۶۲۶۱۵۲
۳۸ نظر
۵۰۰۷
۳۸ نظر
۵۰۰۷
پ

دلايل رئیس کمیته امداد برای حذف يارانه‌ها

فتاح میگوید: «من راجع به قطع یارانه‌ها از یک سال پیش با آقای روحانی صحبت کردم و گفتم که من مسئولیت قطع یارانه‌ها را می‌پذیرم». او خطاب به روحانی گفته بود: «از چه می‌ترسید که یارانه‌‌ها را قطع کنید من فحش‌ها را می‌پذیرم؛ به‌هرحال این کارها فحش‌خوری هم دارد».

گفت و گوی پرویز فتاح رئیس کمیته امداد با روزنامه شرق:


‌ شما اخیرا چندین بار از لزوم حذف یارانه‌ها حرف زده‌اید و روی موضوع تأکید کردید، این قضیه شائبه‌هایی ایجاد کرده و می‌کند، اینکه وقتی کمیته امداد این صحبت را شروع کرده می‌خواهد مددجو و به‌ تبع آن پول و بودجه بیشتری را برای خودش جذب کند، آیا این‌طور است؟

ببینید این موضوع را کمیته امداد مطرح نکرده است؛ من، پرویز فتاح، بحث را شروع کردم چون با دولت آشنا هستم.

‌یعنی اگر مدیر دیگری در کمیته امداد بود، این بحث را پیش نمی‌کشید؟

نه. به خودش می‌گفت مگر من ذی‌نفع هستم، به من چه ربطی دارد! تازه می‌گفت دولت همین حالا هم مستمری مددجویان ما را سه برابر کرده و وضعمان خوب است و جامعه هدفمان هم راضی است و تازه قول پنج‌برابری را هم داده‌اند.

‌پس قاعده این است که مدیری که در جایگاه ریاست کمیته امداد نشسته، پیگیر ماجرا نباشد اما شما هستید!

بله، ما نباید حرفی بزنیم. به‌همین‌دلیل هم گفتم که در تبعات این موضوع خود را شریک می‌کنیم.

‌شما در نشست‌های خبری خود بارها گفته‌اید که دولت دراین‌باره نظر مثبت دارد و می‌خواهد برای هدفمندی یارانه‌ها همکاری کند، پس برای کار چه مانعی هست؟

انصافا دولت توجه و تمایل به همکاری در این جهت را دارد. در جلسه اخیر هیئت دولت جلسه داشتیم و بسیاری از وزرا موافق هستند و جزئیات این روند را هم قبول دارند اما جسارت اجرائی و تبعات اجتماعی این موضوع مهم است که باقی مانده است. من می‌دانم که مجلس هم همراه است و می‌توانند قانونی را تصویب کنند تا شناسایی نیازمندان و حمایت از افرادی که بضاعت مالی ندارند در روندی قانونی انجام شود.
ما هم در کنار و کمک دولت هستیم و نمی‌گذاریم افراد رها شوند. مسئله این است که ما در این موضوع ذی‌نفع نیستیم و نمی‌خواهیم مجری باشیم و پول را به ما بدهند. ما می‌خواهیم به دولت کمک کنیم تا این روند بالاخره شروع شود چراکه می‌دانیم تبعاتی دارد و می‌خواهیم بخشی از این تبعات را به دوش بگیریم. درباره احصای این آسیب‌ها و فشارها ما وظیفه‌ای نداریم و فقط می‌خواهیم کمک کنیم.

‌اما شما درباره قبول وظیفه‌ای صحبت می‌کنید که برای كميته امداد هزینه مالی و اجرائی و حتی اجتماعی دارد؟

ما هم همه این مسئولیت را قبول نمی‌کنیم؛ تنها روی موضوعی تأکید می‌کنیم که لازم است دولت شروع کند و می‌خواهیم دولت را تنها نگذاریم. حالا که دولت با مجلس همراه است و بر اساس شعارهای انتخاباتی قول‌هایشان درباره سه‌برابرشدن مستمری‌ها را عملی کرده‌اند، زمان خوبی برای واقعی‌شدن هدفمندی یارانه‌هاست. مستمری امداد در سال جاری برای هر نفر ١٤٨ هزار تومان شده است اما سؤال من این است اگر کسانی هستند که به ٤٥ هزار تومان یارانه این‌قدر نیاز دارند، از مستمری‌بگیر ما نیازمند‌تر هستند و این‌طوری باید همه اقشار جامعه را تحت پوشش کمیته امداد بیاوریم! این موضوعات نشان می‌دهد که فلسفه فکری
پشت این طرح از ابتدا اشکال داشته و مسیر غلطی را هم رفته است و حالا باید برگردیم.

‌دولت تابه‌حال چه قولی داده است؟

قولی نداده است. من صرفا نظرم را گفتم و من دیگر پیگیری نخواهم داشت، دولت باید خودش پیگیری کند. تا جایی که می‌دانم، آقای نوبخت اعلام کرده‌اند قرار است لایحه‌ای دراین‌باره تهیه و به مجلس داده شود. اگر این روند را دنبال کنند، با توجه به موافقت مجلس زمانی هم طول نمی‌کشد. از نظر من این کار به‌نفع دولت و نظام است و می‌توان با برنامه‌ریزی تبعات آن را کاهش داد. در این مورد دولت باید با مردم و دستگاه‌های اجرائی شفاف برخورد کند، چراکه همه باید به دولت کمک کنند تا به‌ویژه جامعه نخبه و دانشگاهی همراهی کند و این موضوع را جا بیندازد که این اقدام به نفع جامعه است.

‌ آیا می‌توان گفت اینکه شما با این جدیت به موضوع ورود کرده‌اید به این دلیل است که وضع اقتصادی کشور و دولت نگران‌کننده است؟

به نظر من این‌گونه نیست، اما دولت باید به مردم اطمینان‌هایی را بدهد؛ به‌عنوان‌نمونه در محافل عامیانه گفته می‌شود که اگر این پول را دریافت نکنیم، دولت با آن چه‌کار می‌کند؟ دولت باید مردم را متقاعد کند که با این حدود ٢٣ هزار میلیارد تومان فلان نیروگاه در مدار می‌آید، این میزان خانه ساخته می‌شود و فلان اتوبان تمام می‌شود و... تا مردم دلشان قرص باشد و به چشم هم ببینند و اعتماد کنند. این یکی از راهکارهای مهم پیش‌روی دولت است و حالا اگر جسارت و توان انجامش را نداشت، شرایط به همین شکل ادامه پیدا می‌کند.

‌وقتی صحبت از این انتخاب مهم می‌کنید که یک طرف آن ٣٥ میلیون نفر از جمعیت کشور است که خیلی‌های آنها هم افراد تأثیرگذار بخش‌های اقتصادی و سیاسی هستند، کار سخت می‌شود!

من فکر می‌کنم این اقشار با رویکرد شفاف و ارائه توضیحات کافی همراه می‌شوند. آنهایی که به آقای روحانی اعتماد کرده‌ و رأی داده‌اند در گروه‌های نخبه نفوذ زیادی دارند و باید باز هم اعتماد کنند. دولت باید کارهای مسکنی را کنار بگذارد، چراکه هنر جراحی مشکلات است تا در درازمدت جواب بدهد.

‌با توجه به رویکردهایی که در دولت دیده‌اید، ارزیابی شما این است که دولت می‌خواهد و می‌تواند این کار را شروع کند؟

نمی‌توانم قضاوت کنم، اما انتظار ما این است که دولت کارهای اساسی‌تری را انجام دهد. مهم این است که دولت نباید در این اقدام مهم تنها باشد و همه ما باید کمک کنیم.

‌به نظر شما دولت برای چنین تصمیم بزرگی که می‌تواند شبیه آزادسازی نرخ انرژی تبعات اجتماعی باشد، آمادگی دارد؟

به نظر من دولت می‌تواند، اما به اجماع ملی نیاز دارد. یا باید به همین شرایط فعلی راضی باشیم و ادامه دهیم که به‌صلاح هم نیست یا باید با کمک مجلس مردم و نخبگان این روند شروع شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فهمی مگه یارانه از خزانه دولت میدهید از مردم برای انرژی صد تومن میگرید ده تومن بر میگردانید بقیه کجا اباد میره مردم که میدانند

      پاسخ ها

      • alireza

        یکی از ساختمونای کمیته امدادبفروش به یارانه مردم کاری نداشته باش 45 تومن به مردم میدید هرروز منت میزارید اما میلیارد میلیارد حق مردم .... صداش در نمیارید

      • غـز ل

        به مردم واسه این یاانه دادید که بهای آب و برق و گاز رو بالا بردید و یارانه ای که مردم از اون راه داشتند رو برداشتید اموز هم می خواهید این یارانه رو هم بردارید و مردم رو می پیچونید که آیا مردم نیازمند هستند؟؟؟؟؟
        بله هستند و مردم چشم به راه یارانه هایی همچون کشورهای همسایه هستند که چون نفخت خیز هستند و تنها نفت خیز!!! یارانه ای چشمگیر دریافت می کنند ....شما همین اندک یاانه ای که و بهای بسیار بالا رفته ی آب و برق و ...هم دادید می خواهید بردارید اگر بشود بله باید بیشتر مردم ایران را زیر پوشش قرار دهید نه اینکه همین اندک یاران ره رو هم چشم نداشته باشید بپردازید... درسته با برداشتن آن از شما چیزی کم نمیشه شما دلتون خوش و زیرتون گرمه از مردمی بپرس که چشم به راه یارانه هستند و برای اون روز دم شماری می کنند....به جای اینکه یارانه را با شرم بسیار برابر کشورهای همسایه کنید همین اندک مایه ی شرمساری رو هم از مردم می برید تا بدانند بدجور رو دست خوردند که یارانه ی آب و ...رو از دست دادند!!!و تنها خواستند اونا رو دور بزنند؟

    • متین

      خیلی مسولیتش رو میپذیری

    • ایرانی

      اگر خیلی دلت می سوزد برو پول های که اختلاس کردید را بگیرید نه .....

    • بدون نام

      یارانه حق همه است بنده خودم. شغلم آزاده ولی اعتقادم اينه که همه یارانه بگیرند چون این یارانه برق گاز آب نان وغیره میباشد مگر یه نان میخورند که یه عده نگیرند یا همه بگیرند یا هیچ کس نگیرد عدالت یعنی اینکه همه به طور مساوی وسهيم باشند

    • بدون نام

      جناب فتاح یارانه درقبال قیمتهای آنزمان داده

    • بدون نام

      اينا فقط آقاي احمدي‌نژاد را ميخوان تا سرجاشون بشوندشون خواب نداره انگار همش تو فكر يارانه و حق و حقوق مردمه كه چجوري هاپولي كنه

    • رضا

      شما نفست از جای گرم بلند میشه.لطفا دیگه از این نظرات نفرمایید.

    • رضا

      شما نفست از جای گرم بلند میشه.لطفا دیگه از این نظرات نفرمایید.

    • رضا

      شما نفست از جای گرم بلند میشه.لطفا دیگه از این نظرات نفرمایید.

    • ع ا

      رییس کمیته امداد در خصوص یارانه ها ، از طرف خودش حرف میزنه ، نماینده های مردم بجای طرف دولت طرف مردم را بگیرند . اشگال کسری بودجه از جای دیگه است .

    • بدون نام

      45تومن میدن هرچند وقتی یکی میاد مبگه قطعش کنین دیگه خبر ندارن که خیلی از مردم واقعا دارن با همین مقدار پول اموراتشون میگذره تازه بعضی از خونواده هایی که مدد جوی کمیته امداد هستند وضعیتشون هزار برابر بهتر از خیلی از اونهاییه که تحت پوشش نیستن آیا واقعا قبل از اقدام بررسی
      نمیشه یا مسیله ای دیگهای میونه حالا هروز نقشه میکشن ی جوری یارانه را قطع کنن خوب قطعش کنین ی مبلغی خوبی میشه ی نفر برداره از کشور خارج بشه که یک ده آباد بهتر ازصدشهر ویران است

    • لیلا اصفهان

      اقای فتاح یازانه ها را میدند صدبرابر گاز برق اب میاد تورم زیاده فطعم بشه گرونی هست خجالت بکشید

    • بدون نام

      اقای فتاح خواهشا به یارانه مردم بدبخت وبازنشسته ای که نونش بخورونمیره وهمیشه شرمنده شکم خودش وخانواده شه وکمیته هم به هیچ عنوان پوشش نمیگیردشون نباش مگه کمیته مستاجرا وبازنشته ها وتمام زنان سرپرست خانوارو به دلیل فقرونداری وبه رضای خداپوشش میگیره؟؟؟

    • بدون نام

      دست درازی نکن فتاح ما هم ایرانی هستیم ویارانه حق ماست

    • بدون نام

      بالا خره به قشر ضهمت کش و شریف اختلاسگران باید کمک بشه ، چه معنی داره به مردم کمک بشه؟

      عمو تو کویت به مردم به اندازه یک حقوق دولتی با مزایا یارانه میدن.

    • بدون نام

      سلام اولا به رییس کمیته امداد بفرمایید نون درحال حاضر دونه ای هزار تومان می باشد و اکثر خانوادها بخصوص کارگران در زیر خط فقر زندگی می کنند!!!و بیکار هستن وبا پول یارانه امرا و معاش میکنن این دفعه هم بیآن دم در کمیته امداد گدایی کنن؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به آقا فتاح بگویید حرف نزنی سنگین تری

    • بدون نام

      ای آقای فتاح مرد مومن چشمت تو همین 45 تومن آخه خدایی این 45 تا که دولت میده 3 برابرشو پس میگیره تازه کمیته امداد شما اینقدر فعال نیست این خیرین هستن که بزرگترین حامی محرومان شدن شما که جمع میکنید میدید/..

    • محمد

      بنزین لیتری 100 تومن را ده برابر میفروشی الان داری حرف مفت میزنی

    • فقط پول نفت

      روزانه 2500000 بشکه نفت صادر میشه که ضربدر دستکم 40 دلار میشه 100میلیون دلار ضربدر 30 روز مساوی 3میلیارد دلار ، دلار 4000 هزار تومانی رو در 3 میلیارد دلار که ضرب کنیم میشه 12000 میلیارد تومن فقط نفت !!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • فری

      به تو چه رفتی دارد

    • ایرانی

      مگر یارانه کمک به کم درامد نیست اینکارو دولت داره انجام میده چرا باید بیاره به کمیته امدادد.کارتان حساب وکتاب داره درامد شما چقدره.چقدقدرهزینه میکنید به کی حساب پس میدین فقط میگین به کمیته امداد پول بدین کجا مصرف میشه فقط خدا میدونه وشما

    • بدون نام

      بدبخت!!!!، اون زمانی که در دولت محمود فتنه بعنوان وزیر مشغول کار بودی فکر امروز رو میکردی و مانع از اجرای این برنامه میشدی تا ما بدبخت نشیم

    • بدون نام

      آقای فتاح خان دیگه از این نظر ها نده روی زخمان نمک نپاش اکثر مردم محتاج نون شب هستن فوق لیسانس ها منتظر کارن بیکاری وگرانی در جامعه بیداد می کند

    • ایرانی

      اقای فتاح میخواد تو کمیته امداد دولت درست کنه همه مردم برن جلوی کمیته نون گدایی کنند

    • بدون نام

      واجبترین کار اینه که کمته امداد را تعطیل کنند چون ۹۰در صدشان به نا حق و ساختگی فامیلی و با پارتی و امار ظاهری تحت پوشش هستنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همه ی حقوق فرهنگیهارا هم به کمیته امداد بدهند از آنجا بگیرند چون فتاح گفته هرکی یارانه میخداد بیاد کمیته فتاح پرویزخان روابط عمومی کمیته ی پرویزخان

    • بدون نام

      آقای فتاح تو چکاره ای که یارانه ی مردم را قطع و وصل کنی آیا بعداز قطع یارانه ها قبوض آب و برق و گاز هم به چند سال قبل برمیگرده وقتی تو در کار بودجه و آن یکی در کار دیگر مداخله کند یه هرج و مرج در بدنه ی دولت رخ میدهد که سنگ روی سنگ بند نمیاد پس معلوم میشه فعلا کشور اینگونه است

    • بدون نام

      شما با اون بودجه کلانی که در اختیارت چه کار مثبتی انجام دادی که حالا چشم دوختی به این یارانه خیلی از این مردم با همین یارانه زندگی میکنن

    • بدون نام

      واقعا چرا؟به نتیجه برسید ما راخلاص کنید بزارین جیب مردم خالی بشه واقعاخجالتم خوب چیزیه مکه خودت دولت قبلی نبودین مگه اون موقع میخواستی سکوت کنی

    • بدون نام

      یارانه منطقیش باید۴۰۰هزارباش بعدشم اگه بودجه کم دارین حدود۱۵تا۲۰ملیون که دارن از یارانه وسوبسید وطنانمون استفاده میکنن اخراج کنیدویا۵برابرکنید برای افغانیامثل یه ایرانی نزایداینقدرکشاورزی کنن ازدواج بیت المال وبعدشم به قول وزارت کشورهر۱افغانی درسال۳۰ملیون هزینش کمکم پس اوناروتشویق کنید همین پول تقسیم۸۰ملیون ایرانی کنیدتاکم مشکل نداشته باش برای ایجاد۱ملیون شغل ۷۰۰هزارمیلیاردسرمایه میخوادپول۱۰سال پول فروش نفت خوب همین افغانیاحدود۱۰ملیون شغل واشغال کردن بالای۱۰۰سال بودجه دزشغلها هزینه اینا میش و توجیحی دارین چراغی که به خانه رواست به مسجدحرام

    • بدون نام

      واقعا برات متاسفم تو فكر كنم تو نيويورك زندگي ميكني يا كلا خودت به اون رَآه زدي اون موقع يارانه دادن تا قيمّت اب و برق و گاز كه دولت به اونا يارانه ميداد إز جيب خودش به جيب مردم انتقال بده تو همين انتقال همه شون ١٠ برابر و شايد بيشتر قيمّت اضافه كرد اگر پول تو جيب دولت بود در نتيجه يارانه اب و

    • فتح الفتوح

      آقای فتاح تو که هم اسما" فتاحی هم رسما" این کار را بکن آن وقت میبینی که چه تبعات بدی داره برای دولت زحمتکش، دوستی تو دوستی خاله خرسه ، فهمیدی یا نه؟

    • ایران

      خوب برای اینا که فرقی نمیکنه مردم از گشنگی مردن که مردن به جهنم این پرویز خان چون میدونه چهل ملیون نفر زیر خط فقر داریم مگه حالا بزار خودمو لوس کنم که فردا خواستن رای بدن به این ننر رای بدن .

    • بدون نام

      اقای فتاح وضع اقتصادی مردم خیلی بده خیلیا واسه نون شب زن وبچه شون محتاجن تنها درامدشونم یارانه اس حالا شما میخای همشو بدن به دولت اخه با وجدان اون همه پول نفت سیر تون نمیکنه

    • آرش

      سلام .جناب فتاح حضرتعالی نه نماینده من و خانواده من هستید نه نماینده ملت.شما حق ندارین از طرف ملت حرف بزنین واظهار نظر کنین یا تصمیم بگیرین.
      شما میتونین یارانه خودتونو ببخشین .حقوقتونم ببخشین.ولی خواهشا در مورد مردم تصمیم نگیرین.شما نماینده هیچ قشری نیستین.یارانه حق ماست.از شیر مادر حلالتره.چون روزی که یارانه رو گذاشتن و چهل و پنج هزارتومن دادن روی چهل و پنج هزار رقم جنس کشیدن و همه چیزو گرون کردن و به هرچی تونستن مالیات بستن.شما اگه تونستین قیمت اجناس رو برگردونین به 12سال پیش  منم حرفی ندارم قطع بشه.این از جیب خودمونه میکنن و یک هزارمشو میدن به خودمون.اینجا استان خشک و بی اب و علفییه.صنایع و معادن و کشاورزی و آتیه نداره.هیشکی هم سرمایه گزار نیس.قناتها خشک شدن مهاجرت زیاد شده .خیلی از مردم بیکارن و تو خراسان جنوبی در روستاهاباهمین پول یارانه زندگی میکنن.شمادارین حاتم بخشی میکنین که چی بشه.چپتون پره از حال مردم خبر ندارین.رئیس کمیته این و نظراتی میدین غیر اصولی وغیرکارشناسی.ادای دایه مهربانتراز مادر درمیارین.اینجا مردم گرسنه ان.ابادیها ویران چاههای اب خشک یا مسدود شدن.همه مهاجرت میکنن شهر برای مشاغل کاذب.خواهشن نظر ندین.التماس میکنم رحم کنین.تو استانی که بخاطر بیکاری و اعتیاد و نبود صنایع و معادن و کارخانجات و نبود اب و ابادانی و دامپروری و و بالطبع ان دارا بودن مقام اول طلاق رو داره و نه یک کیلومتر راه اهن داره و نه یک کیلومتر ازادراه و بزرگراهو بالاترین امار کشتارجاده به نسبت جمعیت کویریش  خواهشا پیشنهاد ندین.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج