۶۱۸۴۰۴
۵۰۹۴
۵۰۹۴
پ

خاص‌ترین خودروهای اسپرت «نیسان»

نیسان همواره یکی از برترین تولیدکنندگان در رده خودروهای اسپرت بوده است. هر شخصی که علاقه مند به خودرو باشد، به خوبی می داند خودروهای نیسان که با کدهای Z، SX و GTR ساخته شده اند، خودروهای ماندگار و در رده خود، بهترین هستند. در این صفحه سعی داریم شما را با ۱۴ خودرو اسپرت ماندگار نیسان آشنا کنیم.

هفته نامه خودرو امروز: نیسان همواره یکی از برترین تولیدکنندگان در رده خودروهای اسپرت بوده است. هر شخصی که علاقه مند به خودرو باشد، به خوبی می داند خودروهای نیسان که با کدهای Z، SX و GTR ساخته شده اند، خودروهای ماندگار و در رده خود، بهترین هستند. در این صفحه سعی داریم شما را با ۱۴ خودرو اسپرت ماندگار نیسان آشنا کنیم.

Nissan Skyline GT-R R۳۲-R۳۴
خاص‌ترین خودروهای اسپرت «نیسان»

اگر R33، R32 و R34 نبودند، امروز GT-R مدرن هم نبود. این سه نسل از سال های 1989 تا 2002 به صورت سدان و کوپه تولید شدند که به لطف سیستم چهار چرخ محرک، در جاده ها مانند هیولا می توانستند دیگر خودروها را به خاک و خون بکشند. تمامی مدل های GT-R در این اتاق ها، به استثناء مدل 400R، از یک پیشرانه 6 سیلندر 2.6 لیتری توربو استفاده می کردند. با محدود کردن قدرت به 276 اسب بخار، نیسان در تلاش بود تا گشتاور را بیشتر کند و در نتیجه با بالا بردن تدریجی گشتاور، توان عملکردی نیز افزایش می یافت.

Nissan Micra Super Turbo
خاص‌ترین خودروهای اسپرت «نیسان»

نیسان مدل میکرا را با هدف یک خودرو کوچک شهری برای مصارف روزمره ساخته بود، اما در سال ۱۹۸۹ تصمیم گرفت. این هاچ بک کوچک را تبدیل به یک هیولای دوست داشتنی کند. از این رو نیسان روی موتور ۴ سیلندر ۰.۹ لیتری میکرا یک توربوشارژر نصب کرد و در کنار آن نیز از یک سوپرشارژر بهره گرفت تا توان ۱۰۸ اسب بخار را توسط یک گیربکس ۵ سرعته به چرخ های جلو منتقل کند. این مقدار نیرو زمانی مفهوم بهتری به خود می گیرد که بدانید این میکرا فقط ۶۸۰ کیلوگرم وزن داشته است.

Datsun Sport
خاص‌ترین خودروهای اسپرت «نیسان»

قبل از مدل های افسانه ای سری Z نیسان داتسون، سری Sport تولید می شد از سال 1960 میلادی مدل اسپرت (در ژاپن با نام FairladyZ) روی خط تولید نیسان قرار گرفت تا یکی از جاودانه های این شرکت شکل بگیرد. این خودرو ابتدا با کد 1000 شروع شد که مجهز به یک موتور 4 سیلندر 1 لیتری با توان 38 اسب بخار بود و در ادامه مدل های 1600، 1500، 1200 و در آخر 2000 تولید شدند. مدل 2000 با یک موتور 4 سیلندر 2 لیتری به قدرت 133 اسب بخار و وزن 910 کیلوگرم وارد بازار شد تا خود را به عنوان یکی از برترین مدل های اسپرت این کمپانی معرفی کند.

Nissan Silvia 240RS
خاص‌ترین خودروهای اسپرت «نیسان»

در سال ۱۹۸۳ نیسان به دنبال خودرو جدیدی برای شرکت در مسابقات رالی بود. از همین رو شرکت مدل S۱۱۰ Silvia (در آمریکا ۲۰۰SX) را با کمی تغییرات در ظاهر و همینطور تغییرات فنی در پیشرانه به مدل جدیدی با نام ۲۴۰RS تبدیل کرد. این مدل، از پیشرانه سری FJ با آرایش ۴ سیلندر و حجم ۲.۷ لیتری استفاده می کرد که توان تولید ۲۳۷ اسب بخار قدرت و گشتاور ۲۳۴ نیوتن متر را دارا بود. این خودرو در مسابقات رالی به موفقیت دست یافت اما نیسان تولید آن را ادامه نداد تا جزئی از خاطره و اسطوره های نیسان باقی بماند.

Nissan Z۳۵۰/Z۳۷۰
خاص‌ترین خودروهای اسپرت «نیسان»

بعد از یک وقفه طولانی سری Z با مدل 350 در سال 2002 به صحنه رقابت بازگشت. یک خودرو اسپرت دو نفره که از جذابیت بصری و فنی قابل توجهی سود می برد. موتور این خودرو یک 6 سیلندر 3.5 لیتری با حداکثر توان 287 اسب بخار بود که در سال 2008 با ارتقای فنی به رقم 306 اسب بخار رسید. در سال 2009 نسل جدید این مدل با نام 370Z به بازار عرضه شد که تغییراتی را در ظاهر و بخش فنی داشت. موتور این خودرو یک 6 سیلندر 3.7 لیتری با توان 332 اسب بخار بود که با توجه به کاهش وزن و ابعاد نسبت به 350، از قابلیت فنی بسیار خوبی سود می جست و بعد در قالب نسخه NISMO، نیسان یک 370Z 350 اسبی معرفی کرد.

Nissan Silvia Spec R Aero
خاص‌ترین خودروهای اسپرت «نیسان»

برای آخرین نسخه از Silvia نیسان یک نسخه خاص را از این مدل معرفی کرد. Silvia Spec R از همان موتور قدیمی ۴ سیلندر ۲ لیتری مجهز به سوپرشارژر استفاده کرد البته با این تفاوت که بسیاری از اجزای موتور دستخوش تغییرات شد. شاسی و بدنه تقویت شد و همینطور گیربکس ۵ دنده جای خود را به یک گیربکس ۶ دنده داد. ترمزها تقویت شدند و قابلیت فرمان پذیری ۴ چرخ نیز قابل سفارش بود. همینطور می شد یک کیت بدنه نیز سفارش داد که شامل یک بال عقب بسیار بزرگ برای ارائه بهتر نیروی رو به پایین بود.

Nissan Silvia NISMO ۲۷۰R
خاص‌ترین خودروهای اسپرت «نیسان»

270R مانند 240RS پلت فرم سیلویا ساخته شد. این مدل برخلاف 240RS مخصوص مسابقات رالی طراحی و ساخته نشد و تمرکز نیسان بیشتر روی مسابقات درون پیست ها معطوف شده بود. این خودرو بر پایه مدل S14 (در آمریکا 240SX) ساخته شد و در سال 1994 توسط NISMO مورد تقویت قرار گرفت. موتور از نوع 4 سیلندر 2.0 لیتری مجهز به سوپرشارژر است که قدرت 270 اسب بخار و 345 نیوتن متر گشتاور را داراست. از دیگر تفاوت های فنی نسبت به سیلویای معمولی می توان به کیت بدنه و دیفرانسیل لغزش محدود در عقب اشاره کرد.

Nissan Juke-R
خاص‌ترین خودروهای اسپرت «نیسان»

چگونه می توان از یک کراس اوور با ظاهری عجیب و غریب مانند نیسان جوک قاتلی برای سوپراسپرت ها ساخت؟ در جواب باید بگوییم با جا کردن تکنولوژی GT-R زیر پوست آن با موتور ۶ سیلندر ۳.۸ لیتری توربو ۵۴۵ اسبی قدرت که از مسیر گیربکس ۲ کلاچ اتوماتیک، محرک چهار چرخ است. Juke R نهایت یک خودرو نمایشی بر پایه کراس اووری ساب کامپکت بود و پس از آن در سال ۲۰۱۵ نیسان با استفاده از تکنولوژی GT-R NISMO، نسخه Juke-R ۲.۰، را نیز معرفی کرد که با ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۲ نیوتن متر گشتاور، کمتر از ۴ ثانیه تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت فاصله دارد.

Nissan GT-R
خاص‌ترین خودروهای اسپرت «نیسان»

بعد از توقف تولید GT-R، نیسان خلأ را در بالاترین رده محصولات خود حس می کرد. از این رو اقدام به احیای این مدل جاودانه کرد و گودزیلا با یک موتور 6 سیلندر 3.8 لیتری توربو و ظاهری کاملا تهاجمی متولد شد. قدرت بالا در کنار قیمت مناسب آن، بازار سوپر اسپرت ها را دگرگون کرد. در سال 2008، اولین نمونه نسل جدید توان تولید 478 اسب بخار را دارا بود اما امروزه نسخه NISMO، 600 اسب بخار قدرت دارد. البته قدرت فقط بخشی از عملکرد دیوانه وار GT-R است. انتقال قدرت توسط گیربکس دو کلاچ اتوماتیک به هر چهار چرخ به نحو احسن صورت می گیرد تا راننده سریع ترین دورها را در پیست و بالاترین سرعت ها را در جاده ها تجربه کند.

Nissan 240Z/260Z/280Z
خاص‌ترین خودروهای اسپرت «نیسان»

خودروهای سری Z نیسان دارای جایگاه بسیار ویژه ای هستند. زمانی که در سال ۱۹۷۰، ۲۴۰Z معرفی شد به سرعت همگان آن را به جگوار فقرا تشبیه کردند چرا که از نظر استایل، شباهت خاصی به هم داشتند. سری Z با یک موتور ۶ سیلندر ۲.۴ لیتری معرفی شد اما وزن زیاد خودرو که در حدود ۱.۰۴۳ کیلوگرم بود باعث می شد قدرت ۱۵۱ اسب بخاری این موتور به چشم نیاید. در سال ۱۹۷۴ موتور خودرو به یک واحد ۲.۶ لیتری ارتقا یافت و نام خودرو هم به ۲۶۰Z تغییر کرد. یک سال بعد نیز یک موتور بزرگ تر روی این اتاق نصب شد که به سبب آن، نام خودرو به ۲۸۰Z تغییر داده شد اما همچنان وزن به نسبت زیاد خودرو مانع از این بود که ۱۷۰ اسب بخار قدرت آن به خوبی دیده شود. امروزه بسیاری هنوز بر این باورند که سری Z از بهترین خودروهای اسپرت سری تولیدی بودند.

Nissan Stagea Autech ۲۶۰RS
خاص‌ترین خودروهای اسپرت «نیسان»

درست مانند تفکری که پشت پروژه نیسان جوک R نهفته است، در سال 1990 نیز این اتفاق برای مدل Stragea رخ داد. نیسان در آن زمان تکنولوژی GT-R را این بار روی یک استیشن بزرگ پیاده کرد. این پروژه از نظر اقتصادی بسیار به صرفه تر از پروژه جوک بود. موتور Stagea مانند R33 از یک 6 سیلندر 2.6 لیتری توربو که قادر به تولید 276 اسب بخار قدرت است استفاده می کرد. گیربکس دستی محرک هر چهار چرخ همراه با سیستم پرخوران روی یک استیشن بزرگ مانند رویایی بود که به حقیقت تبدیل شد.

Nissan 280ZX/300ZX Turbo
خاص‌ترین خودروهای اسپرت «نیسان»

سری ZX نسخه جایگزینی برای سری 1978Z محسوب می شود. اولین نسل آن 280ZX با یک موتور 6 سیلندر 2.8 لیتری با توان 145 اسب بخار به بازار عرضه شد. در سال 1981 نیسان توربوشارژر را به عنوان یک آپشن ارائه کرد تا توان این خودرو به 180 اسب بخار برسد. در 1983 نسل دوم این سری با یک موتور 6 سیلندر 3 لیتری با قابلیت انتخاب بین تنفس طبیعی و یا توربوشارژر به بازار آمد. در 1989 نیز نسل آخر این سری با نام 300ZX به بازار آمد که یک خودرو 2+2 با موتور 6 سیلندر 3 لیتری و توان 300 اسب بخار بود و یکی از خاص ترین خودروهای دهه 90 در عصر طلایی خودروسازی ژاپن به حساب می آید.

1969-1973 Nissan Skyline 2000GT-R
خاص‌ترین خودروهای اسپرت «نیسان»

سرآغاز بهترین سوپراسپرت نیسان از اینجا و در سال ۱۹۶۹ شروع می شود؛ خودرویی که برای چندین دهه بهترین سوپر اسپورت تولید شده توسط نیسان بوده و پایه گذار نام Skyline و GT-R است. نسل اول در سال ۱۹۶۹ به بازار عرضه شد. این خودرو از یک موتور ۶ سیلندر ۲ لیتری ۱۶۰ اسب بخاری سود می برد که با یک گیربکس ۵ سرعته، محرک چرخ های عقب بود. نسل دوم نیز در سال ۱۹۷۳ به بازار آمد و از همان موتور بهره می برد اما فقط یک سال تولید شد و بعد از تولید آن متوقف شد.

Nissan R۳۹۰ GT۱
خاص‌ترین خودروهای اسپرت «نیسان»

اواسط دهه 1990، نیسان قصد شرکت در مسابقات لمان را داشت و در تفکر ساخت خودرویی بود تا بتواند با هیولاهایی مانند Mercedes Benz CLX GTR و Porsche 911 GT1 به رقابت بپردازد. از این رو مهندسان یکی از سریع ترین خودروهای آن زمان را با نام R390 GT1 تولید کردند و به پیست فرستادند. موتور 8 سیلندر 3.5 لیتری این خودرو قادر به تولید 550 اسب بخار قدرت و 640 نیوتن متر گشتاور بود که توسط یک گیربکس 6 سرعته به چرخ های عقب منتقل می شد. شتاب صفر تا 100 این ابرخودرو 3.9 ثانیه است و مسافت 400 متر را در 11 ثانیه طی می کند. فقط 2 دستگاه از این ابرخودرو ساخته شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج