اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۶۱۳۱۲۲
۸ نظر
۵۱۲۶
۸ نظر
۵۱۲۶
پ

شهاب حسینی دیگر سیگار نمی‌کشد؟!

ممکن است پیگیری‌های یکی از نهادهای دولتی، منجر به کاهش چشمگیر نمایش سیگار و دخانیات در فیلم‌های سینمایی شود و آثاری چون شهرزاد که کاراکتری چون شهاب حسینی در آن سیگار می‌کشد، در فصل بعدی این سریال و همچنین سایر کاراکترها در سایر آثار سینمایی و شبکه نمایش خانگی با کاهش شدید مصرف سیگار به نمایش درآیند.

تابناک: ممکن است پیگیری‌های یکی از نهادهای دولتی، منجر به کاهش چشمگیر نمایش سیگار و دخانیات در فیلم‌های سینمایی شود و آثاری چون شهرزاد که کاراکتری چون شهاب حسینی در آن سیگار می‌کشد، در فصل بعدی این سریال و همچنین سایر کاراکترها در سایر آثار سینمایی و شبکه نمایش خانگی با کاهش شدید مصرف سیگار به نمایش درآیند.

در سال‌های اخیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مستند به قوانین مبارزه با دخانیات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشخصاً سازمان سینمایی خواسته بود که از نمایش سیگار در آثار سینمایی و شبکه نمایش خانگی به سبب آنکه به زعم مسئولان این وزارتخانه جنبه تبلیغاتی دارد، پرهیز کنند.
شهاب حسینی دیگر سیگار نمی‌کشد؟!

سازمان سینمایی در دولت پیشین در ابتدا مخالفت و سپس به کارگردان‌هایی که درخواست پروانه ساخت می‌کردند، به صورت ارشادی توصیه می‌کرد که صحنه‌های سیگار کشیدن را به حداقل برسانند؛ رویکردی که تا حدودی در فصل دوم سریال شهرزاد نیز نمود یافته و کاراکتر قباد با بازی شهاب حسینی، کارکرد فصل اول را با سیگار ندارد و عملاً مصرف دخانیات در این سریال به حداقل ممکن رسیده است.

این رویکرد دهه شصتی ظاهراً در سایر آثار نیز لحاظ شده و احتمالاً در آینده نزدیک به جز در موارد نادر، شاهد نمایش سیگار در آثار سینمایی و مجموعه‌های عرضه شده در شبکه نمایش خانگی نخواهیم بود. این رویکرد همان گونه که اشاره شد، به دهه شصت باز‌می‌گردد، ولی هیچ یک از داده‌ها نشان نمی‌دهد که سیاست عدم نمایش سیگار در سینما و تلویزیون منجر به کاهش مصرف سیگار شده است.

در رویکردی معکوس اتفاقاً در همه این سال‌ها، شاهد رشد چشمگیر افزایش مصرف سیگار در کشور بوده‌ایم. از نیمه دوم دهه هفتاد این سیاست‌ها آهسته آهسته کارکردش را از دست داد و در سینما و آثار شبکه نمایش خانگی مصرف سیگار به عنوان یک چالش ممیزی مطرح نبود و وزارت بهداشت و درمان نیز به شکل کنونی پیگیر عدم نمایش سیگار در آثار سینمایی نبود.

با این حال در این سال‌های آزاد بودن سیگار، متأثر از نمایش سیگار در فیلم‌ها یکباره جهش آمار در مصرف سیگار نسبت به دوره ممنوعیت، رخ نداده و اساساً هیچ مستندات علمی وجود ندارد که نشان دهد، سیگار کشیدن یک بازیگر الزاماً منجر به افزایش آمار سیگاری‌ها می‌شود. در عین حال، یک کاراکتر منفی یا سیگاری را با چنین روش‌هایی، چگونه باید در سینمای ایران نمایش داد؟

البته در اینجا اصراری بر حفظ و گسترش نمایش سیگار در پروژه‌های سینمایی نیست اما قطعاً یکی از المان‌های تأثیرگذار در شکل گیری یک کاراکتر و تکمیل منظومه بازی یک هنرپیشه است؛ مسأله‌ای که شاید بهترین مثال همان کاراکتر قباد در سریال شهرزاد باشد. در عین حال به نظر نمی‌آید این کاراکتر در زمینه سیگار رویکرد ترویجی داشته است.

به نظر می‌رسد، به جای چنین سیاست‌هایی، مسئولان امر می‌توانند به سراغ سایر سیاست‌های کنترلی نظیر افزایش شدید قیمت دخانیات و افزایش محدودیت‌ها برای مصرف عمومی سیگار و امثالهم بروند، چرا که هیچ کشور توسعه یافته‌ای برای کنترل سیگار، از سینماگران نخواسته سیگار را در فیلم و سریال‌هایشان نشان ندهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهدئ

      مثلامیخوان بااینکار فرهنگ سازی کنن الان بچه دوازده ساله داره مواد میکشه سیگار که چیزی نیست

    • اریا

      واقعا خوب شد گفتی مردم منتظر این خبر مهم بودن خدا شمارا از ما نگیره

    • ایلام.98

      والا تاثیر داره من خودم قطع مصرف کردم اما هردفعه توتلوزیون یه صحنه از مصرف سیگار رو میبینم وسوسه میشم واقعامیل به مصرف سراغم میاد کاش کل کارخانه دخانیات دنیا نابود شه کاش جرمش با هروئین یکی بشه.سیگار یک مواد مخدر بسیار کشنده اما درعین حال آزاد است

    • عاصت

      تمام خوبیش به سیگارکشیدنش بود.پاستوریزه که نمیشه.هی ادای نکشیدن دربیارن که چی؟سیگارجزئی اززندگی بعضیاهست

    • بدون نام

      بهتر اتفاقا مردم ایران فرهنگ معکوس به کارشون میاد نه فرهنگ سازی درست

    • بدون نام

      من نمیدونم شهاب با کشیدن این همه سیگار چطوری زنده است؟

    • Shjm

      چه خوب. متنفرم از دود

    • بدون نام

      مسخرس.. مردمو چی فرض کردید که سیگارم سانسور میکنید.. هه..

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج