۶۷۸۱۰۸
۳ نظر
۵۰۰۴
۳ نظر
۵۰۰۴
پ

بررسی نقش رانت خواران در افزایش قیمت دلار

مهدی پازوکی اقتصاددان و استاد دانشگاه معقتد است عامل اصلی بی ثباتی بازار ارز رانت خواران هستند. این استاد دانشگاه در تحلیل چرایی گران شدن قیمت دلار و رسیدن آن به مرز پنج هزار تومان به فرارو می‌گوید: زمانی که آقای روحانی روی کار آمد دلار در بازار آزاد سه هزار و ۶۰۰ تومان بود.

فرارو: مهدی پازوکی اقتصاددان و استاد دانشگاه معقتد است عامل اصلی بی ثباتی بازار ارز رانت خواران هستند. این استاد دانشگاه در تحلیل چرایی گران شدن قیمت دلار و رسیدن آن به مرز پنج هزار تومان به فرارو می‌گوید: زمانی که آقای روحانی روی کار آمد دلار در بازار آزاد سه هزار و ۶۰۰ تومان بود. ما سالانه حدود ۱۰ درصد تورم داشتیم، اما قیمت دلار ثابت نگه داشته شده بود. با این حال شوک‌هایی مثل روی کار آمدن ترامپ در آمریکا یا حجم نقدینگی بالا باعث افزایش قیمت دلار شد.

این اقتصاددان با بیان اینکه ۲۰ درصد از حجم نقدینگی کشور در اختیار موسسات غیرمتشکل پولی است ادامه می‌دهد: این نقدینگی وارد بازار و باعث افزایش نرخ ارز می‌شود. مضاف بر این سیاست بانکی ما هم ایراد داشته است. ما در کشور افراد گردن کلفتی داریم که از این بانک‌ها مثلا صد میلیارد تومان وام گرفته اند، اما ارزش اسنادی که در اختیار بانک گذاشته اند یک میلیارد هم نیست. همین‌ها هستند که پول را وارد بازار می‌کنند و تقاضا ایجاد می‌کنند. این افراد طبقه جدیدی در اقتصاد ایران را شکل می‌دهند. خیلی از این افراد متاسفانه در ساختار قدر نفوذ دارند.

او معتقد است: رانت خواران عمده‌ای در شبکه بانکی نفوذ پیدا کرده اند و از روی رابطه وام‌های میلیاردی گرفته اند. نمونه این موضوع را می‌توان در بانک سرمایه دید که آقای محمود صادقی نماینده شجاع مجلس اسامی ابربدهکاران را منتشر کرد. بعضی از افراد وام را به اسم یک کارتن خواب گرفته اند. یک آدم معتاد را به بانک آورده اند به اسم او وام گرفته اند، اما خودشان پول را گرفته اند.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه می‌دهد: پول‌هایی که از سیستم بانکی خارج شده به بازار ارز آمده است. همین‌ها فاجعه آفرین است. بدهکاران بانکی، چون نمی‌توانند پولشان را در سیستم بانکی سرمایه گذاری کنند، سعی می‌کنند از طریق پولشویی پول کثیف را به پول تمیز تبدیل کنند. آن‌ها از طریق پسر، داماد یا همسرشان به بازار ارز می‌آورند. این‌ها را می‌شود رصد کرد.

پازوکی با بیان اینکه رانت خواران عامل عمده بی ثباتی در کشور هستند می‌گوید: بعضی از این افراد تحت لوای تولید وام می‌گیرند. من معتقدم کسی که وام می‌گیرد، کارخانه راه می‌اندازد و کارخانه اش را در گرو بانک می‌گذارد قهرمان ملی است و حتی باید برای پرداخت وامش در شرایط اقتصادی فعلی مهلت داد. اما باید کلاهبردارانی که از طریق پارتی بازی و رشوه وام گرفته اند و امانت لازم را به بانک نداده اند را به سزای ننگین اعمالشان رساند. وقتی مردم می‌بینند وقتی کارمند یک بانک لکسوس ۷۰۰ میلیونی سوار می‌شود و خانه اش به فرمانیه می‌رود، حق دارند سوال کنند چرا سیستم بانکی فاسد است؟ چطور یک استاد دانشگاهی که درآمد نسبتا خوبی دارد نمی‌تواند خودرویش را به لکسوس تبدیل کند؟

او ادامه می‌دهد: اقتصاد کشور رانتی شده و رانت خواران در نهادهای قدرت نفود دارند. در قوا و سیستم بانکی نفوذ دارند و متاسفانه ما اراده‌ی لازم هم برای مبارزه با این‌ها را نداریم. متاسفانه زندگی مردم روز به روز دچار مشکل می‌شود. من معتقدم می‌شود با فساد مبارزه کرد، اما اراده مجموعه حکومت را لازم دارد. اتاق اقتصاد ایران باید آنقدر شفاف باشد که کوچکترین حرکت رانت خواران به چشم بیاید. در همین آمریکای جهان‌خوار می‌گویند از مرگ می‌شود فرار کرد، اما از مالیات نه.

این استاد دانشگاه معتقد است که صادر کنندگان پتروشیمی هم در گران شدن قیمت دلار نقش به سزایی دارند. او می‌گوید: پتروشیمی‌ها قیمت خوراک‌شان را با ارز مبادله‌ای سه هزار و ۶۰۰ تومان می‌گیرند، اما محصول‌شان را با ارز آزاد صادر می‌کنند. این یک رانت بالای هفت هزار میلیارد تومانی در اقتصاد ایران است. این‌ها در همه جا نفوذ دارند. هیچ وقت شرکت‌های پتروشیمی نمی‌گذارند قیمت ارز یکسان شود. یکسان شدن ارز جلوی رانت در اقتصاد ایران را می‌گیرد. این اقتصاد به شدت رانتی است.
هرچقدر که فاصله بین نرخ ارز مبادله‌ای و آزاد بیشتر شود به نفع پتروشیمی‌های بخش خصوص است. این‌ها هر روز قیمت ارز را بالا می‌برند. با این وضعیت چرا خود دولت پتروشیمی صادر نکند؟ از سازمان مالیاتی می‌خواهم که از درآمد‌های نجومی حاصل از نرخ ارز مبادله‌ای و آزاد پتروشیمی‌ها مالیات بگیرد تا از طریق سیستم تامین اجتماعی بازتوزیع شود. به اعتقاد این اقتصاددان تا زمانی که یکسان سازی نرخ ارز اتفاق نیفتد فساد وجود دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چرت وپرو تحویل مردم ندین .حیا کنید دست ازسر مردم بردارین .دلار پنج هزار تومانی .شما هیچ کارز برای مردم نمیکنید .جیبهاتونهم پرنمیشه

    • رفیعی نسب

      چه طور میخواد به سیستم تامین احتماعی باز توزیع شود اقاها بعدا الان گرفتین پتروشیم خب مگه مجبوری به کسایی که کاری با دلار ندارن اعلام بشه وبگه درفلان جااز دلارارز استفاده میشه دیگه رانت کلاهبرداری به چی میگن یارانه همیشه تلفنبانک ملی میزدم ازتاریخ 12یهمن کارمزد برمیداره یعنی خودتون عابربانک یاتلفن بانک استفاده نمیکنید

    • بهلول

      واقعا شرم آور است یک استاد دانشگاه میگوید افرادی گردن کلفت وامهای صد ملیاردی گرفته اند واسنادی که تحویل بانک داده اند یک ملیارد هم ارزش نداره!آقای اوستاد چرا وامهای هزار ملیاردی را نمیگویی؟ آقای استاد چرا وامهای هزار ملیاردی را نمیگویی؟ آقای استاد مدیرعامل بانک رفا آقای سرخه ای چقدر وام با بهره صفر درصد گرفته است؟آقای استاد اگر آقای صادقی بقول تو شجاع راست میگوید لیست غارت گران صندوق توسعه ملی وغارتگران صندوق ذخیره فرهنگیان و وارد کنندگان قاچاقهای ۳۰۰ کانتری کالا وهزران مورد سو استفاده کنندگان دیگر که وابستگان صاحب منسبان به قدرت به جیب میزنند را نام ببرد!چرا افکار مردم را میخواهید منحرف کنید؟شماها فکر میکنید مردم مثل شماها نفهم هستند؟سر چه کسی میخواهید کلاه بگذارید؟!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج