۶۱۹۰۹۹
۱ نظر
۵۰۷۵
۱ نظر
۵۰۷۵
پ

«روز تصویرگری» در تقویم ثبت نشده است

غریب‌پور: شورای فرهنگ عمومی کشور هنوز ۱۵ آبان را به عنوان روز ملی تصویرگری در تقویم رسمی کشور ثبت نکرده اما به ما اجازه داده آن را اعلام و برگزار کنیم. احتمالاً پس از چند دوره بتوانیم این روز را در تقویم هم ثبت کنیم.

خبرگزاری فارس: نشست خبری هفته تصویرگری و اهدای «نشان‌ آبان» ۹۶، با حضور کیانوش غریب‌پور دبیر هنری هفته تصویرگری و علی بوذری عضو انجمن تصویرگران ایران، عصر امروز (یکشنبه ۳۰ مهر) در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

* «روز تصویرگری» هنوز در تقویم ثبت نشده است

غریب‌پور در ابتدای این نشست اظهار داشت: شورای فرهنگ عمومی کشور هنوز ۱۵ آبان را به عنوان روز ملی تصویرگری در تقویم رسمی کشور ثبت نکرده اما به ما اجازه داده آن را اعلام و برگزار کنیم. احتمالاً پس از چند دوره بتوانیم این روز را در تقویم هم ثبت کنیم.

وی ادامه داد: این دومین هفته تصویرگری است که تقویم ثابت دارد اما در مجموع ششمین دوره هفته تصویرگری است که قبل‌تر به صورت ناپیوسته برگزار شده است. سال گذشته دو اقدام بزرگ داشتیم؛ اعلام ۱۵ آبان به عنوان روز تصویرگری و تأسیس جایزه حرفه تصویرگری به نام «نشان آبان» که غیررقابتی بوده اما جزء مهمترین جوایز این حرفه است.

این گرافیست و تصویرگر برجسته اظهار داشت: امسال هم هفته تصویرگری یک نمایشگاه اصلی به نام «ما تصویرگر خود هستیم» دارد که علاوه بر نمایشگاه یک بیانیه جمعی تصویرگران در دفاع از حرفه تصویرگری است که در میان هنرهای معاصر، مورد بی‌مهری بیشتری قرار گرفته است. موضوع نمایشگاه، «اتو پرتره» تصویرگرانه است که با استقبال خوب همکاران مواجه و ۱۸۰ اثر تاکنون دریافت شده است.

وی افزود: نمایشگاه «تصویرگران شهر» با مشارکت سازمان زیباسازی شهرداری تهران برگزار می‌شود و تاکنون حدود یکصد اثر انتخاب شده و همگی جزء کارهایی است که از سال ۹۰ تا خرداد ۹۶ روی دیوارهای شهر انجام شده و نام را روی آن گذاشته‌ایم.

* تهیه سند مکتوب برای موضوع «کتاب تصویری»

غریب‌پور خاطرنشان کرد: نمایشگاه «آبان» از سه تصویرگری که سال گذشته این نشان را دریافت کرده‌اند، در گالری میرمیران برپا می‌شود. بنابراین ۴۶ اثر از غلامعلی مکتبی، محمدعلی بنی‌اسدی و غزاله بیگدلی در این نمایشگاه در معرض دید قرار می‌گیرد و دیگر برگزیده سال گذشته یعنی آقای بهمن‌پور چون ناشر هستند، طبیعتاً اثری در این نمایشگاه ندارند.

دبیر هفته تصویرگری درباره دیگر رویدادهای این هفته گفت: اگر میسر شود ۴۰ تا ۶۰ عدد از نمونه‌های سالم تخم‌مرغ‌های نوروزی را هم در گذر خانه هنرمندان به نمایش در می‌آوریم. برگزاری‌ همایش با موضوع کتاب‌های تصویری از دیگر برنامه‌های هفته تصویرگری است که با مشارکت انجمن تصویرگران و نویسندگان (کارگاه‌ کتاب تصویری دستان) برپا خواهد شد. آقای علی بوذری دبیری همایش مذکور را بر عهده دارد و سعی داریم برای موضوع «کتاب تصویری» سند مکتوب تهیه کنیم.

غریب‌پور گفت: «بازنگری مبانی حرفه‌ای و انتشار نسخه دوم تعرفه تصویرگران» هم در صورت امکان در هفته تصویرگری عرضه خواهد شد. این یک نظام‌نامه حرفه‌ای است ولی ضمانت اجرایی چندانی ندارد، اما حامی تصویرگران است.

* مشارکت هنرمندان در انتخاب برگزیدگان «نشان آبان»

این هنرمند افزود: «نشان آبان» در ۴ دسته به افراد اهدا می‌شود: نام بزرگ، نام آشنا، نام نو و نام همگام تصویرگری. تفاوت امسال با سال گذشته نشان آبان این است که از ۶ تا ۱۲ آبان، تمام هنرمندان و علاقه‌مندان می‌توانند نامزدهای خود را برای دریافت نشان به ایمیل دبیر جشنواره معرفی کنند. امیدوارم نامزدهای جامعه فرهنگی با حدس و گمان داوران یکسان باشند. ان‌شاءالله در اختتامیه و همزمان با اهدای نشان‌ آبان، چند عضو افتخاری جدید را معرفی می‌کنیم و از چهره‌های شاخص این حرفه تقدیر می‌شود.

دبیر هفته تصویرگری درباره تأسیس نشدن موزه تصویرگری گفت: در موزه تصویرگری فقط موضوع ساختمان مطرح نیست، تجهیز گنجینه آن اهمیت بالایی دارد و گمان می‌کنم اگر قرار باشد روزی موزه تصویرگری راه‌اندازی شود، باید موزه گرانی باشد و بخشی از گنجینه موزه هنرهای تزئینی اصفهان و برخی آثار موزه رضا عباسی به این موزه منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: هنر تصویرگری باید به یک حد اقناعی برسد تا بتوانیم برای آن موزه تأسیس کنیم تا به سرنوشت موزه‌ گرافیک دچار نشود. مخصوصاً که برخی مدیران فرهنگی هیچ شناختی از این حرفه ندارند و ‌آن را با فیلمبرداری اشتباه می‌گیرند!

* مقالات همایش «کتاب‌های تصویری» کتاب می‌شود

در ادامه این نشست، بوذری عضو انجمن تصویرگران هم گفت: تأسیس موزه یک چالش است اما به روز نگه داشتن و پویایی آن چالشی دیگر. پیگیر تأسیس موزه تصویرگری هستیم اما نمی‌توانیم قولی درباره آن بدهیم.

دبیر همایش «کتاب‌های تصویری» اظهار داشت: در سال‌های اخیر موضوع کتاب‌های تصویری مورد استقبال قرار گرفته است. تفاوت این کتاب‌ها با کتاب‌های مصور این است که یکی از ارکان اصلی کتاب را «تصویر» تشکیل می‌دهد و ممکن است حتی کتاب فاقد متن باشد.

وی افزود: فراخوان همایش‌ در اواسط تابستان منتشر شد و هیأت علمی همایش را اساتیدی از دانشگاه‌های شیراز، شهید بهشتی و دانشگاه هنر تشکیل می‌دهند و سفارش نگارش مقالات هم به برخی افراد شاخص داده شده است.

بوذری در پایان سخنان خود گفت: همایش یادشده روز پنجشنبه ۱۱ آبان در سالن شهناز خانه هنرمندان برگزار می‌شود و بین ۱۲ تا ۱۶ مقاله در آن ارائه خواهد شد و تلاش داریم مقالات را پس از برگزاری آن به صورت کتاب چاپ کنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هر روزی تو تقویم روز چند تا چیزه! کم مونده یک روز هم بنام خواجه حافظ شیرازی بگذارند! اه راستی این روز هم داریم خیالم راحت شد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج