کدام وزیر بیشترین فالور و لایک را دارد؟
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
ایرانیان - F داخلی موبایل111
کلینیک زیبایی پارسیس_f موبایل
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
پارسیس - f تبلت
کتاب لند_1
سمپاشی امحا_1
اپیلاسیون نانا 1
لایکو_1
کتاب لند_3
سمپاشی امحا_3
اپیلاسیون نانا 3
لایکو_3
لایکو_4
کتاب لند_4
اپیلاسیون نانا 4
سمپاشی امحا_4
اپیلاسیون نانا 2
لایکو_2
کتاب لند_2
سمپاشی امحا_2
ایرانیان - F داخلی1111
کلینیک زیبایی پارسیس_f
۶۳۳۶۵۲
۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹
۷۷۳۴
زمانی تنها پل ارتباطی مسولین و مردم «جعبه جادو» بود و مطبوعات؛ اما حالا شرایط فرق کرده است و دایره ارتباطات آنچنان تنگ شده که جهان به معنای واقعی حکم «دهکده» را پیدا کرده است.
خبرآنلاین: فضای مجازی این روزها تنها محلی برای سرگرمی افراد عادی نیست، بلکه تبدیل به یکی از پل‌های ارتباطی میان مردم و مسولین شده است.
 
 کدام وزیر بیشترین فالور و لایک را در فضای مجازی دارد؟

زمانی تنها پل ارتباطی مسولین و مردم «جعبه جادو» بود و مطبوعات؛ اما حالا شرایط فرق کرده است و دایره ارتباطات آنچنان تنگ شده که جهان به معنای واقعی حکم «دهکده» را پیدا کرده است.

ایرانی ها در استفاده از فضای مجازی ید طولایی دارند و ساعت ها وقت خود را صرف گشت زدن در تلگرام، اینستاگرام، فیس بوک و توئیتر می کنند؛ وزرای دولت هم برای ارائه گزارش از کارهایی که انجام می دهند و حفظ ارتباطشان با مردم وارد فضای مجازی شده اند. پرچمدار این حرکت را باید محمدجواد ظریف دانست، وزیر امور خارجه ای که گویا به جز دیپلماسی خارجی به دیپلماسی داخلی هم اعتقاد زیادی دارد. آن زمان که هنوز هیج وزیری وارد این عرصه نشده بود، در همان اوایل روی کار آمدن دولت یازدهم، صفحه فیس بوک ظریف فعال تر از روابط عمومی دولت بود و حتی در بزنگاه مذاکرات گزارشاتی از روند امور ارائه می کرد.

چرا فضای مجازی

وقتی دولت دهم به پایان کار خود رسید و دولت یازدهم بر سر امور نشست اغلب وزرا از جنسی بودند که از قدرت ارتباطات جمعی مطلع بودند؛ ذائقه مردم دیگر حضور تصنعی و پوپولیستی مسوولین را نمی‌پسندید و نیاز به یک رابطه بی واسطه وجود داشت. وقتی وزیر امورخارجه با اعلام حضورش در فیس‌بوک پیشگام برقراری رابطه مجازی شد، مردم دیگر او را تنها به چشم یک وزیر ندیدند و همین عامل موجب شد تا دیگران هم به این سمت حرکت کنند؛ اول فیس بوک بعد تلگرام و اینستاگرام و حالا توئیتر؛ شبکه هایی که اغلب بدون  واسطه توسط خود وزرا هدایت می شوند. البته در مواردی ادمین (هدایت کننده) این شبکه‎ ها، افراد مورد اطمینان وزرا هستند، نه خودشان.

از تعداد لایک ها و کامنت‌ها می توان به این درک رسید که هرچند حضور اعضای دولت در شبکه های مجازی به اندازه چهارسال پیش تازگی ندارد، اما نیت اولیه آن یعنی رابطه بی واسطه با مردم محقق شده است.

این ۱۱ نفر

از بین ۱۸ وزیر دولت دوازدهم، ۱۱ نفر آنها بیشترین فعالیت را در فضای مجازی دارند که محمدجواد ظریف گوی سبقت را از همه آنها ربوده است و بعد از آن سهم وزیر بهداشت و درمان یعنی حسن قاضی‌زاده هاشمی بیش از دیگران است. البته کمرنگترین حضور در فضای مجازی نیز به نام "بیژن نامدار زنگنه” وزیر نفت ثبت شده است که تنها صفحه ای نه چندان فعال در اینستاگرام دارد.

برآورد خبرآنلاین از حضور وزرا در فضای مجازی حاکی از آن است که اینستاگرام و توئیتر محبوبترین شبکه‌های اجتماعی مجازی میان وزرا هستند. البته برخی هم  کانال تلگرامی خود را فعال نگه داشته اند تا دایره ارتباطشان بیشتر باشد. به هرحال در این گزارش تلاش کردیم تا نگاهی به فعالیت وزرا در فضای مجازی داشته باشیم و آنها را با یکدیگر مقایسه کنیم.

وزرای فعال در اینستاگرام

عکس می‌گذارند و توضیحی در وصف آن می نویسند؛ گاهی آنچنان به نظر دنبال کنندگانشان جذاب می آید که هزاران لایک و کامنت را در پس آن ثبت می کنند و گاهی هم چندان اقبالی به آن نشان داده نمی‌شود.

آنچه در جدول زیر می‎بینید، برآوردی از صفحات اینستاگرام وزرای دولت دوازدهم است که بر اساس آن محمد جواد ظریف با بیش از ۶۵۵ هزار طرفدار یا follower  بیشترین محبوبیت را دارد و در گام بعدی مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان قرار دارد. سپس حسن قاضی زاده هاشمی در پلکان سوم ایستاده است. در مقابل محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش که تنها چندماهی است ردای وزارت به تن کرده است با ۹۵۰ follower در ردیف آخر قرار دارد. البته این موضوع می تواند بیشتر ناشی از ناشناخته بودن بطحایی در میان کاربران باشد و نه عدم محبوبیت او. بیژن نامدار زنگنه هم که در یک پله مانده به آخر قرار گرفته، کمترین فعالیت را در میان وزرای اینستاگرامی دارد او تنها ۸ پست به اشتراک گذاشته است و گویا چندان تمایلی برای استفاده از این راه ارتباطی ندارد.

برای دیدن تصویر در سایز بزرگ تر بر روی آن کلیک کنید.
 کدام وزیر بیشترین فالور و لایک را در فضای مجازی دارد؟
توضیح جدول:

  • اسامی وزرا به ترتیب تعداد follower یا دنبال کنندگان در این جدول منظم شده‌اند چرا که این شاخص را به نوعی نشان دهنده میزان محبوبیت یک وزیر می توان در نظر گرفت.
  • عناوین ستون‎های جدول فوق بر اساس کاربردهای شبکه اینستاگرام انتخاب شده است. از آنجایی که عناوین انگلیسی برای کاربران این شبکه ملموس تر است ما نیز در این جدول از همان عناوین استفاده کردیم. جهت استحضار کاربرانی که با این اسامی آشنایی ندارند باید گفت منظور از follwer همان «دنبال کنندگان» و منظور از  following همان «دنبال شوندگان» است. همچنین منظور از  posts تعداد مطالبی است که به اشتراک گذاشته است؛ ناگفته نماند منظور از like  و  comment آرای «موافق» و «نظر» آنها درباره هر مطلب است.
  • حرف k  به معنی عدد ۱۰۰۰ است.
توئیتری‎های کابینه دوازدهم

مجاز به نوشتن بیشتر از ۲۸۰ کاراکتر نیستی؛ باید کم گوی و گزیده گو باشی؛ این قاعده نگارش در توییتر است. از این رو وزرای دولت باید تلاش کنند تا آنچه را می خواهند، مجیز و مختصر بگویند. البته به نسبت اینستاگرام، توئیتر چندان در میان وزرا طرفدار ندارد و از میان ۱۸ وزیر ۶ نفر در این شبکه مجازی فعال هستند.

در این عرصه هم باز محمدجواد ظریف فعال ترین وزیر است. البته تمام پست های او به زبان نگلیسی است. چراکه تعداد زیادی از مخاطبین او نیز به زبان فارسی آشنایی ندارند. عباس صالحی هم که مردادماه امسال مجوز ورود به ساختمان پاستور را از مجلس دریافت کرده و سکان وزارت فرهنگ را به دست گرفته، در گام بعد از ظریف ایستاده است. وزیر ارتباطات و فناوری هم که جوان‌ترین وزیر دولت دوازدهم است؛ به اقتضای سن و وزارتخانه ای که مسوولیتش را به عهده دارد عنوان سومین وزیر فعال در توئیتر را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر وزیر ورزش و جوانان که در اینستاگرام مقام دوم را داشت در توئیتر چندان فعال نیست و نفر اخر در این لیست قرار دارد.

آنچه در جدول زیر می‎بینید، برآوردی از صفحات توییتر وزرای دولت دوازدهم است:
 کدام وزیر بیشترین فالور و لایک را در فضای مجازی دارد؟
توضیح جدول:
  • اسامی وزرا به ترتیب تعداد follower یا دنبال کنندگان در این جدول منظم شده‌اند چرا که این شاخص را می توان معرف میزان محبوبیت یک وزیر در نظر گرفت.
  • عناوین ستون‎های جدول فوق بر اساس کاربردهای توئیتر انتخاب شده است. از آنجایی که عناوین انگلیسی برای کاربران ملموس تر است ما نیز در این جدول از همان عناوین استفاده کردیم؛ اما چناچه شما با این اسامی آشنایی ندارید باید گفت منظور از follwer همان «دنبال کنندگان» و منظور از  following همان «دنبال شوندگان» است. همچنین منظور از  posts تعداد مطالبی است که به اشتراک گذاشته است. ناگفته نماند منظور از like  و  comment همان آرای «موافق» و «نظر» کاربران برای مطالب منتشره است.
  • حرف k  معادل ۱۰۰۰ نفر است.
  • عدم درج اسامی دیگر وزرا در این جدول به معنی عدم حضورشان در توییتر است.
مهجوری تلگرام

کانال‎های تلگرامی اگرچه این روزها میان هموطنان ایرانی محبوبیت زیادی دارد اما گویا در میان وزرا چندان پرطرفدار نیست و فقط پنج وزیر از میان ۱۸ وزیر کانال تلگرام دارند؛ حتی این شبکه ارتباطی محمدجواد ظریف را از مقام اول در همه شبکه های اجتماعی به رتبه سوم تنزل می دهد و بجای او وزیر بهداشت، صدر نشین این جدول می شود؛ بعد ازحسن قاضی زاده هاشمی، عباس آخوندی وزیر مسکن،راه و شهرسازی فعال ترین کانال تلگرامی را دارد.

آنچه در جدول زیر می‎بینید، برآوردی از صفحات کانال‎های تلگرامی وزرای دولت دوازدهم است:
 کدام وزیر بیشترین فالور و لایک را در فضای مجازی دارد؟
توضیحات جدول:
  • برخلاف جداول قبل از آنجایی که عناوین فارسی برای کاربران تلگرام آشنا تر است، در این جدول از مفاهیم ترجمه شده استفاده کردیم.
غبار فراموشی در فیس‌بوک

وقتی اینستاگرام و تلگرام پا به عرصه رسانه‎ای جهان گذاشتند، کم کم برخی شبکه‌های اجتماعی دیگر مانند فیس‌بوک که زمانی یکه تاز این میدان بودند، محبوبیت خود را میان کاربران ایرانی از دست دادند. درست برخلاف ۴ یا ۵ سال پیش که کمتر کسی بود در این شبکه عضو نباشد، امروز کمتر کسی را می شناسیم که هنوز سری به فیس‌بوک می زند!

در این میان از اهالی کابینه دوازدهم تنها محمدجواد ظریف است که صفحه ای در این شبکه اجتماعی آن هم با بیش از ۹۰۳ هزار follower یا همان «دنبال کننده» دارد؛ البته ظریف آخرین باری که فیس‌بوکش را به روز کرده  مربوط می شود به سه سال پیش و گویا وزیر امورخارجه نیز از سال ۲۰۱۴ با فیس‌بوک خداحافظی کرده است. هرچند از وزرای دولت یازدهم علی جنتی نیز در این شبکه اجتماعی فعال بود و هنوز هم گاهی پستی می گذارد اما گویا این شبکه در میان کابینه دوازدهم غبار فراموشی به خود گرفته است و به جز محمدجواد ظریف تنها علی ربیعی است که نام و نشانی از او در فیس بوک وجود دارد؛ آن هم صفحه ای که مدتها‌‌ست به روز نشده و حتی جنبه عمومی هم ندارد یعنی تنها دوستان او می توانند پست هایش را ببینند یا درمورد آنها نظر دهند.
مطالب مرتبط
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
بهمن پور_داخلی1
تدریس خصوصی امیرکبیر_1
استخدام_1
شیرآلات زمانی_1
استخدام_3
بهمن پور_داخلی3
تدریس خصوصی امیرکبیر_3
شیرآلات زمانی_3
استخدام_4
بهمن پور_داخلی4
تدریس خصوصی امیرکبیر_4
شیرآلات زمانی_4
بهمن پور_داخلی2
شیرآلات زمانی_2
استخدام_2
تدریس خصوصی امیرکبیر_2
رستوران پارسیان_فوتر موبایل
رستوران باغ بهشت_فوتر موبایل
پارسیس_فوتر موبایل ساختمان
تدبیرکالا_فوتر موبایل
شفا_فوترموبایل
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل بلفارو
آیلین_فوتر موبایل کاشت ابرو
دکتر عارفی - موبایل فوتر
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
قالیشویی بانو_فوترموبایل2
کیان برنا_فوتر موبایل
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
فنی آتل_فوتر موبایل
ایرانیان- فوتر موبایل222
آیلین_فوتر بلفارو
قالیشویی ادیب_فوتر
شفا_فوتر
تدبیرکالا_فوتر
دکتر عارفی - فوتر
فنی آتل_فوتر
پارسیس_فوتر ساختمان
رستوران باغ بهشت _فوتر
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
آیلین_فوتر کاشت ابرو
قالیشویی بانو_فوتر2
رستوران پارسیان_فوتر
کیان برنا_فوتر
موسسه خیریه زهرا_فوتر
ایرانیان-فوتراصلی222
قالیشویی نوین_فوتر