شما بايد اجرا كنيد يا اجنه و اشباح؟
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
مجتمع فنی تهران_Fموبایل
کلینیک فرشته_موبایلf
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
زمردی_داخلی1
ریزخور_1
کلاسینو_1
دکتر نداف کرمانی 1
اپیلاسیون نانا 1
سفیر بار ساقدوش_1
لاله زار مال_1
کلاسینو_3
ریزخور_3
دکتر نداف کرمانی 3
زمردی_داخلی3
سفیر بار ساقدوش_3
لاله زار مال_3
اپیلاسیون نانا 3
اپیلاسیون نانا 4
دکتر نداف کرمانی 4
کلاسینو_4
سفیر بار ساقدوش_4
لاله زار مال_4
زمردی_داخلی4
ریزخور_4
زمردی_داخلی2
اپیلاسیون نانا 2
سفیر بار ساقدوش_2
کلاسینو_2
ریزخور_2
دکتر نداف کرمانی 2
لاله زار مال_2
مجتمع فنی تهران_F
کلینیک فرشته_f
۶۴۹۴۰۸
۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹
۴۵۹۴
رئيس سازمان سينمايي باز هم از بايدهاي سينماي ايران سخن گفت
رئيس سازمان سينمايي وزارت ارشاد مانند رئيس‌جمهور اين روزها مدام از لزوم تغيير سخن به ميان مي‌آورد، گويي فرد يا سازمان ديگري بايد اين تغييرات را ايجاد كند و وظيفه ايشان صرفاً سخنراني و بيان بايدهاست.
وبسایت روزنامه جوان: رئيس سازمان سينمايي وزارت ارشاد مانند رئيس‌جمهور اين روزها مدام از لزوم تغيير سخن به ميان مي‌آورد، گويي فرد يا سازمان ديگري بايد اين تغييرات را ايجاد كند و وظيفه ايشان صرفاً سخنراني و بيان بايدهاست.

رئيس سازمان سينمايي وزارت ارشاد مانند رئيس‌جمهور اين روزها مدام از لزوم تغيير سخن به ميان مي‌آورد، گويي فرد يا سازمان ديگري بايد اين تغييرات را ايجاد كند و وظيفه ايشان صرفاً سخنراني و بيان بايدهاست. محمد مهدي حيدريان در تازه‌ترين نطق خود در مراسم اختتاميه نخستين دوره جايزه پژوهش سينمايي در موزه سينما تأكيد كرده «اگر سينماي ايران به سرعت تغيير نكند در جهان حذف خواهد شد.‌» اما واژه‌هاي سرعت و تغيير در صحنه عمل و نيز در رفتارها و تصميمات سينمايي به چشم نمي‌آيد و تنها در حد حرف باقي مانده است. به این جمله توجه كنيد: «من هميشه سعي مي‌كنم نگاهم سيستماتيك و مبتني بر برنامه باشد» از دل اين حرف واقعاً چه آبي براي سينما و فرهنگ كشور گرم مي‌شود.

حيدريان اين بار نيز درست مانند روزهاي ابتدايي حضور در سازمان سينمايي از اعتقادش به نگاه سيستماتيك و مبتني بر برنامه سخن مي‌گويد ولي هنوز نه سيستم جديد و قابل ملاحظه‌اي از مجراي مديريت تقريباً يك ساله او ظهور يافته و نه برنامه‌اي كه واجد تغيير باشد، ارائه شده است. رئيس سازمان سينمايي از لزوم جهاني‌شدن سينماي ايران نيز سخن به ميان آورده، اما از ارائه و ترسيم مختصات رسيدن به آن حرفي به ميان نياورده‌است. او تأكيد كرده‌است: «اگر امروز سينماي ايران نتواند به سرعت تغيير كند و با كيفيتي حرف بزند كه مخاطب جهاني آن را بفهمد، حذف خواهد شد.‌»

اين را يك مدير دهه شصتي مي‌گويد كه سينماي جشنواره‌اي و ژانر من‌درآوردي فلسفي و معناگرا به واسطه افكار او و دوگانه مديريتي انوار- بهشتي در همان دهه نضج زده و توسعه يافت؛ سينمايي كه نه‌تنها به دليل ضعف تئوريك مباني آن جهاني نشد بلكه تماشاگران وطني را نيز از سالن‌هاي سينما فراري داد. وي در حالي از ضرورت جهاني‌شدن سخن مي‌گويد كه هيچ طرح و برنامه‌اي ارائه نمي‌دهد. گويي وظيفه او و دوستانش صرفاً سخنراني و ايده‌پردازي است و اجراي امور بر عهده اجنه و اشباح است.

حيدريان با بيان اينكه سينما به طور دائم نو به نو مي‌شود، يادآور شد: «سيما زايش‌هاي جديدي را تجربه مي‌كند و امروزه به نظرم، سينما در يكي از قله‌هاي رفيع قرار دارد، چون انقلابي بزرگ‌تر از انقلاب صنعتي شكل گرفته كه انقلاب ديجيتالي است و از چگونه زندگي كردن تا چگونه راه بردن، همه را دستخوش تغييرات جدي قرار داده‌است و «اميدوارم ما هم زودتر در اين حوزه علم پيدا كنيم.» جالب است، مدير ارشد سينماي كشور صرفاً ابراز اميدواري مي‌كند كه در حوزه سينما علم پيدا كنيم، يعني او ايران را در وضعيت پيشاعلمي در عرصه سينما مي‌داند و با اين حال دم از جهاني‌شدن هم مي‌زند.

وي با اشاره به اينكه پژوهشگران در عصر كنوني اهميت زيادي پيدا مي‌كنند، عنوان مي‌كند: «ما بايد در كشور حدس بزنيم كه چه آينده‌اي خواهيم داشت و بايد تعيين كنيم كه چه سهمي از سينما در دنيا بايد داشته باشيم و آن را مطالبه كنيم. فيلم ما بايد بتواند با شهروند جهاني ارتباط برقرار كند و اين وضعيت سينمايي ما كه سهل و ساده‌پسندي در مخاطب را رايج مي‌كند بايد تغيير يابد. اگر امروز نتوانيم به سرعت تغيير كنيم كه با كيفيتي حرف بزنيم كه مخاطب جهاني آن را بفهمد، حذف خواهيم شد. آمار استقبال از پرديس‌هاي سينمايي مؤيد اين است كه مردم صرفاً براي تماشاي فيلم به سينما نمي‌آيند، بنابراين پژوهش و پژوهشگر بايد به سينما تلنگر بزند و آن را از خواب بيدار كند. همه ما بايد بيدار شويم و بتوانيم شهروند جهاني را حفظ و با او ارتباط برقرار كنيم. سينما نيازمند پژوهش است تا عقب‌ماندگي‌هاي خود را جبران كند.»

اينكه رئيس سازمان سينمايي از آماري سخن مي‌گويد كه نشان مي‌دهد مردم (همين اقليت سينمارو) صرفاً براي فيلم ديدن به سينما نمي‌روند هم در نوع خود قابل تأمل است، چون توضيحي تكميلي درباره اين گزاره گنگ ارائه نمي‌كند. مردم دقيقاً براي چه چيز ديگري به سينما مي‌روند! اينكه او مي‌گويد سينما نيازمند پژوهش است، سخن كاملاً درستي است، اما سازمان سينمايي براي اين مهم چه گام‌هايي برداشته است؟
مطالب مرتبط
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
سوییچ ایران_1
دکتر نائبی_1
خرید باکس 1
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_1
شیرآلات زمانی_1
عارفی_1
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_3
دکتر نائبی_3
شیرآلات زمانی_3
خرید باکس 3
عارفی_3
سوییچ ایران_3
عارفی_4
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_4
شیرآلات زمانی_4
دکتر نائبی_4
خرید باکس 4
سوییچ ایران_4
خرید باکس 2
عارفی_2
دکتر نائبی_2
شیرآلات زمانی_2
سوییچ ایران_2
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_2
شاخه نبات_ فوتر موبایل
دکتر عارفی - موبایل فوتر
رستوران باغ بهشت_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل بلفارو
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
دکتر سید مصطفی حسینی_فوتر موبایل
پارسیس_فوتر موبایل ساختمان
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل کاشت ابرو
زمردی_فوتر موبایل اصلی
کلینیک النا_فوتر موبایل
شفا_فوترموبایل
قالیشویی بانو_فوترموبایل
فنی آتل_فوتر موبایل
رستوران پارسیان_فوتر موبایل
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
تدبیرکالا_فوتر موبایل
آیلین_تزریق چربی موبایل
فنی آتل_فوتر
قالیشویی بانو_فوتر
رستوران باغ بهشت _فوتر
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
آیلین_فوتر بلفارو
زمردی_فوتر اصلی
قالیشویی نوین_فوتر
تدبیرکالا_فوتر
کلینیک النا_فوتر
شفا_فوتر
دکتر سید مصطفی حسینی_فوتر
آیلین_فوتر کاشت ابرو
پارسیس_فوتر ساختمان
آیلین_تزریق چربی
قالیشویی ادیب_فوتر
رستوران پارسیان_فوتر
موسسه خیریه زهرا_فوتر
شاخه نبات_ فوتر