۶۶۹۷۸۷
۱ نظر
۵۰۰۹
۱ نظر
۵۰۰۹
پ

آینده ائتلاف با اصولگرایان برای انتخابات مجلس

در انتخابات مجلس دهم بین دو جریان سیاسی ائتلاف صورت گرفت. ائتلافی که تنها تا پشت در‌های مجلس دوام آورد و در تصمیم‌گیری‌های مهم مجلس مشخص شد که چندان محکم نبوده است.

روزنامه آرمان: در انتخابات مجلس دهم بین دو جریان سیاسی ائتلاف صورت گرفت. ائتلافی که تنها تا پشت در‌های مجلس دوام آورد و در تصمیم‌گیری‌های مهم مجلس مشخص شد که چندان محکم نبوده است.
البته ائتلاف سیاسی در نظام‌های پارلمانی همواره وجود دارد و احزاب بنا به ضرورت‌های سیاسی با یکدیگر ائتلاف می‌کنند اما در هیچ ‌انتخاباتی دو جریان متضاد سیاسی قبل از تعیین نتیجه انتخابات ائتلاف نکرده‌اند. ائتلاف دو جریان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرایان میانه‌رو در انتخابات مجلس دهم و برای به حاشیه راندن جریان تندروی اصولگرا بود و البته دستاورد درخشانی داشت. اکنون برای انتخابات مجلس آینده دوباره موضوع ائتلاف مطرح شده است. روز گذشته رئیس فراکسیون امید در گفت‌وگو با «جماران» در واکنش به انتقادها نسبت به ترکیب ائتلافی لیست امید و جدایی عده‌ای از این فراکسیون، گفت: ما از هرگونه نقد عملکرد استقبال می‌کنیم و قطعا تلاش خواهیم کرد که برنامه‌ها و حرکات خود را با توجه به نقدهای مشفقانه اصلاح‌کنیم. ما همواره بر هویت اصلاح‌طلبانه خود تاکید داریم، اما شرایط زمانی را هم مدنظر داشته‌ایم.

ائتلاف برای منافع ملی

محمدرضا عارف در مورد ائتلاف اظهار داشت: با حفظ هویت و ترجیح منافع ملی بر منافع جناحی و گفتمانی باید تصمیم‌گیری کنیم. به همین دلیل، در انتخابات مجلس در سال ۹۴، ائتلافی عمل کردیم اما در انتخابات شوراها که سال جاری برگزار شد مستقل و کاملا اصلاح‌طلبانه وارد رقابت شدیم.

اصولگرایان نپذیرفتند

رئیس شورای عالی اصلاحات تاکید کرد: بارها بحث ائتلاف با اصولگرایان را مطرح کردیم. شرایط کشور در دهه ۹۰ ایجاب می‌کرد که ائتلاف کنیم. حتی پیشنهاد ائتلاف محدود با اصولگرایان را در انتخابات ۹۴ مطرح کردیم که آنها نپذیرفتند. درباره ائتلاف باید با توجه به شرایط زمانی تصمیم‌گیری کنیم. در صورت شکل‌گیری ائتلاف، باید سهم و مسئولیت شکل‌دهندگان ائتلاف با صراحت اعلام شود و مردم در جریان امر قرار گیرند. عارف ادامه داد: بحث گفت‌وگوی ملی که از مهرماه سال گذشته توسط فراکسیون امید مطرح شد، در واقع به نوعی رویکرد ائتلافی، ملی و ارزشی است. شخصا این رویکرد را نه سیاسی بلکه ارزشی می‌دانم و پیش‌شرطی هم نداریم. ابتدای امر به سراغ مشترکات می‌رویم و قطعا در طول مسیر موارد اختلافی نیز مطرح می‌شود که به آنها نیز می‌توانیم بپردازیم. البته امروز در این مورد ناراضی نیستیم اما انتظار داشتیم جریان رقیب گرم‌تر از آن استقبال می‌کرد، ما انتظار داشتیم دست ما را به گرمی بفشارند تا امور را با هم به خوبی پیش ببریم.

فرصت انتخاب

یک فعال سیاسی در واکنش به اظهارات محمدرضا عارف به «آرمان» گفت: در ائتلاف با اصولگرایان باید پارامتر‌های مختلف را در نظر گرفت. علی‌محمد نمازی اظهار داشت: به نظر می‌رسد تعداد بیشتری از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس آینده مورد تایید قرار بگیرند. این عضو حزب کارگزاران سازندگی ادامه داد: به عبارت دیگر ائتلاف با اصولگرایان تحت تاثیر نوع برخورد نهاد‌های نظارتی قرار دارد. در دوره‌های قبل نیز عمده علت حضور اصولگرایان در لیست اصلاح‌طلبان این بود که اصلاح‌طلبان کاندیدایی در اختیار نداشتند. وی تاکید کرد: البته در دوره‌های قبل ائتلافی وجود نداشت و سران احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا با یکدیگر گفت‌و‌گو نکردند، بلکه شورای عالی اصلاحات تصمیم گرفت برخی اصولگرایان میانه‌رو را که به ‌مواضع اصلاح‌طلبان نزدیک هستند، در لیست خود قرار دهد؛ اقدامی که البته نتیجه مطلوبی تا این لحظه نداشته است زیرا تاکنون چنین سازوکاری در انتخابات جواب نداده و باید با تعامل با نهاد‌ها تلاش کرد که تعداد بیشتری از اصلاح‌طلبان مورد تایید قرار گیرند. به نظر من در صورت عدم تایید نامزدهای جریان اصلاحات شرکت نکردن بهتر از چنین ائتلافی است. مردم باید از بین خوب و خوب‌تر انتخاب کنند و این فرصت باید در اختیار آنها قرار بگیرد.

عهدشکنی

دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات در ارتباط با آینده ائتلاف در انتخابات مجلس گفت: تشکیل فراکسیون امید در واکنش به ناپایداری ائتلاف به اصولگرایان بود. در واقع آن ائتلافی که در مجلس گذشته در سال ۹۴ صورت گرفت، ائتلافی ناپایدار بود و به محض ورود نمایندگان به مجلس شکست خورد و دیگر موجودیت پیدا نکرد. تشکیل فراکسیون امید در مقابل عهدشکنی اصولگرایان بود. بنابراین در رابطه با ائتلاف برای اصلاح‌طلبان تجربه خوبی به‌وجود نیامده است. در انتخابات شوراها ائتلاف موضوعیت نداشت و در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز حالت خاصی وجود داشت که ائتلاف بین اصلاح‌طلبان و جریان مقابل معنا نداشت. با چنین پیش‌فرض‌هایی بعید است در انتخابات مجلس آینده ائتلافی صورت بگیرد، زیرا در همان سال۹۲ نیز تنها چند اصولگرا در لیست اصلاح‌طلبان قرار گرفتند و ائتلافی بین این دو جریان سیاسی وجود نداشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دقیقا متوجه نشدم که چرا باید مردم و اصولگرایان از بودن شما در دولت و مجلس خوشحال باشند؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج