adexo3
۱۴۲۱۸۲۵
۱۸۸ نظر
۲۶۷۸۶۳
۱۸۸ نظر
۲۶۷۸۶۳
پ

قدیمی‌ترین منطقه تهران که افغان‌ها کلیددار آن شدند

در جنوبی‌ترین نقطه تهران، منطقه‌ای به قدمت تاریخ وجود دارد که چند وقتی است اصالت آن تغییر کرده است.

برترین‌ها: در جنوبی‌ترین نقطه تهران، منطقه‌ای به قدمت تاریخ وجود دارد. از شهر ری صحبت می‌کنیم که این روزها حال و هوای متفاوتی پیدا کرده و روز به روز از فضایی که سالیان سال بر این منطقه حاکم بوده فاصله می‌گیرد. هویت در چنین مناطقی حرف نخست را می‌زند همین شناسنامه‌دار بودن یک منطقه خود به تنهایی برای اهمیت آن کافی‌ست.

قدیمی‌ترین منطقه تهران که افغان‌ها کلیددار آن شدند

در همین رابطه کاربری به نام «بهار» در قال یک رشته‌توئیت به بررسی اجمالی حال و هوای این روزهای شهر ری پرداخته: "شهرری دیگه حال وهوای ایرانی نداره! رستوران‌های شهر ری، غذاهای افغانی دارن! در ایستگاه مترو، ده‌ها افغانی و غذاهای افغانی می‌فروشن! در بازار شهر ری، لباس‌های افغانی، سوغات افغانی و خوراکی‌های افغانی فروخته می‌شه! چرا گذاشتید یه منطقه تاریخی و اصیل تهران کاملا افغانی‌نشین بشه؟!هویت شهر ری، اصالت شهر ری، آدم‌های شهر ری به راحتی آب خوردن تغییر کردند! این تغییر بافت جمعیتی شهر ری ظلم بزرگی بود به مردم تهران و ایران. هر کسی پرسید حضور افغان‌ها در ایران چه ایرادی داره؟ ببریدش ری تا ببینه چطور بافت فرهنگی و جمعیتی شهری به قدمت ری تغییر پیدا کرده. شهرری شهری به قدمت هشت هزارسال از کهن‌ترین شهرهای ایران باستان، کاملا افغانی‌نشین شده! از رستوران‌ها تا مغازه‌ها و افراد همه افغانی شدن! هر کسی پرسید سوغات شهر ری چیه؟ بگید افغانی. اونجا جز افغانی و لباس افغانی و غذای افغانی، سوغات دیگه‌ای نداره! کهن شهر ایران، شهر ری در طول این سال‌ها، افغانی‌نشین شد!"

قدیمی‌ترین منطقه تهران که افغان‌ها کلیددار آن شدند

طرح این موضوع مهم از سوی این کاربر ما را در تحریریه برترین‌ها بر آن داشت تا به سراغ سیزدهمین شهر تاریخی جهان برویم. از تاریخ و جغرافیای این منطقه خواهیم و گفت و در نهایت با نظرات مردم درباره فضای این روزهای «ری» همراه خواهیم شد. با ما همراه باشید.

ری؛ سرزمینی به قدمت هزاران سال پیش از میلاد

تاریخ ری به زمان اقوام آریایی می‌رسد. ری در لغت به معنای شهر سلطنتی است و بنا بر آنچه که در اوستا آمده ری سیزدهمین شهری‌ست که درجهان ساخته شده است. شواهد نشان می‌دهد که سکونت در این شهر از ۸ هزار سال پیش شروع شده و ممکن است در حدود ۵ الی ۶ هزار سال به طور مدوام در آن سکونت ادامه پیدا کرده باشد.

قدیمی‌ترین منطقه تهران که افغان‌ها کلیددار آن شدند

شهر ری، چندین بنای تاریخی را در خود جای داده که تپه باستانی پنج هزار ساله چشمه علی (Cheshmeh-Ali Hill) و قلعه گبری (Gebri Castle) سه هزار ساله از مهم‌ترین آن‌هاست. در گذشته این شهر در میان زرتشتیان مقدس بود.

قدیمی‌ترین منطقه تهران که افغان‌ها کلیددار آن شدند

ری در دوران پیش از اسلام مرکز بزرگ دینی زرتشتیان بوده و به وسیله مدیران موبد نوعی حکومت دینی نظیر واتیکان در آن وجود داشت و به طور کلی ری در دوران مادها و هخامنشیان وحتی قبل از آن نیز شهری مقدس به شمار می‌آمد. قرار گرفتن ری در مسیر جاده ابریشم که از آنجا به همدان می‌رفت علاوه بر جنبه مذهبی به ری اهمیت بازرگانی نیز می‌داده‌ است، لذا مردم ری عموماً بازرگان و تاجر پیشه بوده‌اند.

ری پس از ورود اسلام

ری در سال ۶۴۱ میلادی توسط اعراب تصرف شد و در سال ۱۲۲۰ تقریبا به طور کامل توسط مغولان ویران شد. در دوره پس از اسلام که سپاه ایران در جنگ نهاوند از مسلمانان شکست خورد و حکومت مرکزی از بین رفت، ایران و ممالک تابعه آن نیز به تدریج تکه تکه گردیدند و تکلیف هر شهر از جمله ری به دست مرزبانان آن افتاد. پس از فتح ری نو یا ری زیرین به دستور نعیم بن مقرن و به دست زینبدی بنا شد و ری قدیم یا ری برین تخریب شد. ری نو در جنوب شرقی ری قدیم بنا گردید.

ری در آغاز قرن چهارم دوران پرشکوهی از رشد و توسعه خود را آغاز کرد و این عهد مرداویج دیلمی اولین شاه خاندان زیاری بود. مرداویج در سال ۳۱۵ هجری در صحنه سیاست ظاهر شد و در سال ۳۱۹ هجری استقلال یافت و پایتخت خود را ری قرار داد. ری در حکومت رکن الدوله پایتخت او محسوب می‌شد و در این زمان بازهم بر اهمیت ری افزوده شد. در این دوره ری مرکز سیاسی فرهنگی ایران و جهان اسلام تبدیل شد و این امر رونق دانش و ادب را در این شهر درپی داشت.

قدیمی‌ترین منطقه تهران که افغان‌ها کلیددار آن شدند

ری در دوره اسلامی، پناهگاه فرمان‌داران بنی‌امیه بود. این شهر از کشمکش‌های مذهبی آسیب بسیار دید و در سال ۶۱۷ هـ. ق مردم آن، در تاخت و تاز مغولان قتل عام شدند. هنوز آثار حمله مغولان از بین نرفته بود که ری بار دیگر در سال ۷۸۶ هـ.ق به دست سپاهیان تیمور به ویرانه‌ای بدل شد و از آن پس، دیگر روی آبادی به خود ندید. ویرانه‌های ری قدیم هنوز نزدیک شهر کنونی ری باقی است.

اقلیم منطقه ری

هوای شهر ری معتدل و خشک است. حداکثر درجه حرارت در تابستان ۴۲ درجه سانتی‌گراد بالای صفر و حداقل در زمستان به ۴ درجه سانتی‌گراد زیر صفر می‌رسد. میزان باران سالیانه شهر ری به طور متوسط ۲۰۰ میلی‌متر است. شهرستان ری به لحاظ آب و هوا نیمه صحرایی، دارای جنگل طبیعی نیست. اما از نظر مرتع نسبتا غنی است و با 166200 هکتار در میان 12 شهرستان استان تهران پس از فیروزکوه، ساوجبلاغ و دماوند رتبه چهارم را داراست. درختان گز و از گیاهانی که کاربرد دارویی دارند مانند خاکشیر، گل گاوزبان، کاسنی، کرچک و پونه در بسیاری نقاط این منطقه می‌روید.

قدیمی‌ترین منطقه تهران که افغان‌ها کلیددار آن شدند
برج طغرل
قدیمی‌ترین منطقه تهران که افغان‌ها کلیددار آن شدند
چشمه علی، دهه 60 میلادی

شهرت شهر ری

شهرت اصلی شهر ری بیشتر به خاطر وجود بارگاه عبدالعظیم حسنی در آن بوده‌ است. به طوری که تا سال‌ها پیش از آن به (شاه عبدالعظیم) یاد می‌شد، ضمن اینکه این شهر از قدیمی‌ترین مناطق کشور نیز به شمار رفته، آثار باستانی فراوانی را در خویش جای داده‌است. در واقع شهرری را می‌توان مادر تهران دانست اما با گسترش تهران و انتخاب آن به عنوان پایتخت، از توجه به ری کاسته شد. نزدیکی شهرری به فرودگاه بین المللی امام خمینی و قرارداشتن پالایشگاه تهران در محدوده آن، اهمیت جغرافیایی، اقتصادی و اجتماعی آن را دوچندان کرده‌ است.

قدیمی‌ترین منطقه تهران که افغان‌ها کلیددار آن شدند

کاربران درباره این نقطه تاریخی چه می‌گویند؟

ایلیا درباره گسترش افغان‌ها در منطقه می‌گوید: من خودم بچه شهر ری‌ام ولی فکر کنم تو این سال‌ها همه چی عوض شده. من بچه بودم تو کوچه رفیق افغانی داشتیم اونم یه دونه که می‌رفتن سوئدی هلندی جایی.

مهربان درباره مقصر وضع فعلی معتقد است: خود ایرانی‌ها مسئولیت دارن خونه اجاره میدن بهشون، کار می‌دن و خدمات می‌گیرن!

رضا هم دلیل دیگری آورده: صدها برج‌ساز، کارواش و ... جاهای مختلف تهران دارن از کارگر ارزون‌قیمت افغانستانی سود کلان می‌برن، طبیعتا این کارگرها امکان اسکان تو مناطق بالاشهر و همسایگی با همین کارفرماهای سودجو رو ندارن، پس لاجرم بار تحمل تضادهای فرهنگی و ... این مهاجران میوفته روی دوش مردم جنوب شهر.

و مانی: به دولت باید تبریک گفت. ایرانی‌های دانشمند و سرمایه‌دار به آمریکا می‌روند و لس‌آنجلس را ایرانیزه می‌کنند و شهر ری ما نیز به این حال و روز می‌افتد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      حالا اگه افغان هایی که متخصص یا یه کاره ای بودن و میتونستن به اقتصاد کشور کمک کنن خوب بود مثل کشورهای غربی نه اینکه هر چی دره پیت بود آوردن ایران

      پاسخ ها

      • داود

        😂😂

      • عدنان

        درودبه شرفت کاملادرسته فقط افرادی که کاملانیازمندواینکه فقط نیروی عملگی جدیداازشون واسه پیک موتوری استفاده میشه حتی رستوران بزرگی نزدیکمونه توتهران تمامانیروی کارافغانی هستن وحتی ۱۰تایی پیک موتور همشون افغانی

    • مهدی خ

      لعنت به این دولت بی تدبیر و بی کفایت ی فلسطین و اسراییل هم تو ایران راه می اندازه

    • ناشناس

      سلام شمااگرشغلی پیداکردی که افغانی دران نبودجایزه داری

    • ناشناس

      شهرری و ورامین و مشهد قبل از تسلط دوباره طالبان هم پر افغان بود اما از ۱۴۰۰ هم اینجاها هم بقیه جاها به شدت زیاد شدن قزوین و زنجان و البرز و گیلان و مازندران و ....و واقعا جای تاسف داره تحصیلکرده و دکتر مهندس و هنرمند و ورزشکار ما مهاجرت میکنن خارج از اونطرف افغانهای کم سواد و بیسواد میان ایران

    • ناشناس

      ما افغانی ستیز نیستیم لکن حغط هویت ایرانی را خواستاریم

    • ناشناس

      با سلام کجای ایران افغانی نشین نیست چشم کار میکنه همه جا افغانی زیاد شده علت سوئ مدیریت مسئولین بی لیاقت هستش

    • محمد

      خدا لعنت کند باعث و بانی این کار رو

      پاسخ ها

      • سامی جابر

        افغانها را بیرون کنید باعث ناامنی می شود

    • ناشناس

      منم بچه شهرری هستم اون قدیما تک وتوک افغانی بود بیشتر شهرای اطراف تهران زیاد بود ،الان متاسفانه شده شده کابل سیتی،فکری به حال ایران بکنید تا دیر نشده

      پاسخ ها

      • ناشناس

        پاستور تهران را هم عراقی ها گرفتند ‌

      • ناشناس

        دیشب استخر بودم نفر افغانی بیشتر از ایرانی بود

      • ناشناس

        همه چی مال خداست چه آب چه خاک مال خداست اگه لیاقتشو نداشته باشی ازت میگیره در هر صورتی که باشه چه همش مال یه نژاد باشه چه چند نژادی باشه
        ولی اگه خدا بخواد مثل حضرت سلیمان نبی بر هرچی نژاد آدمی و جن حکومت میکنه
        تو صحرای محشر هرچی تخم آدمی هست با یه کفن جلو خدا حاضر میشن اونجا افغانی ایرانی قبول نمیشه

      • ناشناس

        سلام من هم بچه شهر ری هستم زمان پهلوی یک سری المانی باستان شناس امدند اطراف برج یزید را زیرورو کردند هر چی اثار تاریخی بود بردنند و دوباره رویش را پوشاندند

      • ناشناس

        پس چرا وزارت کشور در اینگونه مسائل بی تفاوت است.

      • ناشناس

        دولت‌مردان‌به‌فکر‌مردم‌نیستن‌که‌این‌همه‌اتباع‌افغانی‌داخل‌ایران‌پرشده‌‌از‌کسبوکار‌کرفته‌تاخونه‌اسایش‌امنیت‌مر
        دم‌مختل‌کردن‌خدا‌به‌دادمون‌برسه

    • امیر

      چند وقت دیگه ایرانم میگیرن کم کم وبی سروصدا

      پاسخ ها

      • احد

        به امیدخدا

    • ناشناس

      دقیقا ما باید از خودمون شروع کنیم وقتی تو آگهی قید میکنیم اتباع هم پذیرفته میشه یعنی راه رو براشون باز نگه میداریم

    • ناشناس

      حقتونه
      افغاني رو پذيرفتيد
      حالا اگر جرات داريد بيرونشون كنيد

    • ناشناس

      ایران شده جولانگاه افغانی ها هم خانه وماشین دارن هم ثروت

      پاسخ ها

      • ناشناس

        اینهمه جوانهای خودمون بی خونه هستن اونوقت افغانیا بهترین خونه و ماشینا رو دارن، اگه همه ی اینارو رو بیرون کنن شاید اصن قیمت خونه بیاد پایین تو شهرری

      • محمد

        اگر بیشتر تحقیق کنی افغانی ها ساکن در ایران نمیتونن بنام خودشون هیچی داشته باشن حتی یه سیمکارت ساده.

      • ناشناس

        ببخشید دوست عزیز ماشین وخونه چیز زیادی نیست اگه تو نداری دلیل نمیشه مابقی هم نداشته باشن ماشینهای که تو افغانستان است تو خوابیشم نمی‌بینی داداش گلم تو فکر کردی افغانستان یه دهاته که این جوری حرف میزنی کمی تاریخ بخون لطفاً

      • ناشناس

        از زور و بازو خودشونه اگه تونستی همین هارو داشته باشی فشارییییی

    • علی

      تیتر تغییر بدین بنویسین شهر ری به تصرف افغانها در آمد

    • ناشناس

      دولت وقتی عمدی اینارو آزاد گذاشته چکاری میشه کرد ولی نمیدونه که چکار خطرناکی داره میکنه

      پاسخ ها

      • ناشناس

        خدا بگم چیکارشو کنه کاش تمامه اونایی که کارت اقامت ندارنو جمع کنه بندازه بیرون

    • سیف

      یه سر خیابان مولوی تهران بزنید میبینید تهران در صدر اسکان و کار افغانستانی ها هست واقعا ترسناک شده

      پاسخ ها

      • Nazi

        وقتی شما نمی‌تونین کار کنین معلومه هر چی ایرانی هست کارگر افغانستانی میگیره ضعیفی رو تو شماها دیده ک همچین کاری می‌کنه 😏

    • ناشناس

      بله خوشابه معرفت مسولین ماکه افغانی پرستن

      پاسخ ها

      • ناشناس

        بله تنها تهران نیست بلکه مشهد هم شده مرز افغانستان واقعا آدم میترسه

    • ناشناس

      زاکانی نا کجا آبادی اصل

    • ⭐️🫶⭐️

      یه پیشنهاد عالی شهر ری به افغان ری تغییر نام دهد،

      پاسخ ها

      • ناشناس

        مگه فقط شهرری اینجوریه ؟ ورامین قزوین خود تهران مشهد و ...پر شدن از مهاجران غیرقانونی افغان

    • ناشناس

      همه میدونن فقط مسئولین ظاهرا خبر ندارن

    • ناشناس

      این نقشه آمریکا و انگلیس و مجری آن هم مسئولین ما که کشور از افاغنه و عرب پر و از ایرانی خالی

    • ناشناس

      اینها توطعه ی آمریکا و طالبان بود. مسؤلین در خواب بودند. شبانه. دزد ها آمدند و خانه را اشغال کردند همینها اگر شورش کنند. آیا نظام میتواند جلوی آنها رو بگیرد ؟؟؟

    • علی کوثری طالشمکلییل

      آقای مسئول لطفا آبسدر گیلاوند دماوند هم دریابید از هر صد نفر هشتادشون افغانند

    • ناشناس

      جهت اطلاع چشمه علی خشک شده

    • ناشناس

      میگن اسرایلیا اشغال گر ند درحالی که این افغانیا از اونا بیشتر وبدتر ایرانو اشغال کردن

      پاسخ ها

      • ناشناس

        چیو اشغال کردند دوست عزیز هیچی ندارند اینجاازخودشون اجازه یه سیمکارت به نام خودشون ندارن اجازه نداره یه موتور بنام خودشون بگیرن سواربشن اصلا اسمی از اتباع افغانی (غیر کارگری) تو کدوم چیز ثبت میشه

      • ناشناس

        دشمن چقدر راحت تونست بین دوتا کشور مسلمون و هم زبان تفرقه بندازه

    • ناشناس

      کم کم تمام ایران مال اونها میشه اینقدر که همه تحویلشون میگیرن

      پاسخ ها

      • ناشناس

        سالانه مبالغ هنگفت صرف میشه که بگن فلسطین مال فلسطینی هایت و اسرائیل اشغالگره .در حالی که کشور خودمون رو دو دستی دارن تقدیم اشغالگرا میکنن..ای داد از این همه بی تدبیری

      • امراله

        خدا نکنه،رفیق

    • محسن

      گواهینامه به اتباع رو مردم تصویب کردند، شناسنامه دارکردن اونا رو مردم انجام دادند، تو فرانسه مهاجران اگه دیپورت نشن تو کمپ هستند اینجا امکانات میدن بهشون

    • ناشناس

      دیگه ایرانی نیست هر جا میری همش افغاني هست،چرا دولت این ها را اخراج نمی کنه ،تا دیر نشده، مرز بی درو پیکر

    • الی

      هرکسی اعتراض کرد انگ سنگدل و ظالم بودن زدید بهش اینم نتجیش

    • ناشناس

      اینا ماموریت دارند خخخ

    • ناشناس

      باید مثل پاکستان نیروی انتظامی اقدام کنن بیرونشون کنن هرجا میری مهاجران غیرقانونی افغان و میبینی دکتر مهندسهامون میرن بیسواد و کم سواد افغان قاچاقی میان ایران نرخ زاد و ولدشون و جرم و جرائمشون هم بالاست

      پاسخ ها

      • ناشناس

        بیمارستان رفتم پرسنل زایشگاه میگفتن از هر ۴ نفر برای زایمان میآن۳ نفرش افغان هستن حالا ۱۵ سال بعد تصور کنید

    • ناشناس

      افغان‌ها برای تهران ۱۵ میلیونی نعمتم کارگر ارزون بدون بیمه بدون خدمات فقط حقوق کم بعد شما فکر کن تو سود می‌بره بعدشم من فکر می‌کنم اون عکس اولیه مربوط به خود افغانستان ظاهرش به اینجا نمی‌خوره

      پاسخ ها

      • ناشناس

        حتما تا حالا شهرری نرفتی آدم واردش میشه انگار رفته کابل بعدم اتفاقا همین کار افغانها که بی بیمه و با حقوق کمتر سعی کردن کار کارگر ایرانی رو بگیرن باعث شد باب بشه و کارفرماها برای کارگران ایرانی هم دستمزد کم بدن و بیمه شون نکنن قبل از ورود افغانها قراردادها دائمی بود از اون سالی که افغانها اومدن برای مهندس و کارمند ایرانی هم قراردادهای چند ماهه باب شد

    • ناشناس

      طالبان اینها رو فرستاد. بعد هم. آب رو بست. تا با این کار هزینه های سنگین به دولت تحمیل کند ما هم باید مثل هر کشوری به فکر منافع خودمان باشیم با وجود تحریم اینها. فشار روی دولت هستند باید مثل پاکستان. اخراجشون کنیم. هرچه زودتر. تا خیلی دیر نشده

    • ناشناس

      بنظر میاد با ازبین بردن نسل مردم ایرا ن ( به وسيله انواع وسیلهای جنگ واعتیاد وگرانی وفرار مغزها و.....) بجاش دارن مردم کم سواد وناتوان افغان را به خاطر مطامع سیاسی جای گزین میکنند؟

    • امیر آشفته

      متاسفانه دولت‌ها به جای مبارزه با افغانها و اشغال دوستانه خاک ما با تمام توان و نیرو با مردم و هموطننان خود مبارزه می کنندشهرهای ما پر از هجوم افغانهایی است که آزادانه و بدون هیچ نگرانی درکشورمان زندگی می کنند و مسئولان ما دم از اشتراکات مذهبی و فرهنگی می زنند و هیچ نگرانی ندارند.

    • امیر آشفته

      چی بر سر مملکت آریایی ما آوردید.

      پاسخ ها

      • ناشناس

        انشالله، ظلم های به ملت افغانستان میکنید یک روز جواب خاو هیم داد، کدام کشوری سراغ دارید کسیکه ۴۰ سال متولد آن کشور باشد حق رانندگی نداشته باشد؟

    • شهروند ایرانی

      آقایان مسولین فکری به حال شهرری بکنید افغانستان دوم نشه همانطوری که آب هیرمند رو بستند فردا دروازه شهر را به روی ما می بندند بیایید چهار پنج میلیون افغانی را از ایران بیرون کنید و هیچ تسهیلات بهشون ندین اینقدر بها بهشون ندین آینده در خطر است

      پاسخ ها

      • ناشناس

        انشاالله

    • شهروند

      سلام علیکم : فقط باید گفت ( وااسفا ) از این روزگار بی وفا ، کشور مهاجرپذیر فقره . هر چقدر افراد مهاجر میان ، اکثر قریب به اتفاق آنها وضعیت مالی بشدت خرابی دارند . سربار مشکلات کشور هستند و بس .//

    • حسن

      واقعا خیلی زیاده شده اند دولت یه فکری بکنه هرخانواده چهار پنج بچه قدونیم قد دارن ازمسولین خواش میکنیم جلوی ورور اینا وزادوولدشان به کشورعزیزمان رابگیرن تادیر نشده جناب وزیر بس دیگه بالای پانزده میلیون هستن

    • ناشناس

      چرا دولت اینهارا بیمه رایگان کرده هربیمارستانی میری پرشده تبعه. عزیزه من به اینها راحت ویزامیدن برید ازایران. چند نفری خونه رهن میکنن قیمت مسکن و اینها بالا بردن دست ازسرمون بردارین

      پاسخ ها

      • ناشناس

        هادی کسایی زاده ( روزنامه نگار ) :
        جشن و سرور افغانها برای رایگان شدن درمان کودکان زیر ۷ سال در ( ایران) ، هرات ، کابل ، قندهار ، نمیروز ، بدخشان و بامیان را به لرزه انداخت منابع محلی خبر دادند که مادران افغانی با هدف درمان کودکان بیمار خود بر مردان فشار آورده تا وارد ایران شوند.

        خودشون حق آبه یه رود و نمیدن ولی اینجا درمانشون رایگان شده

      • ناشناس

        گاش کمی اون طرف تر دولت آباد شهرری گلا دست عربها هستند رو ببینید که حتی گداهاشونم عرب هستند کسای که اونجا زندگی می کنن دیدند

    • مرز را باز بزارن به خدا یکی هم نمیمونه همه میرن نیمی از ایرانیها هم میرن باهاشون

      پیش به سوی اروپا

    • ناشناس

      چرا کشور ما اینقدر بی در پیکره .تو هر کشور اروپایی یا همین ترکیه مهاجرین توی اردوگاه هستن اجازه تردد به راحتی توی شهر رو نمیدن بعد تو کشور ما صلح تو کابل شب تو تهران وای خدایا چرا مسولین توجه نمیکن با کسور دارن چکار میکنن یک روز خودشون برن تک نک روستاها ی اطراف تهران رو ببینن....

    • ناشناس

      من با افتخار بچه سیزده آبان از توابع ری هستم...دهه چهل و پنجاه اطراف ری زمینهای زراعی و سبزی بود ...افغانها روی این زمین‌ها کار میکردن و در کنارش بنایی و مغنی گری میکردن ...و همین موردها باعث شد افغانهای عزیز از ری به سمت ورامین بیشتر بشن ..یه جمله میگم مطمینم می‌خندید اما روزی رو میبینم که جوان‌های ما میرن کشور افغانستان تا کار کنن و پول بفرستن برای خانواده هاشون....شک و تردیدی ندارم ....

    • گمنام

      مگر وقتی ما شهرهای کانادا و آمریکا رو با پول اخلاص ایرانیزه کردیم کسی از اونا اعتراضی کرد؟ درسته که افغانی ها سرمایه ندارند اما می‌توان، صبر، اراده، زور بازو، امانتداری و... سرمایه آنها در نظر بگیرین صفاتی که در مردم آنها انگشت شمارند دارندگانشان
      پس لطفا تفکر نژاد پرستی رو کنار بزارید و اینم در نظر بگیرین در همه اقوام خوب و بد وجود داره . التماس تفکر

      پاسخ ها

      • ناشناس

        ایرانیایی که میرن یا با پول زیاد میرن یا با مدرک بالا مطمئن باش ایرانیا هم اگه تجاوز جمعی و قتل از آدم عادی تا کارگردان و موبایل قاپی و...کنن از کانادا و جاهای دیگه بیرونشون میکنن همه همسایه های افغانستان از تاجیکسان و پاکستان دارن مهاجران افغان و با جمعیت کمتر بیرون میکنن اونا نژادپرست نیستن ؟ما نژادپرستیم ؟ تازه حق آبه ایران و هم نمیدن

      • ایران

        فقط خفهههه شوووووووو

      • ناشناس

        دنیا شیفته ایرانی هستن. از نظر فرهنگ اصالت قومیت سطح علم و نخبه پروری هر اول رو می زنن.....چه مقایسه نا عادلانه و بی سر. و ته ی کردین.

      • ناشناس

        شما چرا بی‌منطق صحبت می‌کنید گه چشماتونو باز کنی خطر را خوب احساس می‌کنی من خودم پردیس ساکن هستم وقتی میریم دوشنبه بازار برای خرید نصف بیشتر کسانی که میان افغانی هستند تو جاجرود تو بوبهن

      • ناشناس

        شما که نگرانی از حضور میلیونها افغانستانی در ایران را نژادپرستی میدونی : شما یا خودت افغان هستی یا در خواب غفلت هستی و یا از حضور آنها نفع میبری وگرنه یه نگاهی به حرف مردم بکنی میبینی اکثریت مطلق ایرانی ها با حضور آنها مخالفند .

      • ناشناس

        مواد مخدر را نگفتی تمام جونا رو معتاد کردن

      • ناشناس

        واقعا برای امثال شما متاسفم که یه کلمه نژاد پرستی رو یاد گرفتید برای ما درست حساب‌ها میرن و آباد میکنن اگر یکی قاچاق بره پدرش رو در می آرن ...

      • انسانم آرزوست

        خیلی مردی دمت گرم همین

      • ناشناس

        بله ایشون درست میگن، خیلی چیزا میشه از افغانیا یاد گرفت. مثلن من خودم بشخصه از اون سرایدار افغانی که کارگردانمومو کشت خیلی چیزا یاد گرفتم، یا مثلن اون افغانی که توی محلمون بزور میخاست از یه پیرمرده گوشی شو بگیره...
        میبینین!؟ سرشار از درسه..

      • ناشناس

        دمت گرم داداش

      • ناشناس

        افغان جان لطف کنید همه ی این خواص خوبتون و که گفتی ببرید کشور خودتون انجام بدید ما نمیخایم 😏

      • راگا

        داری چه سودی میبری که تین حرفها رو میزنی بیا شهرری ببین نژاد پرستی هست یا سرزمین افغانها

    • کاظم

      یک اسراعیل جدید در ایران دارد متولد میشود خدا لعنت کنه باعث و بانی ش و

    • ملکوتی

      حالا نمیخواهیم روزی کسی بریده بشه ولی خدائیش نباید یک جساب و کتابی هم توی کار باشه؟ مجازاشون هیچی، حداقل غیر مجازا رو رسیدگی کنن. چطور ایرانیا رو با یک کد ملی به بند و زنجیر کشیدن ولی مهاجر غیر مجاز هر کاری بکنه هیچ رد و پی ازش نمیتونن پیدا کنن اگر هم پیداکنن میبینن باز برگشته کشور خودش یا رفته یه جای دیگه شهرای ایران و همینجور ادامه پیدا میکنه...

    • همینه

      همون جوری که فلسطین توسط اسرائیل اشغال شد

    • ناشناس

      تا وقتی دنبال منفعت شخصی هستیم،همینه که هست

    • سحر

      راست مگه همه جا رو گرفتن تو رو خدا فکری کنید اوضاع خیلی خطرناکه با این زاد و ولدی که دارن به خدا ایران رو میگیرن یک بار تو نونوایی گفتیم چه خبره همه جا افغان برداشته یکی از زنای افغان گفت ما آنقدر بچه میاریم ایران رو میگیریم یواش یواش مسئولین بی تعصب مملکت داره به باد میره جان مادرتون بیدارشید خودتون رو به کوچه علی چپ نزنید مگر اینکه خودتون تو این مملکت زندگی نکنید به خدا ایران در خطره

    • ناشناس

      هی ایران هم اشغال شد رفت پی کارش.

    • ناشناس

      دوستان فقط شهرری نیست بلکه از آن مهم‌تر بازار تهران و مولوی قلب اقتصاد در دست اینهاست.ما که در میدان خراسان زندگی می‌کنیم .بعضی اوقات فکر میکنم در افغانستان زندگی میکنم. این سیاست مسئولین میباشد.

    • ناشناس

      با اخرین نظر موافقم دانش اموزان افغانی داشتم دختران باهوش با ادب وظیفه شناس ودرسخوان دوستانی صادق با بقیه شاگردان ایرانی

      پاسخ ها

      • ناشناس

        چند روز پیش که یکی از همین دانش آموزان با ادب و ده ساله افغان همبازیش و کشت

      • ناشناس

        حالا اینقدر ب خودتون فشار نیارید همه انسانن اینجور اعتراض کردن ب کسایی میاد که مملکتشون گل و بلبل باشه الان وجود افغان تو ایران با نبودش هیچ فرقی نمیکنه تو باز باید بری دلا ۸۰هزار بخری گوشت گوسفند ۸۰۰هزار کیلویی بخری کل اونم با یارانه ۴۵هزارتومنی حالا اگه اینا نباش همه چاه نفت اختصاصی تو خونه هامون داریم ؟معلومه که نه اون شهر ری رو بزرگاشون اجاره دادن بخاطر پول قدمت کجا بود ...

      • ناشناس

        خب باشه، ماهم صلاح شونو میخاییم، میگیم این باهوش و نخبه هاشونو بفرسن کشور خودشون، خوب و بدشون باهم تشریف ببرن.

    • ناشناس

      احسنت

    • Mm49

      ای مجلس ای ارتش ای ملت به داد شهر ری و شهرهای دیگر برسید. ایرانم تنهاست به فریادش برسید.

    • ناشناس

      نقل ری نیس توی اکثر مناطق ایران انواع و اقسام افغانی‌ها رو میشه دید
      واقعا جای تاسف و البته ترس داره.اینکه تا چند سال دیگه همین‌ها مالک ایران زمین میشن.

    • مجتبی

      وقتی این چیزارومیشنوم به این نتیجه میرسم انگارعمدی درکاره که ایران ماروکاملانابودکنندلعنت خدابه اون مسولی که وظیفشرودرست انجام نمیده لعنت خداازش نگذره که کشورمونروداره نابودمیکنه....

    • اﻳﺮاﻥ

      ﻓﻘﻄ ﺷﻬﺮ ﺭﻱ ﻧﻴﺴﺖ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﺷﻬﺮﻫﺎي ﺯﻳﺎﺩﻱ ﻫﺴﺖ اﻻﻥ اﺳﺘﺎﻥ ﻓﺎﺭﺱ اﻟﻠﺨﺼﻮﺹ ﺷﻴﺮاﺯ ﭘﺮ ﺷﺪﻩ اﺯ ﻣﻬﺎﺟﺮﻳﻦ اﻓﻐﺎﻧﻲ ﺧﻮﺩ ﻣﺴﻌﻮﻟﻴﻦ ﻣﻴﮕﻮﻳﻨﺪ ﺑﻴﺶ اﺯ 500 ﻫﺰاﺭ ﻧﻔﺮ ﻫﺴﺖ ﻭﻟﻲ ﺧﻴﻠﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮ اﺯ اﻳﻦ اﻣﺎﺭ ﻫﺎ ﻫﺴﺖ ﻣﺴﻌﻮﻻﻥ ﺩﻳﮕﻪ ﺧﻴﻠﻲ ﺧﻴﻠﻲ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ ﻧﻤﻴﺪﻭﻧﻢ ﭼﻪ ﭼﻴﺰﻱ ﭘﺸﺖ اﻳﻦ اﺗﻔﺎﻗﺎﺕ ﻫﺴﺖ ﻛﻪ ﻣﺴﻌﻮﻻﻥ اﺻﻼ ﺑﻪ ﺧﻮاﺳﺘﻪ ﺑﻪ ﺣﻖ ﻣﺮﺩﻡ ﻛﻪ ﺧﺮﻭﺝ ﻣﻬﺎﺟﺮاﻥ ﭼﻪ ﻗﺎﻧﻮﻧﻲ ﭼﻪ ﻏﻴﺮ ﻗﺎﻧﻮﻧﻲ ﻫﺴﺖ اﺭﺯﺵ اﻫﻤﻴﺖ ﻧﻤﻴﺪﻫﻨﺪ

    • ناشناس

      همه جای دنیا همینه. الان من کره ام. یه جایی فقط ازبک نشینه مغازه رستوران همه چی ازبکیه‌. یه جای دیگه روس نشینه‌. یه جای دیگه هندی و بنگلادشی و نپالیان‌. یعنی یه قسمت شهر کلا دست ازبک هاست‌.

    • ناشناس

      کجای ایران نیستند ایران شده افغانستان.

      پاسخ ها

      • ناشناس

        همان طور که کانادا شده ایران

      • ناشناس

        آخه ...کانادا همه تحصیلکرده ها و پولدارهای ایرانی میرن نه امثال مهاجران کم سواد و بیسواد افغان

      • ناشناس

        کسی کانادا قاچاقی نمیره با مدرک پایین یا پول کم نمیره اینم نمیفهمی ؟

      • رضا

        خواهش میکنم زودتر اقدام کنید.خونه هم سخت میشه اجاره کرد.

      • ناشناس

        پولدارهای ایران میرن کانادا نه فقرا

      • ناشناس

        نه ایران کاناداست😫😫😫😫

    • انتظار

      جمعیت زیادی هستن که دارن از تمام امکانات رفاهی وعمومی ویارانه ای ما استفاده میکنن اونوقت ما باید هزینشو بدیم

      پاسخ ها

      • ناشناس

        ببخشید تاحالا چیقد مالیات دادی

    • مجید

      مامردم مظلوم قشرکارگر بجزخداواهل بیت کسی رانداریم الان دکتر مهندس نخبه پرستار سرمایه دارازکشورمیرن اونوقت عهدای ازمسولان خائن ۱۰میلیون افعان راه دادن هزینه هزاران میلیاردروی دوش مردم بیکاری شش میلیون کارگرحامعه شدن کل کشوردست افعانی اشغال شدبخداقسم اینقدرزیرفشارگرانی بیکاری بدبختی گرفتارشدیم که اگرراهی بودماهم میرفتیم الان ماشهرونددرحه ۳ کشورخودمان هم نیستیم شهرونددرجه یک افغانی هست ازنظرمسولان خائن ...

    • ناشناس

      دیگه دیره خیلی دیره .

    • ناشناس

      چرا با وجود مخالفت اکثر ایرانیان باز هم دولت اینها رو به کشور راه میده.یه روز بالاخره صبر این مردم تموم میشه.حالا هی افغانی راه بدید.ندیدید که چه جنایاتی در ایران کردند.

    • مجتبی

      هر مغازهای و فروشگاهی که میری یک یا چند افغانی کار میکنند خوب بدبخت های همینا فردا کار ازتون میگیرن و به بچه های شما رحم نمیکنند شهرری شده افغانستان همه پولها تبدیل میکنند به طلا و از مملکت خارج میکنند طلا فروشی های شهرری میپرستن افغانی ها رو ...

    • همرازطاهری

      کرمان ماهم بهترازشهرری نیست-

      پاسخ ها

      • ناشناس

        شما تن به کار بده اینا مجبورن برن

    • ناشناس

      شهری با این قدمت و تاریخ و رویدادهای خوب ورید حتما در زیر آن آثار و موارد بسیار گرانبهایی وجود دارد که نبایستی از دستبرد زدن به آن غافل شد

    • ناشناس

      مرزها رو بازگذاشتن...اما بیشتر آنها در مناطق مرکزی ایران و شهرهای بزرگ مثل اصفهان و تهران و مشهد ساکن هستند در صورت اقدامات خلاف امنیت ملی بیشترین ضربه به مردم این مناطق خواهد خورد

    • مینا

      خدا خیر نبینن مسولین ایران که ایران رو به این روز انداختن چون اولا که مسولین خودشون ایرونی نیستن دوما بچه هاشونم همشون خارج از کشور هستن و مسعولین شدن دستگاه تولید و چاپ پول برا بچه هاشون که بفرستن ...

    • نیلوفر

      سلام به مسئولین .تو را به هر مقداستی که می پرستید
      افغانی ها رو از ایران خارج کنید...
      ...هر جایی می بینی شون میگن پرچم افغان بالاست..اینجا افغانستان برای ما ...طوری نشه که وقتی به خودتون بیایید دیر شده باشه .مثل طالبان که افغانستان رو تصرف کرد .نزارید این بلا سر خودمون بیاد...

    • ناشناس

      چقدر نظر بدیم هرچه زودتر این افغانیها و بفرستید برن بخدا ایران در خطر اینها توطیته آمریکا روسیه وووو هست روز به روز بیشتر میشن

    • ناشناس

      حتما منفعتی برای ما دارند که هستند و الا میشد که نباشند
      شاید درکش برای ما سخته

    • پلنگ

      تقصیر افغان ها نیست تقصیر خودم است داریم نسل های ایرانی را با پول عوض میکنیم به پایان میرسه روزی افغان یاغیرافغان همه باید از داخل ایران دورشونداصالت وغیرت ایرانی ها کجاس که داریم با پول عوض میکنیم

    • علی

      توی دنیایی که مال شما نیست و براتون موندگار هم نیست و جرات و عرضه ی تغییرش رو هم ندارید انقدر حرص نخورید، ما و شما دو روزی توی این دنیا مهمون هستیم همگی، نه مال ما بوده نه ارث پدر ما بوده این دنیا. برید تلاش کنید زندگیتون رو بسازید، ... و بی فرهنگی فعلی خودتون رو گردن مهاجرای بیچاره نندازید

      پاسخ ها

      • افغان

        الهی نان پدر و شیر مادرت حلالت باشد

    • ایرانی

      مملکت بی سرو صاحب بی حساب و کتاب همینه دیگه .
      از زمان روی کار اومدن دکتررررررررررررررررررررررررررر هم که دیگه به به شاهکار تاریخ و بشریت .

    • کیومرث

      در اواخر حکومت صفویان مملکت ما به تصرف اشرف و محمود افغان درامد و اصفهان را غارت کردند و پسر سلطان حسین صفوی را جلوی چشم پدرش سر بریدند...نادرشاه با خون دل و عرق جبین انان را اخراج کرد ....وای بحال ملتی که تاریخ خود را نداند و نخواهد که بداند

    • بنیامین فتحی

      کی اومده دزدی زحمت میکشیم نون بازو مونو میخوریم گجای دنیا نون مفت میدن که به شما هم بدن کلی مالیات از مون میگیرن از مدرسه گرفته تا دعوا دکتر دو برابر شما هزینه میکنیم

      پاسخ ها

      • طاها

        نمیخایم اینهمه هزینه کنید تشریف ببرید کشور خودتان این هزینه ها را کنید. خیلی روتون زیاده بخدا.

    • کاش کمی تامل ......

      بندرعباس هم جولانگاه افغانستانی ها شده...........

    • آرمین

      من شهرری زندگی میکنم یکی یا دوتا مغازه اطراف حرم هست که غذا و لباس افغانی میفروشه اون برای خودشونه شهرری رو به پیشرفته حالش ندارید بیایید اون طرف قضاوت هم نکنید مرکز افغانی ها قرچک و پاکدشته و ورامین طلایی که افغانی‌ها می‌خرند ما نمیریم از تالارها سوال کن ببین چه عروسی هایی می‌گیرند.

      پاسخ ها

      • ناشناس

        دوتا نیست حتما پاساژ جدیدا و پایین پاساژ طلا فروشا و بازار جدید رو ندیدی
        شبها یه دوری بزن تو خیابان حرم ببین چه خبره

    • متینم

      کشور اسرائیل به همین روش تشکیل شد و میلیون ها فلسطینی آواره شدند مسئولین بی فکر میخوان فلسطین و نجات بدن ایران به فنا

    • ناشناس

      خیلی تعدادشون زیاد شده همه مردم دارن از اینجا میرن میگن اینجا پرافغانی شده یه نون از نونوایی می خوای بگیری باید پشت سی نفر افغانی وایسی نون هم بهت نرسه ماهم شهرری هستیم

    • مهدی ازادی

      همه این حرفا آب تو هاون کوبیدنه

    • ناشناس

      بسیار تعجب می کنم که خطر جمعیتی را مردم درک می کنن اما دولت خود را به خواب زده ؟؟؟

    • سید مسلم میر شفیعی

      سلام بنظرم نصف جمیعت تهران افغانی هستند ولی اینها آب را بر روی ما بستن

    • احمد

      بعد به غربی ها میگن نژاد پرست

    • اس

      وجود افغانها که ایرادی ندارد مانند ایرانی های خارج از کشور، ولی باید حد و مرزی برای تعداد آنها مشخص کرد، همین الان شما اگر بخواهید بروید آمریکا، باید از سوی یک شهروند و یا یک شرکت آمریکایی دعوت نامه داشته باشید بعد باید بروید سفارت آمریکا جهت مصاحبه که برای چی میخواهید بروید و بعداز دو سه ماه اطلاع میدهند شما را می پذیرند یا نه، متاسفانه در ایران افغانهای برادر و جدیدن خواهر خیلی راحت داخل ایران می شوند و خودشان هر جا هم که خواسته باشند را برای سکونت انتخاب میکنند، حالا شما حل کن این معمای چند سر را.

    • ناشناس

      بمیرم برا جوانهای تکه تکه شده مرز ایران وعراق اونا جون دادن مادرشون داغدار شد فرزنداشون بی پدر که ایران دست بیگانه نیافتد افغانها براحتی ایران رو گرفتن مشگل که الان نیست افغانها با ۴ همسری هرکدام ۲۰ تا بچه بزودی جمعیتشون برما غلبه میکنه

    • ناشناس

      تعداد مهاجر های غیرمجاز از مجاز بیشتره
      اگر غیر مجازها رو بیرون کنند که کاملا قانونی هست نصف بیشترشون کم میشن

    • عباس

      اولا که همیشه میگید افغانستان جز ایران بوده خوب افغانی ها هم به نوعی قومیتی از قومیت های ایران بودن پس تو تاریخ ایران باستان سهم دارن یه فضایی نیومده ساکن ری بشه در حالی که قبر امام فخر رازی که همین متولد ری هست تو هرات هست یا شاه عباس صفوی متولد هرات دیگه خود دانید یا افغانستان جز ایران بوده یا نبوده ،

    • مسیح

      دارم فکر میکنم کسی هم اینارو میخونع

    • ناشناس

      بیکاری بچه های ما از همین افغانی ها می باشد من نمی‌دانم چرا مسولین همه چیز برایشان مهیا کنند وباز دارند وارد ایران میشن و اینها رو به کشورشان برنمی گردانند

    • محمود خاوری

      سلام من یه افغانی مقیم ایران هستم ما از این که اکثر ایرانی ها از افغانها بدشون میاد کاملا آگاهی داریم بیشتر ایرانی ها افغانها رو مسبب گرونی اعتیاد فحشا می‌دونن به خدا ما هم انتخابی نداریم بین بد و بدتر ما همه زخم زبوناتونو تحمل میکنیم به خاطر اینکه شب مطمئن هستیم خانواده وبچه هامون با آرامش سر روی بالش میزارن اکثر ایرانی ها فکر میکنم ما از یارانه معیشتی آنها استفاده می کنیم در صورتی ما بابت تک تک کارامون مالیاتهای چند برابری میدهیم ما فقط بابت تعویض مدارک، هر افغانی سالی چهار تا پنج میلیون پرداخت میکنیم حالا یک حساب سر انگشتی بکنید خودتون حتماً خواهید فهمید من خودم به شخصه توی ایران بزرگ شده ام و هیچ تصویر ی از افغانستان ندارم جز اینکه افغانستانی هستم من بارها برای رفتن از ایران اقدام کردیم از لاتاری آمریکا تا ثبت نام سازمان ملل ولی تا حالا موفق نشدم امیدوارم روزی برسه که هیچ افغانستانی در ایران نباشد موفق پیروز باشید

      پاسخ ها

      • نادیا

        انشاالله روزی وطن آباد می‌شود و همه ما بر میگردیم اونجا جایی که متعلق به ماست

    • علی

      سلام. ایران به ایرانستان تبدیل شده است.اینکه ایران به ایرانستان تبدیل شده است یکی از نقشهای اصلی آمریکا و غرب بود. تا در بافت قومی و مذهبی و اجتماعی در ایران تأثیر گذار باشد که بتواند نقشه بعدی خود را اجرا کند. تبدیل ایران به فلسطین دیگر در منطقه

    • میلاد

      به ترتیب . ورامین قرچک پاکدشت . گلستان سمت رباط کریم . بیشترین افغانیا رو داره .‌بعدش جاهای دیگه مثل اسلامشهرو قلعه حسن خانو . شهرریو . یاخوی ابادو و کل مناطق تهران

    • پیام

      من جاهایی رفتم یعنی روستاهای دور افتاده توی کوه و کمر ودیدم که همه باغات و زمینهای کشاورزی هم دست افغانیها هست اصلا آدم توش میمونه اینا چطور اینجا هارو پیدا کردند ،،توی عسلویه ،قشم ،بوشهر ،شیراز همه جا هستن من نمی‌دونم مگه جمعیت اینا چقدر هست ،زاد وولد خیلی زیادی دارن هر کدوم ده الی پانزده فرزند وبچه ها از دوسالگی راه رفتن یاد بگیرن کار هم میکنن

    • فکری‌

      سلام بنظرمن ده بعد تهران میشه کابل جدید
      ایرا

    • رضا

      افغانیارو نمیتونید بیرون کنید با آمریکا میخواید بجنگید

    • هانا

      تو رو خدا این افغانستانی ها رو نزارید وارد کشور بشن .دقیقا وقتی ما میریم شاه عبدالعظیم انگار رفتیم کابل .

      پاسخ ها

      • طاهره

        واقعا راست گفتین...اونم پراز بچه...

    • علی

      با وجود این افغانی‌ها کار و مسکن برای ایرانی نیست و تمام شغل‌ها هستند و چون شغل‌ها را گرفتند دیگر ایرانی ضعیف نه می‌تواند ازدواج و نه مسکن بگیرد و غیره و تنها علاج رهایی از این مشکلات بیرون کردن اینها از ایران است و چون مسئولان مشکل مالی ندارند این موضوع را درک نمیکنند

    • امیر

      با سلام
      همیشه قربانی غرض ورزان بوده ایم و هستیم هر کشوری با پناهنده و مهاجر روبرو هست قطعا میلیون ها افغانی در آلمان و اروپا دارند زندگی می کنند که زندگی بسیار راحتری از ایران دارندو بسیاری از ایرانیان که در کشورهای خلیجی حضورشان رو بوفور می بینیم که خیلی هاشون مدرک دانشگاهی آنچنانی ندارند و هرازگاهی مشکلات رفتاری از خودشان نشان داده اند و این طبیعی هست اما بحث سر این هست هیچجا این نوع نگاه رو ندارند اگه ایرانی بودنت به این نوع نگاهت هست متاسفم برات

      پاسخ ها

      • ناشناس

        احسنت

    • Someone

      بافت جمعیتی شهر ری که هیچی بافت جمعیتی کل ایران در حال افغانیزه شدن هست من نمیدونم هدفشون از این کار چیه و چه چیزی در سر دارند ؟

    • ناشناس

      من تو منطقه ی که زندگی می کنم برای خرید بربری به نانوایی می رم ده نفر تو صف هستن نه نفر افغان هستن بچه زیاد دارن وقت تو صف وایسادن هم دارن من هم به خاطر صف طولانی از خرید منصرف می شم چون مشغله دارم مجبور می شم می رم از بقالی نون لواش می خرم همین کار یعنی ظلم به خودم در کشور خودم گزینه نان سالم تر می ره کنار به خاطر شلوغی آن هم از غیر ایرانی
      اگر تعداد تعادلی بود حتما به من هم نان بربری می رسید شاید خنده دار باشه گلایه سر بربری نیست گلایه سر هر چی فکر کنید که از تعادل خارج شده این یک نمونه ساده قابل رویت عموم هست
      امیدوارم امام زمان هر چه زودتر ظهور کنه نه به خاطر حضور مردم افغان به خاطر مدیریت ضعیف کشور

    • ناشناس

      واقعا مردم عزیز وباشرف کاش میشدبرای دغدغه هاتون کاری کرد..قربونتون برم. که شما دغدغه تون چیه دغدغه اونا چیه....شما مو میبینی اونا پیچش مو.

    • ناشناس

      همه نا راضی ان چرا رییسی و مسولین کاری نمیکنن ؟ ؟ ؟ ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! !

    • ناشناس

      افغانی ها را از ایران بیرون کنید جای افغانی ها در ایران نیست در کشور خودشان است مسئولان ....نگذارید ایران افغیران شود
      همچنین عراقی ها را از ایران بیرون کنید
      تمام کشور دست افغانها و عراقی هاست
      کشور را از وجود بیگانگان پاک کنید و به مردم برگردانید
      الهی از هر دستی میدی از همان دست پس بگیری

    • حمید

      بنازم به شهر خودم فسا که از همون اول نگذاشتن افغانی پا بگیره تو شهر .چند سال پیش چند نفر اومدن واسه کارگری همون روز کاری کردن که دیگه هیچ تبعه ای پاش نزاشت تو فسا .یه چند نفری هم که هستن الان حدود پنجاه سال بیشتره اونجان .همش دست خودمونه پس هی نگین چرا دولت فکری نمیکنه خودتون باید فکر خوتون باشین

      پاسخ ها

      • ناشناس

        نااااااموسا جدی می‌فرماید!!!!!!!

    • علی

      ایرانی جماعت کجا جیگر کار داره وقت تکراری بلده وقت کاری شول ول کار می‌کنه ولی افغانستانی با دل و جون کارشون میکنه

      پاسخ ها

      • طاهره

        واقعا راس میگی؟پس اینهمه مهندس و دکترو معلم موفق رو افغانها زاییدن

    • نعمت

      هیچ افغانی ای از بودن تو خاک شما خوشحال نیست.
      فقر نا امنی باعث و بانی این شده که چند روزی در کشور شما باشد.
      همه افغانی ها بیسواد و کودن نيست.
      مهاجرین اخیر افغانی ها اکثرا لیسانس و دکتر هستند.
      ولی اینجا کارگر ساده است فکر نکنید که بی سواد است.
      زنده باد انسانیت.
      و ها یاد همه باشد اقتصاد کشور ایران بر پایه و وجود با همت افغانی های بی سواد استوار است.

      پاسخ ها

      • ناشناس

        شمااگه بیل زنید زمین خودتون رو بیل بزنید
        بریدکشورخودتون رو آبادکنیدمابه شماافغانیهانیازنداریم

      • ناشناس

        بحق درست گفتن من اکثر دوستانم افغانی هستند و دانشجوی پرستاری هستیم

    • ناشناس

      هر کسی باید در خاک و سرزمین مادری خودش زندگی کند هیچکس حق ندارد خاک کسی رو تصرف کند

    • افراسیاب

      افغانها را بیرون کنید

    • حامدبهمنی

      خلایق هرچی لایق فقط فقط تقصیره خودمه خودم مردم اگه به اینا خونه و کار ندان اینا نمیان ایران فقط تقصیره ملت هستیش

    • محمد

      انقدر زیاد شدن پورو شدن که انگار ما رفتیم افغانستان

    • ناشناس

      تا طالبان از افغانستان نره یا از بین نره افغانی ها در ایران می مانند
      خودشون می گن بین بد و بدتر، بد رو انتخاب کردیم
      باید خودشون عاقل باشن برن افغانستان کشورشونو از طالبان پس بگیرن اگه متحد بشن طالبان شکست می خوره

    • رها

      سلام خواستم بگویم که اگر شهرری معروف شده به کابل تهران ، بیایید یه سر به ورامین و پیشوا بزنید که از ازدیاد جمعیت افغانها هر کدامشان یجورایی تبدیل به کشور افغانستان شدند 🥴 فقط مانده که مسئولین ایرانی شهر ،همه برکنار شوند و از بین افغانها مسئول برای شهر ورامین و پیشوا انتخاب بکنند 😡 به نظرم باید روی سر در ورودی شهر ورامین بجای اینکه بنویسند( به شهر شهید پرور ورامین خوش آمدید ) ، باید بنویسند (به کشور جدید و کوچک افغانها) خوش آمدید

      پاسخ ها

      • Atal Afgan

        خیلی عالی میششود والا

    • جواد

      افغان ها را بیرون کنید

    • سلطان

      هرجایی ک افغانی زیاد داره از بی عرضگی همون مردم محلست چون اگه همینا بهشون خونه ندن اونا چجوری میخوان اونجا بمونن

    • مریم

      بخدا تمام تولیدی ها شده افغانی با یک سوم حقوق کار میکنن ماهم مجبوریم با قیمت پایین کار کنیم یا بیکار بشینیم تو خونه تو رو خدا به افغانیا کار ندین داریم نابود میشیم

    • حسین

      از همه جالب‌تر که چینی‌هایم دارن وارد میشن اول به بهانه کار بعدش استقلال جا مکان

    • الهام

      اینجا دیگه ایران نیست افعانستان اگه دولت کاری نکن خودمون باید اینارو بیرون کنیم الان خونه می‌خرن ماشین طلا کار همه چی برای اینا شده دیگه خسته شدیم ماهم یه تحملی داری😡😡

    • ناشناس

      به داد برس خدایاا
      جداشده زما ایران.
      وطنم ،پاره تنم

    • آرمان

      تو رو خدا به داد مردم برسید این چه وضعیه تو خیابان سید الکریم همش افغانی تو مغازه ها تو بهترین خیابانهای شهرری همش افغانی چراااااا؟

      خونه برای ایرانی پیدا نمیشه بعدا بهترین منزلهای اجاره ای و رهنی برای افغانی هاست ......
      بابا به داد مردم شهرری برسید بسه دیگه😔😔استاندار ...فرماندار .....دولت مردم شهرری چه گناهی کردن

    • طاها سبحانی

      زندگی کنید ب لحظه عزیزان.ازکنارهم بودن لذت ببریم.فرض کنید اینا هم ایرانی هستند .انسان باشیم .این افراد با کمترین خدمات بیشترین و سخت‌ترین کارها رو انجام میدهند.همه جای دنیا مهاجرپذیری دارن

      پاسخ ها

      • ناشناس

        ولی با قاعده و قانون !

    • عیسی

      من 500بار فرمانداری شهر ری تماس گرفتم.کسی پاسخگو نبود.100بار استانداری تهران زنگ زدم.ارجاع دادن فرمانداری.اداره امور اتباع متاسفانه هیچ کس حتی جواب تلفن نامیده.در کل فکر کنم.افغانی ها حتی اداره امور اتباع را هم در دست خودشان گرفتن.شایذ. فرمانداری ری هم نفوذ کرده باشن

    • .....

      😂😂😂😂😂😂😂😂

    • امیرحسین

      کارگران خودمان‌ بیکارند افغانی ها همه سر کارند لعنت به‌ کارفرمایانی که به افغانی ها کار میدهند

    • ایرانی

      اینا همش دست رنج دولت بیسواد و ناکارآمد رییسیه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج