۶۴۰۳۴
۱ نظر
۵۱۳۹
۱ نظر
۵۱۳۹
پ

خودرو شناسی فیلم‌های اکشن

درست است که ماشین‌ها حضور گسترده‌ای در سینما داشته‌اند و کمتر فیلمی را می‌شود پیدا کرد که در آن ماشینی یافت نشود اما بدون شک فیلم‌های کمی بوده‌اند که ستاره‌هایش ماشین‌ها باشند و یا نقش اصلی را در آن ایفا کنند.

خودرو شناسی فیلم‌های اکشن
مجله تخت گاز: درست است که ماشین‌ها حضور گسترده‌ای در سینما داشته‌اند و کمتر فیلمی را می‌شود پیدا کرد که در آن ماشینی یافت نشود اما بدون شک فیلم‌های کمی بوده‌اند که ستاره‌هایش ماشین‌ها باشند و یا نقش اصلی را در آن ایفا کنند. فیلم‌هایی مانند دوئل، فرار در بزرگراه، شوگرلند سریع السیر و چند اثر دیگر از معدود فیلم‌هایی هستند که این ستاره‌های فلزی در آن‌ها نقش‌های پررنگ‌تری را ایفا ‌کردند و تا حدودی دل ماشین‌بازها را بدست آوردند. اما با ساخته شدن اولین فیلم Fast and the Furious در سال ۲۰۰۱ این ماجرا رنگ و بویی دیگر به خود گرفت. این اثر بر خلاف دیگر فیلم‌ها ماشین‌ها را به عنوان ستاره‌های اصلی فیلم معرفی کرد و نشان داد آنها می‌توانند تماشاگران زیادی را به سینما بکشانند.

خودرو شناسی فیلم‌های اکشن

شاید باورش کمی سخت باشد اما ایده ساخت اولین نسخه سینمایی سریع و آتشین از دل مقاله‌ای بر می‌گردد که در مجله Vibe به چاپ رسیده بود. مطلب مورد نظر درباره مسابقات خیابانی درگ بود که در آن تعدادی راننده به صورت غیرقانونی با خودروهایی که تیونینگ شده بودند با یکدیگر به رقابت می‌پرداختند. به گفته نویسنده مطلب محل مسابقات محله‌های خلوت نیویورک بوده که بعد از مدتی توانسته بود تماشاگران زیادی را به سمت خود جلب کند.

یک نام ماندگار

درباره نام فیلم و اینکه از کجا آمده حرف و حدیث زیاد است اما راب کوهن، کارگردان قسمت اول مجموعه می‌گوید «نام فیلم برگرفته شده از فیلم دیگری که در سال ۱۹۵۵ ساخته شده و دقیقاThe Fast and the Furious نام داشته. اما برای اینکه ما بتوانیم از این نام برای فیلم‌مان استفاده کنیم مجبور شدیم امتیاز نام فیلم را خریداری کنیم». The Fast and the Furious که در سال ۱۹۵۵ اکران شده ساخته جان آیرلند است که موضوع اصلی آن حول و حوش دزدی به نام فرانک وبستر می‌گردد که پس از فرار از زندان، مجبور می‌شود دختری را گروگان گرفته و با خودرویی بگریزد. در طول فیلم دخترک چند بار اقدام به فرار می‌کند اما کشمکش بین او و فرانک در نهایت به عاشق شدن آنها می‌انجامد و نقشه فرار فرانک دو نفره می‌شود.

راب کوهن اما برای فیلم خود نقشه‌ای دیگر در سر دارد. او به جای استفاده از فیلمنامه این فیلم کلاسیک سروقت فیلم «نقطه گسست» کاترین بیگلو می‌رود که در آن کیانو ریوز و پاتریک سوانزی نقش‌های اصلی را بر عهده دارند. ماجرای این فیلم درباره تعدادی موج‌سوار کله‌شق است که برای تفریح و فرار از زندگی کسالت‌بار به بانک‌ها دستبرد می‌زنند. اما در این میان یکی از ماموران اف‌بی‌آی (با بازی کیانو ریوز) سعی می‌کند به عنوان یک موج‌سوار مبتدی وارد آن گروه شود و موجبات دستگیری آنها را فراهم کند. نقشه اصلی اولین قسمت سریع و آتشین هم اگر خاطرتان باشد به همین شکل است که برایان اُکانر (با بازی پل واکر) با یک هویت جعلی وارد باند دزدی دومنیک (با بازی وین دیزل) می‌شود و سعی می‌کند نقشه‌های آنها را بر هم بزند.

تغییر فرم و ورود به دنیای جدید

قسمت دوم سریع و آتشین که با نام ۲Fast ۲Furious شناخته می‌شود ادامه رو همان روند قسمت اول بود. ماجرای دزدی و اکانری که حالا جزیی از گروه دومنیک شده. اما با شروع ساخت قسمت سوم و روی کار آمدن کارگردان جوانی به نام جاستین لی روند کار دچار تغییرات شدیدی شد. لین می‌گوید« زمانی که من قسمت اول مجموعه را دیدم هنوز در دانشگاه فیلمسازی مشغول به تحصیل بودم و از این همه هیجان و انرژی که در فیلم بود هیجان‌زده و شگفت‌زده بودم. با این همه وقتی ساخت قسمت سوم به من پیشنهاد شد این ایده به ذهنم رسید که کمی بیشتر هیجان و اکشن به مجموعه تزریق کنم. بنابراین در The Fast and the Furious: Tokyo Drift دریفت کردن را وارد بازی کردیم تا به کل از آن حال و هوای دو قسمت اول جدا شویم. برای این کار حتی بازیگران اصلی مجموعه مانند پل واکر، وین دیزل و ... را کنار گذاشتیم و سراغ چهره‌های جدیدی رفتیم که تا به حال در مجموعه دیده نشدند».

آنها البته مجبور شدند برای این تحول بزرگ هزینه‌های زیادی را هم پرداخت کنند. آوردن چند دریف‌تر ماهر همانند کیچی تسوچیا (که به سلطان دریفت در کشور ژاپن مشهور است)، رایس میلن (دریف‌تر مشهور آمریکایی) و ساموئل هابینت سوئدی (که به سوئدی وحشی مشهور است) برای تمرین کردن با رانندگان و بدلکاران فیلم یکی از هزینه‌های اضافه‌ای بود که تیم سازنده مجبور به پرداخت آن شدند. همچنین آنها وقتی متوجه شدند هیچ از بدلکاران کمپانی یونیورسال نمی‌توانند دریفت کنند و یا مدت زمان آموزش آنها بیشتر از زمان معمول طول خواهد کشید سر وقت دریفت‌ترهایی مانند تانر فاست ریچارد راترفرود و آلکس فیفر رفتند تا سکانس‌هایی که از وجود بدلکاران استفاده می‌کنند را با حضور آنها فیلمبرداری کنند.

لین حتی برای اینکه اتفاقات و سکانس‌هایی که در آن دریفت رخ می‌دهد طبیعی و واقعی به نظر برسند متخصصی به نام توشی هایاما را استخدام می کند تا دکور صحنه و دکوپاژ محل فیلمبرداری را او نظم دهد.

بهترین خودروهای سری سریع و آتشین

Mitsubishi EVO Lancer ۹

فیلم: ۲ Fast ۲ Furious

خودرو شناسی فیلم‌های اکشن

یکی از ویژگی‌های منحصربفرد لنسر ۹ کنترل‌پذیری و هندلینگ فوق‌العاده‌ آن است. اگرچه در لنسری که در فیلم مشاهده می‌کنید، اکسل از چرخ‌های جلو جدا شده و دیگر خبر از چهار چرخ متحرک نیست اما همین ویژگی کار را برای دریفت کردن آسان‌تر می‌کند. از ۱۰ لنسری که میتسوبیشی به تهیه کننده داده ۸ تای آنها به همین شیوه تیونینگ شدند. در بقیه بخش‌ها سیستم تعویض دنده ۶سرعته دست نخورده باقی مانده اما تغییرات زیادی در بدنه بوجود آمده که شامل اضافه شدن بالچه عقب و سپر جدید می‌شود. یک موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری به همراه یک توربو شارژر و لاستیک‌های ۱۹ اینچی روی لسنر مذکور نصب شده تا در عرض کمتر از ۶/۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ثانیه برسد و یک چهارم مایل را در زمان ۵/۱۴ ثانیه طی کند.

۱۹۷۰ Dodge Charger

فیلم: The Fast and the Furious/ Fast & Furious (۴)/ Fast Five

خودرو شناسی فیلم‌های اکشن

ماشین افسانه‌ای سری Fast & Furious. یک دوج چارجر مدل ۱۹۷۰ به رنگ مشکلی که دومنیک تورتو آن را در قسمت اول از بین می‌برد اما بعد از یک بازسازی کامل در قسمت چهارم و پنجم آن را بر می‌گرداند. البته خراب شدن و بازسازی این دوج مشکی بارها اتفاق افتاده اما نکته جالب اینجاست که در خارج از عالم سینما به سختی می‌شود این نوع مدل چارجر را یافت و اگر یافت شود خیلی هم گران است. اما سازندگان در همان ابتدای کار ۵ فقره از این خودرو را خریداری کردند که یکی از آنها فقط در سکانس‌هایی حضور دارد که در استودیو گرفته می‌شوند. موتور این خودرو قدرت این را دارد تا این غول آهنی را ظرف ۹ ثانیه از یک چهارم مایل عبور دهد که البته در این راه یک سوپرشارژر «کرایسلر ۴۲۶ همی» به کمک این موتور ۸ سیلندر می‌آید تا نیرویی بیش از ۹۰۰ اسب بخار تولید کند.

۲۰۰۲ Nissan Skyline GT-R

فیلم: ۲ Fast ۲ Furious

خودرو شناسی فیلم‌های اکشن

به این ماشین لقب موستانگ نیسان داده‌اند از این جهت که قدرت و گشتاور آن همانند نمونه آمریکایی‌اش فوق‌العاده است و می‌تواند هر چیزی را از سر راه خود بردارد. جالب اینجاست که به همین خاطر به «نیسان اسکای‌لاین جی‌تی-آر» اجازه ورود به آمریکا را نداده‌اند تا مبادا برای فورد و موستانگش مشکلی بوجود بیاید. از طرفی اگر حقیقت را بخواهید ماشینی که در فیلم مذکور می‌بینید که اسکای‌لاین جی‌تی-آر نیست بلکه نسخه دستکاری شده جی‌تی-اس (مدل قدیمی‌تر جی‌تی‌-آر) است که متخصصین فیلم آن را تبدیل به یک جی‌تی‌-آر کرده‌اند. آنها با برداشتن نیروی محرکه جلو، جی‌تی-اس را از یک خودروی چهار چرخ محرک تبدیل به یک خودروی محور عقب کرده‌اند تا بدل‌کاران بتوانند به راحتی با آن مانور بدهند.

۱۹۹۴ Toyota Supra

فیلم: The Fast and The Furious

خودرو شناسی فیلم‌های اکشن

در قسمت اول، بعد از اینکه «میتسوبیشی اکیلیپس» برایان (پل واکر) در اثر استفاده از نیتروژن منفجر می‌شود او سراغ این تویوتای هیولا می‌رود که بعد از تیونینگ شدنش حتی توان رقابت با فراری را پیدا می‌کند. تویوتا سوپرای داخل فیلم به یک موتور ۲۹۷۷ سی‌سی مسلح شده که خود این موتور از دو توربوشارژر بهره می‌گیرد تا بتواند در دور موتور ۶۸۰۰ حدود ۵۴۴ اسب‌بخار نیرو تولید کند. اگر سوار بر این هیولای ژاپنی شدید و از تمام این نیرو استفاده کنید می‌توانید به حداکثر سرعت ۲۹۷ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کنید. با دو کپسول نیتروژن مایع و چند بادی کیت چیزی نزدیک به ۵۰ هزار دلار هزینه تیونینگ این خودرو شده. هنوز منتظر چیز بیشتری هستید؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • م ب

      مطلب عالی بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج