شما بايد اجرا كنيد يا اجنه و اشباح؟
متال تهران _ d
رستوران پارسیان_D
متال تهران _ d
رستوران پارسیان_D
کلینیک زیبایی پارسیس_f موبایل
متال تهران _ d
رستوران پارسیان_D
پارسیس - f تبلت
اپیلاسیون نانا 1
دکتر استرکی_1
کتاب لند_1
اپیلاسیون نانا 3
کتاب لند_3
دکتر استرکی_3
دکتر استرکی_4
اپیلاسیون نانا 4
کتاب لند_4
دکتر استرکی_2
اپیلاسیون نانا 2
کتاب لند_2
کلینیک زیبایی پارسیس_f
۶۴۹۴۰۸
۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹
۴۵۷۲
رئيس سازمان سينمايي باز هم از بايدهاي سينماي ايران سخن گفت
رئيس سازمان سينمايي وزارت ارشاد مانند رئيس‌جمهور اين روزها مدام از لزوم تغيير سخن به ميان مي‌آورد، گويي فرد يا سازمان ديگري بايد اين تغييرات را ايجاد كند و وظيفه ايشان صرفاً سخنراني و بيان بايدهاست.
وبسایت روزنامه جوان: رئيس سازمان سينمايي وزارت ارشاد مانند رئيس‌جمهور اين روزها مدام از لزوم تغيير سخن به ميان مي‌آورد، گويي فرد يا سازمان ديگري بايد اين تغييرات را ايجاد كند و وظيفه ايشان صرفاً سخنراني و بيان بايدهاست.

رئيس سازمان سينمايي وزارت ارشاد مانند رئيس‌جمهور اين روزها مدام از لزوم تغيير سخن به ميان مي‌آورد، گويي فرد يا سازمان ديگري بايد اين تغييرات را ايجاد كند و وظيفه ايشان صرفاً سخنراني و بيان بايدهاست. محمد مهدي حيدريان در تازه‌ترين نطق خود در مراسم اختتاميه نخستين دوره جايزه پژوهش سينمايي در موزه سينما تأكيد كرده «اگر سينماي ايران به سرعت تغيير نكند در جهان حذف خواهد شد.‌» اما واژه‌هاي سرعت و تغيير در صحنه عمل و نيز در رفتارها و تصميمات سينمايي به چشم نمي‌آيد و تنها در حد حرف باقي مانده است. به این جمله توجه كنيد: «من هميشه سعي مي‌كنم نگاهم سيستماتيك و مبتني بر برنامه باشد» از دل اين حرف واقعاً چه آبي براي سينما و فرهنگ كشور گرم مي‌شود.

حيدريان اين بار نيز درست مانند روزهاي ابتدايي حضور در سازمان سينمايي از اعتقادش به نگاه سيستماتيك و مبتني بر برنامه سخن مي‌گويد ولي هنوز نه سيستم جديد و قابل ملاحظه‌اي از مجراي مديريت تقريباً يك ساله او ظهور يافته و نه برنامه‌اي كه واجد تغيير باشد، ارائه شده است. رئيس سازمان سينمايي از لزوم جهاني‌شدن سينماي ايران نيز سخن به ميان آورده، اما از ارائه و ترسيم مختصات رسيدن به آن حرفي به ميان نياورده‌است. او تأكيد كرده‌است: «اگر امروز سينماي ايران نتواند به سرعت تغيير كند و با كيفيتي حرف بزند كه مخاطب جهاني آن را بفهمد، حذف خواهد شد.‌»

اين را يك مدير دهه شصتي مي‌گويد كه سينماي جشنواره‌اي و ژانر من‌درآوردي فلسفي و معناگرا به واسطه افكار او و دوگانه مديريتي انوار- بهشتي در همان دهه نضج زده و توسعه يافت؛ سينمايي كه نه‌تنها به دليل ضعف تئوريك مباني آن جهاني نشد بلكه تماشاگران وطني را نيز از سالن‌هاي سينما فراري داد. وي در حالي از ضرورت جهاني‌شدن سخن مي‌گويد كه هيچ طرح و برنامه‌اي ارائه نمي‌دهد. گويي وظيفه او و دوستانش صرفاً سخنراني و ايده‌پردازي است و اجراي امور بر عهده اجنه و اشباح است.

حيدريان با بيان اينكه سينما به طور دائم نو به نو مي‌شود، يادآور شد: «سيما زايش‌هاي جديدي را تجربه مي‌كند و امروزه به نظرم، سينما در يكي از قله‌هاي رفيع قرار دارد، چون انقلابي بزرگ‌تر از انقلاب صنعتي شكل گرفته كه انقلاب ديجيتالي است و از چگونه زندگي كردن تا چگونه راه بردن، همه را دستخوش تغييرات جدي قرار داده‌است و «اميدوارم ما هم زودتر در اين حوزه علم پيدا كنيم.» جالب است، مدير ارشد سينماي كشور صرفاً ابراز اميدواري مي‌كند كه در حوزه سينما علم پيدا كنيم، يعني او ايران را در وضعيت پيشاعلمي در عرصه سينما مي‌داند و با اين حال دم از جهاني‌شدن هم مي‌زند.

وي با اشاره به اينكه پژوهشگران در عصر كنوني اهميت زيادي پيدا مي‌كنند، عنوان مي‌كند: «ما بايد در كشور حدس بزنيم كه چه آينده‌اي خواهيم داشت و بايد تعيين كنيم كه چه سهمي از سينما در دنيا بايد داشته باشيم و آن را مطالبه كنيم. فيلم ما بايد بتواند با شهروند جهاني ارتباط برقرار كند و اين وضعيت سينمايي ما كه سهل و ساده‌پسندي در مخاطب را رايج مي‌كند بايد تغيير يابد. اگر امروز نتوانيم به سرعت تغيير كنيم كه با كيفيتي حرف بزنيم كه مخاطب جهاني آن را بفهمد، حذف خواهيم شد. آمار استقبال از پرديس‌هاي سينمايي مؤيد اين است كه مردم صرفاً براي تماشاي فيلم به سينما نمي‌آيند، بنابراين پژوهش و پژوهشگر بايد به سينما تلنگر بزند و آن را از خواب بيدار كند. همه ما بايد بيدار شويم و بتوانيم شهروند جهاني را حفظ و با او ارتباط برقرار كنيم. سينما نيازمند پژوهش است تا عقب‌ماندگي‌هاي خود را جبران كند.»

اينكه رئيس سازمان سينمايي از آماري سخن مي‌گويد كه نشان مي‌دهد مردم (همين اقليت سينمارو) صرفاً براي فيلم ديدن به سينما نمي‌روند هم در نوع خود قابل تأمل است، چون توضيحي تكميلي درباره اين گزاره گنگ ارائه نمي‌كند. مردم دقيقاً براي چه چيز ديگري به سينما مي‌روند! اينكه او مي‌گويد سينما نيازمند پژوهش است، سخن كاملاً درستي است، اما سازمان سينمايي براي اين مهم چه گام‌هايي برداشته است؟
مطالب مرتبط
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
شیرآلات زمانی_1
بهمن پور_داخلی1
استخدام_1
بهمن پور_داخلی3
استخدام_3
شیرآلات زمانی_3
استخدام_4
شیرآلات زمانی_4
بهمن پور_داخلی4
بهمن پور_داخلی2
شیرآلات زمانی_2
استخدام_2
دکتر عارفی - موبایل فوتر
کلینیک فرشته_فوتر موبایل
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
رستوران باغ بهشت_فوتر موبایل
شفا_فوترموبایل
آیلین_فوتر موبایل کاشت ابرو
فنی آتل_فوتر موبایل
آیلین_تزریق چربی موبایل
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل بلفارو
شاخه نبات_ فوتر موبایل
تدبیرکالا_فوتر موبایل
کلینیک النا_فوتر موبایل
رستوران پارسیان_فوتر موبایل
پارسیس_فوتر موبایل ساختمان
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
کیان برنا_فوتر موبایل
آیلین_فوتر بلفارو
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
فنی آتل_فوتر
کیان برنا_فوتر
رستوران پارسیان_فوتر
موسسه خیریه زهرا_فوتر
پارسیس_فوتر ساختمان
شفا_فوتر
قالیشویی ادیب_فوتر
کلینیک النا_فوتر
آیلین_فوتر کاشت ابرو
شاخه نبات_ فوتر
رستوران باغ بهشت _فوتر
دکتر عارفی - فوتر
آیلین_تزریق چربی
قالیشویی نوین_فوتر
تدبیرکالا_فوتر
کلینیک فرشته_فوتر