۶۷۰۳۵۳
۴ نظر
۵۰۰۴
۴ نظر
۵۰۰۴
پ

دو نکته اساسی درباره لایحه بودجه سال ۹۷

محسن بهرامی ارض اقدس؛ کارشناس اقتصادی در روزنامه ایران نوشت: امروز موضوع اشتغال به عنوان یک ابرچالش در کشور مطرح است.آمارها حاکی از آن است که دولت دوازدهم و یازدهم،جمعیت بیکار نزدیک به ۳ میلیون نفری را از دولت قبل تحویل گرفت.

محسن بهرامی ارض اقدس؛ کارشناس اقتصادی در روزنامه ایران نوشت: امروز موضوع اشتغال به عنوان یک ابرچالش در کشور مطرح است.آمارها حاکی از آن است که دولت دوازدهم و یازدهم،جمعیت بیکار نزدیک به ۳ میلیون نفری را از دولت قبل تحویل گرفت.
تراز اشتغال در دولت دهم و به خصوص سال پایانی که با رکود و تورم ۴۸.۵ درصدی و همچنین رشد اقتصادی منفی ۶.۸ مواجه بود، که این امر در کشور در قبل و بعد از انقلاب اسلامی بی‌سابقه بود به عدد کمتر از ۶۰ هزار نفر رسید.یعنی تعداد قابل توجهی از مردم شغل خود را از دست دادند.این در حالی است که هر سال حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر متقاضی اشتغال به بازار کار اضافه می‌شود.حال اگر بخواهیم جلوی بدتر شدن این موضوع را بگیریم، حداقل سالانه باید ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کنیم تا بیکاران سال‌های گذشته و جدید را کم کنیم.
طبق برنامه ششم در سال باید یک میلیون شغل ایجاد شود که با احتساب اولیه این میزان شغل به ۸۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید نیاز داریم.تامین این میزان سرمایه‌گذاری از منابع داخلی امکانپذیر نیست و باید به سراغ جذب سرمایه‌های خارجی رفت.بخشی از سرمایه‌های خارجی با بهبود بسترهای سرمایه‌گذاری در حال تحقق است و خوشبختانه دولت در این زمینه گام‌های خوبی برداشته است.از طرفی منابع اعتباری خوبی برای فاینانس و سرمایه‌گذاری مستقیم برخی از کشورها و شرکت‌های بزرگ را شاهد هستیم.لذا با بهتر شدن مناسبات خارجی، اجرایی شدن موافقتنامه‌ها، وحدت ملی، برجام و توافق جناح‌ها با هدف پیشرفت و توسعه کشور می‌توان به جذب سرمایه‌های خارجی که در نهایت باعث افزایش نرخ اشتغال می‌شود، برسیم.
دومین نکته‌ای که می‌تواند سبب اشتغال شود، استفاده از منابع داخلی است.
ما برای ایجاد اشتغال روستایی،صنعتی، شهری و کشاورزی نیازمند سرمایه‌گذاری‌های جدید داخلی هستیم اما منابع کشور این امکان را نمی‌دهد چرا که محدودیت‌های منابع مالی دست و پای دولت را بسته است. با شرایط موجود نمی‌توان برای رونق اشتغال کاری انجام داد لذا برای رسیدن به حداقل ایجاد اشتغال باید به سمت صرفه‌جویی منابع دولتی برویم.یکی از کارهایی که دولت دوازدهم با هدف افزایش درآمد زایی می‌توانست انجام دهد تا به واسطه آن اشتغال‌آفرینی کند، افزایش نرخ حامل‌های انرژی در بودجه ۹۷ بود. دولت سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار بابت یارانه حامل‌های انرژی پرداخت می‌کند.در حقیقت برای ارزان فروشی سرمایه عظیمی از بین می‌رود.همین ارزانی باعث شده مصرف حامل‌های انرژی افزایش پیدا کند و از طرفی قاچاق سوخت هم صورت گیرد.
دولت برای آنکه ضرر و زیان در این بخش را کم کند، پیشنهاد داد که قیمت‌ها تا حدودی گران شود اما کمیسیون تلفیق بودجه مجلس این پیشنهاد را که می‌توانست درآمد آن به کمک دولت در ایجاد اشتغال برود را حذف کرد.البته نمایندگان مجلس قول بازنگری دادند لذا امیدواریم که این معضل حل شود.وقتی قیمت حامل‌های انرژی به سمت واقعی شدن حرکت کرد، مصرف آن نیز کنترل خواهد شد و دیگر با هدررفت منابع انرژی مواجه نخواهیم شد. محل دیگری که دولت می‌خواست از آن درآمدی داشته باشد تا منابع داخلی را به سمت تولید و اشتغال هدایت کند، حذف افراد غیرنیازمند از یارانه نقدی بود.بخش قابل توجهی از پول کشور به عنوان یارانه نقدی به افرادی پرداخت می‌شود که هیچ نیازی به آن پول ندارند و در حقیقت بود و نبود یارانه نقدی زندگی آنها را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد.
اگر حذف افراد یارانه بگیر به درستی اتفاق بیفتد، اقشار نیازمند تحت حمایت بیشتری قرار خواهند گرفت و پولی که از این محل صرفه‌جویی می‌شود، تأثیر بسزایی در افزایش نرخ اشتغال دارد.اگر یک فرد خانواده ۴ نفری یک شغل داشته باشد حداقل درآمد یک میلیون تومانی عاید آن خانواده می‌شود، این در حالی است.
که یک خانواده بدون شغل حداکثر درآمدشان از یارانه ۱۶۰ هزار تومان است. منطق اقتصاد حکم می‌کند که یارانه افراد نیازمند برقرار باشد و افرادی که نیاز مالی ندارند حذف شوند.در چنین شرایطی دولت می‌تواند تلاش کند تا برنامه‌های تدوین شده خود را عملیاتی کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      نه یارانه رو قطع نکنن دست خودشون و اطرافیانشون و قطع کن که دزدی نکنن و این همه پول و حیف و میل نکنن یارو رئیس اداره .. کرمان هست اول ماشین دولتیشون با راننده در اختیار خانواده مگان بود ، الان شده سوناتا اینا حیف و میل شدنه این دزدیا و حیف و میل شدنا کم بشه میتونن به هر ایرانی ماهیانه کمش ۳۰۰ هزار تومن بدن شماها جیب مارو نزنین تولید کار پیشکش

    • شیبل

      زما نی این ادعا درست است حقوق یک تومنی یک کارگر سه تومان شود که این تواقتصاد ایران غیره ممکنه اگه اینجور تزها بدونه درنظر گرفتن وضعیت مردم ادامه پیدا کند روز بروز هیزم بیشتر خواهد شد ولا غیر

    • بدون نام

      35ملیون بیکار هست نه ۳ملیون

    • بدون نام

      شما این هارومیدونیدپس چرا۱۰ملیون شغل واجازمیدین افغانی خارجی مهاجر اشغال کنن به گفته خودتون ۷۰۰هزارمیلیاردضربدر۱۰ملیون شاغل افغانی کنیدمیشود۱۰۰سال بودجه کشوربرای شغل وافغانیاازایرانیااشغال مهاجرمیش چراخودکشی ورزش به تیش ایران وایرانی میزنین خدانگذرازتون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج