۶۱۵۱۰۸
۱۳ نظر
۵۰۰۵
۱۳ نظر
۵۰۰۵
پ

سپرده‌های بانکی خود را نفروشید

با تشدید جریان خرید و فروش سپرده‌های برخی موسسات اعتباری و سوء استفاده دلالان از این فضا بانک مرکزی تاکید کرده که انتقال سپرده صرفا به بستگان درجه یک ممکن بوده و سپرده‌گذاران برای جلوگیری از تضییع حقوق و دارایی‌های خود از هرگونه نقل و انتقال سپرده خارج از این خودداری کنند. در غیر این صورت هیچ مسئولیتی در قبال خرید و فروش‌های غیرقانونی بر عهده شبکه بانکی نیست.

خبرگزاری ایسنا: با تشدید جریان خرید و فروش سپرده‌های برخی موسسات اعتباری و سوء استفاده دلالان از این فضا بانک مرکزی تاکید کرده که انتقال سپرده صرفا به بستگان درجه یک ممکن بوده و سپرده‌گذاران برای جلوگیری از تضییع حقوق و دارایی‌های خود از هرگونه نقل و انتقال سپرده خارج از این خودداری کنند. در غیر این صورت هیچ مسئولیتی در قبال خرید و فروش‌های غیرقانونی بر عهده شبکه بانکی نیست.

در چند ماه اخیر و با تغییر و تحولاتی که در وضعیت برخی موسسات اعتباری غیرمجاز ایجاد شده و در راستای ساماندهی قرار گرفتند به هرحال با توجه به اوضاع نه چندان مناسبی که برای تعیین وضعیت سپرده‌گذاران و پرداخت وجوه آنها وجود دارد، برخی با سوءاستفاده از شرایط سپرده گذاران نسبت به خرید و فروش سپرده‌های آنها اقدام می‌کنند به طوری که با انتشار آگهی خواهان خرید این سپرده‌ها با نرخی پایین‌تر از مبلغ اصلی هستند. در حالی راهکار قانونی تاکنون برای مقابله با چنین افراد سوء استفاده‌گری وجود ندارد که از سویی دیگر سپرده گذاران خود را در شرایط نامطلوب دیده و به هر طریقی خواهان برگشت وجوه خود هستند و گاهی از این آگهی‌ها استقبال کرده و به سمت فروش سپرده می‌روند.

اما در رابطه با این که خرید و فروش سپرده تا چه حد می‌تواند مجاز بوده و یا عواقبی برای سپرده گذاران داشته باشد موضوعی است که پیگیری آن از بانک مرکزی با توضیحاتی همراه شده است.

بنابر اعلام بانک مرکزی، در نظام بانکی ایران که مبتنی بر قانون عملیات بانکی بدون ربا است، رابطه بین سپرده‌گذار و بانک در سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار رابطه وکالت است. بدین معنا که سپرده‌گذار به بانک وکالت می‌دهد تا وجوه تودیع‌ شده وی را از طریق عقود مقرر در قانون عملیات بانکی بدون ربا به کار گیرد و منافع حاصل از آن را پس از کسر حق‌الوکاله، متناسب با مدت و مبلغ تسهیم کند.

براین اساس و باتوجه به احکام ناظر بر عقد وکالت در قوانین موجود، سپرده‌گذار نمی‌تواند سپرده سرمایه‌گذاری خود را به شخص دیگری منتقل کند، چرا که انتقال این سپرده‌ها به غیر از اینکه در تعارض با ماهیت عقد وکالت است، موجب فسخ عقد وکالت بین بانک و سپرده‌گذار می‌شود.

البته در سال ۱۳۸۱ شورای پول و اعتبار درباره انتقال سپرده به بستگان درجه یک شامل پدر، مادر، همسر و فرزندان استثنایی را قائل شد و مراتب را با درج در قراردادهای سپرده‌گذاری بلامانع اعلام کرد.

علاوه بر این، نظر به لزوم وجود بستری امن برای انتقال سپرده بین اشخاص، «گواهی سپرده مدت‌دار ویژه‌ سرمایه‌گذاری» از سوی شورای پول و اعتبار معرفی شد که وفق ضوابط مربوط به آن، قابل انتقال به غیر بوده و سپرده‌گذاران می‌توانند این گواهی را بدون فسخ عقد وکالت و تحمل جریمه، در بازارهای ذی‌صلاح، معامله و حقوق خود را صلح کنند. در این حالت رابطه وکالت بین بانک یا مؤسسه اعتباری و خریداران بعدی اوراق همچنان پابرجا خواهد ماند.

از این رو بانک مرکزی تاکید دارد با توجه به این که انتقال سپرده صرفا به بستگان درجه‌ یک (از طبقه‌ اول) شامل پدر، مادر، همسر و فرزندان انتقال‌دهنده ممکن است، مشتریان بانک‌ها باید به منظور جلوگیری از تضییع حقوق و دارایی‌های خود از هرگونه نقل و انتقال سپرده به استثنای افراد درجه یک خودداری کنند. در غیر این صورت، بانک مرکزی و به طور کلی نظام بانکی، هیچ مسئولیتی در قبال تضییع حقوق آن‌ها و استرداد وجوه سپرده‌ها به اشخاصی غیر از سپرده‌گذار اصلی ندارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امینی

      بانک مرکزی اگر عرضه داشت که این بیچاره ها به این روز نمی افتادن....خیلی بی حیا هست که اظهار نظر هم میکنه...

    • اکبر چراغی

      هرموسسه ای مشغول کار خودش بودبا مشتری هم خیلی خوب بودند نه مشتری نه موسسه مشکلی نداشتند همین دخالت مسخره بانک مرکزی همه مشکلات را بوجود آورد والله دخالت نمی کردند مشکلی در میان نبود

    • اکبر چراغی

      هرموسسه ای مشغول کار خودش بودبا مشتری هم خیلی خوب بودند نه مشتری نه موسسه مشکلی نداشتند همین دخالت مسخره بانک مرکزی همه مشکلات را بوجود آورد والله دخالت نمی کردند مشکلی در میان نبود

    • بدون نام

      هیچ معلومه چه خبره؟متاسفم

    • بدون نام

      واقعا کسی نیست ؟به این یاوه گویی جواب بده.

    • نادر

      من نمیدونم چه خبره...؟ مگه میشه موسسه ای بیاد و کلاه میلیون ها نفر رو برداره و دولت و بانک مرکزی از جواب درست به مردم عاجز باشه , وضعیت چک های بلا محل چند ساله گریبان مردم را گرفته..بانک مرکزی چیکار کرده..؟ کلاه برداران ده ها دسته چک دارند...خدا لعنت کنه روسای بانکها را...

    • بدون نام

      لعنت بر نظام بانکداری ایران که حق مردم رو خوردن

    • بدون نام

      گیج شدیم,مگه میشه هر موسسه پا شه,موسسه یا بانک بزنه,اونم بدون مجوز....حالا مردم چه گناهی کردند بلاتکلیفن....واقعا که....

    • بدون نام

      لعنت خدا برشماباد مارو بیچاره کردید سانسورچی پخش

    • سپرده گذار ثامن الحجج (ع)

      وقتی بخاطر بی کفایتی مسئولان بانک مرکزی سپرده گذاران به خاک سیاه می نشینند و له له پول برای گذران زندگی و حیات و بقاء دارند چکار دیگری بغیر از فروش سپرده هاشون به بهای ناچیز دارند ؟؟؟
      تا وعده سرخرمنی که زمینش و محصولش را بردند و خوردند چگونه زندگی خود و دهها بدهی را مدیریت کنند ؟؟؟
      چه کسی پاسخگوی 12 سال نمایش تابلوهای تحت نظارت بانک مرکزی بر سر در بالغ بر 500 شعبه موسسه ثامن در سراسر کشور است !
      چه نهادی پاسخگوی اعتماد از دست رفته مردم به ارکان حکومتی خواهد بود؟
      چه نهادی باید پاسخگوی هتک حرمت ثامن الحجج (ع) لقبی که از هشتمین امام و پیشوای شیعیان جهان برای کلاهبرداری استفاده شد، می باشد ؟
      چه کسی پاسخگوی سپرده گذارانی است که از روی بیکاری و احتیاج به پول، خانه و مأمن زندگیشان را جهت اخذ چندر غاز سود در موسسه گذاشتند تا جلوی زن و بچه هایشان شرمنده نباشند! ؟
      چه نهادی پاسخگوی فروپاشی خانواده ها تحت لوای اقتصاد اسلامی حاکم بر کشور است؟؟؟
      کدام اشخاص و نهادهایی اصل پول وسود این سالهای سپرده گذاران را بالا کشیده است ؟ !؟

    • حمیدمرادی

      عملیات بانکی بدون ربا.واقعا همینطوراست خودتون خنده اتون نمیگیره بااین وامای بدون ربا که مثلا خودم به شخصه ۱۶ت گرفتم ۳۶میلیون باید پس بدم بامدرک واسم بانک و۲تاضامن کارمندرسمی حقوق بالای ۲میلیون که ازقانونشون بوده

    • حمیدمرادی

      بله بانک مرکزی مجوز داده اگه بدون مجوز بود چطور ۱۲ساله داره کارمیکنه این همه شعبه داره حالا میگه مجوز نداره خوب اتفاقا اگه مجوز نداره هم بدتر چطوری بانکی باچندین سال وچندهزارکارمندوچندصد شعبه فعالیت میکنه حالا معلوم میشه بانک مرکزی سرچه موردی بهاشون مخالفت کرد که این برنامه رو دنبالشون راه انداخت......

    • مال باخته

      باهمین حقه بازی ها وکلاه برداری که برسربیشترمردم ایران که برای پرکردن جیب خود درآوردید نه تنها مردم ایران بلکه کشورهای اروپایی وآمریکا هم دارن فکرمی کنن کشوردرحال ورشکستگی اقتصادی هست وآنها نیزشروع کردن به دبه درآوردن وزدن زیربرجام وتحریم کردن چون شمابادزدی واختلاس باعث این کارشدید البته مردم کشورشان رادوست دارند وصبرشان نیز حدی داردبدانیداگربخواهید چنین روشی ادامه دهید مردم نمی گذارندکه با بی تدبیری شما این ایرانی که درراه آن هزاران شهیدداده به تباهی بکشید پس اگراندکی عقل وسیاست دارید دست ازاین کارهابردارید ودرراه درست قدم بگذارید وحتما دست ازاین راند خواری وبردن آقازاده هادرکارهای مهم دولتی که هیچ تخصصی ندارندوباعث ویرانی کشورمی شوددوری کنیدبدانید که مردم این زمانه فهمیده وباسوادهستندوتمامی برنامه ها رازیرنظردارند.هرچه زودتربه پاخیزید وباروش وتدبیردرست کشوررابه ساحل امن برسانید تاازاین تلاطم اقتصادی که بسیارهم برای امنیتش خطرناک است بیرون بیاید.من الاه توفیق

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج