‌سازی مراكز شهر و معابر عمومی كنیم‌؛ جایی كه یك تبعه خارجی نتواند ماه‌ها دختران ایرانی را در كنار ایستگاه متروی شهید باقری در جوی آب سرنگون كند، آزار جنسی بدهد و البته تا زمان تلاش‌های خودجوش خانواده چهارمین قربانی، گرفتار قانون نشود. جایی كه یك پدربزرگ به واسطه آموزش ندیدن بچه‌های بی‌گناه این سرزمین و فقدان چتر حمایتی محكم بر فراز سر آنها نتواند نوه خردسالش را طعمه لذتجویی‌های كثیف و سركوب شده‌اش قرار بدهد و یك ناپدری مریض و بی‌شرف بیش از ۷۰بار به دختر بچه همسرش تجاوز نكند. بعضی كارها، پروژه‌ها، فشارها و آموزش‌ها واقعاً نیاز بیشتری به اراده جمعی ایرانیان دارد‌؛ اراده‌ای كه بخش عمده‌ای از آن امروز فقط معطوف به گذراندن زنان از گیت‌های ورودی ورزشگاه‌ها شده است.

پنج- كاش از پس این همه پافشاری مردانه برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها، كمی بوی مهربانی و نوع‌دوستی حقیقی (و نه تبلیغات و نمایش دادن) به مشام می‌رسید. كاش رفتارهای سازنده اجتماعی‌مان متعادل بود و در آن صورت می‌فهمیدیم كه جامعه به شكل واقعی و متوازن رو به پیشرفت است. مثلاً كاش همین‌طوركه مردان از همه قماش به آب و آتش می‌زنند كه مجوز حضور زنان در استادیوم‌ها را بگیرند، زنان هم كمپینی در مورد زندانیان مهریه تشكیل می‌دادند و برای رهایی چند هزار سرپرست خانوار در بند تلاش می‌كردند. كاش در همه این سال‌ها تقلای مختصری می‌دیدیم از چند بانوی سرشناس و سوپراستار كه موج شتابنده «كاسبی مهریه» را تقبیح كنند و به فالورهای پرشمارشان گوشزد كنند تاوان عشق و جنون، غل و زنجیر نیست. همزمان با موج اخبار مربوط به پشت در ماندن زنان ایرانی در بازی با سوریه، خبر دیگری داشتیم در مورد زنی كه فقط ۲۴روز بعد از آغاز زندگی مشترك به بهانه چاق بودن همسرش(!) درخواست طلاق داده و مهریه ۵۰۰ سكه‌ای‌اش را به اجرا گذاشته اما آیا هرگز كسی كمپینی برای «نه» گفتن به این مدل وقیحانه از اخاذی تشكیل داده؟ اگر حضور زنان در ورزشگاه با منع از سوی دولتمردان مواجه است، مصایب پرشمار مهریه و چیزهایی شبیه آن به عادات و آداب خود مردم مربوط می‌شود و صددرصد ریشه اجتماعی دارد اما چون حرف زدن در این مورد خیلی روشنفكرانه به نظر نمی‌رسد و حتی ممكن است بوی تحجر و سنت بدهد، كسی لام تا كام سخن نمی‌گوید.

شش- منع ورود بانوان به ورزشگاه‌ها یك دغدغه زنانه فرعی است كه امروز با شدتی عجیب اولویت پیدا كرده و در كانون توجهات قرار گرفته اما درست در همین شرایط انواع دغدغه‌های جدی مردانه در همین جامعه وجود دارند كه به هیچ گرفته می‌شوند‌؛ از گرفتاری ركورد و بیكاری و ورشكستگی كارخانه‌ها و قاچاق كالا كه تبعاتش عمدتاً مردان را به عنوان مسئول سنتی تأمین خانواده آزار می‌دهد تا رنج كهنه‌ای به نام خدمت سربازی اجباری و همگانی كه در ساختار اداری كشور ایران به مسئله‌ای لاینحل می‌ماند. در همین روزهایی كه خبر پشت در ماندن چند زن ایرانی در مقابل ورزشگاه‌ها به تیتر اول رسانه‌ها تبدیل شد، خبرهای تلخ و جداگانه‌ای داشتیم در مورد به رگبار بسته شدن سربازان وظیفه بی‌گناه توسط تعدادی از هم‌خدمتی‌های‌شان كه بدون شرایط روانی استاندارد لباس رزم پوشیدند و به سیم آخر زدند. به آن اخبار چقدر توجه شد؟ در مورد این دو سال عمر مفید جوانان ایرانی كه به جای صرف در راه مهارت‌آموزی و كمك به اتصال مفید آنها به بازار كار و صنعت در مسیر رژه و سینه‌خیز و كلاغ‌پر می‌گذرد چقدر محتوا تولید شده؟ در ضرورت قوی بودن بنیه نظامی و دفاعی كشور جای كوچكترین تردیدی نیست اما آیا واقعاً هنوز شیوه سربازی اجباری بهترین و به صرفه‌ترین راه برای رسیدن به این هدف است؟ ما در مورد این مسائل چقدر سخن می‌گوییم و در مورد حضور زنان در استادیوم‌ها چقدر جدل می‌كنیم؟ البته كه هیچ مشكلی نباید ما را از پرداختن به مشكلی دیگر بر حذر بدارد اما منصفانه قضاوت كنید كه با شرایط كنونی جامعه ایرانی، بحث راهیابی آزادانه زنان فوتبال‌دوست به سكوی استادیوم‌ها در چه اولویتی از دغدغه‌های شهروندی و حتی جنسیتی قرار دارد؟ كاش پشت این بحث‌های شیك و خوشرنگ، نگرانی خالص ما برای همنوعان و هموطنان‌مان وجود داشت اما افسوس كه در بخش بزرگی از غائله، رد پای تلاش برای خودنمایی و جلب توجه و تحسین‌های مجازی احساس می‌شود. آخرش هم كار به جایی می‌رسد كه دولتمردان دلسوز می‌توانند با نشاندن فیلتر شده تعدادی زن در برخی ورزشگاه‌های ایران، ژست انجام تكلیف بگیرند و ادعا كنند تمام مطالبات جامعه نسوان را پرداخت كرده‌اند. منتظر بمانید و آن روز را ببینید!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • اسفندیار چراغی

      لایک داشت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این آقا به طور تلویحی میگه که مردِ ایرانی غیر قابل کنترله بعد میگه چرا به این مردان ترحم نمی کنید و برای مهریه کمپین تشکیل نمی دهید! خب در برابر چنین مردانی مگر بجز مهریه سلاحی در دست زنان هست؟!! شما چرا برای اون همه گرفتاری زنان که کوچک ترینش رفتن به استادیوم هست کمپین تشکیل نمی دهی؟ مهریه در برابر اون همه حقی که در قوانین به شما مردان داده شده بسیار ناچیزه

      • بدون نام

        برای اینکه دیدگاه مردسالارانه ات رو ماستمالی کنی مقدمه چینی نکن! از اول بگو استادیوم مال مردهاست و زنها بشینن تو خونه آش بپزند و از این جور رجزخونیها که فقط از یک مرد ایرونی بر میاد. مردی که در برابر متمدن شدن مقاومت می کنه

    • بدون نام

      احسنت...کل حرفاتو قبول دارم
      خداییش ی بار نشد ی کمپین مردانه توسط زنان...یا حتی مردان تشکیل بشه
      الان تمام تلاش ها برای تعداد فوق فوقش صد نفری دختران تو ورزشگاه هست
      در تمام دنیا هیچ خانمی از فوتبال خوشش نمیاد البته بلطف اینستا خانوما شدن فوتبالی تر از مردان که اونا هم برای خودنمایی و گذاشتن عکس در پیج هاشون با پیراهن پرسپولیس و استقلال هستن که علاقه مند به حضور تو ورزشگاه شدن
      یکم کمپین بیکاری کمپین رکود و کمپین مهریه نه و...بذارید تا بفهمیم شما ها هم روشنفکر هستید
      نه بخاطر برخی مسایل علاقه مند به حضور زنان تو ورزشگاه باشید.قیافه طرف داد میزنه اصلا فوتبالی نیست عکس گرفته با یک برگه تو دستش که من به ورزشگاهی که زنان اجازه نداشته باشن برن نمیرم
      تو اصلا نمیرفتی که حالا بخوای بری یا نری

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مردان احتیاجی به کمیپن ندارند چون هزاران ساله کل این دنیا متعلق به اونهاست تمام قوانین هم از جمله سربازی اجباری و مهریه توسط خودشون گذاشته شده . طلب حق همیشه از طرف افراد به استضعاف کشیده شده انجام میشه. ولی در ایران همه چیز برعکسه و همین مونده مردها برای دفاع از حقوق اضافیشان کمیپن هم تشکیل دهند!!!

      • فاطیما حیدری

        کی گفته درصد پایینی از خانما فوتبال میبینن؟!واقعا آمار بگیری تعدادشون زیاده من شخصا از دوران دبستان تا الان که دانشجوام هیچ فوتبالی رو از دست نمیدم چع خارجی چع ایرانی .قبلا که اینستاگرام نبود ...

    • آریسا

      برو بابا شما اگه میخواستین خانوم ها هم بیان ورزشگاه تاالان گذاشته بودین پس الکی نگین خودشون دوست ندارن بیان متاسفم برای افکارتون

      پاسخ ها

      • استقلالیم

        من نمیدونم چرا خانما تا میخان حرفی بزنن میگن متاسفم برا افکارتون تا طرف رو متهم به پوسیدگی افکار بکنن

        والا شاید خودتون خبر نداشته باشین ولی رفتن زنا ب ورزشگاه میتونه شدید ترین انواع آزار رو براشون ب دنبال داشته باشه

        حتی شاید لطمه ای سخت تر از دوسال سربازی اجباری

      • بدون نام

        کاملا حرفاش درست بود.و توهم شک دارم زن باشی

      • بدون نام

        این قسمت که گفت اکثرا مردها در این مورد حق زنها حرف می زنند درسته.زنها در ایران یا اصلا از حقوقشون اطلاعی ندارند و در یک محدوده تنگ و بسته زندگی می کنند یا اگر هم طلب حقی می کنند منتظرند در سینی بیاورند و تقدیمشان کنند. برای احقاق حق باید جنگید همانطور که در غرب زنها سالها کتک خوردند و به زندان افتادند

    • شاهدوستی

      ایول عجب قلمی زدی. ..

    • فریبا

      دقیقا مشخصه مخالفتی با حضور خانوما نداری !!! ضمنا چرا یه طرفه به قاضی میری !!؟ اینکه حق طلاق یا مثلا مهریه مال زنه زندانش واسه مرد قضاوت زود هنگامه . چطوریه که زنی 9 ماه بارداری رو تحمل میکنه اما بچه به اسم مرده !؟ چرا مرد اجازه 4 ازدواج دائم و ان تا صیغه داره !؟ بخوای مقایسه کنی در حق زنا واقعا اجحاف شده پس بیخودی حامی مردا نباش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این چیزها برای این مردان حل شده ست .حتی براشون عجیبه اگه زنی در این مورد چون و چرا کنه.وقتی از همون اول طوری تربیت بشی که انگار محورِ جهانی معلومه که در بزرگسالی هم اینطور حق به جانب باشی

    • nemati

      شما چرا از جانب زنان صحبت میکنی اصلا گزارشی از زنان تهیه کردید چند درصد موافق یا مخالف هستند .مگر مردان همشون عاشق فوتبالن .هرکسی به یک ورزشی تعلق خاطر دارد .شما اجازه بده همون ده نفری که به دروغ گفتی پشت ورزشگاه بودند رو راه بده چن هزار نفر پیشکش
      درضمن مسئله طلاق و غیره به شخص بستگی دارد اینجا طرف حسابشون دولت وارگانها هستند .درمورد مسئله حجاب هم ورزشگاه رو هم مث حجاب باید از یه جایی شروع کرد

    • ساسان جهانگیرراد

      بسیار عالی ،الان ودرشرایط فعلی حضور یا عدم حضور زنان در ورزشگاه ها مشکل اصلی جامعه نیست ،مشکلات بسیار بسیار بیشتر از این حرف هاست .واقعیت این است که این ورزشگاه ها برای مردان هم گاهی اوقات امن نیست!!در واقع این بحث تبدیل شده به یک بحث انحرافی برای دور افتادن از حقایق فاجعه بار جامعه امروزی ایران. کمی واقع بین باشیم ومنطقی.

      پاسخ ها

      • فریبا

        معلومه که مشکل از مردای بی جنبه ماس

      • فریبا

        معلومه که مشکل از مردای بی جنبه ماس

      • بدون نام

        برای من ، زن طبقه متوسط شهرنشین قطعا مسائلی مثل استادیوم رفتن زنان و آزادیهای اجتماعی مساله ست . اگه قرار باشه مسائل رو در حد سیر کردن شکم تقلیل بدهیم باید به زودی به زندگی قبیله ای برگردیم.چرا سعی می کنید همین جامعه مدنی کم رمق و مجازی رو هم از بین ببرید؟! چی بهتون میرسه؟!

    • tizbin

      نویسنده کیه؟؟؟!!!!....تا حالا انقدر مغلطه یکجا ندیده بودم ،
      سطحی نگری در حد ۱۰ درصد مردم بیسواد جامعه،
      توهم ارائه استدلالات منطقی(البته به نظر خودش) در محیطی که اجازه پاسخگویی به این تفکرات وجود نداره،
      و تبعیض جنسیتی که ابتدا نهان وبعد بصورت آشکار از مغز ایشان تراوش میشه
      عقب مانده های اجتماعی و جمود های ذهنی که تغییر در ایران براشون کابوسه...

      پاسخ ها

      • فریبا

        احتمالا نویسنده یه مرده که خانومش مهریشو گذاشته اجرا و اینو انداخته زندان . تا وقتی درگیر این افکار پوسیده ایم ، تا وقتی مردای ما بلانسبت یه عده شدیدا فقر فرهنگی دارن و حتی به خودشونم اعتماد ندارن چیزی نمیشه گفت . خلاصه اینا عادت کردن جای ما خانوما هم تصمیم بگیرن . جامعه مرد سالار

      • بدون نام

        نویسنده با اینکه سعی کرده منطقی به نظر برسه ولی نهایتا شبیه هر مرد عامی و بی سوادیه که هر وقت حرف حقوق زنان میشه یا پای مهریه رو وسط می کشند یا سربازی!!! انگار که مثلا زنان روی شقیقه مردان اسلحه گذاشتند که فلان قدر مهریه بدهند یا قانون سربازی اجباری توسط زنها نوشته شده یا اصلا زنها جنگ راه می اندازند!!!

    • ابوذر

      مطلب قشنگی بود خدایی خودتون کلاتون و قاضی کنید میگم همه مردا خوب دیگه تو صد هزار نفر دو نفر ناخلف پیدا میشن که فکرشو کن برا شوخی هم شده مزاحمتی برا این زنها ایجاد کنن و فیلمم بگیرن بعد برا خنده تو پیج هاشون. بزارن اگه زن متاهل باشه که شک نکن زندگیش تباهه اگه مجردم باشه که دیگه بدتر همینطوری عادی زنه کنار خیابون رد شده یکی رفته انگشت میکنه اونیکی فیلم گرفته الانم فضای مجازی پخش شده تز روشن فکری نگیردتون لطفا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه تخیلات مضحکی! زنها در همه جا درگیر این مردهای ... هستند.لازم نیست برای خوردن حق زنها به این خیالپردازی ها رو بیاورید

    • علی

      درود به شرفت واقعا گل گفتی و زیبا هیچ زن سالمی زور نمیزنه وارد یه محیطی بشه که بهترین حرفش فحش ناموسی و حرف رکیکه،

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا زنی باید سالم باشه وقتی صدهزار مرد ناسالم هر هفته در این استادیوم تجمع می کنند؟!سالم بودن فقط برای زنها خوبه؟!

    • میلاد پرهیزکار

      تا وقتی که فرهنگ سازی نشه ورود زنان یه استادیوم اشتباهه ..هرکس یه بارم تو زندگیش رفته یاشه استادیوم میدونه که اصلا جای زنان و خانواده نیست اونجا ..چون رفتار بعضیا خیلی بده ..اول باید کار فرهنگی بشه بعد..متاسفانه بعضیا این روزا واسه اینکه بگن با روشنفکر هستیم دارن حمایت میکنن ..ولی اگه بهشون بگی حاضری با این شرایط خواهر و مادر خودت رو ببری استادیوم ساکت میشن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برای الوات و اراذل فرهنگ سازی جواب نمیده .چاره اش اینه که شناسایی بشن و از حضورشون در استادیوم ممانعت به عمل بیاد. بقیه مردها هم باید یاد بگیرند هیجاناتشون رو بطور صحیح تخلیه کنند

    • بدون نام

      احسنت واقعا حرفات خیلی بجابود
      حتی خودمردا میترسن برن استادیوم وبچهاشونونمیبرن ازترس فحاشی کسی مخالف نیس که خانمابرن فقط حرفشون اینه اول فرهنگ سازی بشه بعد
      اول مرداتخلاقشونودرس کنن بعد

    • بدون نام

      حیف وقت که واسه دیدن فوتبال صرف بشه ، چه استادیوم چه تلویزیون.همون زمانو برین خودتون ورزش کنین که توی چهل سالگی صدتا بیماری نگیرید...

    • بدون نام

      اینکه زنان به ورزشگاه برن مشکلی نیست چون مردا باوجود زنان به حجب حیای میرسند الاقل جلو دهن خودشونو میگیرند

    • بدون نام

      مقاله خوب کاملی بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هر وقت به مسائل با محوریت مردان پرداخته بشه از نظر مردان خوب و کامل میاد

    • بدون نام

      چه ربطی دارد؟!!! این همه آسمون وریسمون روبه هم بافتی که چی؟ کی به آقایون گفته برن زنی بگیرن که با پول بابای زنه پز بدن وبخوان مهریه سنگین قبول کنن که آخرش بیفتن زندان؟ این همه دختر خوب ونجیب هست که مهریه هم نمیخوان پس چرا نمیرن بگیرن،وقتی آقایون دنبال معامله ازدواج هستن خوب تاوانش رو هم باید بدن.حضور زنان در ورزشگاه حقشونه حتی اگه یه نفر باشن.شما هم برید حقتونو بگیرید.

    • علی

      واقعا مطلب عالی بود.حزف حساب جواب نداره.یه مشت زن روشنفکر نما شدن وکیل وصی همه.هر موقع مثل مردها سربازی رفتن و مخارج خونه رو تامین کردن اون موقع بیان حرف از برابری بزنن.اینقدرم چه بچه نکنید اگه نمیخواید نه ماه ناقابل زحمت بکشید بچه دار نشید مجبورتون نکردن که.زنهای قدیم هفت تا بچه میاوردن مثل زنهای الان ادا درنمیاوردن.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        زنان مردسالاران را بر سر جایشان خواهند نشاند و این سنگرهای باقی مانده را هم فتح خواهند کرد .زنهای قدیم هم مُردند و دیگر برنخواهند گشت .نقطه

      • بدون نام

        تو خیال میکنی اگه جنگ واقعی بین زن و مرد بوجود بیاد زنا برندن؟
        چند درصد علم تاریخ مال زناست؟چند درصد قدرتمندان تاریخ زن بودن؟
        همون حقوقی مثل مهریه و غیره رو هم مردا دان چون خواهر دارن مادر دارن همسر دارن و براشون مهمن
        بیخودی هم مسیله رو زد و مردی نکن .چون علم ثابت کرده اگه مرد نبود جنس آدم منقرض میشد و این نه از منظور جنسی و بوجود آوردن فرزنده.یعنی حتی اگه توانایی تک جنسی بودن رو هم میداشت دووم نمیاورد

      • بدون نام

        مردان از زنان به وجود می آیند میلیونها ساله موجودات زنده بر این کره زندگی می کنند و هزاران ساله ماده ها بچه دار می شوند و بچه هایشان را بزرگ می کنند و نرها با هم سر قلمرو می جنگند .الان هم اوضاع خیلی فرقی نکرده حتی با وجود پیشرفت علم!!!

      • بدون نام

        کی گفته مردها میجنگن؟
        برو تاریخ بخون میبینی ریشه تمام جنگ ها یه زن بوده.
        دوما حرفات چه ربطی داشت؟
        سوما کی گفته تو حیوونا وظیفه جنگ و بقیه مال جنس
        نره؟ تو یا نمیدونی یا ندونسته حرف میزنی فقط چنتا موجود خاصه که اینطوره بقیه اینطور نیستن اطلاعاتتو بالا ببر.

      • بدون نام

        اینکه میلیونها مرد در طول تاریخ بر سر یکی دو تا زن جنگیدند حماقت و ناقص عقلی مردها رو می رسونه . نیمی از جمعیت انسانها زن هستند و باید بخاطر چند تا زن که اکثرا هم هیچ کاره بودند جوابگوی مردان جنگ جو باشند؟!! خیلی ابلهانه ست.اتفاقا در طبیعت هم نرها بر سر جلب توجه ماده ها با هم می جنگند:) به جای تکرار کلیشه های احمقانه از عقلت کمک بگیر تا این جهالت و تعصب رو پس بزنی!

      • بدون نام

        من هر چی تاریخ رو خوندم تماما مردانه بوده .جنگها رو مردها به پا می کردند گاهی بخاطر زن گاهی بخاطر قلمرو گاهی بخاطر ثروت .در نهایت نه زنها مقصرند نه زمین و پول و ثروت!! تقصیر خود مردها بوده.

      • بدون نام

        من هر چی تاریخ رو خوندم تماما مردانه بوده.جنگ ها رو مردها به پا می کردند .یا بخاطر زن یا بخاطر قلمرو یا بخاطر ثروت .در نهایت نه زن ها مقصر بودند نه زمین و پول و ثروت! مقصر خود مردها بودند .

    • دراكولا تا به تا

      متن جالبي بود چون خيلي زيركانه نوشته شده بود، جوري كه در لحظه اول كاملا متقاعد كننده به نظر ميرسه!
      متن ميگه كه زنها اگر چيزي رو واقعا بخواهند به دست ميارند! خوب ورود به استاديوم چيزي هست كه ميخواهند و شروع كردند تا مطالبه اش كنند!! ثانيا چرا فكر ميكنيد كه زناني كه هيچگونه تشكيلاتي ندارند و بسيار منفعل هستند، انقدر قدرت دارند؟!
      متن مرتبا اشاره ميكنه كه رفتن به استاديوم، دغدغه زن ايراني نيست. دغدغه من اينه كه دختري دوست داره كه بره استاديوم و نميتونه بره و تحقير پشت اين تمايل، باعث ميشه كه از جنسيتش خجالت زده بشه.
      مردان ايراني رو شماتت كرديد كه ژست روشنفكري گرفتند! مرد ايراني به تدريج ياد ميگيره كه وقتي ٥٠ درصد جامعه احساس كنه كه تحقير شده، مردان هم لطمه ميبينند.
      بعد موضوع به مهريه سوق داده شده! ميگه حالا كه ما مردان از شما حمايت كرديم( دقيقا كدوم حمايت رو متوجه نشدم؟! از يه طرف ميگه حق طلاق رو زنها گرفتند و از طرفي هم ميگه، مردها نبايد براي ورود به استاديوم به زنها كمك كنند!) خواهشا به ما كمك كنيد. ولي نميگه كه من چرا بايد به مردي كه بعد از ٢٤ روز، خانم مهريه رو گذاشته اجرا كمك كنم؟! وقتي دور و بر من پسرهايي هستند كه ميگند تحصيلات و شغل خانم براشون مهم نيست و فقط زيبايي، چرا من بايد فكر كنم كه مهريه( تنها سلاح زنان براي گرفتن طلاق، گرفتن بچه) اشتباهه؟! والا تو امريكا هم اموال بعد از طلاق نصف ميشه( البته اموال به دست اومده تو زندگي زناشويي). نويسنده كاملا مشخصه كه از مهريه زخم خورده!!
      بعد به مسئله بيكاري و سربازي اشاره كرده! واقعا درك اين موضوع كه حتي سربازي به زنان اسيب ميرسونه سخته؟! خيلي از سربازان متاهل اند. خيلي از دخترها، ازدواجشون به خاطر همين موضوع لطمه ميخوره ولي ايا شما فكر ميكنيد كه راهي هست تا بشه از مرزها با نداشتن بودجه، دفاع كرد؟
      بعد هم به مسائل اجتماعي و وضع بد وضعيت فرهنگي اشاره ميكنه. اتفاقا مشكل از همونجا شروع شد كه پارك زنان درست كردند. همان جايي كه به زنها ياد دادند كه در كنار هيچ مردي، شما نميتونيد تفريح كنيد. استاديوم قدم خوبي هست كه ممكنه به اصلاح رفتار هم كمك كنه

    • parisa.a

      به علی
      مجبورت که نکردن حرف بزنی
      انقدر هم منم منم نکن شما خیلی لطف میکنی که مخارج زن و بچتو تامین میکنی برو بابا
      اگه مادرتم مثل تو فکر میکرد تو الان اینجا نبودی که چرت بگی
      نه ماه ناقابل هه ناقـــــــــــــــــــــــابل
      متاسفم واست

    • ali katrina

      حرفاش درست بود,ولی ی چیزو یادش نبود که شاید این تلاش ها واسه رفتن به استادیوم فقط یه نماد باشه واسه متحد شدن برای گرفتن برخی آزادی های دیگه ...

    • بدون نام

      به اون زنایی که حرف از بارداری میزنن میخام بگم واقعا خجالت نکشیدی این حرفو زدی این قبلیتیه که خدا گذاشته و مرد به شما نداده.
      دوما حاظرم قسم بخورم اگه مرد این قابلیتو میداشت نسل زن منقرض شده بود چون زن از ابتدا جنس ضعیف بود ولی مرد همیشه به خواسته هاش تن داد.
      به خدا قسم که اگه همون نبود نه حس مادرانه ای بود نه چیزی و نه دلیلی برای نگه داری زن و بدون شک جنس زن منقرض میشد.
      از همه گذشته اون چه حقیه که شما بری فوتبال آقایون ببینی ولی ما بانوانشو نبینیم.
      یعنی همیشه شما بیشتر از حقتو میخای؟
      همه جای دنیا فوتبال ورزش مردان قوی تره و زنان هم دلشون میخاد ببینن.
      اصلا واسه همین همه جای دنیا ورزش مجزاس چون زن توانایی رقابت نداره.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        در طبیعت ماده ها بعد از به دنیا آوردن بچه برایشان به شکار می روند در حالیکه نرها دارند بر سر قلمرو با هم می جنگند.خشونت ماده ها هدفداره ولی خشونت نرها ... این رو تا دنیای امروز هم می توانیم پیگیری کنیم که زنها کجا هستند و در چه کارند و مردها دارند چه گندی به جهان می زنند!

      • بدون نام

        مردا گند میزنن؟ریشه تمام مشکلات و گندها زنان

      • بدون نام

        دنیا دست مردهاست هزاران ساله .زنها گند می زنند؟ زنها اصلا قدرت دارند؟! باید برای نفس کشیدنشون هم با مردها بجنگند.آخ از تعصب مردانه!

    • بدون نام

      اصلا چطوره جا هامونو با هم عوض کنیم ما میشینیم تو خونه زنا برن سر کار. خداوند خودش مرد و زن رو افریده و تقسیم وظایف کرده زن جنس لطیف تری داره باید تو خونه باشه مرد جنسش خشن تره باید بره سر کار. استادیوم هم جای نامرداست.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مردها هر وقت می خواهند حق زنها رو بخورند به لطیف بودن و ظریف بودن زنها متوسل می شوند!! اگر در مورد مراحل بارداری و زایمان چیزی می دانستی از "لطیف" بودن جنس زن نمی گفتی .خشن تر و دردناک تر از زایمان طبیعی وجود نداره ...

      • بدون نام

        کدوم زایمان طبیعی؟ شما که همونم با سزارین رفع کردی

      • بدون نام

        نه که مردها دارن با گاوآهن و خیش سر زمین جون می کنند و با گرز حیوانات وحشی رو شکار می کنند!

    • علی

      خطاب به پریسا شما لازم نکرده تاسف بخوری. شما به حال خودت تاسف بخور وقتی جواب منطقی نداری عصبانی میشی.زن ایرانی جماعت تا وقتی اسم وظیفش میاد میشه ضعیفه اما زمانی که اسم حقش بیاد میشه نصف جامعه.البته نه همه زنها. اون کسانی که افکاری مثل شما دارند

    • علی

      دراکولا اگه بحث دفاع از مرزهاست زنها هم برن دفاع کنن اگه نمیتونند و توانش رو ندارن پس - باید حقوق برابری هم داشته باشن لطفا حق به جانب نباشید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جنگ بر سر قلمرو اصلا مساله ای مردانه یا بهتره بگیم نرینه ست! در طبیعت هم نرها با هم می جنگند بر سر قلمرو! به زنها چه ربطی داره که بجنگند مگر زنها جنگ راه می اندازند؟!

      • بدون نام

        تمام اون جنگ ها ریشه در ماده ها داره

      • بدون نام

        درهمون طبیعت خیلی قانونا هست که اکثرا به ضرر ماده هاس.شیر نر اول باید سیر بشه بعد بقیه بخورن بچه های غیر بچه خودشو میکشه از ماده عهایی که خوشش نیاد میکشه.
        پس اگه اونارو مثال میزنی همه چیزشونو مثال بزن. هرچند که مثالت مزخرف بود و اصلا جنگ قلمرو مردانه نیست
        مثلا اگه داعش رو نگا کنی مردارو فوقش میکشه ولی زنا برده جنسی میشن و آزارشون بیشتره ولی مردا میرن ازونا دفاع میکنن

      • بدون نام

        خیلی مواقع در طبیعت چند ماده و بچه هاشون با هم دیده میشن ولی خبری از نرها نیست .ماده ها خودشون شکار می کنند و بچه هاشون رو سیر می کنند.بگیر بخواب!

    • بدون نام

      زنها زیاده خواهن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        زیاده خواه مردانی هستند که همه جا رو به تصرف در آوردند و زنان رو به صرف جنسیت شون از علایقشون محروم کردند.تماشا کردن فوتبال در هیچ جای جهانِ تمدن زیاده خواهی نیست!!!

    • بدون نام

      تو موضوع سربازی تو موضوع دفاع تو موضوع خرج زندگی تو موضوع ... مرد مهمه ولی تو حقوق اونم چه حقوقی زن مهمه؟
      فوتبال مردارو مردا میبینن حق تو ضایع شده؟
      دیه مرد دوبرابره زنه ولی میرسه به زن که بازماندشه .حق تو ضایع شده؟
      ... جون من حرفایی نزنین که بخندیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حرفهای تو خنده دار تره.انگار در دوره قلقل میرزا متوقف موندی!جنگ رو مردها راه می اندازند.سربازی اجباری هم توسط مردها اجرا میشه!کل نظامهای سیاسی و اقتصادی و حقوقی جهان توسط مردها ایجاد شده.اگر تنها کاری که زنها می کردند بچه به دنیا آوردن بود باز از تمام کارهایی که مردها می کنند بزرگتر و پیچیده تر بود.سعی کن به جای حرافی کمی فکر کنی

      • بدون نام

        جنگ رو مردا راه میندازن؟اتفاقا با همون حظور کمی که دارن بیشتر مشکلات بدست هموناس

    • بدون نام

      زن مغزش به طور متوسط 10 درصد کوچکتر از مرده و توانایی هاش بسیار کمتر و اگه به منه باید حقشو برهمون اساس محاصبه کنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یعنی تو از مریم میرزاخانی باهوش تری ؟ مردها به طور "نسبی" از زنها باهوش ترند که این تفاوت هم در طول چندین نسل با آموزش و آزادیهایی که به زنها داده میشه برطرف میشه .و البته همه مردها از همه زنها با هوش تر نیستند.ما در بین همین کامنت گذار ها کلی مرد خنگ می بینیم :)

    • بدون نام

      خانم اگه زندگی شیر رو مثال میزنی شیرهای نر چند همسر دارند اگه اسم جنگ رو میاری اون رو هم بگو

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اصلا قوانین دنیای مردانه در طبیعت وجود نداره .ماده ها نرها رو فقط در فصل جفت گیری قبول می کنند و مسلمه خبری از عشق و خانواده و این چیزها نیست.اگر هم همگی در یک گله هستند فقط برای محافظت از خود در برابر خطرهای حیات وحشه

    • بدون نام

      اتفاقا علت بدترین حمله تاریخ یعنی حمله مغولها به ایران یک خانم بوده بد نیست مطالعه کنید. در ضمن فوتبال رو هم مردها اختراع کردن پس با توصیفات شما زنها حق ندارن فوتبال ببینن

    • بدون نام

      سلام این رو بدون هیچ غرضی می گم خواهران عزیزم شما از نظر عقلی ناقصین و شرایط محیط رو نمی تونین به طور کلی درک کنین خواهشااین رو بپذیرین تا زندگی شاد و سالمی داشته باشین.

    • بدون نام

      اومده میگه تو از مریم میرزاخانی باهوش تری!!!!
      من همون مریم میرزاخانی رو رو با انیشتین مقایسه میکنم .
      اصلا قیاص میشه؟میرزاخانی تو علم انگشت انیشتین هم نیست.
      تازه ما پروفسور سمیعی رو دارژم که از میرزاخانی بالاتره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من هم خودم رو با تو مقایسه می کنم و این بحث مسخره رو متوقف می کنم.نرود میخ آهنین در سنگ .روند تکامل مسائل رو کم کم حل می کنه :)

    • بدون نام

      خانومی که اومدی میرزاخانی رو مثال زدی .خواستم بگم مثالت خیلی بد بود چون من هزاران مورد میتونم مثال بزنم اصلا تو فرهیختگان و نخبه های علمی رو نگا کن.
      دوما همونطور که میدونی سهم زنا تو علم کمتر از یک درصده .و کی گفته زنا باهوشترن؟اتفاقا چون زنا نیمکره راستشون بزرگتره ضعیفترن به عکس مردا که نیمکره چپ بزرگتره.
      درضمن برای همین اکثرا تو مسایل هندسی کم میارن

    • امیرحسین

      حرفاتون خوب بود ولی اینکه میگید " ما جامعه ی بیماری هستیم" خیلی بیشعورانه بود. دقت کنید چی میگید

    • کوشیار

      از خانم ها خواهش میکنم نخان مردایی رو که خودشون به نفهمی زدن چیزی رو بفهمونن سعی کنین همون مردایی که باید این حقو به زنا بدن راهنمایی کنین بقیه مردای عامی و بیسواد و متعصب الکی خودشون درست میشن

    • بدون نام

      اتفاقا برعکس خانم کاملا قوانین مردانه هست وقتی شیر نری وارد گله میشه تمام بچه های ماده ها رو میکشه تا فقط نسل خودش باقی بمونه در ضمن شیر ماده شکار میکنه و نر فقط تغذیه میکنه یعنی ماده هاشون برا نرها کار میکنند

    • امير

      گاهي اوقات حكومت بياد به كمك فرهنگ بياد و ماشين پنچر شده رو مثل يك جك بلند كنه

    • بدون نام

      من از شما یه سوال میپرسم کی گفته میرزاخانی از ما باهوشتره؟
      اون حمایتی که میرزاخانی از بچگی داشت اونهمه کلاس و معلم و فامیل و آرامش.
      تو اصلا خانوادشو میشناسی که حرف میزنی؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اخی یعنی تو در آرامش باشی نابغه ریاضی میشی؟ یعنی این همه که در غرب مردم آرامش دارند نابغه ریاضی شدند؟ بعد هم چطور یک متولد سال پنجاه و شش می تونسته آرامش داشته باشه وقتی تمام زندگیش در دوره های بحرانی گذشته؟ بعد یک دهه هفتادی که یکی یه دونه و دردانه ست و در دوره فرزند سالاری زندگی میکنه و انواع آزادیهای اجتماعی رو داره و همه ازش حرف می زنند در دوره بدی زندگی میکنه؟!

    • بدون نام

      کوشیار فعلا که تو خودت رو به نفهمی زدی و در مقابل فهمیدن مقاومت میکنی

    • parisa.a

      اقا اصلا از کل این مطلب نتیجه میگیریم که مردا اینقدرررر بی ادب هستن که نمیتوننن فحش ندن
      و اینقدرررر بی جنبه که با ورزشگاه رفتن زن ها مخالفن به دلایلی که خودتون میدونین
      شما هنوز نمیتونین قبول کنین الان قرن 21 هست
      و در اخر اگه غیرت داشتین به جای زندانی کردن ناموستون به فکر حقش بودین
      والسلام

    • کوشیار

      ببخشید این شما هستین که در زمان انسان های اولیه گیر افتادین و مقزتون فسیل شده چرا فقط شیر رو مثال میزنین پرنده ها سیستم تک همسری دارن معیار تو جانورا تولید بچه بیشتر در ازای انرژی کمتره اما شما که آدمی چرا خودتو با جانور مقایسه میکنی
      درضمن اگه جو ورزشگاه بده شما فحش نده تا خوب بشه و خانم ها هم بیان ورزشگاه دختر من عاشق پرسپولیسه اما نمیذارن بیاد استادیوم ولی وقتی بردمش اسپانیا هیچ اتفاقی براش توی استادیوم نیوکمپ نیفتاد... نمیدونم مشکل از استادیوم ایرانه یا مرداش؟؟؟؟؟؟
      لطفا بدرج

    • Googoosh

      باید مردا رعایت کنن تا ما هم بتونیم بریم ورزشگاه همیشه دارم حسرت استادیوم آزادی رو میخورم هم خودم هم مامانم..

    • بدون نام

      لایک

    • satanicheel

      چطور واسه استادیوم رفتن کشورای خارجی رومیبینید ولی اینونمیگید که زنای اونا میرن سربازی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج