جاباما
۶۶۸۳۸۹
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

مهم‌ترین ماموریت‌های فضایی در سال ۲۰۱۸

سال ۲۰۱۸ میلادی، سال پرمشغله‌ای برای ناسا و همچنین سایر شرکت‌های فضایی است. در این مطلب قصد داریم مهم‌ترین ماموریت های فضایی در سال ۲۰۱۸ از جمله پرتاب موشک‌ها، فضاپیماها و برنامه‌های تحقیقاتی را بررسی کنیم.

وب سایت گجت نیوز: سال ۲۰۱۸ میلادی، سال پرمشغله‌ای برای ناسا و همچنین سایر شرکت‌های فضایی است. در این مطلب قصد داریم مهم‌ترین ماموریت های فضایی در سال ۲۰۱۸ از جمله پرتاب موشک‌ها، فضاپیماها و برنامه‌های تحقیقاتی را بررسی کنیم. ناسا و سایر شرکت‌های فضایی از جمله اسپیس ایکس و بلو اوریجین برای سال ۲۰۱۸ میلادی برنامه‌های زیادی در سر دارند. این سازمان‌ها و شرکت‌ها در سال ۲۰۱۸، راه‌اندازی یک موشک شگفت‌انگیز را برنامه‌ریزی کرده و می‌خواهند بیشتر از همیشه به مریخ و خورشید نزدیک شوند. همچنین قرار است دو وسیله نقلیه فضایی که هم‌اکنون در فضا هستند به اهداف ماموریتی خود نزدیک‌تر شوند.

برنامه‌های پرواز آزمایشی زیادی برای سال ۲۰۱۸ برنامه‌ریزی شده که از جمله آن‌ها می‌توان به راه‌اندازی و پرتاب فالکون سنگین در اوایل سال ۲۰۱۸ اشاره کرد. این پروژه می‌تواند به انسان‌ها کمک کند تا وسایل نقلیه شخصی خود را در آینده به فضا ارسال کنند. در ادامه به مهم‌ترین ماموریت های فضایی در سال ۲۰۱۸ اشاره خواهیم کرد.
پرتاب فالکون سنگین توسط اسپیس ایکس در ژانویه ۲۰۱۸

ایلان ماسک (Elon Musk)، مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس، اولین بار در سال ۲۰۱۱ بود که طرح موشک فالکون سنگین را ارائه کرد. راه‌اندازی اولیه این موشک در اواخر سال ۲۰۱۳ اعلام شد و حالا پس از ۵ سال، این ماموریت با ارسال محموله بار خودروی تسلای ایلان ماسک، رسما راه‌اندازی می‌شود.

مهم‌ترین ماموریت‌های فضایی در سال ۲۰۱۸
پرتاب موشک الکترون در اوایل سال 2018

آمریکا از مدت‌ها پیش آزمایش موشک الکترون (Electron) برای ارسال ماهواره‌های کوچک به مدار زمین را آغاز کرده بود. نخستین پرتاب آزمایشی این موشک در ماه می 2017 انجام شد و قرار بود در ماه دسامبر 2017 نیز دومین پرتاب این موشک صورت بگیرد، اما به دلیل شرایط آب و هوایی و برخی نقص‌های فنی، این امکان فراهم نشد. حالا طبق برنامه‌ریزی، قرار است در اوایل سال 2018، مجددا شاهد پرتاب موشک الکترون باشیم.

مهم‌ترین ماموریت‌های فضایی در سال ۲۰۱۸
اعلام برنده رقابت گوگل لونار ایکس در 31 مارس 2018

در تاریخ 31 مارس 2018، برنده رقابت گوگل لونار ایکس (Google Lunar X) برای ارسال فضاپیمای رباتیک به کره ماه اعلام می‌شود. البته هنوز چهار تیم از پنج فینالیست این رقابت، طرح فضاپیمای خود را به پایان نرسانده‌اند و به همین دلیل امکان دارد در تاریخ 31 مارس، هیچ‌یک از شرکت‌کننده‌ها برنده این رقابت گوگل نشوند.

پرتاب فضاپیمای TESS در مارس ۲۰۱۸

ناسا در حال آماده‌سازی فضاپیمای TESS است. این فضاپیما همانند کاوشگر کپلر (Kepler) به جستجوی سیاره‌هایی می‌پردازد که از مقابل ستاره‌های دور عبور کرده و نور آن‌ها را کم می‌کنند. فضاپیمای TESS که یکی از مهم‌ترین ماموریت های فضایی در سال ۲۰۱۸ محسوب می‌شود، ستاره‌ها را در تمام آسمان شب ارزیابی خواهد کرد و از محدودیت‌های موجود در کپلر نیز رنج نمی‌برد. این پروژه برای پیدا کردن نزدیک‌ترین اجسام سنگی به زمین راه‌اندازی شده تا منجمان بتوانند انواع جوهایی که در این دنیا وجود دارد را شناسایی کنند.

مهم‌ترین ماموریت‌های فضایی در سال ۲۰۱۸
پروازهای آزمایشی خدمه تجاری ناسا در آوریل تا نوامبر 2018

یکی دیگر از ماموریت های فضایی در سال 2018 ، پرواز آزمایشی خدمه تجاری ناسا است. امسال نخستین آزمایش دو وسیله نقلیه که بخشی از برنامه خدمه تجاری ناسا است، انجام می‌شود. این برنامه، ابتکاری برای راه‌اندازی فضاپیمای خصوصی خواهد بود. شرکت‌های اسپیس ایکس و بوئینگ به ترتیب کپسول‌های Crew Dragon و CST-100 Starliner را توسعه می‌دهند. قرار بود این آزمایش‌ها در سال 2017 انجام شود اما به تاخیر افتاد. حالا طبق برنامه، اسپیس ایکس می‌خواهد پرواز آزمایشی کپسول دراگون را در ماه آوریل و اولین پرواز سرنشین‌دار را در ماه آگوست تست کند و بوئینگ نیز در نظر دارد تا پرواز بدون سرنشین استارلاینر را در ماه آگوست و پرواز سرنشین‌دار را در ماه نوامبر انجام دهد.

مهم‌ترین ماموریت‌های فضایی در سال ۲۰۱۸
پرتاب فضاپیمای اینسایت ناسا در 5 می 2018

ناسا تصمیم دارد فضاپیمای InSight را در تاریخ 5 می 2018 به مریخ ارسال کند. این پروژه قرار بود در سال 2016 اجرا شود، اما به دلیل بروز نشتی در یکی از ابزارهای فضاپیما، پرتاب آن به تعویق افتاد. حالا اینسایت برای سفر به مریخ آماده شده و قرار است با موشک اطلس V در یک سیستم راه‌اندازی 30 روزه در تاریخ 5 می 2018، پرتاب آن انجام شود. طبق برنامه‌ریزی، حدود هفت ماه بعد در تاریخ 26 نوامبر، این فضاپیما بر روی سطح سیاره سرخ فرود خواهد آمد.

مهم‌ترین ماموریت‌های فضایی در سال ۲۰۱۸
آزمایش‌های Blue Origin و Virgin Galactic در طول سال 2018

بسیاری از شرکت‌های فضایی و تجاری، پروازهای آزمایشی خود را در سال 2018 انجام خواهند داد. در آخرین روزهای سال 2017، شرکت بلو اوریجین (Blue Origin)، فضاپیمای New Shepard را آزمایش کرد. این موشک برای کسانی طراحی شده که می‌خواهند با پرداخت مبلغی، برای چند دقیقه بی‌وزنی را در فضا تجربه کنند. این آزمایش‌ها در سال جدید میلادی نیز ادامه خواهد داشت و قطعا یکی از مهم‌ترین ماموریت های فضایی در سال 2018 خواهند بود.

مهم‌ترین ماموریت‌های فضایی در سال ۲۰۱۸

در همین حال، کمپانی Virgin Galactic به عنوان یک شرکت مسافربری فضایی، به زودی آزمایش پروازهای فضاپیمای خود یعنی VSS Unity را آغاز خواهد کرد. این فضاپیما نیز برای تجربه کوتاه سفر به فضا برای مسافران معمولی طراحی شده است. البته آزمایشات مربوطه این فضاپیما از مدت‌ها پیش آغاز شده و حالا شرکت Virgin Galactic می‌خواهد به طور جدی‌تری، این پروژه را پیگیری کند. این کمپانی برنامه‌های دیگری نیز برای سال ۲۰۱۸ در سر دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به پرتاب یک موشک و قرار دادن ماهواره‌های کوچک در مدار اشاره کرد.

مهم‌ترین ماموریت‌های فضایی در سال ۲۰۱۸
پروژه کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا در 31 جولای تا 19 آگوست

کاوشگر خورشیدی پارکر (Parker Solar Probe)، اولین فضاپیمایی خواهد بود که به نزدیک‌ترین فاصله از خورشید می‌رسد. این کاوشگر به سطح خورشید نمی‌رسد، اما با فاصله 3.9 میلیون مایلی از خورشید و از لبه‌های بیرونی جو خورشید عبور می‌کند. پارکر می‌تواند ذارت بسیار پرانرژی از جو اتمسفر خورشید که سرعت فوق‌العاده بالایی دارند و با نام باد خورشیدی شناخته می‌شوند را بررسی کند. بادهای خورشیدی با میدان مغناطیسی خود موجب اختلال در ماهواره‌ها و حتی شبکه برق زمین می‌شوند. در واقع کاوشگر خورشیدی پارکر قرار است به سوالاتی که سال‌هاست دانشمندان به دنبال جواب آن‌ها هستند، پاسخ دهد. این کاوشگر در 31 جولای تا 19 آگوست توسط موشک سنگین دلتا IV پرتاب خواهد شد.

رسیدن فضاپیمای Osiris-Rex ناسا به یک سیارک در ماه آگوست

ناسا در سپتامبر ۲۰۱۶ فضاپیمای Osiris-Rex را پرتاب کرد. این کاوشگر برای نمونه‌برداری به سیارکی به نام Bennu ارسال شد و این سفر حدود ۲ سال به طول انجامید و سرانجام در آگوست ۲۰۱۸، فضاپیمای Osiris-Rex به این سیارک می‌رسد. سپس این فضاپیما از موتورهای جانبی خود برای حرکت و پرواز بر روی سیارک Bennu استفاده خواهد کرد. همچنین Osirix-Rex دارای مجموعه‌ای از دوربین‌ها است تا بتواند تصاویری با کیفیت بالا را از سطح این سیارک تهیه کند.

مهم‌ترین ماموریت‌های فضایی در سال ۲۰۱۸
آغاز پروژه BepiColombo در عطارد در ماه اکتبر 2018

یک ماموریت جدید در عطارد از دیگر ماموریت های فضایی در سال 2018 است. عطارد، ناشناخته‌ترین سیاره در سامانه خورشیدی است. پروژه BepiColombo، یک برنامه فضایی مشترک بین ژاپن و اروپا است. در این برنامه، دو فضاپیما به مدار نزدیک‌ترین سیاره به خورشید ارسال خواهند شد. این فضاپیماها در ماه اکتبر توسط موشک اروپایی Ariane 5 پرتاب می‌شود و در سال 2025 به عطارد می‌رسد. پس از جدا شدن این دو فضاپیما از یکدیگر، یکی از آن‌ها توسط اروپا و دیگری توسط آژانس فضایی ژاپن کنترل خواهد شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج