جاباما
۶۶۲۵۹۸
۵۰۱۵
۵۰۱۵
پ

فیبرکربن جدید، صنایع مختلفی را دگرگون می‌کند

فیبر کربن بهترین فلزی است که می‌توانید پیدا کنید. فیبر کربن پنج بار از فولاد سخت‌تر است و وزنی بارها کمتر از آن دارد. در ساخت دوچرخه‌ها، چوب گلف، راکت تنیس، پره‌ی توربین‌ها و هم‌چنین خودروهای فرمول وان از فیبر کربن استفاده می‌شود.

وبسایت دیجی کالامگ - امیرحسین میرزایی: فیبر کربن بهترین فلزی است که می‌توانید پیدا کنید. فیبر کربن پنج بار از فولاد سخت‌تر است و وزنی بارها کمتر از آن دارد. در ساخت دوچرخه‌ها، چوب گلف، راکت تنیس، پره‌ی توربین‌ها و هم‌چنین خودروهای فرمول وان از فیبر کربن استفاده می‌شود. موضوعی که مانع استفاده گسترده از فیبر کربن می‌شود، قیمت بسیار بالای آن است. به همین دلیل است که فیبر کربن در خودروهای گران قیمت سوپراسپرت وجود دارد، ولی در ساخت خودروهای معمولی کسی به سراغ آن نمی‌رود.
فیبرکربن جدید، صنایع مختلفی را دگرگون می‌کند

این فیبر کربن جدید با هزینه‌ی پایین‌تر ساخت، می‌تواند به صنایع مختلفی کمک کند.

پژوهشگران می‌گویند که احتمالا این موضوع به زودی تغییر خواهد کرد. فیبر کربن از نفت و مواد گران‌قیمت دیگری ساخته می‌شود، ولی محققان به تازگی خبر از ساخت فیبر کربن به صورت گیاهی داده‌اند. این فیبر کربن جدید با هزینه‌ی پایین‌تر ساخت خود، می‌تواند به صنایع مختلفی کمک کند.

فیبر کربن از یک ماده‌ی شیمیایی به اسم «آکریلونیتریل» ساخته می‌شود. آکریلونیتریل از نفت، آمونیا، اکسیژن و یک کاتالیزور بسیار گران‌قیمت تولید می‌شود. ساخت فیبر کربن با تولید گرمای بسیار زیادی همراه است و هم‌چنین مواد سمی مختلفی تولید می‌کند. چون آکریلونیتریل از نفت ساخته می‌شود، قیمت فیبر کربن هم با بالا و پایین رفتن قیمت نفت، تغییر می‌کند.
فیبرکربن جدید، صنایع مختلفی را دگرگون می‌کند
«گرگ بکهام» (Greg Beckham)، پژوهشگر ارشد این تحقیقات جدید در آزمایشگاه ملی انرژی‌های تجدیدپذیر، در این باره گفته است: «قیمت آکریلونیتریل نوسانات بسیار زیادی دارد و به همین دلیل، برای کاهش وزن خودروها یا هواپیماها، سراغ فیبر کربن نمی‌روند. اگر بتوانیم با تغییر مواد اولیه‌ی مورد نیاز برای ساخت آکریلونیتریل، قیمت آن را ثابت کنیم، می‌توانیم فیبر کربن ارزان‌تری بسازیم.»

بکهام و تیم او توانسته‌اند با استفاده از گیاهان، آکریلونیتریل تولید کنند. آن هم گیاهانی که انسان معمولا آن را نمی‌خورد؛ مثل ساقه‌ی ذرت یا کاه. محققان این گیاهان را به شکر و سپس به یک اسید تبدیل کرده‌اند و در نهایت با افزودن یک کاتالیزور ارزان، توانسته‌اند آکریلونیتریل تولید کنند؛ آن هم بدون تولید گرما و مواد سمی.

این گروه محققان در حال حاضر مشغول همکاری با چند شرکت مختلف برای تولید انبوه این آکریلونیتریل هستند تا بتوانند در نهایت فیبر کربن تولید کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج