۶۲۴۲۱۸
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

مُبلغ: گفتگو را با لايه‌هايی از حاكميت آغاز كنيم

مرتضي مبلغ، عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران معتقد است كه تعامل و گفت‌وگوي ملي بايد در همه سطوح و حتي با لايه‌هاي مختلف حاكميت انجام شود. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب همچنين بيان مي‌كند كه در گفت‌وگو اصولا آنچه مهم است اين است كه طرفين گفت‌وگو پايبند به موازين و قواعد باشند.

روزنامه اعتماد نوشت: مرتضي مبلغ، عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران معتقد است كه تعامل و گفت‌وگوي ملي بايد در همه سطوح و حتي با لايه‌هاي مختلف حاكميت انجام شود. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب همچنين بيان مي‌كند كه در گفت‌وگو اصولا آنچه مهم است اين است كه طرفين گفت‌وگو پايبند به موازين و قواعد باشند.
آنها بايد بدانند طرف مقابل مثل خودشان حرفي براي گفتن دارد و ملاك اصلي منطق و استدلال است.

اصلاح‌طلبان همواره بر مساله گفت‌وگو با طيف‌ها و جريان‌هاي مختلف تاكيد كرده‌اند. آيا اصلاح‌طلبان بايد براي گفت‌وگو با جريان‌هاي تندرو و مخالف نيز اقدام كنند؟اساسا گفت‌وگو بايد چه مشخصه‌هايي داشته باشد؟آيا اصلاح‌طلبان مي‌توانند با حاكميت وارد گفت‌وگو شوند؟

پيرامون مساله گفت‌وگوي ملي چند نكته اساسي قابل طرح است. گفت‌وگوي ملي امر محدودي نيست كه مربوط به بخشي از جامعه يا لايه‌هاي خاصي از جامعه سياسي باشد بلكه بايد در سراسر جامعه تسري پيدا كند. هر چه گفت‌وگو به سطوح بالاتر برود، جدي‌تر مي‌شود. اگر تعامل بخواهد به نحو درستي اتفاق بيفتد بايد از بالاترين سطوح حاكميت صورت گيرد و همدلي و انسجام بر سرمنافع ملي به وجود بيايد. در گفت‌وگو اصولا آنچه مهم است اين است كه طرفين گفت‌وگو پايبند به موازين و قواعد باشند.
آنها بايد بدانند طرف مقابل مثل خودشان حرفي براي گفتن دارد و ملاك اصلي منطق و استدلال است. در گفت‌وگوي ملي و تعامل موضوع اصلي رسيدن به منافع ملي و مصالح عمومي مشترك است و اجماع و وفاق بر سر اين مساله بايد اتفاق بيفتد. اين اجماع بايد به نحوي تحقق پيدا كند كه پايدار باشد. نبايد اين طور باشد كه در يك مورد مقطعي اجماع حاصل شود و بعد در زمان كوتاه ديگري اجماع شكسته شود. مناسبات بايد به گونه‌اي باشند كه اجماع پايدار بماند. منافع ملي نبايد به هيچ‌وجه مورد رقابت واقع شود.

ادبيات گفت‌وگو با حاكميت چه شاخصه‌ها و ويژگي‌هايي بايد داشته باشد؟

هدف تعامل و گفت‌وگو رسيدن به نقاط مشترك اجماعي است و بايد همدلي و انسجام ايجاد شود. بنابراين ادبيات بايد سازنده، همدلانه و جذب‌كننده باشد. ادبيات خشن، نيشدار، تند و خشك نمي‌تواند فرآيند جلب اعتماد را محقق كند. چه در تعامل با حاكميت و چه در تعامل با رقبا و هر قشر و جرياني اين نكته بايد در نظر گرفته شود. متاسفانه امروز با يك مشكل اساسي مواجه هستيم. اصلاح‌طلبان عميقا و در طول ساليان گذشته به اين باور رسيده‌اند كه بايد وارد گفت‌وگوي ملي با همه جريان‌ها و حاكميت شوند ولي رقباي اصلاح‌طلبان و بخشي از حاكميت هنوز به اين موضوع پي نبرده و آمادگي و ممارست لازم براي ورود به اين عرصه را پيدا نكرده‌اند. با توجه به بحران‌ها و ابرچالش‌هاي موجود در كشور نمي‌توان فرآيند تعامل را به تاخير انداخت. اصلاح‌طلبان دو كار مشكل دارند. يكي خود مشكل ورود به فرآيند تعامل است كه نيازمند ايثار، از خودگذشتگي، تحمل، مدارا، عقل و تدبير و انعطاف است. دوم اينكه طرف‌هاي مقابل چندان اعتقادي به گفت‌وگو ندارند. لذا شرايط سخت و نابرابري در اين فرآيند ديده مي‌شود. با اين حال الزاما بايد وارد گفت‌وگو شد. همان‌طور كه در دوره‌هاي انتخابات اصلاح‌طلبان در يك زمين سخت و ناهموار ورود مي‌كنند، بايد تعامل و گفت‌وگو را نيز با وجود مشكلاتش دنبال كنند. همانطور كه اصلاح‌طلبان در بين خودشان سعي كردند اجماع به وجود بياورند. بايد اين مساله با ادبيات سازنده و همدلانه دنبال شود.

اساسا امكان شكل‌گيري اين گفت‌وگو وجود دارد؟

حتما اين امكان وجود دارد. حاكميت هم بخش‌ها و لايه‌هايي دارد كه گفت‌وگو با برخي از اين بخش‌ها بسيار سخت است و زير بار تعامل در هيچ موضوعي نمي‌روند. وقتي كه كساني در حاكميت نظر خود را عين نظام و شرع مي‌دانند، تعامل چندان ساده نيست. البته اينطور نيست كه همه لايه‌ها چنين باشد. لايه‌هاي نرم‌تر و منطقي‌تري در حاكميت وجود دارد كه مي‌توان كار را از اين بخش‌ها آغاز كرد. امروز به دليل اينكه انسجام و همدلي يك موضوع ضروري در جامعه است، اين حركت حتما نتيجه خواهد داد. كساني كه دلسوز كشور هستند بايد صادقانه وارد عرصه شوند تا به تدريج فضا باز‌تر شود و كساني كه در مقابل گفت‌وگوي سازنده مقاومت مي‌كنند نيز آماده شوند.

محور اين گفت‌وگو بايد در كدام حوزه سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي باشد؟

محور اصلي گفت‌وگو و تعامل اين است كه به اهداف مشترك مربوط به منافع ملي و به نقاط اجماع پايدار برسند. امروز نكته ضروري در اين زمينه سامان دادن به چالش‌ها و رقابت‌هاي انتخابات است.

رقابت‌هاي كشور چالش‌هاي مخرب بي‌پاياني پيدا كرده است. در موضوعات كشور چه در مسائل سياست داخلي و خارجي و چه اقتصادي دو جريان شكل گرفته است. امروز جريان مخالف دولت با تمام توان دولت را تخريب مي‌كند. در برخي موضوعات نيز رفتارهايي ضد مصالح ملي انجام مي‌دهد. بايد ياد بگيريم كه تا كجا مي‌توانيم نقد كنيم. امروز بحران‌هاي زياد و ابرچالش‌هايي در كشور وجود دارد كه بايد در آن مسائل به وفاق برسيم و لااقل در اين موضوعات به تخريب يكديگر نپردازيم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج