۶۱۱۲۳۵
۲ نظر
۵۰۷۱
۲ نظر
۵۰۷۱
پ

فروش لوازم آرایشی در مترو؛ لوازم آرایشی سرطان زا!

بی کیفیت بودن کالاهایی که در مترو به وسیله دستفروشان فروخته می شود، بارها از سوی مسئولان تایید شده است و بارها اعلام شده که از این افراد خرید نکنند. به ویژه مواد آرایشی و بهداشتی که زیر نظر وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نبوده است و بسیاری از آن ها از راه قاچاق وارد کشور می شود. برای همین چون نظارتی روی آن ها وجود ندارد رویت هر گونه مشکلی در آن ها عجیب نیست.

روزنامه آسمان آبی: معضل حضور دستفروشان در مترو موضوع تازه ای نیست، اما همچنان برای آن راهکاری پیدا نشده است. دستفروشانی که به گفته خودشان از سر ناچاری مجبورند هر روز با کوله باری از اجناس ارزان قیمت و در برخی موارد نامرغوب راهی واگن های خفه و تونل های تاریک شوند تا بتوانند درآمدی داشته باشند.
بی کیفیت بودن کالاهایی که در مترو به وسیله دستفروشان فروخته می شود، بارها از سوی مسئولان تایید شده است و بارها اعلام شده که از این افراد خرید نکنند. به ویژه مواد آرایشی و بهداشتی که زیر نظر وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نبوده است و بسیاری از آن ها از راه قاچاق وارد کشور می شود. برای همین چون نظارتی روی آن ها وجود ندارد رویت هر گونه مشکلی در آن ها عجیب نیست. به ویژه وقتی که رییس اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو تاکید می کند این مواد آرایشی و بهداشتی مورد تایید نیستند و حتی سرطان زا هم هستند؛ از آنجایی که تلاش ها برای حذف دستفروشان موفقیت آمیز نبوده، تنها راه نجات از این معضل نخریدن از دستفروشان است.
فروش لوازم آرایشی در مترو؛ لوازم آرایشی سرطان زا!
پس فقط باید از این دستفروشان خرید نکرد. چون آن طور که به نظر می رسد نه کاری از دست گمرک بر می آید تا جلوی قاچاق این کالاها را بگیرد، نه کاری از دست وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو تا از توزیع و فروش این محصولات بی کیفیت جلوگیری کند و نه حتی کاری از دست مسئولان مترو بر می آید تا مانع از فروش این محصولات در واگن های مترو شوند. در این بین یک سری سودجو از چنین شرایطی نهایت سوءاستفاده را می برند و سودهای کلانی می کنند.

تضمینی برای لوازم آرایشی فروخته شده در مترو نیست

داشتن بارکد و بسته بندی مناسب از ویژگی های مهم کالای اصیل است، اما متاسفانه بسیاری از کالاها به ویژه لوازم آرایشی، بدون بارکد و بسته بندی در مترو به فروش می رسد و فروشندگان به راحتی مدعی اصل و قابل پیگیری بودن کالای خود هستند. تا جایی که جنس خود را با شماره تلفن می دهند تا در صورت مشکل با آن ها تماس بگیرند و جنس فروخته شده را پس بدهند.

رییس اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در این باره گفت: «سلامت محصولات آرایشی و بهداشتی دستفروشان در مترو و خیابان های شهر به هیچ وجه مورد تایید وزارت بهداشت نیست.»

مصطفی اسماعیلی، در گفت و گو با «میزان»، درباره افزایش استقبال از لوازم آرایشی و بهداشتی در بین زنان بیان می کند: «مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی به طور چشمگیری افزایش یافته و افراد با میانگین سنی پایین را نیز وارد این چرخه تقاضا کرده است. بنابراین افزایش استقبال و مصرف بی رویه این گونه مواد، نیاز به فرهنگ سازی داشته و متولیان فرهنگی نیز باید نسبت به این قضیه پاسخگو باشند. هیچ تضمینی در سلامت و مرغوبیت لوازم آرایشی و بهداشتی دستفروشان وجود ندارد و نسبت به این امر بارها از جانب سازمان غذا و دارو هشدار داده شده است با این حال متاسفانه بسیاری از شهروندان در قبال پرداخت مبالغ اندک، اقدام به خرید این محصولات می کنند.»

عوارض جانبی برعهده مصرف کننده است

رییس اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو درباره تاثیرات منفی این مواد آرایشی به پوست و بدن گفت: «کوچک ترین ناخالصی در مواد تشکیل دهنده لوازم آرایشی و بهداشتی می تواند آسیب های جدی را به فرد وارد کند چرا که بسیاری از مواد مضر از طریق پوست جذب بدن شده و به طور مستقیم بر پوست و سایر اعضای بدن تاثیر می گذارد؛ بنابراین هرگونه عوارض جانبی ناشی از مصرف این گونه محصولات برعهده مصرف کنندگان است.

سرب از جمله ترکیبات شیمیایی موجود در برخی لوازم آرایشی بوده که تاثیرات منفی آن به راحتی در مصرف کنندگان قابل مشاهده است.
فروش لوازم آرایشی در مترو؛ لوازم آرایشی سرطان زا!

براساس تحقیقات انجام شده، مصرف لوازم آرایش سرب دار در زنان باردار به طور مستقیم بر جنین تاثیر گذاشته و در مواقعی هم منجر به مرگ می شود. همچنین یکی از شایع ترین و قوی ترین مواد سرطان زا در لوازم آرایش آفلاتوکسین نوع B است که مصرف آن صدمات حاد کبدی را به دنبال دارد که معمولا این گونه مواد سمی در لوازم آرایشی غیرمجاز وجود داشته و به راحتی از طریق پوست جذب بدن می شود.»

سرطان در کمین است

او با تاکید بر سرطان زا بودن مواد آرایشی و بهداشتی غیرمجازی گفت: «استفاده از مواد آرایشی قاچاق و تقلبی منجر به رشد سلول های سرطانی در افراد می شود و ترکیبات شیمیایی استفاده شده در این مواد مانند پارابن ها و فتالات ها به طور مستقیم عامل ایجاد تومورهای سرطانی بالاخص سرطان سینه می شوند.

مصرف کنندگان فرآورده های آرایشی و بهداشتی ارزان قیمت که معمولا قاچاق و تقلبی هستند، باید نسبت به خطرات و عوارض مصرف این گونه محصولات آگاه شوند، چرا که ترکیبات شیمیایی این مواد دارای آلودگی های بالایی بوده و منجر به بیماری هایی چون حساسیت پوستی، کچلی، آکنه شدید و صدمات کبدی جبران ناپذیر در بدن می شوند.»

او درباره نکات قابل توجه در تهیه محصولات آرایشی و بهداشتی تولید داخل گفت: «در هنگام خرید محصولات آرایشی بهداشتی به خصوص تولیدات داخل باید به نام محصول، نام تجاری، نام شرکت یا کارخانه تولیدکننده یا بسته بندی کننده، وزن یا حجم خالص محصول، شماره پروانه بهداشتی ساخت با لوگوی سازمان غذا و دارو، تاریخ تولید و انقضای مصرف، مواد تشکیل دهنده محصول، سری ساخت و شرایط لازم برای نگهداری محصول نیز توجه شود و توصیه های بهداشتی درج شده روی بسته بندی این گونه محصولات را قبل از مصرف مورد بررسی قرار دهند. شماره پروانه ساخت از مهم ترین ویژگی های محصولات داخلی است که توسط آن به راحتی می توان اصالت و اعتبار محصول را شناسایی و پیگیری کرد.»

برچسب زردرنگ

اسماعیلی با بیان این موضوع که مواد آرایشی و بهداشتی را اکیدا از مترو و دستفروشان آن تهیه نکنید، گفت: «به مصرف کنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی اکیدا توصیه می شود از خرید این محصولات در مترو و از دستفروش های کنار خیابان خودداری کنند و در صورت تصمیم به خرید این گونه محصولات در وهله آول به داروخانه ها و سپس به مغازه های مورد تایید صنف مربوطه مراجعه کنند.

همچنین با توجه به برچسب اصالت حک شده بر بسته بندی محصولات می توان از طریق کد یونیک درج شده در آن از جعلی بودن محصول اطمینان حاصل کرد. بنابراین توصیه می شود در هنگام خرید محصولات آرایشی و بهداشتی به برچسب زردرنگ بسته بندی توجه شود. در حال حاضر محصولات قاچاق و جعلی با بسته بندی و در قالب محصولات اصلی در بسیاری از مغازه ها و در بساط دستفروشان به فروش می رسد. بنابراین نمی توان به ظاهر و بسته بندی محصولات قاچاق اطمینان و آن را به عنوان محصولات اصلی معرفی کرد.»
فروش لوازم آرایشی در مترو؛ لوازم آرایشی سرطان زا!

کنترل و نظارت بر تولید لوازم آرایشی

پیمان پاکزاد، رییس اداره نظارت بر مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم با اشاره به این که مواد آرایشی و بهداشتی در آزمایشگاه ها تایید شده و ترکیبات آن ها نیز حد مجاز استفاده از برخی مواد در آن ها کنترل شده است، به «سلامت نیوز» گفت: «متاسفانه هیچ یک از این اقدامات درباره کالاهای قاچاق صورت نگرفته و به هیچ عنوان سلامت این گونه لوازم تایید نمی شود.»

پاکزاد با اشاره به بالا بودن میزان سرب در لوازم آرایشی غیربهداشتی، گفت: «این مورد می تواند عوارض متابولیک در غدد مترشحه و اختلال در سیستم تولید مثل، جهش و عقب ماندگی در جنین یا حتی عقیمی را در پی داشته باشد.»

به گفته پاکزاد تولیدات لوازم آرایشی داخلی و نیز لوازم آرایش وارداتی با نظارت تیم های کارشناسی وزارت بهداشت کنترل و بررسی می شوند و حتی تیم های کارشناسی ایران به کشور تولیدکننده این لوازم فرستاده شده و از نزدیک اعمال بهداشت بر سیستم های تولیدی کارخانجات این لوازم را نظارت و کنترل می کنند. این کارشناسان همچنین شرایط نگهداری و وضعیت انبار لوازم آرایشی و بهداشتی تولید شده را بررسی می کنند تا از فاسد نبودن این لوازم در شرایط نگهداری نامناسب مطمئن شوند.»

پاکزاد با اشاره به عوارض بی شمار استفاده از لوازم آرایشی قاچاق و غیربهداشتی، از مردم خواست تا تنها از لوازم آرایشی که روی آن ها برچسب اصالت و سلامت نصب شده خریداری کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      محصولات آرایشی همه قاچاقی وارد میشوند . هیچکدام از برندهای معتبر دنیا در ایران نمایندگی ندارند.
      از دستفروش نخریم باید سه لا پهنا از مغازه بخریم.
      مغازه دارها هم که بفروش بندازند.
      اصلا کیفیت بد لوازمشون رو گردن نمیگیرن.
      اینجوریه که خرید از مغازه دوبار آدم رو نقره داغ میکنه.
      یه بار پول دادی یه بار هم جنس بی کیفیت خریدی

    • بدون نام

      حالا انگار لوازم آرایش مغازه ها همه برند اصلی هستند همه قاچاق و تقلبی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج