۶۲۴۲۳۳
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

اهداف شفاف‌ برنامه‌های موشکی ایران

قاسم محبعلی در روزنامه آرمان نوشت: آمریکایی‌ها همواره بهانه‌های مختلفی جهت ایجاد محدودیت برای ایران دارند و در این راستا برنامه موشکی یا سیاست‌های منطقه‌ای ایران هدف حمله قرار گرفته است. از همین‌رو لازم است ایران از طریق قدرت دیپلماسی خود و گفت‌وگو اجازه ‌ایجاد بحران برای برنامه موشکی مانند برنامه هسته‌ای را ندهد.

قاسم محبعلی در روزنامه آرمان نوشت: آمریکایی‌ها همواره بهانه‌های مختلفی جهت ایجاد محدودیت برای ایران دارند و در این راستا برنامه موشکی یا سیاست‌های منطقه‌ای ایران هدف حمله قرار گرفته است. از همین‌رو لازم است ایران از طریق قدرت دیپلماسی خود و گفت‌وگو اجازه ‌ایجاد بحران برای برنامه موشکی مانند برنامه هسته‌ای را ندهد.
در ضمیمه برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ از ایران خواسته شده از تولید و آزمایش موشک‌های بالستیک دارای توانایی حمل کلاهک هسته‌ای خودداری کند و آن چیزی که اکنون برای اتهام به ایران استفاده شده در همین خصوص است. ایران می‌تواند در مذاکرات دیپلماتیک خود فعالیت‌های دفاعی‌اش را تبیین نماید. هرچند اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی کاملا روشن است و در واقع ایران دنبال تقویت بینه دفاعی خویش است.
اما اگر مذاکره‌ با هدف تلاش دیپلماتیک در مسیر اثبات استفاده ایران از توان موشکی‌اش باشد، ایرادی ندارد، اما اینکه در حال حاضر طرف مقابل هیچ‌گونه مذاکره‌ای را نمی‌پذیرد با شرایط فعلی مرتبط است. هر موضوعی مانند برنامه هسته‌ای به فراخور موقعیت و زمان مناسب و با توجه به منافع ملی مورد مذاکره قرار می‌گیرد و باید توجه داشت ایجاد شفافیت با قبول محدودیت متفاوت است. در هر صورت این احتمال وجود دارد که تلاش‌های آمریکا در مسیر ایجاد محدودیت برای ایران به بهانه گسترش برنامه‌های موشکی منجر به تحریم ایران در مجامع بین المللی و یا شورای امنیت شود.
در مورد برنامه موشکی ایران، اروپا هم تا حدودی با آمریکا هم نظر است اما شیوه عملکردشان متفاوت است. همچنین اگر آمریکایی‌ها موفق شوند مجموعه‌ای از تحریم‌ها علیه ‌ایران را در جریان اجرای قانون کاتسا بازگردانند، برجام نیز به خطر خواهد افتاد. تا همینجا هم این توافقنامه با مشکلاتی مواجه شده اما زمانی که عمده تحریم‌های پیش از برجام بازگردد، برجام کارآیی خود را از دست خواهد داد. عمده حساسیت حال حاضر در مورد موشک‌های بالستیکی است که غرب ادعا می کند توانایی حمل سلاح هسته‌ای دارد و موشک‌های طراحی‌شده را صرفا با اهداف دفاعی در این چارچوب نمی‌گنجد.
در صورتی که‌ سیاست اصلی ایران مشخص است اما جامعه جهانی را باید قانع کرد. البته مشکلی با برنامه موشکی نباید وجود داشته باشد. چراکه در همین منطقه کشورهایی مانند عربستان موشک‌هایی با برد بلند دارند، ترکیه به دنبال تولید آن است، کشورهایی مانند هند و پاکستان هم سلاح‌هسته‌ای دارند و حتی رژیم صهیونیستی. اگر ایران بتواند در گفت‌وگوهای دیپلماتیک خود با اروپا، روسیه و چین در مورد اهداف خود جامع‌تر شفاف‌سازی کند، تلاش آمریکایی‌ها برای بردن پرونده ‌ایران به شورای امنیت و اعمال تحریم‌های بین‌المللی ناکام خواهد ماند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج