۶۵۰۲۳۰
۲۰ نظر
۵۰۱۰
۲۰ نظر
۵۰۱۰
پ

بدنه غربی «سی و سه پل» دچار اِنحنا شد!

بدنه غربی سی و سه پل به صورت محسوسی دچار انحنا شده است.

خبرگزاری ایسنا: بدنه غربی سی و سه پل به صورت محسوسی دچار انحنا شده است.
گمانه زنی ها در این خصوص علت انحنا را نشست پایه های پل بدلیل خشکی بستر رودخانه و عبور خط یک مترو از زیر این پل تاریخی عنوان می کند.
سی‌وسه پل نشست نکرده/ انحنایِ موجود، قدیمی است

«نشست همیشه با تَرک همراه است؛ این اتفاق، یک انحنا روی پل است که قبلا هم وجود داشته؛ چیز جدیدی نیست و نمی‌توان آن را به خشکسالی یا مسائل مترو مربوط دانست.»

نخست یک فیلم منتشر شد با خبری که از نشست سی‌وسه پل حکایت داشت. اتفاقی که اگر ثابت شود، یک فاجعه برای اصفهانِ تاریخی است، اما تا کنون مسئولان میراث فرهنگی آن را رد می‌کنند و انحنایی که از آن به عنوان یک نشست یاد می‌شود را اعوجاجی (انحنا) قدیمی در بدنه‌ی یکی از یادگارهای قدیمی صفویان در این شهر تاریخی می‌دانند.

ناصر طاهری، معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان انحنای پیش آمده روی دیواره‌ی سی‌وسه پل را یک نشست نمی‌داند.

او می‌گوید: این نشست نیست، نشست همیشه با ترک همراه است. این اتفاق، یک انحنا روی پل است که قبلا هم وجود داشته؛ چیز جدیدی نیست و نمی‌توان آن را به خشکسالی یا مسائل مترو مربوط دانست.

وی با بیان این‌که این انحنا چیز جدیدی برای سی‌وسه پل نیست که بگوئیم ترکِ تازه‌ای است، ادامه می‌دهد: پیش از این نیز ترک‌هایی بر اثر درزهای انبساط روی سی‌و سه پل به وجود آمده بود که رسانه‌ها اعلام کردند سی‌وسه پل ترک خورده است، در شرایطی که این اتفاق نبود. انحنای کنونی روی پل نیز سال‌های زیادی است که وجود دارد.

طاهری این انحنا را مربوط به نقاط مختلفی از بناهای تاریخی اصفهان می‌داند و می‌گوید: در چهل ستون نیز این انحنا وجود دارد، نقاطی که خط افق وجود دارد، می‌توان آن را دید، اما یک شاقولی نیست که آن را زیاد خطرناک بدانیم.

او با تاکید بر این‌که پایه‌های این پل‌های تاریخی روی بستر سنگی است، بیان می‌کند: میراث‌فرهنگی اصفهان و سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان به صورت مشترک و مجزا در مدت زمان‌های مختلف این پل و دیگر پل‌های تاریخی اصفهان را پایش می‌کنند، بنابراین امیدواریم که هیچ‌گاه چنین اتفاقی برای آن‌ها رخ ندهد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان در ادامه با بیان این‌که پایه‌های سی و سه پل در عمق زمین هستند و عمقِ پایه‌ها مرطوب است، توضیح می‌دهد: واقعیت این است که اگر زمین اصفهان را گود کنیم، تا زیر یک متری، خاک مرطوب است، اما ریشه‌های این پل بسیار عمیق‌ترند و نمی‌توان گفت با این خشکسالی‌ها، پایه‌های پل آسیب می‌بینند.

طاهری در ادامه با تاکید این‌که اگر خشکسالی‌ها خیلی تداوم داشته باشد، روی بدنه‌ی بناهای تاریخی اثر می‌گذارد، می‌افزاید: در شرایط فعلی که گاهی اوقات آب باز می‌شود و ریشه‌های پل در آب است، مشکلی برای سی‌وسه پل پیش نمی‌آید.

او همچنین با اشاره به مرمت دیوارهای این پل تاریخی در سال ۱۳۴۹ (که طی آن به دلیل عبور ماشین‌های سنگین از روی پل، دیواره‌ها از بدنه‌ی پل جدا شدند) می‌گوید: در آن زمان از روی پل ماشین عبور می‌کرد. در واقع پل گذرسواره بود، حتی ماشین‌هایی بودند که باید از کارخانه ذوب‌آهن بار می‌آوردند و حتی تریلی از روی پل رد می‌شد.

وی اضافه می‌کند: می‌توان گفت سی‌وسه پل آن روزهای سخت را نیز به خود دیده، اما خوشبختانه هنوز سرپاست و پایش‌های مداوم کارشناسان نیز برای سرپا ماندن این پل تاریخی است.

بدنه غربی «سی و سه پل» دچار اِنحنا شد!
بدنه غربی «سی و سه پل» دچار اِنحنا شد!
بدنه غربی «سی و سه پل» دچار اِنحنا شد!
بدنه غربی «سی و سه پل» دچار اِنحنا شد!
بدنه غربی «سی و سه پل» دچار اِنحنا شد!
بدنه غربی «سی و سه پل» دچار اِنحنا شد!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      از بس بیحجاب و بدحجاب میره روی پل

      پاسخ ها

      • setare

        :))

      • بدون نام

        دیوانه

    • بدون نام

      بزنید گند بزنید به هرچی آثاره
      خدا ازتون نگذره

    • بدون نام

      همه چیو نابود کردین بخاطر نبود کاردان خدایا خودت به داد برس

    • بدون نام

      ... از بس مدیریت اب نداشتید

    • شهرکردی

      رود خونه خشکیده دیگه پل میخواهد چکار بیایید پل زمان خان واسه گردش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ...
        نمیدونم خدا چه عنایتی به اصفهان و اصفهانی داشته که چنین همسایه های خوبی قسمتمون کرده.خدایا حکمتت را شکر

    • محمد حسین

      جنس مواد به کار رفته در این پل ها(خواجو - سی وسه پل و ...) جوریه که اگر رطوبت نرسه مقاومتش را از دست میده اگر باور نمیکنید تحقیق کنید.

      از اول قرار بود اب کارون بیاد اصفهان و بعد بره یزد و کرمان. اما اب اصفهان را بردن کویر و از هیچ جا به زاینده رود اب نرسوندن.طرحی که هیچ سودی به حال زاینده رود و اصفهانیا نداشت حالا شده مایه نابودی این شهر و مردمش.کشاورزهای شرق که به نون شب محتاج اند اینم از پل ها.
      بدونید اگر یه اجر از این پل ها ریخت دیگه نمیتونید اصفهان را جمع کنید

    • بدون نام

      آب کارون کم خوزستانیاس ببرن اصفهان واسه چی؟ که سی و سه پل کج نشه؟ خب بشه به درک .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگر فارسی میتونی بخونی نوشتم که اب کارون در اصل به یزد و کرمان میره و اصفهان واسطه بود . اصفهان به حد کافی اب داشت و نیاز به اب زلال! کارون نداشت

      • امیرحسین

        خیلی دلم میخواد رودخونتون خشک بشه ببینی چه حسی داره.

      • من

        بی تربیت بی
        فرهنگ

    • تبار

      مملکتی که مدیرومدبرودلسوز نداره چه توقعی میتوان داشت متاسفم برای ایران ایرانی

    • پارس

      مسئولین مخ کشور میخواستن با انتقال اب کارون به زاینده رود از سرچشمه های کارون جلوی این کارو بگیرن.ولی از ندانم کاری زدن رودخانه کارون رو نابود کردن و همچنین جلگه خوزستانو نابود کردند و قطب کشاورزی کشور رو از بین دارن میبرن و زاینده رود هم درست نشد و نخواهد شد با این روش. بجای اینکه هزینه کنند از انتهای رودخانه کارون اب انتقال بدند از سرچشمه میبرند که این وسط یک مقداری هم اختلاس بشه . هرکجای دنیا اینو بگی بت میخندن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ابی از کارون به زاینده رود نمیاد من نمیدونم شما در مورد چی حرف میزنی؟!

    • دهکردی

      اینا همش بازی با افکار عمومیه که خبرنگاران اصفهانی رراه انداختن..مثل قبل که میگفتن از بس سی و سه پل آب نداشته مردم اصفهان افسردگی گرفتن...با احساسات مردم میخان بازی کنن..که بگن آثار تاریخی داره خراب میشه..کسی نیست بگه کل چشمه های شهرکرد خشک شده..ادمین لط

    • بدون نام

      خدایا ما رو از دست این مسؤلان بی عرضه و بی کفایت نجات بده!!!آمین یا رب العالمین

    • وطن پرست

      با سلام و ادب بنده این اتفاق را که در کشور نادر نیست متاسفانه به استاندار شهردار و میراث فرهنگی تبریک میگویم واقعا مرحبا دست شما درد نکند بابت این همه تلاش بی وقفه وقوع چنین اتفاقاتی فقط و فقط تلاش و پشت کار شما بزرگواران را به ما نشان میدهد دست مریزاد احسند مرحبا شما در آینده نه چندان دور نام نیکی از خودتان و فداکاریهای ارزشمندتان به یاذگار میگزارید باشد که آیندگان در مورد تلاشهای شما بزرگواران قضاوت کنند

    • رها

      اصفهان نیاز ب آب کارون نداره باشه واسه خودتون ..حداقل ما اصفهانیا اگه زاینده رود خشک شده ک گرد و خاک نمیخوریم 12ماهه سال را

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج