جاباما
۶۲۹۷۰۲
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

راه حل فرانسه برای عربستان

پاریس تلاش می‌کند در حل پرونده بازداشت سعد حریری، نخست وزیر لبنان به عربستان کمک کند و این پرونده در حال حاضر یکی از دغدغه‌های اصلی اداره کل امنیت خارجی فرانسه به ریاست "برنار امی"، سفیر سابق فرانسه در لبنان است.

خبرگزاری ایسنا: پاریس تلاش می‌کند در حل پرونده بازداشت سعد حریری، نخست وزیر لبنان به عربستان کمک کند و این پرونده در حال حاضر یکی از دغدغه‌های اصلی اداره کل امنیت خارجی فرانسه به ریاست "برنار امی"، سفیر سابق فرانسه در لبنان است.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، برخی منابع آگاه در پاریس اظهار داشتند، فرانسه این روزها تلاش می‌کند به عربستان کمک کند، راه حلی برای مساله بازداشت سعد حریری، نخست وزیر لبنان بیابد چراکه این پرونده به شکلی خطرناک چهره عربستان را در جامعه بین‌الملل مخدوش کرده و عربستان را به عنوان کشوری جلوه می‌دهد که توافق‌های بین‌المللی درباره هیئت‌های دیپلماتیک و سفر مسؤولان عالی رتبه کشورها را نقض می‌کند.

در حال حاضر این توافق نظر وجود دارد که ریاض حجم پیامدهای منفی ارجاع پرونده بازداشت حریری در شورای امنیت را درک نکرده و متوجه نیست که در صورت طرح این پرونده در شورای امنیت هیچ یک از کشورهای دوست و هم‌پیمانش نمی‌توانند به او کمکی کنند چراکه این اقدام خط قرمزی است که هیچ کشوری هرچه قدر هم قدرتمند به آن مبادرت نمی‌ورزد و احتمالا با محکومیت‌های شدید بین‌المللی مواجه خواهد شد.

مسؤولان فرانسوی از سناریوهای مختلفی برای کمک به عربستان در حل این پرونده سخن می‌گویند که یکی از آنها انتقال حریری به پاریس برای اقامت موقت با این بهانه است که او در لبنان امنیت ندارد، این سناریو با ادعاهای ریاض درباره دلایل استعفای حریری هماهنگ است و پس از آن حریری می‌تواند به بیروت بازگشته و یا اینکه در فرانسه بماند. به نظر می‌رسد این سناریو موافقت اولیه عربستان را در مقابل سکوت حریری و تکذیب هرگونه بازداشتی در این کشور به دست آورده است.

اداره کل امنیت خارجه فرانسه پرونده حریری را با حساسیت و توجه بسیاری دنبال می‌کند چراکه پاریس می‌خواهد به ریاض کمک کند از این بن‌بست خارج شده و قدرت خود را حفظ کند. همچنین پاریس به دنبال کمک به بیروت در حفظ ثبات داخلی است زیرا مشکلات لبنان به ویژه در بخش مسیحی و مسلمانان اهل تسنن در این کشور به منزله مشکلات داخلی فرانسه است.

سعد حریری شنبه هفته گذشته در ریاض استعفای خود را از سمت نخست وزیری لبنان اعلام کرد.

به نظر می‌رسد که این استعفا تحت فشار بوده و در راستای نقشه راه سیاسی مورد نظر عربستان جهت تحمیل بر منطقه است.

از همان ابتدا صحبت‌هایی از بازداشت حریری به دستور محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان مطرح شد اما پس از آنکه میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان اعلام کرد، ریاض تنها یک هفته برای مشخص کردن سرنوشت حریری فرصت دارد و این اقدام بر خلاف توافق‌های بین‌المللی است، تمامی شک و تردیدها از بین رفت.

نکته قابل توجه آن است که این اظهارات عون پس از بازگشت عباس ابراهیم، مدیرکل امنیت لبنان از پاریس و نشست‌هایش با مسؤولان فرانسوی و در راس آنها امی، که به دلیل فعالیت‌های قبلی‌اش در لبنان به عنوان سفیر فرانسه خود یک کارشناس مسائل لبنان محسوب می‌شود، مطرح شد و سفر ابراهیم تمامی شک‌ها و تردیدها در مورد محدودیت آزادی حریری در ریاض را به یقین بدل کرد.

مجله فیگاروی فرانسه نیز روز جمعه با انتشار مقاله‌ای به اختلافات موجود میان ریاض و پاریس در پرونده لبنان اشاره کرد و بار دیگر گمانه‌زنی‌ها درباره بازداشت حریری را قوت بخشید.

این مجله به نقل از منابعی فرانسوی نوشت: فرانسوا گویت، سفیر فرانسه در عربستان پنجشنبه گذشته دیدار کوتاهی با حریری و برخی از مسؤولان عربستانی داشت.

قرار بود موضوع این دیدار مسائل مربوط به دو کشور فرانسه و لبنان باشد نه عربستان، به همین دلیل حضور مسؤولان وزارت اطلاعات عربستان در این دیدار تعجب آور بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج