۶۴۵۵۲۹
۶۶ نظر
۵۰۰۹
۶۶ نظر
۵۰۰۹
پ

یک هفته و چند چهره؛ عوارض روحانی و مکافات قریشی

یک ویدئویی مربوط به چند ماه پیش از سحر قریشی دست به دست شده. قریشی در آن ویدئو می گوید که مخالف حضور خانم ها در استادیوم است و کلا منقلب می شود از همنشینی با جامعه مذکر.

برترین ها - ایمان عبدلی:
ترامپ یا (ضدِ صلح هفته)

بعضی شهرها جاندار ترین موجودات جهان هستند، مثل پاریس با آن همه خاطرات و خطرات، کافه ها و قهوه های نیمه خورده اش از پاریس و شمایل آن داستان ها ساخته. اما خب همیشه شهرها آن قدر رمانتیک و شیک نیستند. این جا و این نزدیکی ها یک شهر جاندار هست اما جانی از جنس اندوه؛ بیت المقدس!

شهری که حدود ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. در ساختاری مربعی شکل، شهر به چهار قسمت تقسیم می شود و هر قسمت بنا به مذهب ساکنینش از دیگر قسمت ها تفکیک شده. سهم مسیحی ها دو منطقه است. سهم مسلمانان و یهودی ها هر کدام یک منطقه است. به عبارتی بیت المقدس نقطه تلاقی باورها و عقاید، پیروان سه دین ابراهیمی است. مسلمانان نمی توانند این خاک را رها کنند، چون مسجدالقصی پس از مساجد مکه و مدینه مهم ترین و استراتژیک ترین مسجد جهان اسلام است و اصلا آن جا اولین قبله مسلمانان بوده، قبله ی حضرت محمد (ص) در دوران قبل از هجرت.

این اما همه‌ی داستان نیست. برخی از یهودیان (صهیونیستی ها) هم بیت المقدس را رها نمی کنند و اعتقاد دارند سنگ بنای اولیه دنیا در این وجود دارد و هر ساله هم در مناسبت های خاص گردهمایی های مذهبی دارند (افسانه‌هایی که صهیونیست ها و نه یهودی ها به یک دیوار قدیمی در بیت‌المقدس نسبت می‌دهند و آن را باقیمانده بنایی از روزگار حضرت سلیمان می‌دانند و مسلمان‌ها به آن می‌گویند الهیکل المزعوم یا معبد خیالی). جالب تر می شود، وقتی بدانیم که مسیحی ها هم معتقدند تمام آن چه که بر سر حضرت مسیح آمده در این جغرافیا رخ داده و آن ها هم بیت المقدس را دُردانه می دانند. با این اوصاف باید به روح تاریخ گله کرد که چطور این همه را در یک جغرافیا ریخته؟
یک هفته و چند چهره؛ عوارض روحانی و مکافات قریشی

از سال 1948 که صهیونیست ها رسما فلسطین اشغالی را غصب کردند، طرح و توطئه دو تکه کردن این شهر را ریختند. معاهداتی مثل کمپ دیوید با همکاری مصر و اردن به تضعیف موقعیت مسلمانان در این شهر دامن زد. همین امروز هم قسمت غربی این شهر دست اسرائیلی ها هست و قسمت شرقی دست فلسطینی ها. ده سال سکوت شورای امنیت در دهه 50 میلادی هم نتوانست آرامش را برگرداند و رفته رفته بیت المقدس تبدیل به شهری با ساکنان مذهبی شد. بیت المقدس به واسطه همین دو تکه شدن جعلی هیچ وقت روی آرامش را ندیده است.

ناهماهنگی اعراب در تمامی این سال ها، جور و جفایی بود در حق خاک کم تحمل تاریخ زده.امروز که ترامپ سودای یکسره کردن قضیه را دارد. فلسطینی ها خیلی جان ندارند و عربستان هم که به هر دری می زند در منطقه سهم بگیرد. از آن طرف در رژیم صهیونیستی یک نتانیاهو نه چندان محبوب وجود دارد که باید با هر ترفندی میخ خودش را بکوبد.

سودای عربستان و نیاز نتانیاهو به وعده های محقق نشده ترامپ مثلثی است که می خواهد فلسطین مظلوم و حامیانش را قربانی کند. ترامپ البته باید کسانی مثل «شلدون ادلسون» راضی کند. لابی صهیونیستی می تواند در آمریکا پناهِ ترامپ باشد. همان طور که در کارزارهای انتخاباتی پول ها خرج کردند و حالا وقت برداشت است، البته نباید انگیزه هژمونی سازی از سمت ترامپ برای آمریکا را هم از یاد نبریم. مساله‌ی فلسطین اشغالی البته که خیلی پیچیده تر از این هاست و نه در حد این مقال.

در انتها شعری از نزار قبانی؛

ما به تروریسم متهم هستیم / اگر نخواهیم بمیریم / زیر بلدوزرهای اسرائیلی / که خاک ما را زیر رو رو می‌کند / تاریخ ما را زیر و رو می‌کند / انجیل ما را زیر و رو می‌کند / قرآن ما را زیر و رو می‌کند / خاک پیمبران را زیر و رو می‌کند / اگر گناه ما این است، چه زیباست تروریسم...

واعظی یا (عوارض هفته)

واکنش ها به سه برابری شدن عوارض خروج از کشور دو نکته داشت، هر دو در باب طبقه متوسط.

نکته یکم؛ برخی می گویند آن ها که سفر خارجه می روند، درگیر و دار این مبالغ نیستند و اصلا کسی که سفر خارجه می رود، عمدتا از قشر مرفه هست. پس عوارض چند برابری را هم متقبل می شود. عده ای با چنین استدلالی سعی کرده اند، اتفاق را کمرنگ کنند. البته که ساده لوحانه است. چرا؟ چون که گران شدن عوارض خروج از کشور مساله تک بعدی نیست و مثل هر تصمیم اقتصادی دیگری حتما تاثیرات زیادی در حوزه های مختلف خواهد گذاشت، خاصه آن که متوسط ها را هدف می گیرد.

تصور کنید خانواده چهارنفره ای برای مسافرت به یکی از همین کشورهای اطراف حداقل باید چیزی حدود 600 هزار تومان بیشتر هزینه کند. یادمان نرود که مشتری تورهای این چنینی عمدتا مردمانی از طبقه متوسط هستند. طبقه‌ی فربه و تاثیر گذاری که 600 هزار تومان برایش چشمگیر است.

طبقه ای که چند سالی است به شدت سفر می رود و طعم لذت را می چشد. در لحظه تر است و به قیمت ترافیک های چند ساعته حتما سری به چالوس و هراز هم خواهد زد. حالا از این به بعد سفرهای خارجه هم برایشان سنگین تر خواهد شد. پس گران شدن عوارض خیلی هم مهم است چون در همان ضرب اول سفر داخلی را هم گران می کند، حداقل در سطح هتلداران. مُشت اول را «سفر» خواهد خورد، در همه ی اقشار، آسیبی به اندازه‌ی فراغت کمتر برای یک مردم.‌
یک هفته و چند چهره؛ عوارض روحانی و مکافات قریشی

نکته ی دوم؛ پس از این اتفاق نوید محمدزاده، رضا صادقی و علی کریمی و ...خیلی های دیگر به طعنه و کنایه در فضای مجازی از اقدام دولت انتقاد کردند. همین ها بودند که در زمان انتخابات برای روحانی رای جمع می کردند و خب چون جامعه همچنان متکی به افراد است (اصولا در همه جای دنیا هم سلبریتی ها توان هم افزایی دارند)، موثر بوده اند. حالا با این قهر و کنایه ها هم در رویگردانی مردم از روحانی و دولتش بی تاثیر نخواهند بود. بماند که عملکرد دلسرد کننده روحانی در تمامی حوزه ها، مردم را منتظر بهانه ای کرده که با تفکر او قهر کنند. حالا بهانه جور شده و سلبریتی ها هم مهر تاییدی بر این قهر نیمه پنهان خواهند شد.

مساله اما این جاست که اگر فرایند رای جمع کردن بر اساس اتکا به نهادها و احزاب باشد، آن ها می توانند در چنین شرایطی هم افکار عمومی را اقناع کنند و چه بسی حتی مسائلی دشوارتر از عوارض را هم در ذهن مردم جا بیاندازند، اما وقتی به سلبریتی برای رای آوری اتکا می شود، او هم معمولا همراه مردم (چه درست چه غلط) کنشی عادی خواهد داشت. پس نمی تواند کاری از پیش ببرد و صرفا مباحث احساسی خواهد شد و نه پیش برنده .

نکته ی سوم؛ جناب واعظی، گفته اند درآمد عوارض را به فقرا می دهند. عذر بدتر از گناه، شاید دقیقا همین باشد. به گناه افزایش یهویی عوارض، یک گناه دیگر هم افزوده می شود. به چه حقی از جیب عده ای به جیب عده ای دیگر سرمایه سرازیر می شود؟ رابین هودگونگی مصوب؟ ملاک این کم شدن از قشر اهل سفر و این افزودن به قشر سفر نرو چیست؟ اصلا ساز و کار چنین ادعای مبهمی چگونه است؟ چگونه تشخیص می دهند این درآمد تحمیلی کسب شده، باید به جیب چه کسانی ریخته شود؟ چرا ادعاهایی بر می دارید که موجب چند دستگی و شکاف میان اقشار مختلف می شود؟ کم، گیرِ قطب سازی‌ها و شعارها بوده ایم؟ اگر تصمیمی گرفته اید و توجیه مناسبی برایش ندارید، سکوت، تاکتیک معقول تری است.

سحر قریشی یا (منقلب هفته)

یک ویدئویی مربوط به چند ماه پیش از سحر قریشی دست به دست شده. قریشی در آن ویدئو می گوید که مخالف حضور خانم ها در استادیوم است و کلا منقلب می شود از همنشینی با جامعه مذکر. این که چرا این ویدئو، یهویی و بعد از چند ماه پخش می شود، خودش مساله ای است. ظاهرا یکی از خبرنگاران آن ورآبی این را در صفحه اش به اشتراک می گذارد و پشت بند آن رسانه ها آن را باز نشر می کنند.

سحر قریشی به واسطه جایگاهی که دارد از این توی چشم بودن استقبال می کنند، هر چند محتوای کامنت ها خیلی مثبت نباشد، اما خب بعد جریان طارمی، این موج خبری هم امتداد حضورش در رسانه ها را قوت می بخشد. رسانه ها هم ضرر نمی کنند. می ماند ما مردم معمولی که با چشم بسته و کور دنبال این موج ها راه می افتیم. شاید شبی، نصفه شبی گوشی به دست، با خواندن کامنت ها و خط و نشان های چپ و راست، کمی عقده هایمان را خالی کنیم. اما یک لایه از ماجرا را که برداریم، چیزهای به درد بخورتری هست که وقت کمتری هم می گیرد و از افتادن ما به موج ها جلوگیری می کند. چیز به درد خورتر، شاید خودشکستن باشد که البته آینه شکستن خطاست.
یک هفته و چند چهره؛ عوارض روحانی و مکافات قریشی

شاید باید از خودمان بپرسیم که چرا سحر قریشی ستاره می شود و حتی یکی مثل مهناز افشار؟ بحث فارغ از تعلقات سیاسی است. تعارف که نداریم آن ها اگر زیبا نبودند، الان در سینما جایگاهی نداشتند. این بهانه ای برای تحقیر خودمان نیست. مردم در همه جای دنیا از تماشای ستاره‌های زیبارو روی پرده سینما استقبال می کنند. در هالیوود و بالیوود هم همین طور است. منتهی فرق ما و آن ها این است که آن جا نهادها جان دارترند و ستاره ها البته موضع گیری می کنند، اما قامت الگو شدن را خیلی دیرتر و دشوارتر می پذیرند.

در ایران اما شهرت خیلی به سرعت می تواند، برابر با الگو و پیشوا بودگی تعبیر شود. یعنی براد پیت که چهره جذاب و گیرایی دارد، اگر مشهور است و اگر موضع گیری دارد و ندارد، قاطبه‌ی عظیمی پشت خودش راه نمی اندازد. این جا اما این گونه نیست، چون جای خالی در عرصه اجتماعی زیاد است. گاه یک ستاره که به صرف زیبایی ستاره شده در یک سوتفاهم بزرگ، جایگاه یک پیشروی اجتماعی را پیدا می کند. شاید خودش نخواهد، اما جامعه به آن سمت هلش می دهد. حالا در این میان برخی تیزهوش تر هستند و از این فرصت (شهرت) بستری می سازند. برخی با همان بلاهت ذاتی ادامه می دهند.

مهناز افشار و بهرام رادان که با «شور عشق» شروع کردند، کلا متعلق به سینمای تجاری بودند و واقعا هم هیچ پوئن خاصی در بازیگری به غیر از چهره مطلوب نداشتند، اما افشار به مرور و پس از سیری از فضای شهرت، به سمت جلب توجه منتقدین رفت.جایگاه اجتماعی برای خودش ساخت. قریشی و خیلی ها دیگر هم مثل او این کار را نکردند. حالا یا به زحمتش نیارزیده یا اصلا تمایلی نداشتند یا هر چیز دیگری، خیلی هم مهم نیست.

وقتی سلبریتی ها در چنین روند غلطی در آن جایگاه قرار می گیرند، میل به تعصب و افراط و تفریط در پیشبرد مسال اجتماعی دائما زیاد می شود. به عبارتی حرکت های اجتماعی پرهزینه می شود و انرژی که باید در لایه لایه مردم، صرف پیشبرد خواسته های به حق اما مغفول مانده شود، صرف کامنت گذاشتن و کینه جویی و چشم و هم چشمی های زرد و مبتذل می شود. حرکات اجتماعی دامنه زمانی خیلی وسیعی دارد. باید پازل به پازل آن را با حوصله چید. عقبه تاریخی اش را لحاظ کرد. الابختکی و با تکیه بر چهره هایی چنینی نمی شود و چه بسی آش شورتر هم بشود. بیچاره قریشی حتی در شغل خودش هم نیمچه تخصصی ندارد و مثلا تارانتینو را هم نمی شناسد، چه توقعی از او دارید؟ مثل او در ویترین مغازه ها زیاد است، چشم باز کنیم.

کافه نشین ها یا (نادری هفته)

این عزم نامعلومی را که برای قتل کافه نادری، کمر همت بسته، می شود استعاره از یک وضعیت دانست؛ وضعیت پاتوغ کُشی. تهران به قاعده، باید پاتوغ دارترین شهر کشور باشد. هم از حیث جمعیت متکثری که دارد و هم از لحاظ اهمیت تاریخی و هویتی که در تاریخ معاصر دارد. مثلا خیابان انقلاب به عنوان شاهد زنده خیلی از ماجراها یا میدان توپخانه و بی شمار فضاهای شهری این مدلی که می تواند روحی در ساکنانش بدمد و آن ها را ترغیب به پاتوغ سازی کند.

پاتوغ سازی اما فقط کار شهروندان و روح تاریخ نیست. نیاز به مساعدت و هموارسازی دارد. شرایط کلی جامعه چیزهای می گوید انگار که عرصه برای محیط هایی که در آن گفت و گو شکل بگیرد، تنگ و تنگ تر شده. حرف ها شنیده نمی شود و اصلا غالبا حرفی زده نمی شود. اشتباه نشود ایده آل این چند خط فقط حرف های روشنفکرپسند و فرهنگی نیست، حتی در میان علاقه مندی های دیگر هم، پاتوغی به آن شکل وجود ندارد. جایی که آدم هایی شناسنامه دار داشته باشد و دورهم جمع شوند و از علایق مشترک بگویند. سر اختلافاتشان حرف بزنند. اصلا یاد بگیرند مخالفت کردن چه تفاوتی با تخریب و استهزا و دست انداختن دارد، که گاهی باید شنید دندون قروچه کرد، اما حرفی خلاف جهت را حتی پذیرفت، باشگاه های برای توانمند کردن مغز و اعصاب.
یک هفته و چند چهره؛ عوارض روحانی و مکافات قریشی

گره خیلی از مشکلاتی که در طی روز نالان و غرزنانش هستیم، از همین خلاهایی است که با کوتاه بینی‌ها مدیریتی به یغما رفته و جایش پر نمی شود که نمی شود. در همین تهران، با این همه روح، در کنار فوج فوج فست فود، چه پاتوغی را مجال داده ایم؟ حساب فرهنگی ها را جدا کنید که به هر ضرب و زوری گلیمشان را از آب بیرون می کشند. چه اشکالی دارد در پردیس چارسو چهار صندلی و یک میدان کوچک باشد که گرا بدهد عاشقان تکنولوژی دورهمی داشته باشند. در همین سینماها و پردیس های شلوغ آخر هفته ها هیچ فضای گفتمانی نیست، کافه نشین روشنفکر کار خودش را می کند، اما فرهنگ و اندیشه در میان جمعیت گردش پیدا می کند. مردم غریبه و غریب به سینما و تئاتر می روند، انگار به مجلس عروسی دعوت شده اند. بدون هیچ پس و پیش که مقتضای هر کنش فرهنگی است.

بدون گفت و گو و بدون مکان هایی برای گفت و گوی جمعی، اندیشه ای ایجاد نمی شود. کافه نادری در نهایت یک کافه از هزاران است، اما در واقع در فضای ذهنی، یک نماد و یک استعاره است. فروپاشی اش نه که دمار قهوه خورهای تهران را دربیاورد اما طالبان گفت و گو و اندیشه را بدبین و منزوی می کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دوست عزیز ما چیزی به اسم طبقه متوسط نداریم.حالا میخای توجیه کنی و سفرت دچار مشکل شده حرفی نیست.ولی مردم یا پولدارن یا فقیر.
      اینهمه اتفاق افتاد فقط نگرانی شما تفریحت بود؟چرا بقیه چیزارو نمیگی.؟
      اتفاقا شک ندارم کسیکه میره خارج پولداره.
      ما یه فامیل داریم پولش از پارو بالا میره ولی همیشه میگه ما پولدار نیستیم فقط دستمون به دهنمون میرسه.باشه شما راست میگی ماهم گوشامون درازه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از بعد از احمدی نژاد طبقه متوسط محو شد .روز به روز هم شکاف طبقاتی زیادتر میشه .کسی که در این وضعیت بد اقتصادی به سفر خارجی میره پولداره

    • بدون نام

      من فکر میکنم شما معنی پولدار و ندار و طبقه متوسط رو نمیفهمی.کسیکه به قول شما متوسطه و میره خارج تفریح هزارتا خرج دیگم اونجا میکنه واصلا دویست تومن براش پولی نیست.ازینا گدشته اگه به قول تو مردم کمتر برن پس تورها هم ارزونتر میشن و این همون میشه.
      یادته ترکیه مشکل پیش اومد مردم کمتر میرفتن تورها اومد زیر یه تومن؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من فکر می کنم روحانی داره می چرخه به سمت فقرا تا در دوره بعد جانشینش هم بتونه آراء فقرا رو جذب کنه . چون طبقه متوسط بین قهر و آشتی در تردد هستند و البته روز به روز بر افراد فقیر اضافه میشه و احتمالا در انتخابات بعدی هر کس که توجه مردم فقیر رو جلب کنه برنده ست

    • بدون نام

      جناب واعظی منظورتون از فقرا مدیران با حقوقای نجومیه حتما! حتی اون هدفمندی یارانه ها هم که به اسم فقرا شروع شد تغییر زیادی در وضعشون بوجود نیاورد جز اینکه آمار فقرا بیشتر کرد

    • بدون نام

      یاد یه جوکی افتادم که می گفت می خوایم همه ی مسلمونا و آنجلینا جولی رو بکشیم؟ طرف شاکی میشه که آنجلینا جولی رو دیگه برای چی؟
      حالا اینا هم با این قضیه ی افزایش عوارض به خوبی تونستند مساله ی گرون کردن نان و بنزین رو تحت الشعاع قرار بدند و حواس همه رو پرت کنن

    • بدون نام

      یکی معنی منقلب روبگه واقن منظورخانم خوشکل رونفهمیدم؟! حتماداره به طارمی کنایه میزنه خخخخ

    • بدون نام

      دوستای عزیز که فکر می کنین فقط پولدارا سفر خارجی میرن باید خدمتتون عرض کنم یه عده هم به خاطر کنفرانس علمی و دیدار خونواده مجبور به سفر هستند یه عده هم که دانشجوی خارج از کشورند و باور کنید همه شون مرفه بی درد نیستند! حالا سفرهای درمانی رو کاری ندارم که واقعا کمرشکنه و خونواده ی مرفه هم که باشی همه ی پولت میره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کنفرانس علمی دیدار خونواده؟
        دانشجوی خارج از کشور؟
        یعنی کسیکه پول نداره میره خارج از کشور درس بخونه؟
        یا اونکسیکه پول نداره خونوادش خارج از کشور زندگی میکنن؟چقدر خانواده فقیری بودن که خونوادشون رفتن خارج زندگی میکنن.دلم سوخت.
        خواهشا چرت و پرت نگو.

      • بدون نام

        در کشوری مثل ایران سفرخارجی به پول داری و برخورداری مرتبطه .اصلا وضعیت اقتصادی اون قدر رشد نکرده(که بدتر از همیشه هم هست) که فکرکنیم سفر خارجی چیز پیش پا افتاده و روزمره ایه.شماها گویا از فقر وحشتناکی که روز به روز افراد زیادی رو در خود می بلعه اطلاع ندارید!

      • بدون نام

        برای سفرهای علمی و درمانی میشه ارفاق داده بشه

    • رسول

      این که ماجرای گران شدن عوارض خروج از کشور این همه صدا کرده، به خاطر اعتراض بازیگران و افراد معروف و پرداختن به اصطلاح رسانه های مخاطب دار به این موضوع است نه به خاطر این که دغدغه طبقه متوسط جامعه است.بذارید یه مثال بزنم،الان کرمان حدود دو هفته است مدام می لرزه ، 3 تا زلزله بالای 6 ریشتر داشته ، خطوط ارتباطی دچار اختلال شده و عملا دو هفته است که کرمان نیمه تعطیل شده، مردم آواره کوچه و خیابونند و... اما وقتی فضای مجازی رو نگاه می کنی می بینی که این موضوع خیلی کمتر بازتاب داشته تا مثلا ماجرای خانم قریشی و مهناز افشار. چرا ؟ چون توی این ماجرا پای هیچ سلبریتی در میان نیست.

    • عوارض خروج از کشور و شرایط داخلی

      بلیط باغ‌وحش ۲تومن بود ولی مشتری نداشت.
      صاحب باغ‌وحش آگهی زد: «ورود رایگان است»، باغ وحش شلوغ شد.
      وقتی بازدید تمام شد، در قفس شیرها را باز کرد و جلوی در خروجی نوشت: «خروج ۵تومن».

    • بدون نام

      "کنفرانس علمی دیدار خونواده؟
      دانشجوی خارج از کشور؟
      یعنی کسیکه پول نداره میره خارج از کشور درس بخونه؟"

      بله! پذیرش می گیرند و همه یا بخشی از مخارج توسط دانشگاه مبدا پرداخت میشه من خودم دو تا خونواده ی نسبتا فقیر رو می شناسم که از این طریق بچه هاشون دارن خارج از کشور درس می خونن که البته پول بلیط فرزندشون رو به زحمت تهیه کردند حالا انتظار دارین هیچوقت نه بچه شون بیاد ایران نه اونا برن برای دیدنش؟فکر کردین هرکس میره خارج حتما سرمایه داره؟
      کنفرانس علمی هم برای پولدارا برگزار نمیشه اغلب محققین و دانشجوها وضع مالی زیاد جالبی ندارند !
      اگه عوارض خروج برای دانشجوهای خارج از کشور و کنفرانس رو بر می داشتن میشد گفت که نیتشون خیره

      امیدوارم مشخص شده باشه که کی به خاطر کمبود اطلاعات چرند میگه !

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فکر میکنی ما نفهمیم یا بیسواد؟
        بنده دکترا رو به خاطر بی پولی ول کردم.و شک ندارم شما چون میخای بگی اون قضیه به خاطر چیزای دیگه مهمه اینو میگی.
        درضمن پذیرش به اونچیزا که تو میگی نیست.و درس خوندن خیلی خرج داره یا باید ول کنی .
        و اونیکه رفته خارج حتما از یه جا گیر آورده وگرنه منم درخواست دادم خیلی قبل تر ازینا و قبول هم شدم ولی سنجیدم دیدم نمیتونم برم.و این حرف ماله چند ماه پیشه.نگی گرون شده نرفتی.پس لطفا مارو بیسواد فرض نکن.
        یه مقاله میخای بفرستی کلی باید خرج کنی .که ایناش جور شد.ولی ادامش نمیشد

      • بدون نام

        دوست من واقعا درست نیست اینکارا .چون به خاطر خارج رفتنته میخای بچسبونی به فقرا؟فقرا درس نمیتونن بخونن.کسیکه به قول تو بورسیه شده وانقدر باهوشه میتونه با چارتا پروژه خرج ده تا سفرشو دربیاره.و اصلا فقیر نیست.

      • بدون نام

        من سوالم اینه چرا شما اعتراض نمیکنی اصلاحش کنن مثلا بیاین اون تعداد اندک فقیری که انگست شمارن با این شرایط تورو تبصره بزنن و فقط از پولدارا بگیرن.و به کل قانون گیر نمیدی؟بدون نام جان شما مشکلت چیز دیگست نه فقرا.
        من فکر نمیکنم فقرا مشکلشون این باشه

      • بدون نام

        خب به کسی که این همه فقیره یا برای درمان میره ارفاق کنند .ولی اکثر کسانی که سفر خارجی میرن افراد برخورداری هستند

    • بدون نام

      وای چه نوابغی اینجا نظر میذارند! یادم باشه دیگه اینجا نظر نذارم و کامنتارو هم نخونم آدم اینقدر بی اطلاع و اینقدر پرمدعا. واقعا که بحث کردن با اینجور آدما وقت تلف کردنه

    • بدون نام

      دولت روحانی با این عوارضش خوب دل حسودا رو بدست آورد ولی مطمئن باشین دود این وضعیت بیشتر توو چشم خودتون میره! حتی اگه همونطوری که میگین فقط پولدارا سفر خارجی میرن بازار دستشونه و بلدند چطوری خرج سفرشون رو دربیارن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اینوکه ما هم میگیم.میگیم ولدار مشکل نداره.پس نباید زیاد غصه بخوره باید به چیزای دیگه پرداخت

      • بدون نام

        اگه حرف ناحق زدیم بگو حسود.
        همه حرفا با منطقه و نه از رو حسادت.شما مسیله گرونی بیکاری همه رو ول کردی چسبیدی به عوارض؟پس مثل شما منفعت طلب باشیم حسود نیستیم دیگه؟

      • بدون نام

        اون فقرایی که من می شناسم اصلا کالاهای پولدارها به دردشون نمیخوره.همون نون و آب رو هم گیر بیارن کلاهشون رو باید بیندازند بالا.فکر کنم روحانی چون فهمیده طبقه به اصطلاح متوسط، یک طبقه گنده گو و پرتوقع و مفت خور و فاسده داره سعی می که توجه طبقه فقیر رو جلب کنه

      • بدون نام

        اون فقرایی که من می شناسم اصلا کالاهای پولدارها به دردشون نمیخوره.همون نون و آب رو هم گیر بیارن کلاهشون رو باید بیندازند بالا.فکر کنم روحانی چون فهمیده طبقه به اصطلاح متوسط، یک طبقه گنده گو و پرتوقع و مفت خور و فاسده داره سعی می که توجه طبقه فقیر رو جلب کنه

      • بدون نام

        اون فقرایی که من می شناسم اصلا کالاهای پولدارها به دردشون نمیخوره.همون نون و آب رو هم گیر بیارن کلاهشون رو باید بیندازند بالا.فکر کنم روحانی چون فهمیده طبقه به اصطلاح متوسط یک طبقه گنده گو و پرتوقع و مفت خور و فاسده داره سعی می که توجه طبقه فقیر رو جلب کنه

      • بدون نام

        تو هم که خیلی پولداری زودتر مهاجرت کن! چون در انتخابات بعدی معلوم نیست چه کسی با رای همین فقرا که تهدیدیشون می کنی سر کار میاد و مملکت به چه سمتی میره .فقرا با هر شرایط سختی وفق پیدا می کنند اما فوفول ها همون اول کار زیر دست و پا له میشن

    • بدون نام

      شما میگید فقط پولدارا میرم خارج و قشر متوسط نیستند منم توضیح دادم حتی فقرا هم ممکنه بره منظورم هم کسی نبود که به نون شب محتاج باشه
      "فکر میکنی ما نفهمیم یا بیسواد؟"
      فکر نمی کنم حرفاتون اینطور میگه! :)))))
      قشنگ معلومه دکترا می خوندی شایدم اخراجت کردند
      بهرحال اگه تسکینتون میده فعلا خوشحال باشید که شرایط خروج کمی سخت تر شده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عاقلان دانند که واقعا قضیه چیه.
        بله بنده سختمه .
        اصلا هم اخراج نشدم.چه سوالی داری بپرس علمی تا جوابتو بدم.ازینا گدشته.
        من یه سوال دارم.چرا بیکاری بی پولی زلزله گرونی بنزین همه اینارو ول کردی به دویست سیصد تومن خرج خارج رفتنت چسبیدی.؟
        والا با این شرایط ده تومنم بدی بری ازینجا میصرفه.مگه اینکه اینجا منفع درآمدت خوب باشه .
        مشکل شما اینه که درد فقیرارو نمیفهمی و تا چیزی میشه میگی حسود.
        یعنی بنزین تاثیرش کم بود و عوارض چند صد تومنی خارج تاثیرش زیاد؟

      • بدون نام

        مشکل پیشرفت نکردن ما همین آدمای منفعت طلبه.
        همین بازیگرا تازمانیکه تیغ به یه جاشون نباشه هیچ مشکلی نیست وقتی یه جا خودشون باشه مشکله.
        همین آقای جعفری مردم بیکار رو مفت خور و از کاردررو میدونست الان چی عوارض خروج مهم شده؟

      • بدون نام

        بدون نام محترم بخدا ما حسود نیستیم.
        مشکل شما اینه که اصلا دردای مارو نداری و نمیفهمی چی میگیم.و واسه همین فکر میکنی حسودیم.واسه همین بهت ایراد نمیگیرم که چرا اینقدر این مسیله برات مهم شده.

      • بدون نام

        طبقه متوسط یعنی در شرایط میانی یک کشور از لحاظ اقتصادی زندگی کنند و از این شکور تا اون کشور بین طبقه متوسط فرقه.وضعیت فعلی اقتصادی ایران اصلا با این سفرهای هر ساله ای که این به اصطلاح متوسطها میرن و عکسهاش رو تو اینستاگرام می گذارند جور در نمیاد.پس متوسط نیستند و پولدارند .والسلام!

    • ققنوس

      منقلب یعنی حال به هم خوردن

    • بدون نام

      قشنگ معلومه از هیچی خبر ندارین و توو دنیای فانتزی خودتون سیر می کنین!
      اغلب دانشجوها حتی اگه فاند کامل داشته باشن فقط می تونن مخارج زندگی خودشون رو دربیارن ساعت کاری شون هم محدوده! مثل همینجا بیگاری می کنن پول رو یکی دیگه می خوره. بهرحال خوشحال باشید که علیرغم سختی حاضر نیستند برگردند اینجا!
      بعدم فکر کردین هرکی رفته حتما خیلی نخبه و کارآفرین بوده؟ خب البته آی کیوش در مقایسه با شما خیلی بالاتر بوده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        راستش من این جنونی که برای مدرک گرایی وجود داره و دیگه دانشگاههای ایرانی رو هم قبول ندارند و جون می کنند تا از هندوستان و مالزی هم شده پذیرش بگیرند درک نمی کنم.خب به ما چه ربطی داره شما عشق مدرک هستید؟ پز دادن و افاده اومدن شما قرار نیست اولویت ما باشه! دولت حقوق کارمندهاش رو هم نمی تونه بده بعد از ما انتظار دارند درکشون کنیم که دوست دارند لاکچری زندگی کنند یا تو اینستاگرام پز دانشگاههای دوزاری خارجیشون رو بدن!

    • بدون نام

      من تا حالا یکبار هم سفر خارجه نرفتم ولی دلیلی نمیبینم که بگم هرکی میره سفر خارجه پولداره و باید ازش پول بگیرن اصلا دلیلش چیه که باید پول بگیرن? اینقدر کینه ای نباشید ما حتی آزادراه هامونم ازمون پول زور میگیرن هرچیزی طبق قانون و شفافش درسته نه مبهم و پر از سوال که بعدها جیب یه عده ای رو پرپول کنه با پول مردم. خیلی ها که در طبقه متوسطن دلشون میخواد حداقل یکبار سفر خارجه برن هرجورشده پول جور میکنن الان این پولهای اضافی یعنی چی? پدر و مادر من یبار رفتن سوریه ۱۰سال پیش هشت سال پیشم رفتم حج الان پاسپورتشون داره خاک میخوره جز گروه سه هستن مسخره نیست? وقتی قانونی تصویب میشه باید از قبلش اطلاعات بدن شفاف سازی کنن برنانه بریزن برای آگاهی مردم در شبکه های تلوزیونی و اجتماعی و مدارس و مساجد تا مردم آگاه بشن از همه ی ریز نکات از نظر من فقط پولیه برای جیب های بعدی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مسیله اینه که اگه افزایش عوارض مهم هم باشه مشکل دهم بیستمه و چرا بعضیا به مشکلات اول نمیچسبن . وقتی حرف اونا میشه توجیه میکنه.

      • بدون نام

        ما نگفتیم پول بگیرند یا پول نگیرند گفتیم چرا مشکلات این جماعت پولدار باید همیشه در راس مشکلات کشور باشه ؟ چرا صدای اینها این همه بلنده و حتی مردم ساده لوح هم دارند مشکلات این جماعت رو فریاد می کنند، نه بدبختیهای خودشون رو.بگذریم که پول داشتن در وضعیت فعلی ایران خیلی مشکوکه

    • بدون نام

      بیت المقدس شهریست واقعا مقدس ،مقدس برای مسلمانان برای مسیحیان و برای یهودیان چرا نباید این شهر رو نماد اتحاد و صلح کرد بدور از سیاست بازی، این شهر نباید پایتخت سیاسی هیچکس باشه این شهر فقط باید یک شهر مذهبی و مقدس باقی بمونه
      چرا انسان ها نمیتونن به دور از زیاده طلبی و سیاست بازی منطقی فکر کنن چرا کسایی که همگی پیامبرانی آسمانی دارن نمیتونن فقط در یک شهر همه تفاوت ها رو فراموش کنن همه دنیا طلبی ها رو بذارن کنار و فقط به معنویت صلح و انسانیت فکر کنن چرا باید در شهری که برای همه ادیان آسمانی مقدس هست خون انسانها بدست انسانها ریخته بشه چرا نباید در این شهر خون ریختن حرام باشه واقعا چرا ؟؟؟

    • بدون نام

      یک "خاوری" با بار شمش طلا از عوارضی فرار کرد و بوق زد و رفت ، گفتند چه کنیم؟ گفتند به تلافی از قانون مداران در صف ایستاده تا ابد چند برابر بگیریم :(

    • بدون نام

      شما به همین آقای عبدلی نگا کن.تریبون دستشه و چیزیکه دغدغه هودشه رو اهمیت میده.الان سریع رفت تو خبرای داغ زد به نکته مهم برای عوارض .بعد خواست پیاز داغشو زیاد کنه عوض کرد نوشت چرا روحانی تنها شد.
      وگرنه این قضیه عوارض زیاد مهم نیست

    • عنقا

      سلام آقای عبدلی خسته نباشیدعالی بود هنرمندان وخودشما چون میخوای مسافرت برین حرف عوارض میزنین چراخود این هنرمندان ویا خودشمادرمورد همین بنزین واین قبضها چیزی نمیگین فقط عوارض چون میخواستن بره بالا به حرف اومدن پس این وسط ما مردم که میخواهیم از آب وکولر وگاز وبیرون رفتن استفاده کنیم چراهیچ اعتراضی نمیکنن باخدا این همسایه ها اعتراض دارن راجب قبضها هیچ کسی اینجوری قبول نمیکنه از حالت پلکانی دربیارن خیلی خوبه مسافرت که دیگه جای خودداره اگر بری درخواب باید ببینی رایگان باشه

    • بدون نام

      داعش رو تاسیس کردند ،کشورهای اسلامی رو مشغول کردن به جون هم انداختن ،سوریه رو خرابه کردن ،حالا که به قول آقای عبدلی دیگه فلسطین ،بلکه کل دنیای اسلام جانی ندارند ،دارن نقشه ی اصلی ،رو پیاده می کنند ،خاورمیانه ی بزرگ .

    • فریاد

      هنوز مطالب رو دقیق نخوندم ولی درباره فلسطین: کاملا قبول دارم که فلسطین بر حقه و اسرائیل ناحق. گرچه در یک جنگ بین اعراب و یهودیان این سرزیمن به اشغال در اومده.
      بگذریم.
      مساله اینجاست که فلسطینیها نه تنها قدردان حمایت های دولت ایران نیستند بلکه از سیاست های دولت ما متنفر هستند.

    • بدون نام

      و اما در مورد عوارض: من به خاطر شغلم و نه به خاطر تفریح و یا پولداری سالی چند بار به خارج از کشور میرم. چرا باید این عوارض رو از جیب خودم پرداخت کنم؟ اگر هدف کمک به نیازمندان هست کسی که صلاح بدونه خودش کمک میکنه و این وسط اختلاسی هم نمیشه. سالیانه هزاران دانشجو و محقق برای فرصت مطالعاتی میرن خارج از کشور. گناه اونها چیه واقعا؟
      کمبود بودجه رو با کم کردن بودجه نهادهای بی مصرف و کم کردن کمک به دیگر کشورها جبران کنن. چرا ما ایرانیها شدیم بچه هوو؟

    • حضرت اعضما

      من با جامعه متوسط و فقیر غنی کاری ندارم ولی چرا به روحانی رای دادین

    • بدون نام

      اونی که همش غر میزنه و طرفداراین لایحست معلومه حسرت خارج رفتنو داره چقدر هم عقده ای بیچاره ببین چطوری داره خودشو خالی میکنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کافر همه را به کیش خود پندارد.
        درمود شما میشه گفت حسود همه را به کیش خود پندارد

    • بدون نام

      عوارض گرون بشه اونوقت پزشکا هم دستمزداشونو میبرن بالا که بتونن خرج و مخارج زن و بچشونو در بیارن اونوقت این وسط بازم فقیرا ضرر میکنن.
      این تازه یه مثال کوچیک بود پس فردا سوار اژانس بشی و کرایه رو بالا بگه تا اعتراض کنی میگه عوارض گرون شده و ...

    • بدون نام

      والا ما هم پولدار نیستم از همون خانواده های متوسطیم که میگن منقرض شده من و همسرم شاغلیم حقوق ان چنانی هم نداریم دوست داریم واسه تفریح بریم مثلا ترکیه که هزینش خیلی خیلی کمتر از گردش تو ایران در میاد نه اهل شرابیم نه شنا و غیره ولی گردش تو اونجا به قدری حال ادمو خوب میکنه که فقط خدا میدونه و خانواده های زیادی اونجا میان که مثل ما هستن که مثل اینکه اونم واسمون زیاد دیدن کلا خوشی به ما ملت ایران نیومده اینا دوست دارن ما ها رو افسرده و غمگین نگه دارن تا کار خودشون پیش بره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کسانی که دلشون برای کشورخودشون نمی سوزه و با پولهاشون ترکیه رو آباد می کنند برای امثال من حس همدلی ایجاد نمی کنند

      • بدون نام

        خیلی ها هستند در همین تهران که حتی یکبار تا شمال هم نرفتند .یعنی این مسافرتهای سالانه شما اصلا براشون معنی نداره که کدوم سفر ارزون تره یا گرون تر! کلا مسافرت براشون لوکس محسوب میشه. برعکس گرون شدن قیمت نان بر زندگیشون تاثیر می گذاره .تا وقتی صدای طبقه مطلقا فقیر زیر صداهای بلند شما محو بشه روز به روز وضع خراب تر میشه و روزی همین فقرا بر علیه شما که پولدار حسابتون می کنند شورش می کنند! بترسید از اون روز و بگذارید صدای فقرا هم به گوش برسه

      • بدون نام

        اگه بقول تو مردم نرن که قیمت تورهای ترکیه میاد خیلی پایین و تو باز هم میری.و اگه بقول تو فقط درهمون حد داشته باشن که تفریح برن ترکیه بعد بگن بی پول مشکلی نیست.
        چ.ن قیمت ها افت میکنه

    • مرضیه

      نمیدونم چرا یه عده ای وقتی که بقیه یک موضوع رو نقد میکنن مثلا میگن چرا عوارض گرونه چرا زنان حق ورود به ورزشگاه ندارند و غیره گیر میدن و میگن آیا فقط مشکل کشور همینه؟ معلومه که فقط همین نیست اگه عوارض رو بردن بالا اونم بی منطق حقه آدماست که اعتراض کنن چه پولدار چه فقیر همین آدما به افزایش قیمت بنزینم اعتراض میکنن به زلزله و خرابیاش هم‌انتقاد میکنن هرچیزی که حس کنن ایراری داره سعی میکنن گوشزد کنن.تو این مملکت تا اومدی گقتی چرا فلان مشکل رو بدجود آوردین یه عده میگن چرا گیر میدی آیا فقط مشکل کشور همینه؟ همین مسائل جزیی جزیی روی هم رفته یه کل داغونو بوجود میاره اگه گوشزد نکنیم دولت فکر میکنه زرنگه میتونه شیره سر مروم بماله مردم خرن نمی فهمنن.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا اینطور که میگیه؟
        نسبتش چند به چنده؟
        اصلا مقایسه این دو قابل قیاض نیست.تلگرامو بقیه جاها و اینترنتو نگا کن ببین خبر مهم ملت چیه؟

      • بدون نام

        حق ورود زنان به ورزشگاه با افزایش عوارض خروج دو تا چیز متفاوته .اولی یک تبعیض جنسیتی بارزه و نشون دهنده نوعی آپارتاید .و اتفاقا رفتن به ورزشگاه تفریح طبقه فقیره .ولی دومی در وضعیتی که همه چیز در حال گرون شدنه اصلا به حساب نمیاد .ولی وقتی سر این موضوع عوارض سفر خارجی این همه سر و صدا می کنند یعنی اینکه یه عده پولدار تعیین می کنند که جامعه به چی اعتراض کنه و چی بخواد و چی نخواد! این خیلی زور داره

    • دراكولا تا به تا

      خانمي رو ميشناسم كه وضع ماليش اصلا خوب نيست، بهش بگي بريم گوشت بخريم، ميگه پول ندارم ولي هر هفته ميره ماساژ و هر هفته ميره يه عالمه رو ناخنهاش هزينه ميكنه.
      هر بار كه ميرم خريد، خانواده هايي رو ميبينم كه با پول دولت، دارند نوشابه ميخرند، در حاليكه فقر غذايي دارند.
      يه بار گزارشي از خانمي ديدم كه واقعا وضع ماليش بد بود ولي موبايل ايفون داشت.
      چند ماه پيش، مقاله اي رو خوندم كه راجع بهش كاربرها حسابي بحث ميكردند. نويسنده اصرار داشت كه اگر از خوشي هاي كوچيك زندگي صرف نظر بشه( ماليدن اوركادو روي نون تست)، ميشه خانه دار شد!
      زندگي ادمها، پولي رو كه هزينه و خرج ميكنند، فرمول مشخصي نداره. واقعا به سادگي نميشه نتيجه گرفت كه پولدارها ميرند مسافرت خارج. به هر حال مهم اينجاست كه اين پول تو جيب فقير نميره. كجا ميره رو من نميدونم ولي تو جيب فقير نميره.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به نظر من قبل از هر چیز باید فرهنگ مردم ایران رو نقد کرد .هر چی سرمون میاد از همین مردمه

    • دراكولا تا به تا

      خانمي رو ميشناسم كه وضع ماليش اصلا خوب نيست، بهش بگي بريم گوشت بخريم، ميگه پول ندارم ولي هر هفته ميره ماساژ و هر هفته ميره يه عالمه رو ناخنهاش هزينه ميكنه.
      هر بار كه ميرم خريد، خانواده هايي رو ميبينم كه با پول دولت، دارند نوشابه ميخرند، در حاليكه فقر غذايي دارند.
      يه بار گزارشي از خانمي ديدم كه واقعا وضع ماليش بد بود ولي موبايل ايفون داشت.
      چند ماه پيش، مقاله اي رو خوندم كه راجع بهش كاربرها حسابي بحث ميكردند. نويسنده اصرار داشت كه اگر از خوشي هاي كوچيك زندگي صرف نظر بشه( ماليدن اوركادو روي نون تست)، ميشه خانه دار شد!
      زندگي ادمها، پولي رو كه هزينه و خرج ميكنند، فرمول مشخصي نداره. واقعا به سادگي نميشه نتيجه گرفت كه پولدارها ميرند مسافرت خارج. به هر حال مهم اينجاست كه اين پول تو جيب فقير نميره. كجا ميره رو من نميدونم ولي تو جيب فقير نميره.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هرهفته میره ماساژ و هرهفته میره یه عالمه خرج ناخناش میکنه بعد وضع مالیش خوب نیست؟
        اون احمقه خودشو فقیر کرده به بقیه چه ربطی داره؟

      • بدون نام

        بعد چطور اون خانوم وضع مالیش خوب نیست؟

    • بدون نام

      ایرانی جماعت دم از نداری میزنه،چه دارا ،چه ندار ،!!!!!!!!!!

    • علی اصل

      خیلی خوشم اومد که اینجور شفاف و پوست کنده راجع به بازیگران حرف زدید ، نمیدونم چرا مردم این جوری راه میفتند دنبال بازیگرا !!

    • بدون نام

      چرا اینجوری به قضیه نگاه میکنیم.شاید کسی که میخواد بره خارج از کشور صرفا بخاطر تفریح باشه.شاید کسی بخاطر بیماری یا دیدار فرزندانش بخواد بره.پس انقدر راحت قضاوت نکنین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        میدونی مسیله چیه؟
        مشکل اینه غصه تو اون بیمار نیست وگرنه میگفتی چرا تبصره نمیزنن و چرا اصلاح نشه.
        دوما کسیاییکه بچشون رو میفرستن خارج بی پول نیستن

    • بدون نام

      مرفهین بی درد چه با افزایش عوارض دردشون گرفته !!!!!!!!!


      بچه هاشون همه خارج زندگی می کنن ،دو تابعیتی اند ،


      ما چرا غصه بخوریم ،یه مشهد میریم ،شب ها املت می خوریم ،روزا دمپخت .

    • بدون نام

      خوب بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج