اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۶۸۵۵۵۶
۱۸ نظر
۵۰۰۰
۱۸ نظر
۵۰۰۰
پ

سازمان هواشناسی، مقصر سقوط پرواز یاسوج؟

در جریان سقوط هواپیمای ATR۷۲ با توجه به شرایط ایجاد شده­ جوی شامل تولید ابر CB (ابر مخاطره‌آمیز برای پرواز)‌ و توفان تندری، هواشناسی موظف بوده این اطلاعات را فقط در قالب "گزارش خطر" SIGMET اعلام کند که این گزارش برای ایرلاین و خلبان ارسال نشد!

تسنیم نوشت: در جریان سقوط هواپیمای ATR۷۲ با توجه به شرایط ایجاد شده­ جوی شامل تولید ابر CB (ابر مخاطره‌آمیز برای پرواز)‌ و توفان تندری، هواشناسی موظف بوده این اطلاعات را فقط در قالب "گزارش خطر" SIGMET اعلام کند که این گزارش برای ایرلاین و خلبان ارسال نشد!

پس از سقوط هواپیمای ATR۷۲ شرکت هواپیمایی "آسمان" در منطقه دناکوه سمیرم در روز ۲۹ بهمن در قالب گزارشی با عنوان آیا عدم‌ ارسال گزارش "سیگمت" هواشناسی به خلبان باعث سقوط هواپیمای ATR شد، به بررسی دلایل اصلی و البته پنهان این سقوط فاجعه‌بار و نقش سازمان هواشناسی در آن پرداختیم.

در این مطلب عنوان شد که اگر "گزارش سیگمت" از سوی "مرکز پیش‌بینی سازمان هواشناسی" درباره پیش‌بینی "پدیده مخرّب جوّی رعد و برق" در منطقه پروازی سقوط این هواپیمای مخابره می‌شده، خلبان می‌توانست مطلع شود که نباید قبل از آسمان یاسوج ارتفاع کم کند!

اما در ادامه چند نفر از کارشناسان پیشکسوت هواشناسی کشورمان به بررسی دقیق‌تر نقش پیش‌بینی هواشناسی و غصورهای صورت گرفته در سقوط تلخ هواپیمای ATR۷۲ پرداخته‌اند که این دلایل را می‌خوانیم:

در سازمان هواپیمایی غیر نظامی بین‌المللی (ICAO) قوانین و مقررات لازم‌الاجرا در هر حوزه­‌ای در یکسری ضمائم (Annex) در زمینه­‌های عملیات پرواز مرتبط با خلبان، مراقبت پرواز، عملیات امداد و نجات، هواشناسی و ... آمده است.

در این رابطه Annex۳ مربوط به مقرارت هواشناسی برای عملیات پرواز است؛ منطبق با این استانداردهای ICAO، سازمان هواشناسی جهانی (WMO) نیز مقررات و آیین‌نامه­‌های لازم‌الاجرای مرتبط با هواشناسی را در مستنداتی به نام Technical Document (TD) با جزئیات بیشتر تهیه و جهت اجرا در اختیار مراکز هواشناسی ملی قرار داده است.

اطلاعات مرتبط با صدور اعلام خطر و هشدار برای پروازهای بالای ۱۵ هزار پا شامل SIGMET(Significant Meteorological Information)‌، هم در Annex۳ و هم در TD۴۹ آمده است که بر اساس آن سازمان هواشناسی موظف است آنها را به دقت اجرا کند که البته تا‌کنون هم اجرا شده اما در جریان سقوط اخیر هواپیمای ATR۷۲ با توجه به شرایط ایجاد شده­ جوی که شامل تولید ابر CB (ابر مخاطره‌آمیز برای پرواز)‌، توفان تندری (رعد و برق یا TS) و بارش مخرب برای پرواز مانند باران یخ (Freezing Rain) است، هواشناسی جمهوری اسلامی ایران موظف بوده این اطلاعات را فقط در قالب گزارش خطر SIGMET اعلام کند و به پرسنل خطوط پروازی ارائه کند که متاسفانه در ساعت رخداد سانحه این اعلام خطر آماده نشد و برای ایرلاین ارسال نشده است!

با توجه به اینکه Significant Chart صادر شده از Bracknell انگلستان (که در تمامی شرایط جوی پروازها به طور معمول صادر می‌شود) پدیدهای یخ‌زدگی و اغتشاش Icing و Turbulence را در لایه پروازی ۱۰ تا ۴۵ هزار‌ پا‌، پیش‌بینی کرده بود، سازمان هواشناسی کشور هم موظف بود احتمال خطر بسیار زیاد را به‌صورت هشدار Local ‌فقط در قالب SIGMET به خلبان ارائه کند در حالی که متاسفانه به اشتباه به صورت AirMET که فقط برای پروازهای تا ۱۰ هزار پا معتبر بوده، صادر کرده است.

با توجه به ارتفاع پرواز هواپیمای ATR۷۲ و ارتفاع کوه­های منطقه ضرورت صدور گزارش SIGMET برای خلبان در زمان حادثه که شرایط جوی مساعدی وجود نداشته، الزامی بوده و عدم ارائه گزارش به خلبان تحت عنوان SIGMET به منزله عدم وجود شرایط بسیارخطرناک جوی تلقی شده لذا خلبان براساس ضوابط معمول اقدام به کم کردن ارتفاع جهت Landing (فرود) در فرودگاه یاسوج کرده و متاسفانه به دلیل این قصور خارج از اراده خلبان و کابین پرواز، هواپیما به سمت پایین کشیده شده و به قله کوه برخورد کرده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مدیران نادان== کشور ویران

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آفرین مفید و مختصر

    • بدون نام

      مدیران نادان== کشور ویران

    • بدون نام

      مقصر اصلی کوه دنا است !!!

    • بدون نام

      مقصر اصلی کوه دنا است !!!

    • بدون نام

      اینم از از اون حرفای خنده داره چون برج مراقبت موظفه هر روز گزارش هواشناسی رو برا پرواز داشته باشه و به پرواز ها اعلام کنه .چطور به خلبان مجوز پرواز داده شده در صورتی که گزارش هواشناسی روزانه رو نداشته.در ضمن خلبانها تو آموزش ها شون درس هواشناسی دارن و انواع ابر ها رو باید بشناسن .

    • بدون نام

      خوب، وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی برکنار شوند.

    • دکتر تیموری

      Parviz Teymouri Aminjan:
      Parviz Teymouri Aminjan:
      سلام علت سقوط هواپیما توربولانس ایجاد شده در ارتفاعات دنا در این موقع سال است که بعلت پرواز در ارتفاع پایین کنترل هواپیما از عهده خلبان خارج شده و هواپیما به قله بر خورد کرده است که چنین شرایطی در این فصل اکثرا وجود دارد ارادتمند دکتر پرویز تیموری امین جان دکترای اقلیم شناسی

    • دکتر تیموری

      سلام علت اصلی همان توربولاسtorbulas است که بنده قبلا گفتم حا لا هواشناسی می گوید دکتر پرویز تیموری ا مین جان دکترای اقلیم شناسی از دانشگاه بن المان عزت زیاد

    • بدون نام

      افتاد گردن هواشناسی دیوار کوتا تر پیدا نشد.من که باورم نمیشه.شما اگر دوست دارید باورکنید.

    • سارا

      قصور نه غصور

    • بدون نام

      یعنی فقط سر تون رو بزارید بمیرید فقط همین

    • بدون نام

      احسنت به این کاربر ۱۶ و چهل و دو دقیقه آخر هواشناسی مقصر شد عجب

    • بدون نام

      جلل الخالق!

    • علي

      وقتي يه عده بي تخصص فقط بر اساس رابطه مدير ميذارن نتيجه اش همين ميشه ..!!! بريد ببينيد مدير سازمان هواشناسي كيه ؟

    • بدون نام

      مسعولین این اتفاق مگه کورن.چشم نداشتن.کشورهای دیگه رانمیبین.چرادقت نکردن.اینهاهمش عدم تخصص کاریشان است.آموزش ندیده اند

    • علي

      متاسفانه در راهداري هم بارها اين اتفاق افتاده. يعني مثلا گردنه يك جاده به علت بارش برف از ديد كافي برخوردار نبوده اما راهداري جاده را نبسته و همه بالاي گردنه دچار مشكلات و خطرات و تصادف مي شوند. هواشناسي هيچ وقت در راهداري به موقع عمل نكرده.

    • متخصص!!!

      مگه جعبه سیاه رو باخوانی کردن ؟؟؟؟ که مقصر معلوم شده!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج